Gå til innhold

Hvor lang tid bruker deres små tenåringsjenter på badet om morgenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mamma til en liten tenåring som styrer sånn på om morgenen.

Hun har aldri nok tid på badet, selv om det er minst én time til bussen går.

Hun løper frem og tilbake mellom soverommet og badet med sminking, påkledning, tannpuss i flere variasjoner, stelling av hår osv.

Hun har sminkebord på rommet sitt men likevel er det løping frem og tilbake.

Har samboer som ofte kommer hjem 04:30 etter jobb og har akkurat sovet en drøy time når hun setter i igang med morgenrushet sitt.

Vi bor i leilighet med soverom og bad tett på.

Dører slamres hver gang hun skal ut og inn av de forskjellige rommene, og de andre i familien som enda ikke trenger å stå opp har våknet forlengst pga styret hennes.

Hun har fått beskjed om å ta hensyn og være stille, men styrer på som en elefant😉

Om kveldene er hun på badet minst 25 min hvis hun er kjapp, men da skal hun ikke rekke buss heldigvis.

Har snakket med henne om dette så mange ganger men snakker til døve ører om at hun ikke trenger disse ritualene der det skal trippelrenses i ansiktet, tennene skal pusses så og så mange minutter osv.

Noen synspunkter?

Anonymkode: acc87...3c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort tid her. 
Men her hadde jeg sagt at sminking kan hun gjøre på rommet sitt. 

Anonymkode: 12e88...fde

Gjest Hottentått
Skrevet

Totalforbud mot sminking og sånn på badet. Utrolig irriterende for alle andre rundt. Badet trengs av alle. Sminke og hår kan fikses på rommet. Du trenger ikke spørre henne hva hun syns om det eller noe. Bare informer om at fra i morgen blir det sånn☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kort tid her. 
Men her hadde jeg sagt at sminking kan hun gjøre på rommet sitt. 

Anonymkode: 12e88...fde

Hun har nettopp fått nytt forstørrelses sminkespeil på rommet sitt men må på badet for å væte  svampen hun bruker til foundation, men på badet har hun alle kremene sine og tannbørste og stort speil/ godt lys til å børste håret.

Jeg vet ikke hva hun styrer med men løper frem og tilbake i et virvar.

Bare lurer på hvordan jeg skal hjelpe henne for at hennes morgen blir mer systematisk.

I tillegg har jeg dårlig samvittighet for samboer som blir vekket etter 2 timer søvn, og blir liggende i halvannen time å høre på at hun løper frem og tilbake og smeller med dørene mens døren på badet blir stående på vidt gap så vi hører at hun har vannet på full guffe.

Samboer er ikke hennes far så derfor har han Muligens litt kortere lunte og mindre forståelse for alt styre hennes om morgenen.

Hennes storebror som nå har flyttet ut var det ikke noe styr med om morgenen.

Han stod opp 40 minutter før bussen gikk, så først på badet, så frokost så inn til badet og pusse tennene og så gikk han.

Hun er her 50% av tiden og hjemme hos faren og samboer har de et stort hus hvor hun har nesten eget bad og kan styre på som hun vil uten at de kommer med noen innvendinger eller kritikk.

Føler det blir så mye kritikk for tiden siden hun har teflonhjerne og suller rundt i sin egen boble, men vet det er normalt i tenårene og kanskje spesielt for jenter.

Ts

Skrevet

13 åringen her er det motsatte, vi må mase henne til badet. 

Anonymkode: 7d43c...fb9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

13 åringen her er det motsatte, vi må mase henne til badet. 

Anonymkode: 7d43c...fb9

Jeg må hjelpe henne og passe tiden her også, men når hun først kommer i gang blir hun aldri ferdig, fordi hun klarer ikke å være systematisk.

Jeg har foreslått for henne at når hun står opp så går hun først på badet, vasker ansiktet, smører seg med krem i ansiktet, børster håret og tisser.

Så går hun på rommet sitt, kle på seg, sminker seg for så å gå på kjøkkenet og spise frokost.

Etter frokost går hun inn på badet for å pusse tennene.

Har presisert av hun må være på badet for å pusse tennene som siste stasjon før hun tar på seg jakke/ sko for å gå ut, men hun klarer bare ikke å følge denne listen.

Det virker som hun må gå over utseendet sitt én gang til eller bytte antrekk, etter tannpuss.

Ts

Skrevet

Har en 13-åring som står opp 30 min før alle andre og hvor lang tid hun bruker på badet blir ikke noe problem siden vi har et bad til hvor sønnen og mannen dusjer. Datteren er også inn og ut av badet mange ganger, men her er det ikke noe problem.

At dere har det lytt, kun ett bad og noen som må sove må dere bare sette dere ned og forklare at er grunnen til at hun må ta mere hensyn.  Her gås det i dører, men ingen smelling.  Men alt må ikke tas på datteren, bare for at mange gutter (som vår sønn…) bruker 3 minutter på badet om morgenen (dusjer på kvelden etter trening) så er det ikke feil å bruke mye tid på badet, det er kun lydnivået og blokkering for andre som først og fremst blir viktig å påpeke.

Anonymkode: fb1b2...72e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vår 15 åring står opp ca tre kvarter før hun må gå hjemmefra. Spiser frokost sammen, og så pakker hun sekk/gymtøy o.l. mens storebror er på badet. Når badet blir ledig er det ca 20 min til hun må gå, og da rekker hun både skifte, sminke seg, fikse håret og pusse tennene. 

Anonymkode: cc0f5...8de

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en 13-åring som står opp 30 min før alle andre og hvor lang tid hun bruker på badet blir ikke noe problem siden vi har et bad til hvor sønnen og mannen dusjer. Datteren er også inn og ut av badet mange ganger, men her er det ikke noe problem.

At dere har det lytt, kun ett bad og noen som må sove må dere bare sette dere ned og forklare at er grunnen til at hun må ta mere hensyn.  Her gås det i dører, men ingen smelling.  Men alt må ikke tas på datteren, bare for at mange gutter (som vår sønn…) bruker 3 minutter på badet om morgenen (dusjer på kvelden etter trening) så er det ikke feil å bruke mye tid på badet, det er kun lydnivået og blokkering for andre som først og fremst blir viktig å påpeke.

Anonymkode: fb1b2...72e

I går var strømprisen ganske høy og før hun dusjet sa min samboer til henne at hun måtte prøve å være effektiv i dusjen fordi at det var flere som skulle dusje, og hun måtte ikke tømme varmtvannstanken. Samboer nevnte ikke  at strømprisene høy, fordi han ville være minst mulig kjip.

Hun sa hun skulle være effektiv.

Jeg satte på stoppeklokken idet jeg hørte at hun skrudde på dusjen og da hun var ferdig viste stoppeklokken 36 minutter!

Da hadde hun riktignok skrudd av vannet ett minutt her og der mens hun vasket håret to ganger+ to ganger med balsam.

Tidligere har hun ikke skrudd av vannet når hun vasker håret eller såper seg inn, så det er en stor forbedring.

Dusj kalkulatoren viste at hun hadde dusjet for 62 kr etter strømstøtte.

Da hun var ferdig å dusje snakket vi med henne om dette på en rolig måte, der vi ikke anklaget henne men minnet henne på hva samboer hadde sagt før hun gikk i dusjen om å tenke på andre som skal dusje, og hva det gjør for miljøet hvis alle skal stå og kose seg i dusjen nå. Hun sa at hun hadde dusjet mye i kaldt vann for å spare på vannet, men det tror jeg ikke på siden det nesten var tomt for varmtvann.

Har oppdaget at når jeg snakker med henne om ting som hun må bli bedre på, er hun helt enig med meg og nikker og sier ja, men det går inn det enn øret og ut det andre, eller så sier hun bare ja for å være grei.

Ts

Skrevet

Brukte vel 10 minutter på badet sminke og hår gjorde jeg selv på soverommet der alle sakene mine ligget er ikke det ganske vanlig nå for tiden ?

Kun mamma som hadde litt sminke og sånt på bade. 

Anonymkode: 70d45...148

• Liker 1
Skrevet

Har hatt to tenåringsjenter i hus (de har nå flyttet ut) og jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, TS.

Yngstejenta kunne bruke opptil 1 1/2time på badet (dusje, kremer, sminking, føning og retting av hår, finne antrekk-alt lå hulter til bulter) med musikk på høytaleren. Dette lagde problemer for oss andre som ville på badet eller som forsøkte å sove, og førte ofte til krangler og dårlig stemning.

Vi innførte «familiemøter» en gang i uken, der bla sånne ting som dette ble tatt opp.

Jeg brukte alle mine «pedagogiske virkemidler» da jeg hadde denne samtalen, som f.eks «Jeg opplever at du bruker veldig mye tid på badet om morgenen i forhold til oss andre og tenker at dette må vi gjøre noe med» eller «hvordan tror du vi andre reagerer når du bruker så lang tid og mye lyd på badet?» «Hva tenker du kan være beste løsningen på dette?» «Hva trenger du av oss for at dette skal fungere og at vi alle skal få gode morgener?»

Vi fant heldigvis gode løsninger sammen, og hun kom med de fleste løsningene selv, at hun kunne gjøre mange av disse tingene sine på rommet sitt, og begrenset tiden betraktelig. Hun ønsket seg bedre arbeidslys, sminkebord og ny søppelbøtte, og det fikk hun.
Dette fungerte fint hos oss iallefall, og løste tidsklemma vår.😊

(Sikkert mange som spyr av den «pedagogiske tonen» min, men det er iallefall bedre enn «alltid skal du…» eller «du må/du skal», som ofte ender i krangel og slamring med dører for en tenåring med løpske hormoner😉)

Anonymkode: 4bf29...ace

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er mamma til en liten tenåring som styrer sånn på om morgenen.

Hun har aldri nok tid på badet, selv om det er minst én time til bussen går.

Hun løper frem og tilbake mellom soverommet og badet med sminking, påkledning, tannpuss i flere variasjoner, stelling av hår osv.

Hun har sminkebord på rommet sitt men likevel er det løping frem og tilbake.

Har samboer som ofte kommer hjem 04:30 etter jobb og har akkurat sovet en drøy time når hun setter i igang med morgenrushet sitt.

Vi bor i leilighet med soverom og bad tett på.

Dører slamres hver gang hun skal ut og inn av de forskjellige rommene, og de andre i familien som enda ikke trenger å stå opp har våknet forlengst pga styret hennes.

Hun har fått beskjed om å ta hensyn og være stille, men styrer på som en elefant😉

Om kveldene er hun på badet minst 25 min hvis hun er kjapp, men da skal hun ikke rekke buss heldigvis.

Har snakket med henne om dette så mange ganger men snakker til døve ører om at hun ikke trenger disse ritualene der det skal trippelrenses i ansiktet, tennene skal pusses så og så mange minutter osv.

Noen synspunkter?

Her bruker hun den tiden hun vil på badet. Har 2 do.

Hun har sminkebord på rommet men liker best lyset på badet.

Men hun er og veldig flink å smelle og dra opp dørene så det har jeg sagt at hun gjerne kan droppe da andre fremdeles sover. (Hun velger å stå veldig tidlig opp for p bruke gooood tid på badet).

Kan samboeren din bruke ørepropper? Hun går jo litt etter. Og så kan hun være litt roligere på badet eller ta sminkingen på rommet?

Anonymkode: cb8f3...a47

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har hatt to tenåringsjenter i hus (de har nå flyttet ut) og jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, TS.

Yngstejenta kunne bruke opptil 1 1/2time på badet (dusje, kremer, sminking, føning og retting av hår, finne antrekk-alt lå hulter til bulter) med musikk på høytaleren. Dette lagde problemer for oss andre som ville på badet eller som forsøkte å sove, og førte ofte til krangler og dårlig stemning.

Vi innførte «familiemøter» en gang i uken, der bla sånne ting som dette ble tatt opp.

Jeg brukte alle mine «pedagogiske virkemidler» da jeg hadde denne samtalen, som f.eks «Jeg opplever at du bruker veldig mye tid på badet om morgenen i forhold til oss andre og tenker at dette må vi gjøre noe med» eller «hvordan tror du vi andre reagerer når du bruker så lang tid og mye lyd på badet?» «Hva tenker du kan være beste løsningen på dette?» «Hva trenger du av oss for at dette skal fungere og at vi alle skal få gode morgener?»

Vi fant heldigvis gode løsninger sammen, og hun kom med de fleste løsningene selv, at hun kunne gjøre mange av disse tingene sine på rommet sitt, og begrenset tiden betraktelig. Hun ønsket seg bedre arbeidslys, sminkebord og ny søppelbøtte, og det fikk hun.
Dette fungerte fint hos oss iallefall, og løste tidsklemma vår.😊

(Sikkert mange som spyr av den «pedagogiske tonen» min, men det er iallefall bedre enn «alltid skal du…» eller «du må/du skal», som ofte ender i krangel og slamring med dører for en tenåring med løpske hormoner😉)

Jeg er pedagogisk utdannet selv og mener at du stilte henne de riktige spørsmålene, men jeg klarer det ikke alltid selv med min datter, da jeg blir oppgitt og litt irritert.

Det at hun bruker så lang tid og er så ustrukturert er jeg redd for at hun tar med seg videre i livet sitt og at det kan bli problemer senere i forhold til både venninner og kjærester når utseendet hele tiden skal stå på førsteplass. Jenta vår har blitt så opphengt i disse skjønnhetsrutinene at hvis vi ber henne gå ut med søpla så får hun panikk fordi hun ikke har nok sminke på g

Vi jobber aktivt med at hun skal føle seg fin uten sminke noen vet ikke om det går inn. Hun sitter konstant på tiktok og er som en svamp og suger til hei alt disse influencerne sier.

Det siste er at hun har begynt å bruke faktor 50 i ansiktet selv på dager der det regner og det blir mørkt klokken 16:00, men det er jo ikke det verste da.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her bruker hun den tiden hun vil på badet. Har 2 do.

Hun har sminkebord på rommet men liker best lyset på badet.

Men hun er og veldig flink å smelle og dra opp dørene så det har jeg sagt at hun gjerne kan droppe da andre fremdeles sover. (Hun velger å stå veldig tidlig opp for p bruke gooood tid på badet).

Kan samboeren din bruke ørepropper? Hun går jo litt etter. Og så kan hun være litt roligere på badet eller ta sminkingen på rommet?

Ja han bruker det men jeg synes faktisk at hun skal lære seg å ta hensyn slik at han slipper å bruke ørepropper.

Uansett hvor tidlig hun står opp har hun dårlig tid om morgenen, fordi det blir aldri nok skjønnhetsrutiner og hun løper frem og tilbake og husker ikke på alt hun skal gjøre. Hun må nok bare lære seg å være mer systematisk , se på klokka og gjøre seg ferdig i ett rom før hun går videre til det andre rommet, istedenfor å løpe frem og tilbake.

Så får hun lære seg å lukke dører rolig istedenfor å smelle igjen uten å ta ned håndtaket.

Jeg føler jeg snakker til døve ører akkurat nå og vet ikke om dette er vanlig blant jenter på 13-14 år eller om det bare er henne.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er pedagogisk utdannet selv og mener at du stilte henne de riktige spørsmålene, men jeg klarer det ikke alltid selv med min datter, da jeg blir oppgitt og litt irritert.

Det at hun bruker så lang tid og er så ustrukturert er jeg redd for at hun tar med seg videre i livet sitt og at det kan bli problemer senere i forhold til både venninner og kjærester når utseendet hele tiden skal stå på førsteplass. Jenta vår har blitt så opphengt i disse skjønnhetsrutinene at hvis vi ber henne gå ut med søpla så får hun panikk fordi hun ikke har nok sminke på g

Vi jobber aktivt med at hun skal føle seg fin uten sminke noen vet ikke om det går inn. Hun sitter konstant på tiktok og er som en svamp og suger til hei alt disse influencerne sier.

Det siste er at hun har begynt å bruke faktor 50 i ansiktet selv på dager der det regner og det blir mørkt klokken 16:00, men det er jo ikke det verste da.

Ts

La henne få lov til å utforske😊

Det bedrer seg etterhvert når de finner ut av det.

Min datter (mitt innlegg over) er nå 22 og nøyer seg med kremer og naturlig sminke. Hun bruker ikke lang tid på badet nå utenom når hun skal ut på byen. Hun unner seg å sette på vippeextensions i ny og ne, slik at hun sparer tid, og det ser faktisk fint ut.

Etter å ha bodd i kollektiv i et par år, har hun også lært seg å rydde opp etter seg og ta hensyn til de hun bor med😄

Ei flott jente på alle måter har hun heldigvis blitt og jeg er sikker på at din jente også er det💖

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La henne få lov til å utforske😊

Det bedrer seg etterhvert når de finner ut av det.

Min datter (mitt innlegg over) er nå 22 og nøyer seg med kremer og naturlig sminke. Hun bruker ikke lang tid på badet nå utenom når hun skal ut på byen. Hun unner seg å sette på vippeextensions i ny og ne, slik at hun sparer tid, og det ser faktisk fint ut.

Etter å ha bodd i kollektiv i et par år, har hun også lært seg å rydde opp etter seg og ta hensyn til de hun bor med😄

Ei flott jente på alle måter har hun heldigvis blitt og jeg er sikker på at din jente også er det💖

Ja får håpe at det er verst nå i starten av tenårene, og at hun blir litt mer fornuftig etterhvert.

Jeg har sett sånne "5 minutes makeup tutorials" på Instagram, der kjendiser viser hvordan de sminker seg på 5 minutter og ser smashing ut etterpå, så jeg har tenkt å vise henne sånne videoer for å få henne til å korte ned tiden fram speilet. Hun holder på med anti-age kremer og er livredd for å få rynker i en alder av 13 år 🙈

Ikke lett å vokse opp i dag med all påvirkningen fra sosiale medier.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Det med solkrem har hun nok hørt fra venner eller sosiale medier. Min jente gjorde det samme i fjor.  Men hun gjorde det kun når det ikke regnet da.

Skrevet

Hva mener du egentlig med tannpuss i flere varisjoner? 

Sminke seg kan hun gjøre på pulten sin om du kjøper henne et speil :)  De fleste tenåringsjenter har eget sminkebord eller har gjort om pulten sin til det.

Anonymkode: f6f9e...cd4

Skrevet

Kan dere lage en oversikt eller en liste over alt hun skal gjøre i løpet av en morgen? Gjerne laminer når dere har redigert den noen dager.... Så stryker hun over med whiteboardtusj når hun har gjort ett punkt, og går videre til neste. Når punktet er strøket over, er det ferdig.

For å hjelpe henne med å organisere sin egen morgen, tenkte jeg... 

Når det gjelder smelling med dører og tramping osv, så må hun jo bare lære seg å ta hensyn.....

Anonymkode: d5b57...e2c

Skrevet

Du kan hjelpe henne med å få mer struktur og system i rutinene så det ikke blir så mye frem og tilbake. Sikkert stressende for henne også å løpe rundt sånn.

Pass på at det er bra lys til å sminke seg på rommet hennes, å sminke seg i dårlig lys som er bak hodet eller på en side og lager skygger osv er veldig vanskelig.

Ikke oppfør dere som at dere er negativ til at hun sminker seg osv, det var noe av det verste jeg kunne føle på i den alderen. 

Ikke sammenligne henne med andre, sånn den og den personen bruker mindre sminke eller kortere tid osv. Folk er forskjellig og har forskjellige preferanser om hvor mye de vil sminke seg osv.

Ellers høres du forståelsesfull og imøtekommende ut, og som at du ønsker å gjøre dette til en situasjon der alle er fornøyd 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...