AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #1 Del Skrevet 17. januar 2023 Hei, så nå at det jeg har lyst til å studere har krav om fysikk (1+2). Jeg har bare fysikk 1 og syns det gikk ganske greit, var relativt forstårlig og fikk 5 den gangen jeg fikk vurderingen. Ser at mulighet til å melde seg opp til privatisteksamen er til 1.februar, så spørsmålet mitt; noen som har tatt fysikk 2 her? Tenker da å ta det som privatist, og helst helt alene da det er ganske dyrt for Sonans. Samt går jeg foreløpig et årsstudium ved NTNU, så har mange professorer å spørre om det er noe jeg står fast på (de er mer enn villig til å hjelpe). Om du har tatt fysikk 2 som privatist, hvor mye leste du og hva endte du opp med, samt hvordan foregår muntlig? Prøver helst å sikte for 5 i både muntlig og skriftlig, da jeg trenger det for snittet (snittet for linjen er relativ høy). Anonymkode: 7d493...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FunnyBoy123 Skrevet 21. januar 2023 #2 Del Skrevet 21. januar 2023 Får du 5er i fysikk 1, er fysikk 2 ingen problem. På mange måter er fysikk 2 lettere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DuMåkkeKommeHer Skrevet 23. januar 2023 #3 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 8.02): Om du har tatt fysikk 2 som privatist, hvor mye leste du og hva endte du opp med, samt hvordan foregår muntlig? Prøver helst å sikte for 5 i både muntlig og skriftlig, da jeg trenger det for snittet (snittet for linjen er relativ høy). Anonymkode: 7d493...efe Hei, jeg tok fysikk 2 som privatist på egen hånd våren 2019 parallellt med vg3 musikk. For meg fungerte det å ta notater mens jeg leste boken, se igjennom tidligere kapitler fra tid til annen for å repetere, tror jeg gjorde mer eller mindre alle oppgavene i boken, og endte opp med 6'er på muntlig og skriftlig. Muntlig fungerte ved at jeg trakk en oppgave, gikk til et annet rom for å løse den på papir på rundt 15-30min tror jeg, og returnerte deretter for å forklare løsningen. Tror jeg skulle utlede elektronbevegelse i magnetfelt, altså godt innenfor det som er kjernepensum. Og så ble det nok nok kortere spørsmål "på direkten" om andre deler av pensum så vidt jeg husker. Lurer på om det vel kanskje skal gjennomføres noe eksperiment, kan ikke huske at jeg gjorde det, men i fysikk 1 muntlig skulle jeg forklare hvordan man kunne sette opp et diffraksjonseksperiment. Med godt grunnlag i fysikk 1 og R2 vil jeg si fysikk 2 ikke er så vanskelig som ryktet tilsier, men det er klart at det er noen konsepter i relativitetsteori og kvantefysikk som ikke er like lettspiselige og som krever en del tid for å få intuisjon for i hvert fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Del Skrevet 24. januar 2023 Kan ikke svare på det du spør om, men: Pass på hvilken læreplan du melder deg opp i. Våren 23 kan du ta både ny og gammel læreplan i fysikk 2. Og disse emnene har jo ulike kompetansemål, og bygger på to ulike fysikk1-læreplaner. Jeg er sensor i et annet realfag. Og overraskende mange har lest til en annen læreplan enn de har meldt seg opp til.. Anonymkode: 2f2fe...268 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Del Skrevet 24. januar 2023 Fysikk er utrolig krevende. Anonymkode: 8f7c3...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Del Skrevet 24. januar 2023 DuMåkkeKommeHer skrev (På 23.1.2023 den 20.02): Hei, jeg tok fysikk 2 som privatist på egen hånd våren 2019 parallellt med vg3 musikk. For meg fungerte det å ta notater mens jeg leste boken, se igjennom tidligere kapitler fra tid til annen for å repetere, tror jeg gjorde mer eller mindre alle oppgavene i boken, og endte opp med 6'er på muntlig og skriftlig. Muntlig fungerte ved at jeg trakk en oppgave, gikk til et annet rom for å løse den på papir på rundt 15-30min tror jeg, og returnerte deretter for å forklare løsningen. Tror jeg skulle utlede elektronbevegelse i magnetfelt, altså godt innenfor det som er kjernepensum. Og så ble det nok nok kortere spørsmål "på direkten" om andre deler av pensum så vidt jeg husker. Lurer på om det vel kanskje skal gjennomføres noe eksperiment, kan ikke huske at jeg gjorde det, men i fysikk 1 muntlig skulle jeg forklare hvordan man kunne sette opp et diffraksjonseksperiment. Med godt grunnlag i fysikk 1 og R2 vil jeg si fysikk 2 ikke er så vanskelig som ryktet tilsier, men det er klart at det er noen konsepter i relativitetsteori og kvantefysikk som ikke er like lettspiselige og som krever en del tid for å få intuisjon for i hvert fall Har R2, har sett litt på tidligere eksamener skriftlig, ser ikke så alt for harde ut. Eneste jeg er litt bekymret for er muntlig. Muntlig i seg selv har jeg ikke noe problem med, enste er den praktiske delen. Ser at jeg kan kjøpe "lab" hos Sonans til rundy 3k, men er det verdt det? (Behøver man det, som man for eksempel trenger i naturfag. Der man skal vite hvordan forskjellige apparater fungerer, som for eksempel elektrolyse-oppgave). Om jeg kan spørre, helt irrelevant, men siden du tok opp fysikk 2, hva endte du opp med å studere? - TS Anonymkode: 7d493...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan ikke svare på det du spør om, men: Pass på hvilken læreplan du melder deg opp i. Våren 23 kan du ta både ny og gammel læreplan i fysikk 2. Og disse emnene har jo ulike kompetansemål, og bygger på to ulike fysikk1-læreplaner. Jeg er sensor i et annet realfag. Og overraskende mange har lest til en annen læreplan enn de har meldt seg opp til.. Anonymkode: 2f2fe...268 Notert B)! Skal prøve, hehe. Bare lurer, men hva forventer en sensor i realfag for at man skal føy måloppnåelse høy? - Jeg forventer jo at man kan ''stoffet''. Har ved tidligere muntlig eksamener kun fått 6'ere, men det sies at dette var ''samfunnsfag'' som engelsk, naturfag og samfunn. Men her handlet det mer om å knyttet pensum til relevans i dagens tid og drøfting rundt det. - Naturfag er jo naturvitenskapelig, men følte også at det var mye knyttet opp til dagens samfunn og en del drøfting, da jeg fikk om fornybar energi og knyttet dette opp til b.la. klimakrisen. Anonymkode: 7d493...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Del Skrevet 24. januar 2023 FunnyBoy123 skrev (På 21.1.2023 den 19.38): Får du 5er i fysikk 1, er fysikk 2 ingen problem. På mange måter er fysikk 2 lettere. Det må du nesten forklare. Min erfaring for 10 år siden var diametralt motsatt... Anonymkode: df386...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DuMåkkeKommeHer Skrevet 25. januar 2023 #9 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har R2, har sett litt på tidligere eksamener skriftlig, ser ikke så alt for harde ut. Eneste jeg er litt bekymret for er muntlig. Muntlig i seg selv har jeg ikke noe problem med, enste er den praktiske delen. Ser at jeg kan kjøpe "lab" hos Sonans til rundy 3k, men er det verdt det? (Behøver man det, som man for eksempel trenger i naturfag. Der man skal vite hvordan forskjellige apparater fungerer, som for eksempel elektrolyse-oppgave). Om jeg kan spørre, helt irrelevant, men siden du tok opp fysikk 2, hva endte du opp med å studere? - TS Anonymkode: 7d493...efe Høres jo ut som et godt utgangspunkt! Vanskelig å si hvor nødvendig et slikt labkurs er, jeg ville søkt opp veiledningen for denne privatisteksamenen på fylkets hjemmeside, pleier å stå en liste over forsøk der, så kan du vurdere om det er noe du tror du kan finne ut av selv. I mitt tilfelle forsøkte jeg å finne et labkurs, det var kun åpent for de som tok faget, så jeg ville ha endt opp med å ta det hvis jeg kunne. Jeg var vel kanskje heldig som ikke fikk noe forsøk på eksamen så vidt jeg kan huske. Av apparater bør man nok i hvert fall være kjent med en hva en kraftmåler og et voltmeter er. Gikk for nano i Trondheim, så har fått godt nytte av fysikk 2 og det som bygges videre derfra! Er på utveksling nå hvor jeg gjør mer ren fysikk (kvantemagnetisme og spinntronikk), har faktisk eksamen i faststoff-fysikk i morgen så derfor jeg sitter her og prokrastinere hehe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Del Skrevet 26. januar 2023 DuMåkkeKommeHer skrev (22 timer siden): Høres jo ut som et godt utgangspunkt! Vanskelig å si hvor nødvendig et slikt labkurs er, jeg ville søkt opp veiledningen for denne privatisteksamenen på fylkets hjemmeside, pleier å stå en liste over forsøk der, så kan du vurdere om det er noe du tror du kan finne ut av selv. I mitt tilfelle forsøkte jeg å finne et labkurs, det var kun åpent for de som tok faget, så jeg ville ha endt opp med å ta det hvis jeg kunne. Jeg var vel kanskje heldig som ikke fikk noe forsøk på eksamen så vidt jeg kan huske. Av apparater bør man nok i hvert fall være kjent med en hva en kraftmåler og et voltmeter er. Gikk for nano i Trondheim, så har fått godt nytte av fysikk 2 og det som bygges videre derfra! Er på utveksling nå hvor jeg gjør mer ren fysikk (kvantemagnetisme og spinntronikk), har faktisk eksamen i faststoff-fysikk i morgen så derfor jeg sitter her og prokrastinere hehe Spennende! Takk så mye for hjelp =)! - Kjenner / vet om ei som er på siste året sitt nå på nano, som jeg forsto er det mye stoff som dere må igjennom, glad ikke det er meg, hehe. Det virker som du har litt kontroll på diverse ting, har du peil på andre linjer? Står litt i vippen om å søke anvendt robotikk ved NMBU eller om jeg skal søke informatikk: robotikk og AI ved UiO. Ser at NTNU også tilbyr robotikk og kyb, men snittet strekker nok akk ikke, og er ikke så veldig gira på å ta opp fag. Vil helst bare starte B). https://www.uio.no/studier/program/informatikk-robotikk/ -> Her blir du vel mer eller mindre en ''ren'' programmerer med litt praktisk innabords. - Samt så er det bachelor, så man låser seg ikke til 5 år. https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/master-femarig/robotikk -> Her jobber du litt mer fysisk kombinert med litt tyngre realfag, som også kreves for å jobbe på større prosjekter, som nano drone / Halodi-roboitcs osv. Anonymkode: 7d493...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DuMåkkeKommeHer Skrevet 4. februar 2023 #11 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 16.05): Spennende! Takk så mye for hjelp =)! - Kjenner / vet om ei som er på siste året sitt nå på nano, som jeg forsto er det mye stoff som dere må igjennom, glad ikke det er meg, hehe. Det virker som du har litt kontroll på diverse ting, har du peil på andre linjer? Står litt i vippen om å søke anvendt robotikk ved NMBU eller om jeg skal søke informatikk: robotikk og AI ved UiO. Ser at NTNU også tilbyr robotikk og kyb, men snittet strekker nok akk ikke, og er ikke så veldig gira på å ta opp fag. Vil helst bare starte B). https://www.uio.no/studier/program/informatikk-robotikk/ -> Her blir du vel mer eller mindre en ''ren'' programmerer med litt praktisk innabords. - Samt så er det bachelor, så man låser seg ikke til 5 år. https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/master-femarig/robotikk -> Her jobber du litt mer fysisk kombinert med litt tyngre realfag, som også kreves for å jobbe på større prosjekter, som nano drone / Halodi-roboitcs osv. Anonymkode: 7d493...efe Ingen årsak:) Hehe, vet ikke om jeg har så veldig mye peiling på det, så jeg ville ikke lagt særlig vekt på min synsing her, men jeg kan så klart se over fagplanen i hvert fall. Høres jo ut som du har klart å snevre det inn mot noe du synes er interessant, så det er jo veldig bra! Og det blir nok ikke feil uansett hvilke av disse man velger. Har ikke så mye greie på kybernetikk, men har vel hørt at vi er gode på det i Norge. Inntrykket mitt fra de som går kyb på NTNU er at det handler mye om styringssystemer og å kunne designe og programmere slike, og de har i hvert fall en god del mer programmering enn oss. Av disse du vurderer ser det ut til at studiet hos NMBU ligner en del på NTNU, og siden det er en siving-grad har den nok mer fysikk og ingeniøremner som måleteknikk og statikk. Her har man for eksempel reguleringsteknikk, som jeg har fått inntrykk av er et ganske sentralt emne på kyb, mens jeg vil tro UiO sitt introduksjon til robotikk ikke går like mye i dybden. Graden hos UiO ser ut til å være først og fremst en informatikk-grad, men med fordypning i robotikk, og jeg er helt enig at det er en fordel at man ikke låser seg til fem år, selv om man da eventuelt må søke seg inn på en master senere. Om det er noen forskjell i typiske karrierer etter disse har jeg ikke peiling på, men tror det kan være veldig relevante studier begge to, antakelig er det viktigere at man velger noe som man synes er gøy, så man kan bli skikkelig god til dette. Så jeg ville nok valgt basert på hva som virker mest interessant av ingeniørfokus eller programmeringsfokus, og kanskje faktorer som studiested, om man foretrekker storby eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå