AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #1 Skrevet 17. januar 2023 Ølmage er en ting som jeg ikke helt skjønner meg på.. jeg ser jo at det er stort sett litt eldre menn som får dette, men hvorfor er det noen som får disse harde store "gravid" magene, mens andre er "vanlig" tjukk med myk mage ? Anonymkode: 430b1...3fd
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #2 Skrevet 17. januar 2023 En jeg var sammen med viste seg å utvikle en sånn mage, han så ut som en kjempestor baby, ingen muskler med tynne lemmer og en kjempestor mage. Med mye drikking og usunn livsstil tror jeg det rett og slett er leveren som gjør at kroppen blir sånn. Anonymkode: 87278...5c5 1
jabx Skrevet 17. januar 2023 #3 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ølmage er en ting som jeg ikke helt skjønner meg på.. jeg ser jo at det er stort sett litt eldre menn som får dette, men hvorfor er det noen som får disse harde store "gravid" magene, mens andre er "vanlig" tjukk med myk mage ? Anonymkode: 430b1...3fd Man inntar flere kalorier enn man forbrenner, og legger på seg fett. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #4 Skrevet 17. januar 2023 jabx skrev (7 minutter siden): Man inntar flere kalorier enn man forbrenner, og legger på seg fett. Men hva er forskjell på dem som får myke mager og fett flere steder på kroppen, og dem som bare får en stor hard mage, og lite fett på resten av kroppen? Hvorfor blir det sånn? Anonymkode: 46957...ea4 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #6 Skrevet 17. januar 2023 Det er ikke så mye pga. fett, men luft i magen! Anonymkode: 2d25c...808
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #7 Skrevet 17. januar 2023 Noen legger genetisk på seg mer rundt organene og noen mest utenpå musklene. Det første er visst verst helsemessig, men tipper de fleste med stor myk mage også har masse fett rundt organene. Skjønner bare ikke hvordan folk født med en frisk kropp kan gjøre sånt mot seg selv. Anonymkode: 52b24...e47 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #8 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke så mye pga. fett, men luft i magen! Anonymkode: 2d25c...808 Ikke de med store tønner, nei! Søtt å tro! 😄 Men badevakta deres forteller sannheten, luft veier ikke 20 kg Anonymkode: 52b24...e47 2
Sportydame Skrevet 17. januar 2023 #9 Skrevet 17. januar 2023 Menn med myke kulemager har høyere østrogennivå enn de med hard kulemage 😉 Fettlagringen på magen øker i takt med østrogennivået.... 1
Fremmed fugl Skrevet 17. januar 2023 #10 Skrevet 17. januar 2023 Er i hvert fall ikke øl. Er gjort en prospektiv studie med 20.000 mennesker. Man får ikke ølmage av øl. Men drikker man mye øl, så får man generelt mer vekt, da øl inneholder mye energi. Ølmagen er vel et typisk eksempel på falsk assosiasjon. Det å drikke en del øl har vært meget vanlig hos menn opp gjennom tiden. En mann med ølmage som drikker mye øl... ølmage. Så kommer bekreftelse bias, og unntakene som.bekrefter regelen og alt annet rart hjernen driver på med. Men hvorfor får man det, er mange som tipper på genetikk, men her gjenstår det mye forskning. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #11 Skrevet 17. januar 2023 Bukfedme eller visceralt fett, heter det. Regnes som mer skadelig enn underhudsfett fordi det er inflammasjonsdrivende. Det er hormonelt og genetisk, stress (kortisol) og kosthold (f.eks mye sukker og fruktose) spiller også inn. Denne var informativ: https://gethlth.com/belly-fat-the-good-and-the-bad/ Anonymkode: dd642...d47 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #12 Skrevet 17. januar 2023 Kjæresten min har IBS, noe som fører til oppblåsthet. Derfor har han til tider rund og fast bollemage/ølmage, selvom han ikke drikker øl, eller er spesielt overvektig. (180cm, 100kg, grovt bygd) Jeg syns han er fin med rund mage jeg da! ❤️ Anonymkode: 2d25c...808 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #13 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En jeg var sammen med viste seg å utvikle en sånn mage, han så ut som en kjempestor baby, ingen muskler med tynne lemmer og en kjempestor mage. Med mye drikking og usunn livsstil tror jeg det rett og slett er leveren som gjør at kroppen blir sånn. Anonymkode: 87278...5c5 Leverskader kan i høyeste grad føre til væskeansamling i buken ja. Anonymkode: 6b412...f9e
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #14 Skrevet 17. januar 2023 Det er en ond spiral. Når man først har fått denne magen uten å gjøre noe med den, så "lever den sitt eget liv". Magefettet produserer betenneslesstoffer som cytokiner og forstyrrer hormonbalanse og gir insulinresistens. Og dersom man drikker mye alkohol så kan fettlever også bidra ytterligere til vannansamlinger rundt magen. Stor mage er helseskadelig uansett. Anonymkode: aba34...62f 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #15 Skrevet 17. januar 2023 Dette har med kroppstype/-fasong å gjøre. På endel menn (og kvinner) manifesterer overvekt seg på denne måte; ofte i kombinasjon med relativt spinkle bein og armer. På andre blir spekket jevnere fordelt over kroppen. Anonymkode: bc872...7bd
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 14.24): Kjæresten min har IBS, noe som fører til oppblåsthet. Derfor har han til tider rund og fast bollemage/ølmage, selvom han ikke drikker øl, eller er spesielt overvektig. (180cm, 100kg, grovt bygd) Jeg syns han er fin med rund mage jeg da! ❤️ Anonymkode: 2d25c...808 Takk for svar! Men du sier han til tider har rund mage.. betyr det at magen av og til går fra ølmage til myk mage? At den "punkterer" på en måte ? Sorry hvis det er et dumt spørsmål Anonymkode: 430b1...3fd
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #17 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 2.34): Ølmage er en ting som jeg ikke helt skjønner meg på.. jeg ser jo at det er stort sett litt eldre menn som får dette, men hvorfor er det noen som får disse harde store "gravid" magene, mens andre er "vanlig" tjukk med myk mage ? Anonymkode: 430b1...3fd Mye finere med de med myk mage enn de som har den store harde magen. Tror det har med innvendig fett på de med de store harde magene. Anonymkode: 864db...8a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå