Gå til innhold

Når man skal gå ned mye i vekt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det god ide å I perioder kutte veldig mye og eller mindre kcal underskudd? Skal gå ned minst 40 kg og det tar jo lang tid og er krevende. Er 175 høy og veier 125 kg så har mye å ta av. Jeg synes det er vansklig å finne ut av kcal behov og kosthold generelt. 

Anonymkode: 92ff3...f14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg kommer litt an på deg, hva som passer best. 

Men, vil oppfordre deg til å tenke på hvilke vaner du kan etablere og som du klarer å leve med over tid. Det er gjerne det som er nøkkelen til varig vekttap. Man klarer ofte å leve skikkelig strengt en periode, men hvis ikke man gjør noen permanente endringer så er det fort slik at man går opp igjen.

Anonymkode: 94c82...df2

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal også ned omtrent det samme og tar det i et rolig tempo. Jeg kan leve på knekkebrød og vann og gå ned mye ganske fort, men da vil jeg også sprekke temmelig fort og overspise masse tull. Med å spise vanlig mat i moderate mengder og tillate meg selv begrensede mengder snacks i helgene så klarer jeg å opprettholde det over tid.

Det anbefales å ligge ca 500 kcal i underskudd per dag for å gå ned på en sunn og varig måte.

Anonymkode: 2fd3b...251

• Liker 1
Skrevet

Burde gå ned i vekt i et rolig tempo, start med 3-500 kalorier i underskudd og hold deg til det frem til vekt tapet stopper opp, da kan du senke med 200 kalorier til. Bruk myfitnesspal eller en annen app for og tracke kaloriinntaket ditt.

vekten burde tapes rolig for og være lettest mulig for deg, å leve sunt er ikke noe du gjør i 8 mnd bare for og gå ned i vekt, det er en livsstilsendring som du må forholde deg til resten av livet. Du vil også ha mindre kjangs for løs hud om du tar det i et roligere tempo.

Anonymkode: c6007...d1d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skal også ned omtrent det samme og tar det i et rolig tempo. Jeg kan leve på knekkebrød og vann og gå ned mye ganske fort, men da vil jeg også sprekke temmelig fort og overspise masse tull. Med å spise vanlig mat i moderate mengder og tillate meg selv begrensede mengder snacks i helgene så klarer jeg å opprettholde det over tid.

Det anbefales å ligge ca 500 kcal i underskudd per dag for å gå ned på en sunn og varig måte.

Jeg tenker det er viktig å legge om kosthold og bygge vanene man skal fortsette med, derfor kanskje legge inn dager eller uker med større kcal underskudd for å få fart på vektnedgangen. Hva spiser du på en vanlig dag?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker det er viktig å legge om kosthold og bygge vanene man skal fortsette med, derfor kanskje legge inn dager eller uker med større kcal underskudd for å få fart på vektnedgangen. Hva spiser du på en vanlig dag?

Det er jo sånn sett ikke så relevant hva jeg spiser da både hva du liker, hva som passer inn i din hverdag og hvor mye kcal du trenger vil være noe helt annet enn hos meg. Men jeg spiser i løpet av en vanlig dag:

Frokost - Granola med yoghurt naturell og cottage cheese

Lunsj - To skiver med kalkunpålegg, ost og agurk

Middag - en tallerken vanlig middag

Kveldsmat - avhenger av hvor sulten jeg er. Enten granola eller skiver som frokost/lunsj, eller bare en gulrot eller noe hvis jeg ikke er så sulten.

Skrevet

Ville gått på keto i 2 uker for å kick starte vektnedgangen og fått litt motivasjon. Det er faktisk ganske nye motivasjon i å se gamle klær passe, nærme seg et nytt rundt tall etc!  På keto kan du spise ganske mye mat og likevel gå ned, så jeg synes det er den aller beste måte å gjøre det på. (Gikk opp 25 kg i begge graviditetene mine, brukte keto for å komme meg tilbake begge ganger, mye bedre enn alle andre dietter jeg har prøvd - er 175 høy og 59 kg). 

Ja så må du selvfølgelig bygge nye matvaner og sørge for at du ikke går opp igjen. Men kick starter du med keto eller intermittent fasting eller lignende, så kan du fort komme deg med på et nivå der fysisk aktivitet blitt litt lettere. 

pS: upopulær mening, trening hjelper veldig lite, mat har ALT å si. Så ikke tro at du kan spise potetgull fordi du har gått deg en tur den dagen. Det er bedre å tenke at trening ikke har noe å si (for det har uhyre lite å si for kcal inntaket ditt).

Anonymkode: 19734...587

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått ned mye og holdt vekta greit i 3 år nå. Det er 5 år siden jeg tok tak i vekta.

Jeg er enig i at det viktigste er å gjøre endringer en vet en kan leve med permanent. Jeg hadde f.eks. aldri klart å holde en diett, så for meg var det viktig at kostholdet ikke ble altfor endret. Valgte da å bruke lifesum for å registrere kalorier spist. Denne appen regner ut selv hva du trenger ifht. vekt og høyde.

Porsjonene ble mindre, men jeg spiste fortsatt de samme tingene. Min største synder var cola og godteri. Her byttet jeg til Pepsi max og fant snacks med mindre kalorier. Kan spise mye popkorn sammenlignet med smågodt. Man kan gå fra matbordet uten å være mett, for maten bruker litt tid på å sige ned. Du er passelig mett 15 minutter etter at du har gått fra bordet, selv om du gjerne kunne spist mer før du går.

Mitt mål var 0,5 kg i uka. Gikk ned 0,5-1 kg hver uke ca. Brukte 2 år på å gå ned 40 kg. Treningen var i hovedsak gåturer i starten. Etter hvert mye langrenn som jeg elsker! Jeg tilbakelegger fort bortimot 100 mil på ski i løpet av en sesong. Spiste aldri treningskaloriene. 

Dette har fungert veldig bra for meg. Jeg fikk til en livsstilsendring som jeg kan leve med, hvilket er nøkkelen for å holde vekta. All aktivitet har vært ting jeg liker å holde på med. Å starte med styrketrening kunne ikke falle meg inn da dette er noe jeg hater. Om man ikke liker det en holder på med, så finner en fort på unnskyldninger for å slippe, og tilslutt har man sluttet. 

Jeg ønsker deg lykke til! Håper mine råd er nyttige 😊

Anonymkode: 62589...6af

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

pS: upopulær mening, trening hjelper veldig lite, mat har ALT å si. Så ikke tro at du kan spise potetgull fordi du har gått deg en tur den dagen. Det er bedre å tenke at trening ikke har noe å si (for det har uhyre lite å si for kcal inntaket ditt).

Anonymkode: 19734...587

Det er da ikke en upopulær mening, det er noe de fleste vet. Man forbrenner forholdsvis lite på trening sett i forhold til hvor raskt man kan spise de kaloriene igjen. Men trening har mange andre goder.

• Liker 2
Skrevet

Ifht. treningsdiskusjon, så tenker jeg at trening er med på å bygge muskler som igjen øker forbrenningen, og at trening når man slanker seg er nyttig. I tillegg er det jo noe med det psykiske. Det er tungt å slanke seg, men mange vil oppleve at økt aktivitet hjelper på motivasjon og selvfølelse. Det er noe med å kjenne at formen blir bedre raskere tenker jeg. Her er jo folk ulike da.

Som det blir nevnt ovenfor, så er det fort gjort å spise opp de kaloriene du forbrenner. Jeg personlig valgte å ikke ta med de kaloriene i regnskapet mitt og holdt meg på 1800 kalorier i starten og gikk gradvis ned på 1500 på slutten.

Anonymkode: 62589...6af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det god ide å I perioder kutte veldig mye og eller mindre kcal underskudd? Skal gå ned minst 40 kg og det tar jo lang tid og er krevende. Er 175 høy og veier 125 kg så har mye å ta av. Jeg synes det er vansklig å finne ut av kcal behov og kosthold generelt. 

Jeg har gått ned fra 126 til 96 og skal fortsatt ned en del. I starten vil man jo ofte gå ned litt raskere ettersom man har mye å ta av, men ville ikke lagt meg i et ekstremt kaloriunderskudd. Faren for å falle tilbake til gamle vaner, overspise m.m er ganske mye større!

Jeg ville prioritert proteininntak, et moderat kaloriunderskudd og hverdagsaktivitet. Har du et bra aktivitetsnivå fra før kan du jo evt legge til litt styrketrening (for ja det er jo faktisk mulig selv om man er stor), er du helt utrent ville jeg prioritert å gå turer til å begynne med.

Små justeringer i hverdagen slik at det er lettere for deg å lykkes over tid er nok lurt. Om du er veldig inaktiv har du et grunnleggende behov for ca 2400 kcal ifølge bmr kalkulator på nett, om du legger deg 500 kcal under dette har du et fornuftig underskudd for vekttap over tid. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...