Gå til innhold

Størrelse på soverom uten garderobe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stort bør et soverom som ikke skal ha klesoppbevaring være? Det skal bare være seng, og til nøds en tv der inne. Det er egen plass til klær avsatt i walk in closet. 

Anonymkode: c7073...60d

Skrevet

Det er vel egentlig veldig enkelt å regne ut. Hvor bred og lang er sengen og hvor romslig vil du ha det rundt den. Tv kan bli vegghengt, så den tar ikke plass…. Det er så forskjellig hva vi liker. 

Anonymkode: 34822...8b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 5,5 kvm. med garderobe, så kanskje 4,5? Kommer an på hvor stor seng du har også, jeg har 140*200. Det må vel være 15 kubikk og ha vindu for å telle som soverom, mitt er akkurat for lite (bygget om en 3-roms til 4-roms). Det anbefales 7 kvm.

Anonymkode: 4dd04...61d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har 5,5 kvm. med garderobe, så kanskje 4,5? Kommer an på hvor stor seng du har også, jeg har 140*200. Det må vel være 15 kubikk og ha vindu for å telle som soverom, mitt er akkurat for lite (bygget om en 3-roms til 4-roms). Det anbefales 7 kvm.

Vindu trengs jo. Det er bare ved mye vind vi lukker soveromsvinduet, ellers er det åpent også i minusgrader.

For ikke å snakke om brannsikkerhet.

Anonymkode: 394bd...665

Skrevet

Jeg har ca 20 kvm og to vinduer på to begger, men oppbevarer klær i skap i selve rommet.

Skrevet

For kontekst så har vi en dobbeltseng på 160x200, men vi har litt lyst på en som er 200x200. Vi har fått forslag om et rom på 340x260. Vil 60 cm være nok plass i fotenden? Vi er ikke så store folk. Hvor mye plass er normalt rundt senga?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For kontekst så har vi en dobbeltseng på 160x200, men vi har litt lyst på en som er 200x200. Vi har fått forslag om et rom på 340x260. Vil 60 cm være nok plass i fotenden? Vi er ikke så store folk. Hvor mye plass er normalt rundt senga?

Har du rom til det så ville jeg i hvertfall hatt rommet på minst 400x300, 60cm er nok plass på siden av sengen men kan føles knapt. Og selv om en har garderobe så vil en gjerne ha en kommode/stol i rommet for å pynte opp litt.

Skrevet

Jeg får klaustrofobifølelse om jeg ikke kan stå med grei plass rundt meg ved siden av senga. Vi har ca rett over en meter på hver side nå og det er perfekt. Litt mer i fotenden. Og tv henger på veggen så den bygger bare noen cm inn i rommet.

Så vårt soverom er ca 4x4,5 meter. Garderobe i rommet ved siden av og bad på andre siden.

Skrevet

Her svarer du på eget spm.. Du må ha nok plass til seng og tv iallfall 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Vindu trengs jo. Det er bare ved mye vind vi lukker soveromsvinduet, ellers er det åpent også i minusgrader.

For ikke å snakke om brannsikkerhet.

Anonymkode: 394bd...665

Derfor skrev jeg at det skal være vindu (har det på mitt lille kott også, det regnes vel som alkove 😄). Ser det kan misforstås, at jeg tenker man kan droppe det om det ikke er så farlig om det telles som (sove)rom. Rømningsvei er alltid viktig.

Sengen er forøvrig plassbygget slik at man har tilgang kun fra én side (funker fint når man er singel, kanskje ikke optimalt for par). Har 1*2 meter gulv og en skyvedørsgarderobe på 120 cm + masse oppbevaring under senga.  Stort vindu, 2,5 m takhøyde. Jeg bare sover der, ungene har fått de store soverommene. Jeg liker min lille hule, men tar definitivt over et av de større rommene når ungene flytter ut etter hvert (eldste er 17).

Er målet å bruke minst mulig plass, eller bare å ikke sette av mer plass enn nødvendig? Jeg tenker at 50 cm rundt 3 av sidene holder, Kanskje en meter i fotenden om det henges opp TV. Direkte luftig blir det jo ikke. TV på rommet ville jeg kun hatt om man har unger som ofte okkuperer stua (selv da ville jeg heller sett TV på pad eller PC). 

Skrevet

Sønnen min har et rom på 6 m2, der er det plass til en enkeltseng og en TV. Et smalt vindu. Tror imidlertid det er et minimumskrav for soverom i TEK, men husker ikke hva det er. 7 m2 kanskje? 

Anonymkode: 86e9d...a3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Derfor skrev jeg at det skal være vindu (har det på mitt lille kott også, det regnes vel som alkove 😄). Ser det kan misforstås, at jeg tenker man kan droppe det om det ikke er så farlig om det telles som (sove)rom. Rømningsvei er alltid viktig.

Sengen er forøvrig plassbygget slik at man har tilgang kun fra én side (funker fint når man er singel, kanskje ikke optimalt for par). Har 1*2 meter gulv og en skyvedørsgarderobe på 120 cm + masse oppbevaring under senga.  Stort vindu, 2,5 m takhøyde. Jeg bare sover der, ungene har fått de store soverommene. Jeg liker min lille hule, men tar definitivt over et av de større rommene når ungene flytter ut etter hvert (eldste er 17).

Er målet å bruke minst mulig plass, eller bare å ikke sette av mer plass enn nødvendig? Jeg tenker at 50 cm rundt 3 av sidene holder, Kanskje en meter i fotenden om det henges opp TV. Direkte luftig blir det jo ikke. TV på rommet ville jeg kun hatt om man har unger som ofte okkuperer stua (selv da ville jeg heller sett TV på pad eller PC). 

Vi har et håp om å få plass på det som er foreslått, for da kan vi ha egen avlukket garderobe. Vi jobber skift til ulike tider, så det er så upraktisk å ha klesoppbevaring på samme rom som vi sover på. Dersom vi trenger mer plass på soverommet, må vi kombinere det med garderoben, og det vil vi egentlig ikke.

50 cm vil vi ha på alle sider med forslaget, så da kan det kanskje gå da!

Det er mannen som ønsker seg tv på rommet, og da er ikke pc eller pad godt nok dessverre. Hehe. Men det tar jo kanskje ikke så mye plass på veggen uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har et håp om å få plass på det som er foreslått, for da kan vi ha egen avlukket garderobe. Vi jobber skift til ulike tider, så det er så upraktisk å ha klesoppbevaring på samme rom som vi sover på. Dersom vi trenger mer plass på soverommet, må vi kombinere det med garderoben, og det vil vi egentlig ikke.

Det er mannen som ønsker seg tv på rommet, og da er ikke pc eller pad godt nok dessverre. Hehe. Men det tar jo kanskje ikke så mye plass på veggen uansett. 

Jeg ville hatt det romsligere og ikke lage et for lite soverom som dere kan angre på senere. Antar at dere holde på å bygge hus? Vi har 60 cm på hver side av sengen og 80 cm ved fotenden til vegg. Jeg synes dette er litt knapt. Særlig ved fotenden. Vi har en benk stående langs veggen ved fotenden og det blir noe trangt å passere. Selv om dere planlegger at det ikke skal være noe annet i rommet enn en seng og tv, så kan jo en endre mening senere. Da er det greit å ha muligheten. 

Anonymkode: 34822...8b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En kan jo også lage en nisje i veggen for å ha tv i.

Ville hengt opp gardiner/plast/papp rundt sengen med 60cm på hver side av sengen og sett hvordan du synes det blir. Hvor romslig blir garderoben? God plass til å skifte, og til en stol eller ett stativ til klær som skal brukes igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...