Gå til innhold

2-åring sier ingen ord, normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det innenfor normalen eller bør man være følge ekstra med på om barnet kan ha diagnoser etc? Akkurat fylt 2 år. 

Anonymkode: 81cc1...e87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt fyller to om to uker. Sier kun mamma og pappa. Han er bare litt treg, frisk og rask ellers. Så tror ikke du trenger å lete etter en diagnose, det er helt normalt at noen er tregere enn andre. 

Anonymkode: 8428c...c4b

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det innenfor normalen eller bør man være følge ekstra med på om barnet kan ha diagnoser etc? Akkurat fylt 2 år. 

Vår gutt begynte ikke å snakke før han var 2 1/2. Før det var det bare kaudervelsk, samt "mamma" og "dadda". Han forsto utmerket godt alt vi sa, men greide ikke å snakke. Til gjengjeld snakket han som en foss når han først begynte å snakke og har knapt vært stille siden (åtte nå) 😀

Jeg ville ikke bekymret meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke noe unormalt ved dette. Hvor har du det fra? 

Mye sykeliggjøring av barn for tiden. 

Anonymkode: 6861a...aa9

• Liker 4
Skrevet

Har en gutt som nylig fylte 2 år og han kan bare noen få ord. Han forstår alt som blir sagt, og det er visstnok det man legger mest vekt på i den alderen 🙂 Barnehagen har tatt det opp med logoped (i samarbeid med oss foreldre) og logopeden har bare uttalt at man godt kan se det litt ann i ett halvt års tid frem før man eventuelt tar en vurdering av det.

Skrevet

Så lenge hn forstår en del av dere sier hadde jeg ikke vært bekymret. Yngste her er snart 2,5 og sier ennå relativt få ord. Det er mye babling, det er som å snakke med Pingu innimellom. Og han forstår "alt" vi sier. Det begynner å løsne nå, men jentene på samme alder i bhg snakker nesten helt rent. De tar det i sitt eget tempo. Viktig å snakke nye med dem, bruk hele setninger og riktige ord. Ikke bare "den" og "der". 

• Liker 1
Skrevet

Ikke unormalt. Det sies at Einstein ikke snakket før 3-årsalderen, av mange regnet som verdens mest intelligente som voksen. Sen tale kalles derfor Einstein-syndromet noen steder, de som snakker sent men som likevel har normal eller høy IQ. For hans vedkommende ble han kanskje målløs over hvor dumme alle som liksom skulle være voksne virket. Noen barn med flere språk rundt seg (kanskje norsk i barnehagen, utenlandsk hjemme og engelsk på youtube), kan være språkforvirret og blir sent ute av den grunn. Og noen har hørselsnedsettelse så de oppfatter ikke hva folk sier og de bør da få en hørselstest - for noen av disse kan en operasjon hjelpe de til normal hørsel, men lurt å oppdage tidligst mulig i så fall.

Anonymkode: b8ce2...d29

Skrevet
Glød skrev (6 minutter siden):

Det er mye babling, det er som å snakke med Pingu innimellom.

Spruta kaffen min når jeg leste dette... Måtte hente tørkepapir gitt!

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke unormalt. Det sies at Einstein ikke snakket før 3-årsalderen, av mange regnet som verdens mest intelligente som voksen. Sen tale kalles derfor Einstein-syndromet noen steder, de som snakker sent men som likevel har normal eller høy IQ. For hans vedkommende ble han kanskje målløs over hvor dumme alle som liksom skulle være voksne virket. Noen barn med flere språk rundt seg (kanskje norsk i barnehagen, utenlandsk hjemme og engelsk på youtube), kan være språkforvirret og blir sent ute av den grunn. Og noen har hørselsnedsettelse så de oppfatter ikke hva folk sier og de bør da få en hørselstest - for noen av disse kan en operasjon hjelpe de til normal hørsel, men lurt å oppdage tidligst mulig i så fall.

Nå var jo Einstein sannsynligvis på autismespekteret da.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min gutt fyller to om to uker. Sier kun mamma og pappa. Han er bare litt treg, frisk og rask ellers. Så tror ikke du trenger å lete etter en diagnose, det er helt normalt at noen er tregere enn andre. 

Anonymkode: 8428c...c4b

Hvordan vet du det? Utredet? 

Anonymkode: 6bcde...a98

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du det? Utredet? 

Altså, hvorfor skal man utrede alle barn for alt mulig til enhver tid? Denne sykeliggjøringen er, ja nettopp, sykelig!

• Liker 4
Skrevet
Reign skrev (Akkurat nå):

Altså, hvorfor skal man utrede alle barn for alt mulig til enhver tid? Denne sykeliggjøringen er, ja nettopp, sykelig!

Jeg spør fordi vedkommende virker så sikker. Se ting i sammenheng. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken sammenheng mener du man skal se ting i? Ingen barn er like. Noen lærer seg å gå ved 9-måneders alder, andre ved halvannet år. Begge er like normalt som unormalt.

Skrevet

Sjekket hørsel? 

Anonymkode: ed0ab...d5b

• Liker 1
Skrevet

Er hørselen sjekket?

Barn utvikler seg i ulikt tempo og noen toåringer sier to ord og noen sier lange setninger. Men hvis grunnen til at han sier så lite er hørselen så er det lett å finne ut av og finnes masse gode hjelpemidler så han kan få en god språkutvikling videre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eh, denne kommentaren henger faktisk ikke på greip. Hva er ditt formål for å sykeliggjøre små barn, i helg normale livssykluser? Det lurer jeg på. Helt sinnsyke mange foreldre i dag har blitt når det gjelder dette. 

Anonymkode: 6861a...aa9

• Liker 3
Skrevet
48 minutter siden, Reign said:

Nå var jo Einstein sannsynligvis på autismespekteret da.

Alle er på autismespekteret. Det er derfor det heter spekter.

Skrevet

Jeg har 3 barn, og 2 av dem snakket ikke før de var 3 år. Den ene fikk spesialpedagog (han var "senest ute") men det skilte bare noen få måneder mellom når han begynte å snakke, og det seneste av søsknene. 

Alle var veldig tidlig ute motorisk, både grov- og finmotorikk, og hadde veldig tydelig kroppsspråk og god ordforståelse. De bare var trege med å lage ord selv. De skjønte sikkert ikke poenget med å snakke når de bare kunne peke seg frem til det de ville.

Anonymkode: c7b63...553

• Liker 1
Skrevet
Reign skrev (49 minutter siden):

Hvilken sammenheng mener du man skal se ting i? Ingen barn er like. Noen lærer seg å gå ved 9-måneders alder, andre ved halvannet år. Begge er like normalt som unormalt.

I sammenheng vil si at du må se innlegget i sammenheng med det innlegget man svarer på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...