Gå til innhold

Påkledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei 2+ år gammel datter, sliter så mye med på kledning. 

Hvordan kan jeg håntere det bedre hva gjør dere ?

Her forteller jeg lille at vi må kle på oss og skal ut på noe, sier også hun kan ha på seg ute klærene selv. 

Men vil ikke høre etter ender opp med sinneutbrud 😪 alt blir kaotisk selv om jeg er rolig og prøver å gjøre det gøy å kle på seg. 

Når det går en stund så får jeg på henne dressen rolig men hun hyller og vrir seg i alle kanter som gjør det så vanskelig. Er ikke hardhendt med henne og prøver best mulig å kle på. 

Men her fungerer det ikke og jeg sitter nå her hjemme etter å ha levert hun i barnehage med klore merker i ansiktet. 

Gir opp! 

Anonymkode: b68a3...711

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror alle mine har vært gjennom en periode der jeg lot dem prøve å gå ut uten klær eller votter. De ble kalde. Senere kunne jeg bruke den episoden som argument. Det hendte kanskje at det måtte gjentas, men jeg synes egentlig ting funker best når ungen forstår argumentet.

Anonymkode: bbce0...03e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror alle mine har vært gjennom en periode der jeg lot dem prøve å gå ut uten klær eller votter. De ble kalde. Senere kunne jeg bruke den episoden som argument. Det hendte kanskje at det måtte gjentas, men jeg synes egentlig ting funker best når ungen forstår argumentet.

En 2 åring har ikke så stor forståelse enda må jeg vente til hun blir eldre 😭 

Skrevet

Haha, helt dønn normalt :) Og skikkelig dritt! Har tre barn, hvorav en straks fyller to. Begge storesøskene har hatt slike perioder, og nå også minstemann. 

Det er "selvstendighetsalderen" som kicker inn. Selv om ungen VIL ut, så er det forferdelig å bli kledd på. 

Prøver å leke, tulle, og tøyse. Ta klærene på feil, kle på meg selv klærene, synge regler og sanger, osv. 

Prøver å gi valg, for å gi barnet en følelse av medbestemmelsesrett i eget liv, som "skal vi ta på skoene eller jakken først", "vil du ha de blå eller gule vottene", osv (dette trikset har svært sjelden funket på noen av mine, selv om det er det første tipset man får i omtrent alle "Oppdragelsesbøker"). 

Lar ungen få holde en leke (som gjør det ti ganger mer knot å få på jakker og dresser...)

Og tvangspåkler så skånsomt som mulig når ingenting virker (som er ihvertfall 80% av gangene). 

Pust med magen, forhold deg så rolig som du kan, husk at dette er normalt for alderen og ikke ditt barn som er spesielt vanskelig, det er ikker personlig, og ikke minst: det er en fase, og det går over. 

Anonymkode: 7ad9d...a6f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har hørt ett tips om å la barnet sitte i bilen i tøyet de ønsker, også tar du med de uteklærne som trengs uansett. For eksempel at barnet vil ha på blinkesandalene istedenfor cherrox. Du lar barnet sitte i bilen med disse sandalene, også leverer du uansett cherroxene med i barnehagen. 

Anonymkode: e1527...5ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En 2 åring har ikke så stor forståelse enda må jeg vente til hun blir eldre 😭 

Jeg tror egentlig en toåring som går uten sko på snøen skjønner at det hadde vært bedre med sko, men jeg kan jo huske feil. Det å ville gå uten votter kan det være de må være litt eldre, men sko og dress ville jeg tro en toårig kunne forstå, i alle fall på vinteren.

Skrevet

Vi har det sånn med vår som nylig rundet året, minus kloring da🤥

Det gjelder både bleieskift og påkledning av både inne og uteklær om dagen. Noen dager er bedre enn andre, men andre ganger er det helt klikk. Prøver å forklare rolig, men vet ikke helt hvor mye en 1-åring klarer å reflektere over det. Også litt for ung til å forstå konsekvensene av å fryse ute, eller å gå med bæsj i bleia over lengre tid😅

Trøster meg med at det helt sikkert er en fase, og selv om hun både er sterk og rask så er hun hvert fall såpass liten at jeg til slutt bare får satt henne ned mellom bena og dratt på de klærne hun trenger.

Anonymkode: 000c8...5cf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha, helt dønn normalt :) Og skikkelig dritt! Har tre barn, hvorav en straks fyller to. Begge storesøskene har hatt slike perioder, og nå også minstemann. 

Det er "selvstendighetsalderen" som kicker inn. Selv om ungen VIL ut, så er det forferdelig å bli kledd på. 

Prøver å leke, tulle, og tøyse. Ta klærene på feil, kle på meg selv klærene, synge regler og sanger, osv. 

Prøver å gi valg, for å gi barnet en følelse av medbestemmelsesrett i eget liv, som "skal vi ta på skoene eller jakken først", "vil du ha de blå eller gule vottene", osv (dette trikset har svært sjelden funket på noen av mine, selv om det er det første tipset man får i omtrent alle "Oppdragelsesbøker"). 

Lar ungen få holde en leke (som gjør det ti ganger mer knot å få på jakker og dresser...)

Og tvangspåkler så skånsomt som mulig når ingenting virker (som er ihvertfall 80% av gangene). 

Pust med magen, forhold deg så rolig som du kan, husk at dette er normalt for alderen og ikke ditt barn som er spesielt vanskelig, det er ikker personlig, og ikke minst: det er en fase, og det går over. 

Takk for tips 😁👍vi har prøvd mye rart men ender opp med tvangspåkledding mesteparten av tiden 🥲

Det er så mye enklere når Pappaen kler da er hun ferdig under minuttet! men med meg så skal hun tulle, slå, klore og lugge 😵💫 

Tenkte meg på et kortkurs men vet ikke om det vil hjelpe siden jeg gjør alt det de sier man skal gjøre på et sånn kurs 🤷‍♀️

Godt å høre jeg ikke er alene om det og jeg håper vi blir flinkere 🤞

Skrevet

Jeg synes det hjelper å tenke at noen ting kan man faktisk ikke få bestemme selv. Kan føle meg slem når jeg tvinger han gjennom påkledning, bleieskift, tannpuss, medisiner osv., men samtidig så kan man ikke kravle naken ute i snøen i 20-, bleier må byttes, tenner må pusses og medisiner må tas.

Anonymkode: b1d5c...10b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for tips 😁👍vi har prøvd mye rart men ender opp med tvangspåkledding mesteparten av tiden 🥲

Det er så mye enklere når Pappaen kler da er hun ferdig under minuttet! men med meg så skal hun tulle, slå, klore og lugge 😵💫 

Tenkte meg på et kortkurs men vet ikke om det vil hjelpe siden jeg gjør alt det de sier man skal gjøre på et sånn kurs 🤷‍♀️

Godt å høre jeg ikke er alene om det og jeg håper vi blir flinkere 🤞

Her er det som regel jeg som klarer kle på med minimalt tøys, men med pappaen er det så jævlig at han ikke orker ta ungen med ut om han ikke MÅ.... Og kan bruke 20 min i garderoben når de skal gå fra bhg. 

Har gått på cos-kurs (om det var det du mente), men har ikke funnet det spesielt nyttig akkurat når det gjelder hvordan faktisk få klærene på. 

Å validere følelsene gjør jeg forresten også. Og speiler intensiteten i dem. "Du VIL ikke kle på deg, nei, det skjønner jeg! Jeg ser du synes det er KJEMPEDUMT!! Det skjønner jeg, det ER ikke gøy å måtte ta på seg masse, masse klær når vi skal ut, ikke rart du blir sint!". 

Det kan hjelpe innimellom (det skader ihvertfall ikke). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det hjelper å tenke at noen ting kan man faktisk ikke få bestemme selv. Kan føle meg slem når jeg tvinger han gjennom påkledning, bleieskift, tannpuss, medisiner osv., men samtidig så kan man ikke kravle naken ute i snøen i 20-, bleier må byttes, tenner må pusses og medisiner må tas.

Anonymkode: b1d5c...10b

Jeg er enig i at noen ting må man bestemme, men det å bli kald av å kravle naken rundt i snøen tror jeg er en konsekvens de ganske raskt forstår, og det er heller ikke så farlig å prøve. Alle de vanlige tingene som å gi begrensede valg, gjøre det til en konkurranse  (raskest mulig/gjøre selv osv), få ungen til å føle seg sett og hørt, distrahere med ting, fortellinger og spørsmål, osv. er selvfølgelig gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...