Gå til innhold

Å ta lydopptak av veiledning (universitet) til eget bruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha veiledning på en større hjemmeoppgave på universitetet. 1 året av en bachelor. Vi får tilbud om 45 min veiledning på oppgaven av foreleser. Flere medstudenter har klaget på at de ikke husker alt som blir sagt og at det er vanskelig å notere alt. Så jeg tenker å ta lydopptak med mobilen slik at jeg kan lytte til dette 2-3 ganger og finjustere notatene. Fortalte dette til 2 medstudenter som mente det er uetisk og ulovlig. De mener jeg kan bli anmeldt og kastet ut av studiet. Tanken er å ta opptak, lytte til det noen ganger, finskrive notatene og deretter slette opptaket. For egen læring, planlegger ikke å dele det og ingen sensitiv informasjon vil bli snakket om i veiledninga. Er det virkelig så uetisk og ulovig som mine medstudenter vil ha det til? For jeg kan virkelig ikke se noe galt i det… Og mistenker de helt ærlig for å være sur og sjalu på meg og min ide fordi de selv fikk dårlig utbytte av veiledning ( sånn kan det gå når man studerer 100%, jobber 100%, har mann, barn, hus, bil og bikkjer, og veiledninga blir tatt i rett etter undervisning og rett før en 8 timers kveldsvakt uten å legge inn tid til å reflektere over veiledninga..) 

Jeg har ikke barn og mann og jobber bare 50%… Kan ikke tenke meg at noen kan finne opptaket. Kan også bruke en egen opptaker som ikke er på telefonen slik at det ikke legges igjen spor. 

Så hva ville du gjort? 

Anonymkode: c84e8...645

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bedt om lov til å ta lydopptak og grunngitt det til veileder. Hadde ikke gjort det mot hens vilje eller i det skjulte. 

Anonymkode: 0e95e...7a0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville spurt foreleser om det er i orden, og om nødvendig framlagt en skriftlig erklæring på at opptaket kun skal brukes privat, ikke publiseres eller deles med andre på noen som helst måte, og slettes etter en gitt tid (f.eks etter at sensur er falt og klagefristen er utløpt).  

Det er ikke alle slags opptak som er tillatt i undervisningssammenheng, men i dette tilfellet kan det være lov hvis foreleser gir deg lov. Se lenke: https://www.uib.no/diguib/opphavsrett/96634/opptak-av-undervisning

• Liker 1
Skrevet

Det er vel lov til å ta opp samtaler der du selv er deltagende. Det er avlytting hvor du selv ikke er tilstede som er ulovlig. Og de bryter tvilsomt noen opphavsrettigheter ved å ta opp en samtale.  

• Hjerte 1
Skrevet

Du kan ikke ta opptak uten å spørre veileder. Hvis du syns det er vanskelig å huske er det bedre å ta en oppsummering på slutten av timen over hva du må jobbe med/huske, og så be om å spille inn denne.

Folk glemmer at veiledning ikke er en korrektur av oppgaven, det er innspill og diskusjon med en som er mer erfaren om hvordan oppgaven skal løses, veileder sitter ikke med fasiten, Det viktigste er å være godt forberedt, altså at du har jobbet med oppgaven, sendt den inn i god tid så veileder kan lese, og at du vet hva du trenger veiledning på. En lite skrevet oppgave sendt inn dagen i forveien, der du er sånn "hva syns du?" til veileder gir deg ikke godt utbytte. Vet du hva du vil spørre om så kan du skrive opp spørsmålene/markere i teksten og så notere de tipsene du får der. Da trenger du heller ikke ta opp noe. 

Anonymkode: 4ecff...458

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Som veiledet hadde jeg reagert sterkt hvis noen tok lydopptak av meg uten mitt samtykke. 

Anonymkode: 4c67e...861

• Liker 6
Skrevet

Som veileder*

Skrevet

Bare opplys om at du gjør det. 

Idéen er egentlig kjempegod og noe som mange hadde hatt utbytte av i ulike sammenhenger.

Anonymkode: 52327...9c6

Skrevet

Som veileder hadde jeg ikke likt opptak. Det hadde gjort meg bekymret for at studenten senere vil bruke det mot meg. Typ «Du sa i veiledning at jeg burde ha gjort slik og slik, men jeg fikk bare en C blablabla». 

Anonymkode: d4771...3ce

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som veileder hadde jeg ikke likt opptak. Det hadde gjort meg bekymret for at studenten senere vil bruke det mot meg. Typ «Du sa i veiledning at jeg burde ha gjort slik og slik, men jeg fikk bare en C blablabla». 

Jepp. Lydopptak hadde bare ført til at jeg sluttet å tilby veiledning. Det er allerede et generøst tilbud dere får, TS - ikke ødelegg det. 

• Liker 1
Skrevet

Det er lov til å ta lydopptak i en samtale du selv  deltar i her er det en forelesning så du bør be om tillatelse av den hos holder dette :) 

Skrevet

Forelesning og veiledning kan omfattes av Åndsverkloven og da må du inneha samtykke for opptak 

Anonymkode: b4d93...c38

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo en god grunn til å ta opp alle slike samtaler, når det tydeligvis går veiledere rundt som ikke står for det de har sagt. 

Anonymkode: b9ad8...e9a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette er jo en god grunn til å ta opp alle slike samtaler, når det tydeligvis går veiledere rundt som ikke står for det de har sagt. 

Anonymkode: b9ad8...e9a

Problemet er nok ikke å stå for det en har sagt, men umodne, uselvstendige studenter som tror at de bare kan gjøre alt veilederen ville gjort, og så skal de automatisk få toppkarakter uavhengig av alt annet ved oppgaven sin. 

Anonymkode: 52c70...096

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...