Gjest Medaljonga Skrevet 17. desember 2005 #1 Skrevet 17. desember 2005 Mange sier jeg er pen, vakker, har fine øyne, har så fint hår også videre. Det skal være en velsignelse å være pen, men det blir nesten som en forbannelse for meg. Smiler jeg litt til en gutt en venninne er sammens med, er jeg glad og livlig, da får jeg alltid killer-blikkene. Hvorfor tror alle jeg er ute etter å gjøre noe bøll? Hvis jeg pynter meg så får jeg uansett spørsmål om hvor jeg har kjøpt det ene og det andre, om jeg har nye klær, hvorfor har jeg pyntet meg så mye? hvorfor har jeg IKKE pyntet meg så mye? Håret ditt er så langt nå, har du spart lenge (nei hva tror dere????), "så store pupper du har, er det silikon?", "Ja, det MÅ være silikon" (nei det er faktisk ikke det), oi du har en kvise i panna, oppsann...har du gått opp i vekt? "Du prøver å gå ned i vekt ja", "nei det merker vi ingenting til (selvom jeg gikk av meg 5 kg). Er det ikke deilig å hakke på oss pene? Kvinner misunnelse og bitterhet er meg en gåte. Hvorfor ikke glede seg på mine vegne? Eller...i det minste, på mamma og pappas vegne? det var de som fødte meg. Klag til DEM! Jeg kunne aldri funnet på å ha hakket på en pen person. Ikke på en stygg person heller. Jeg er vel bedre oppdratt enn som så? Men enkelte kvinner har ikke denne egenskapen. Og det må være utrolig trist for dem.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. desember 2005 #2 Skrevet 17. desember 2005 (endret) Det er alltid dumt med negative kommentarer, men jeg tviler på at folk mener det negativt om du spør om du har spart håret lenge, hvor du har kjøpt klærne dine, om de er nye eller hvorfor du har pyntet deg. Endret 17. desember 2005 av Smurf
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 17. desember 2005 #3 Skrevet 17. desember 2005 (endret) Hvordan ting oppfattes er i stor grad et spørsmål om holdning. Tror man at andre er misunnelige tolker man ofte utsagn som misunnelse. Endret 17. desember 2005 av Statsmedister
Gjest Pet Skrevet 17. desember 2005 #4 Skrevet 17. desember 2005 Hvis du har så store problemer med å være pen så det går ut over livskvaliteten og psyken din, så er det mulig å bli mindre pen. Mindre og gjennomsnittlig pene får jo stadig tips om hvordan de kan bli penere, så da må det vel være en grei sak å gjøre seg mindre pen? Ellers får du jobbe med folks holdninger, eller få deg nye venner. Tror ikke den holdningen til venner dine viser er helt vanlig.
Gjest Gjesta Skrevet 17. desember 2005 #5 Skrevet 17. desember 2005 Det er vel ikke noe nytt at kvinnfolk er kvinnfolk verst. Vi kritiserer hverandre og rakker ned på hverandre. Visst burde vi ikke gjøre det, men gjør det likevel, rett eller galt.
Ramy Skrevet 17. desember 2005 #6 Skrevet 17. desember 2005 Virker ikke som om du vet hva hakking er. Hakking er negativt... Å få spørsmål om hvor du har kjøpt den og den toppen, om du har spart lenge for å få så langt hår, osv. er jo bare hyggelige spørsmål. Høres ut som om du har en vrangforestilling om at siden du er "så pen" (ja, ikke vet jeg) så er alle kompliment egentli ironi. Men der tenker jeg du tar feil.
Gjest Bonita Mamacita Skrevet 17. desember 2005 #7 Skrevet 17. desember 2005 Jeg kunne aldri funnet på å ha hakket på en pen person. Ikke på en stygg person heller. Jeg er vel bedre oppdratt enn som så? Men enkelte kvinner har ikke denne egenskapen. Og det må være utrolig trist for dem. ← Hvorfor hakker du på dem kollektivt i denne tråden, da? De som ikke har den egenskapen, altså. Brist i oppdragelsen?
Shagya Skrevet 17. desember 2005 #8 Skrevet 17. desember 2005 Kanskje du er litt for opptatt av at du selv er pen, du skriver iallefall mye om det i dette innlegget og er tydelig klar over det (og synes det selv), så kanskje det er her problemet ligger ?
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #9 Skrevet 18. desember 2005 De fleste har vel såpass selvinnsikt at de kan se selv i speilet om de er pene eller ikke, og jeg er faktisk enig med trådstarter - og ikke er jeg så fantastisk pen heller.. Hvem sier at man ikke kan være usikker selvom man er kjempepen? Det er akkurat den usikkerheten som kan gjøre at pene mennesker virker overlegne.. Og jeg merker til stadighet at pene mennesker er veldig mye hyggeligere enn litt mindre pene mennesker.. Jeg er student og jobber i en kiosk ved siden av skolen - og de litt mindre pene menneskene er som regel veldig sure og sier ikke hei og hadet eller noe, mens pene mennesker er kjempehyggelige.. Og ei av de jeg jobber med er helt nydelig med perfekt kropp - og de andre på jobben dømmer henne pga utseendet hennes - sier hun er litt kort, blondie, sossete osv, men hun er SÅ hyggelig og gøy å være sammen med, og jeg går nesten bare sammen med henne, det på tross av at hun er 18 og jeg 22, og jeg absolutt blir den stygge venninnen.. Men det spiller faktisk ingen rolle - jeg er såpass trygg på meg selv og vi er såpass forskjellige at de guttene som liker meg ikke liker henne.. Jeg syns folk skal slutte å være så opptatt av at alle andre er så mye penere, er det så viktig at alle guttene på byen syns en selv er den peneste jenta der? Vi går glipp av SÅ mange koselige og interessante mennesker ved å være så dømmende og sneversynte..
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #10 Skrevet 18. desember 2005 Du MÅ ikke være sammen med mennesker som du føler hakker. Kanskje en ny hobby eller på annen måte kontakt med nye miljøer vil være bra for deg? For du høres ut som du kjeder deg faktisk. Og når man kjeder seg, er det lett å falle inn i negative tankemønstre. Det er i alle fall min erfaring. Jeg for ofte høre at jeg er pen selv, og kjenner til problemet ditt. Særlig når man har pyntet seg littegranne. Det er jo nesten så man unngår å pynte seg med vilje av og til, for å slippe uønsket oppmerksomhet. Når jeg er i litt dårlig humør fra før, er det utrolig sårende når folk på død og liv skal forkusere på mitt ytre, istedetfor på det som fins mellom ørene; idiotisk!! På en måte har jeg forståelse for islam, som ber folk bære burka og ellers svære sekkeklær... :kgblunk: Kanskje det går an å prøve det? *hihi* Neida. Mitt beste råd må bli å sortere folk; velg selv hvem du skal omgås. Mennesker som du selv føler ikke er positive for deg, kan du bare sortere ut. Ingen andre enn en selv kan vite hvem som er bra og ikke bra for en. Klem; Fia
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #11 Skrevet 18. desember 2005 Det som er verst er når menn tror man flirter, bare man er normalt blid og imøtekommende (som i god oppdragelse). Betyr det at en kvinne som er pen bare kan glemme å bli behandlet som et menneske av 50% av den mannlige befolkningen; at da er man et objekt, som det er fritt fram å jakte på?? Fia
Gjest Gjest_Fia_* Skrevet 18. desember 2005 #12 Skrevet 18. desember 2005 Kanskje du er litt for opptatt av at du selv er pen, du skriver iallefall mye om det i dette innlegget og er tydelig klar over det (og synes det selv), så kanskje det er her problemet ligger ? ← Det er jo det at hun er pen, som er saken her. Jeg tror hun ønsker at folk ville være mer oppmerksom på MENNESKET hun faktisk er, istedetfor å objektifisere henne. Det er faktisk ikke lett å være pen bestandig. Og da blir man opptatt av det, naturlig nok. Fia
Hu i Svingen Skrevet 18. desember 2005 #13 Skrevet 18. desember 2005 Det er jo det at hun er pen, som er saken her. Jeg tror hun ønsker at folk ville være mer oppmerksom på MENNESKET hun faktisk er, istedetfor å objektifisere henne. Det er faktisk ikke lett å være pen bestandig. Og da blir man opptatt av det, naturlig nok. Fia ← Du har rett i det. Jeg tror det må være litt slitsomt å være veldig pen, de fleste du snakker med har fokus på det (i alle fall i starten av bekjentskapet), og mindre fokus på hva du faktisk sier. At folk bagatelliserer dette problemet i denne tråden synes jeg er et godt eksempel på oppførselen trådstarter beskriver i sitt innlegg. Smålig.
Gjest utlogget nå Skrevet 18. desember 2005 #14 Skrevet 18. desember 2005 Jeg kjenner meg faktisk litt igjen i det du forteller. Jeg er hverken innbilsk eller selvopptatt. Syns ikke selv at jeg er spesielt vakker på noen måte, men jeg har jo skjønt at endel andre syns det. Jeg syns at det er slitsomt å kun bli satt pris på pga utseendet mitt. Har syns at det var vanskelig å møte en kjæreste som likte personen "meg" og ikke kun falt for utsendet mitt. Det har hendt at jeg har følt at de guttene jeg har vært sammen med har hatt meg som et slags trofè, noe jeg sterkt misliker. Jeg har også opplevd den "andre siden", altså det å ikke lengre være så attraktiv. For endel år siden ble jeg akutt alvorlig syk, og pga sykdommen og legemidler ble jeg overvektig og jeg mistet mye av håret. Jeg syns det var merkelig at jeg med en gang merket at jeg fikk dårligere service i butikker, på bussen etc. Jeg var jo samme mennesket ennå, kun med et forandret utssende. Det er nok både positive og negative sider ved det å være "pen". At andre jenter er misunnelige har kanskje litt å gjøre med at de ikke skjønner at du ikke er noen trussel for dem? Eller er du det?
Ramy Skrevet 18. desember 2005 #15 Skrevet 18. desember 2005 At folk bagatelliserer dette problemet i denne tråden synes jeg er et godt eksempel på oppførselen trådstarter beskriver i sitt innlegg. Smålig. ← Er ikke min mening å bagatalisere dette problemet, for jeg vet at det eksisterer for noen. Men slik trådstarter legger frem problemet sitt, så virker det ikke særlig stort. Det hun beskriver er stort sett det vi fleste andre liker å høre om oss selv, og resten er ganske dårlig fomulert, og kanskje ikke helt så enkelt å forstå.
Gjest Embla s Skrevet 18. desember 2005 #16 Skrevet 18. desember 2005 Det kan godt være det følger en del ulemper med det å være vakker, men jeg tror det følger en del fordeler med også. Forskning viser vel at vakre mennesker får lavere straff, blir lettere trodd, får bedre service, får seg lettere jobb, etc. Men det er sikkert noe i at jenter som ikke er så vakre som deg, kan tillate seg mer i fht andres kjærester før det føles ubehagelig for hun som er sammen med ham?
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #17 Skrevet 18. desember 2005 Jeg skjønner deg trådstarter veldig godt. Jeg har opplevd dette selv. Det er faktisk veldig vanskelig å ha et utseende som folk misunner deg. Og det er ikke alltid at de behøver å si noe for at man oppdager at man blir misunt. Det kan være et blikk eller et ansiktsuttrykk. Jeg har også opplevd at menn tror jeg flørter med dem og tror at jeg er interessert fordi jeg er smilende og vennlig. Det er utrolig slitsomt. Jeg har også opplevd at naboers menn ikke tør å snakke med meg. Jeg har opplevd flere ting som henger sammen med at folk synes jeg er pen. Resultatet av dette har gjort at jeg ikke tør å være meg selv blandt folk. Jeg har blitt utrolig usikker på meg selv. Sånn som f.eks. når naboens mann aldri snakket til meg når vi møttes, så trodde jeg først at det var fordi han syntes jeg var teit eller noe, men siden fikk jeg vite at det var fordi kona ikke tolererte det. Noen ganger mistolker man blikk. Man tror at folk ser på deg fordi du har sagt noe feil, men så får du senere vite at det var fordi de misunte deg noe. Så for meg har dette blitt veldig vanskelig. Jeg var tidligere en utadvendt livlig jente som lo og tullet mye. Var ofte midtpunktet på fester fordi jeg fortalte artige historier. Fortalte vitser og hadde det moro uten å legge an på andres menn. Men jeg var singel lenge og ble sett på som en trussel. Nå er jeg mer inadvendt. Tør ikke være meg selv. Har mindre selvtillitt osv.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #18 Skrevet 18. desember 2005 Til alle dere som klager over at dere er for pene og at andre kvinner er så misunnelige på dere. Gjør dere mindre "attraktive" da om det er et så stort problem for dere. La være å bruk sminke.. kle dere kjedelig og vær ufiks på håret. Og nei jeg er ikke misunnelig på dere. Hva er egentlig pent ? Jeg får selv høre jeg både er pen og attraktiv når jeg er på byen feks. Men til hverdags så rusler jeg rundt i de gamleste klærne mine. bruker hårstrikk og aldri make up. Og tro meg. jeg får absolutt gå i fred, og ingen nabodamer som skuler stygt på meg heller.
Gjest Embla s Skrevet 18. desember 2005 #19 Skrevet 18. desember 2005 Det skal vel mer til for å bli misstenkt for å legge an på eller flørte enn å kun være pen? Noen har en væremåte som andre tolker som flørtete, men det gjelder vel ikke bare for typisk vakre mennesker? Hvis alle naboene oppfatter deg som flørtete med mennene deres, kan det jo være du faktisk framstår sånn uavhengig av ditt vakre ytre?
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 18. desember 2005 #20 Skrevet 18. desember 2005 Kanskje det ikke er skjønnheten din som plager dem. Kanskje det er noe med måten du oppfører deg på? Du minner meg litt om hun i ungkaren som syns så synd på seg selv fordi alle var så ekle med henne fordi hun var sååå pen. Tror nok ikke det var utseendet hennes som gjorde de andre sånn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå