AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #1 Skrevet 17. januar 2023 Vi har slitt i samboerskapet i over ett år. Vi har prøvd alt, ingenting har gitt resultater. Vi vingler mellom «nå bryter vi» til «dette skal gå bra.» Men ingenting hender. Ingen endring i hverdagen, ingen alenetid, ingen sex. Sistnevnte er det jeg som avstår fra etter åresvis med pliktsex. Jeg makter det rett og slett ikke, har ikke lyst, vil ikke. På lørdag fortalte jeg han rett ut at jeg ikke elsker han lenger, at jeg tror vi vil få det bedre hver for oss. Men han vil ikke. Han VIL holde sammen. Han påstår at dette kommer til å gå bra, når det åpenbart ikke gjør det. Hvordan få han til å innse at dette tærer på oss begge? At det spiser oss opp og at vi er ulykkelige? Han nekter å gi slipp på meg, på oss. Anonymkode: 2ec8a...41b 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #2 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har slitt i samboerskapet i over ett år. Vi har prøvd alt, ingenting har gitt resultater. Vi vingler mellom «nå bryter vi» til «dette skal gå bra.» Men ingenting hender. Ingen endring i hverdagen, ingen alenetid, ingen sex. Sistnevnte er det jeg som avstår fra etter åresvis med pliktsex. Jeg makter det rett og slett ikke, har ikke lyst, vil ikke. På lørdag fortalte jeg han rett ut at jeg ikke elsker han lenger, at jeg tror vi vil få det bedre hver for oss. Men han vil ikke. Han VIL holde sammen. Han påstår at dette kommer til å gå bra, når det åpenbart ikke gjør det. Hvordan få han til å innse at dette tærer på oss begge? At det spiser oss opp og at vi er ulykkelige? Han nekter å gi slipp på meg, på oss. Anonymkode: 2ec8a...41b Jeg leser det slik at du er ferdig med han, men på samme tid vil at han skal erkjenne at han er ferdig med deg. Som han tydelegvis ikke er — ergo en ansvarsfraskrivelse fra di side. Anonymkode: 1a6b1...dc9 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #3 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg leser det slik at du er ferdig med han, men på samme tid vil at han skal erkjenne at han er ferdig med deg. Som han tydelegvis ikke er — ergo en ansvarsfraskrivelse fra di side. Anonymkode: 1a6b1...dc9 På hvilken måte tolker du det til ansvarsfraskrivelse fra min side? Jeg er jo den som prøver å ta ansvar her ved å få han til å innse at dette er over, noe han nekter. På hvilken måte er dette da ansvarsfraskrivelse? TS Anonymkode: 2ec8a...41b
Fremmed fugl Skrevet 17. januar 2023 #4 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På hvilken måte tolker du det til ansvarsfraskrivelse fra min side? Jeg er jo den som prøver å ta ansvar her ved å få han til å innse at dette er over, noe han nekter. På hvilken måte er dette da ansvarsfraskrivelse? TS Anonymkode: 2ec8a...41b Enig med den oven. Ingen av dere to vet hva som "objektivt" er riktig. Kan dere sammen jobbe gjennom utfordringene, eller ikke. Du vet ikke sikkert, han vet ikke sikkert. Som du skriver det vil du presse han til å bli enig med din skjønnsmessige vurdering. Hvorfor det? Her kommer ansvarsfraskrivelse inn som nærliggende forklaring. Du ønsker at brudd skal bli en felles beslutning så du slipper være den som har ansvar for bruddet. Slutt med det. Gjør det slutt, men ikke prøv å presse på din versjon av virkeligheten og en usikker fremtid på din samboer. 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #5 Skrevet 17. januar 2023 Fremmed fugl skrev (2 minutter siden): Enig med den oven. Ingen av dere to vet hva som "objektivt" er riktig. Kan dere sammen jobbe gjennom utfordringene, eller ikke. Du vet ikke sikkert, han vet ikke sikkert. Som du skriver det vil du presse han til å bli enig med din skjønnsmessige vurdering. Hvorfor det? Her kommer ansvarsfraskrivelse inn som nærliggende forklaring. Du ønsker at brudd skal bli en felles beslutning så du slipper være den som har ansvar for bruddet. Slutt med det. Gjør det slutt, men ikke prøv å presse på din versjon av virkeligheten og en usikker fremtid på din samboer. Fordi ingen av oss har det godt slik situasjonen er nå, men han nekter å åpne øynene og se det. Han durer på i sin sedvanlige hverdag der fasade og as familie er alt som teller. Jeg har det ikke godt, og han har det ikke godt. Det er så langt ifra ansvarsfraskrivelse som man kan komme, jeg prøver å få han til å face fakta - at ingen av oss har det godt slik situasjonen er nå. TS Anonymkode: 2ec8a...41b
