Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Synes du det er viktig med Kongehus i Norge? At de gjør en viktig jobb og at vi trenger dem? Eller er det nok av andre som kan presentere oss vel så bra?

Endret av Rødstrupa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er greit at vi har kongehus og slipper presidentskap i Norge.

Kunne ikke tenke meg noe verre enn Vedum som president. Godtar nesten alt for å slippe det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt ikke.

Anonymkode: 68000...b70

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Absolutt ikke. Jeg håper at kongehuset - som institusjon - dør ut med Ingrid Alexandra. Det er ikke noe behov for at et velfungerende demokrati skal ha kongehus.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg syntes kongen og kronprinsen gjør en god jobb. Tenker de er et viktig og samlende institusjon. Viktigst er de "dessverre" i kriser. Da kan de være samlende.

Anonymkode: 28f50...693

• Liker 4
Skrevet

Monarki er bare tullball. Skulle ønske nåværende konge ble siste mann ut. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg syntes kongen og kronprinsen gjør en god jobb. Tenker de er et viktig og samlende institusjon. Viktigst er de "dessverre" i kriser. Da kan de være samlende.

Anonymkode: 28f50...693

En president, for eksempel, kunne sikkert hatt en lignende effekt tror jeg.

Skrevet

For min del hadde jeg ikke brydd meg om det ble kunngjort at dagens kongehus er det siste, at hele idiotskapet med "kongehus" blir avviklet. Hva skal vi med det i dag? De har jo ingen bestemmelsesrett over riket lenger, de er ikke statsoverhode som i riktig gamle dager da Kongens ord var lov.

I dagens samfunn er de bare til pynt og en enorm utgiftspost. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg liker det godt jeg. Gir en slags stabilitet statsministeren ikke gir, og selv om de ikke har makt føles det ikke ut som om statsministeren kan gjøre alt han vil. Jeg er fransk, og med en president der føles det ut som han kan gjøre alt tullet han vil. I Norge er deg en slags balanse, siden det ikke er bare en som representerer Norge, men kongehuset OG statsministeren. 

I tillegg liker jeg det fordi jeg føler at kongen ikke må tilpasse seg alt for å beholde posisjonen han er i. Statsministeren gjør mer for at folk skal stemme på han, og jeg synes da han kan fremstå som falsk. 

Anonymkode: a3adf...04b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Harald bør bli den siste kongen i Norge.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Warrior
Skrevet

Ja vi trenger kongehuset, en konge og dronning😁Håper det blir værende sånn, og det blir det nok i vår tid heldigvis og sikkert barna, barnebarna og oldebarnas tid også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg liker det godt jeg. Gir en slags stabilitet statsministeren ikke gir, og selv om de ikke har makt føles det ikke ut som om statsministeren kan gjøre alt han vil. Jeg er fransk, og med en president der føles det ut som han kan gjøre alt tullet han vil. I Norge er deg en slags balanse, siden det ikke er bare en som representerer Norge, men kongehuset OG statsministeren. 

I tillegg liker jeg det fordi jeg føler at kongen ikke må tilpasse seg alt for å beholde posisjonen han er i. Statsministeren gjør mer for at folk skal stemme på han, og jeg synes da han kan fremstå som falsk. 

Stoltenberg var en bauta da feks 22 juli hendte. Syns han var veldig samlende for det norske folk. Husker ingenting av kongefamilien fra den tiden😬

• Liker 3
Gjest CatPerson123
Skrevet

Jeg synes konge og dronning blir landet faktisk glad i, i motsetning til statsminister. Er en slags stabilitet siden de ikke bytter så ofte. De er mye mer tradisjonelle enn statsministeren, og jeg synes mye kultur forsvinner med bare en president. En president er mer lik alle andre land sine, som statsminister også. 

Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Stoltenberg var en bauta da feks 22 juli hendte. Syns han var veldig samlende for det norske folk. Husker ingenting av kongefamilien fra den tiden😬

Kanskje. Men jeg synes det er fint at de ikke bytter så ofte, synes det er mer sånn man samler folket i tillegg egt.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kanskje. Men jeg synes det er fint at de ikke bytter så ofte, synes det er mer sånn man samler folket i tillegg egt.

Da kan vi jo prøve diktatur eventuelt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest CatPerson123
Skrevet
Vixella skrev (1 minutt siden):

Da kan vi jo prøve diktatur eventuelt.

Hæ? Nei, fordi kongen har ikke noe makt. Jeg er sterkt imot at de med makt skal være der i lenge. Men kongen er der i lenge, mens statsministere bytter ofte. Synes det blir en god balanse, jeg. 

Skrevet
Just now, CatPerson123 said:

Hæ? Nei, fordi kongen har ikke noe makt. Jeg er sterkt imot at de med makt skal være der i lenge. Men kongen er der i lenge, mens statsministere bytter ofte. Synes det blir en god balanse, jeg. 

Jeg var ikke dønn seriøs, altså. Nei, ser hva du mener. Samtidig så tenker jeg at kongehuset er en enorm utgiftspost som det ikke er sikkert at det er et enormt behov for at vi skal ha. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener at monarkiet er en meget viktig del av den norske historien, her i landet så strekker det seg nesten 1200 år bak i tid og i England så er det snakk om 1500 år og det er den eldste kontinuerlige styreformen i hele verden.

Den norske kongefamilien er stort sett gode representanter for landet vårt og den er et ledd til europeisk historie langt tilbake i tid, men det kan godt være at det er på tide med en fornying av kongehuset her i landet på lik linje med England og det tror jeg kommer til å skje med vår neste konge og neste dronning etter der igjen.

Med fornying så mener jeg ikke det tullet som Märtha og typen driver med.

Anonymkode: 0bbdc...d7a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Monarkiet er en vits i 2023. Kardashians med krone.

Anonymkode: ab254...51d

• Liker 5
Gjest CatPerson123
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Monarkiet er en vits i 2023. Kardashians med krone.

Anonymkode: ab254...51d

Litt overdriving, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...