Hansehan Skrevet 17. januar 2023 #6 Skrevet 17. januar 2023 TS, et forhold er ikke et demokrati, det er ikke sånn at begge må være enige om å bryte. Du kan gjøre det slutt selv om han ikke vil det. 11
Nymerïa Skrevet 17. januar 2023 #7 Skrevet 17. januar 2023 Ønsker du å leve i et samfunn hvor man må ha partners tillatelse for å gå ut av et forhold? 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #8 Skrevet 17. januar 2023 Enig med 1a6b1... og Fremmed fugl. Han har en annen mening enn deg, som du nekter å respektere med en "jeg vet bedre enn han"-begrunnelse. Anonymkode: 51d1a...29e 2
Fremmed fugl Skrevet 17. januar 2023 #9 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Fordi ingen av oss har det godt slik situasjonen er nå, men han nekter å åpne øynene og se det. Han durer på i sin sedvanlige hverdag der fasade og as familie er alt som teller. Jeg har det ikke godt, og han har det ikke godt. Det er så langt ifra ansvarsfraskrivelse som man kan komme, jeg prøver å få han til å face fakta - at ingen av oss har det godt slik situasjonen er nå. TS Anonymkode: 2ec8a...41b Igjen, du prøver å få han å bli enig med deg. Vi mennesker er noe som kalles naive realister, det vil si at vi tror at vår opplevelse av virkeligheten er sanningen. Da blir dem som er uenige med oss et av tre: - Noen som ikke har sett fakta - Noen som ikke klarer å sette sammen fakta - Noen som er vrang Aksepter istedenfor at han ser annorledes på dette enn deg, og at du har bestemt deg for at dette forholdet ikke har livets rett for deg. Gjør det slutt uten å prøve å presse på din sanning på din samboer. 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #10 Skrevet 17. januar 2023 Fremmed fugl skrev (1 minutt siden): Igjen, du prøver å få han å bli enig med deg. Vi mennesker er noe som kalles naive realister, det vil si at vi tror at vår opplevelse av virkeligheten er sanningen. Da blir dem som er uenige med oss et av tre: - Noen som ikke har sett fakta - Noen som ikke klarer å sette sammen fakta - Noen som er vrang Aksepter istedenfor at han ser annorledes på dette enn deg, og at du har bestemt deg for at dette forholdet ikke har livets rett for deg. Gjør det slutt uten å prøve å presse på din sanning på din samboer. Ok. La meg omformulere. Hva gjør jeg videre, når jeg HAR sagt det er slutt, men han ikke er enig? Han kan ikke beholde huset, det kan jeg, men han nekter å flytte. Ts Anonymkode: 2ec8a...41b
Fremmed fugl Skrevet 17. januar 2023 #11 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ok. La meg omformulere. Hva gjør jeg videre, når jeg HAR sagt det er slutt, men han ikke er enig? Han kan ikke beholde huset, det kan jeg, men han nekter å flytte. Ts Anonymkode: 2ec8a...41b Ok. Dette er ikke vanskelig, er bare å være tydelig. Dette er endelig og ikke opp til forhandlinger. Er massevis av mennesker som gjør dette hvert år. Er ikke uvanlig ved samlivsbrudd med felles bolig at en av partene hadde ønsket at det ikke hadde blitt samlivsbrudd. 1
Fremmed fugl Skrevet 17. januar 2023 #12 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ok. La meg omformulere. Hva gjør jeg videre, når jeg HAR sagt det er slutt, men han ikke er enig? Han kan ikke beholde huset, det kan jeg, men han nekter å flytte. Ts Anonymkode: 2ec8a...41b Litt mindre flåsete. Han har ikke mulighet å være uenig i at forholdet er slutt. Det er sånn det er med alle forhold, inklusive ekteskap. Dem kan bli sagt opp ensidig. Så da er du ferdig med at forholdet er slutt. Så da er dere ikke lengre samboer, men to voksne i et bofellesskap. Er det da også barn i dette bofellesskapet? Da er det å bestille mekling hos familievernkontoret. Eier dere boligen sammen. Har dere gjelden felles. Har dere samboerkontrakt som sier noe om bolig ved brudd. Eier dere boligen sammen, og ikke har samboer kontrakt, ja da blir det vanskelig hvis han ønsker å være vrang. Men tror ikke han vil plage seg selv med å bo i et slikt bofellesskap over tid. Der du kan dra med deg andre menn fra byen og så videre... så dette løser seg når du faktisk er tydelig på at forholdet er over, og at det er endelig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #13 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...På lørdag fortalte jeg han rett ut at jeg ikke elsker han lenger, at jeg tror vi vil få det bedre hver for oss. Men han vil ikke. Han VIL holde sammen. Han påstår at dette kommer til å gå bra, når det åpenbart ikke gjør det. Hvordan få han til å innse at dette tærer på oss begge? At det spiser oss opp og at vi er ulykkelige? Han nekter å gi slipp på meg, på oss. Anonymkode: 2ec8a...41b Hva mener du med innse? Han har lov til å tro på forholdet deres. Hvis du vil slå opp, slå opp. Ikke gå rundt og vent på at han skal bli "enig". Ta ansvar for bruddet du vil ha. Anonymkode: 7bfb8...58e 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #14 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Han kan ikke beholde huset, det kan jeg, men han nekter å flytte. Ts Anonymkode: 2ec8a...41b Du kan ikke kreve å få overta boligen. Du kan kreve at den selges. Anonymkode: 7bfb8...58e
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #15 Skrevet 17. januar 2023 Jeg hadde også en venninne som var mentalt ferdig med samboeren (ingen barn i bildet). Men for hans del, så tok dem kontakt med en parterapeut og etterhvert gikk det mer og mer opp for ham at han også måtte gi slipp. Dem gikk fra hverandre som venner. Og klart det er veldig sårt. Også sårt for deg som ikke vil såre han. Ønsker deg lykke til 🍀 Anonymkode: 81453...6df 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #16 Skrevet 17. januar 2023 Du kan søke midlertidig bruksrett til boligen og gjennom evt dom få rett til å beholde/kjøpe han ut. Langdryg prosess, i verste fall. Inntil oppgjør kan han også kreve at du betaler han leie for hans andel av boligen som du evt besitter på egenhånd. Jeg tror jeg ville valgt å kalle inn til mekling, begynn med det. Og les deg opp på det juridiske inkl tvangsoppløsning av sameier (oppløsning av samboerforhold). Det er flere innspill fra advokater på området, og kanskje det holder å informere samboeren din med hva du evt må igangsette om han ikke vil samarbeide ift å avslutte forholdet? Du kan dog ikke kreve at du kan få kjøpt han ut, men at boligen blir solgt. Anonymkode: 03660...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #17 Skrevet 17. januar 2023 53 minutter siden, AnonymBruker said: Ok. La meg omformulere. Hva gjør jeg videre, når jeg HAR sagt det er slutt, men han ikke er enig? Han kan ikke beholde huset, det kan jeg, men han nekter å flytte. Ts Anonymkode: 2ec8a...41b Du kan kreve sameiet (av bolig) oppløst, og hvis han fortsatt nekter å samarbeide om en løsning, kan du gå rettens vei og få boligen lagt ut for tvangssalg. Anonymkode: 51d1a...29e 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #18 Skrevet 17. januar 2023 Vet ikke hvordan det er med lover og regler i forbindelse med boligen. Men du vil slå opp. Du trenger ikke hans tillatelse. Dere må være to som ønsker å være i et forhold for at forholdet skal eksistere. Gi beskjed om at det er slutt, og at han kan være så uenig som han bare vil. Gi også beskjed om at nå kommer du til å fortelle de rundt dere om at det er slutt. Hvis han da ikke skjønner at det er pinlig at han nekter å gå / la deg gå, så bør han gå til legen og få sjekket hjernen sin! Anonymkode: 3bccc...225 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå