AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Del Skrevet 16. januar 2023 Har levert oppsigelse og jobber ut mars. Hva skjer med ferien jeg har opptjent i fjor? man blir vanligvis trukket for ferien man avvikler, så hva skjer om man ikke avvikler ferie? Og ferien jeg har opptjent tilogmed mars i år? Anonymkode: 3444e...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Del Skrevet 16. januar 2023 Du bruker feriepengene dine fra nåværende jobb til å dekke for manglende lønn om du tar ut ferie i den nye jobben. Eller du driter i hele ferien og bruker de ekstra pengene på noe gøy, gjeld e.l Anonymkode: 77f6a...6a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 17. januar 2023 #3 Del Skrevet 17. januar 2023 Du får utbetalt feriepenger når du slutter. Både det du tjente opp i fjor, og det du har tjent opp i år. Du har krav på ferie i ny jobb, men den vil da bli ubetalt. Jeg byttet jobb i mai, og valgte kun ta ut to uker ferie i ny jobb. Resten av feriepengene ble brukt til å betale for den (litt dyrere enn planlagt) ferien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #4 Del Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du bruker feriepengene dine fra nåværende jobb til å dekke for manglende lønn om du tar ut ferie i den nye jobben. Eller du driter i hele ferien og bruker de ekstra pengene på noe gøy, gjeld e.l Anonymkode: 77f6a...6a6 Skjønner. Takk for svar! Taluno skrev (6 timer siden): Du får utbetalt feriepenger når du slutter. Både det du tjente opp i fjor, og det du har tjent opp i år. Du har krav på ferie i ny jobb, men den vil da bli ubetalt. Jeg byttet jobb i mai, og valgte kun ta ut to uker ferie i ny jobb. Resten av feriepengene ble brukt til å betale for den (litt dyrere enn planlagt) ferien Takk for svar! Tror jeg gjør noe tilsvarende 🥳 Anonymkode: 3444e...3f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #5 Del Skrevet 17. januar 2023 Du kan ikke velge å ikke ta full ferie hvis du har full feriepengeopptjening. Og husk at noe av det du får skal dekke ferien til neste år. Anonymkode: fdc54...987 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #6 Del Skrevet 17. januar 2023 Du tjener ikke opp ferie, men tjener opp feriepenger. Ferie er en rettighet alle har, uavhengig av størrelsen på feriepengene. Anonymkode: 3a990...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #7 Del Skrevet 17. januar 2023 Taluno skrev (9 timer siden): Du får utbetalt feriepenger når du slutter. Både det du tjente opp i fjor, og det du har tjent opp i år. Du har krav på ferie i ny jobb, men den vil da bli ubetalt. Jeg byttet jobb i mai, og valgte kun ta ut to uker ferie i ny jobb. Resten av feriepengene ble brukt til å betale for den (litt dyrere enn planlagt) ferien Du brøt ferieloven, altså. Man har ikke bare krav på ferie, man har også en plikt til å ta ferie, og arbeidsgiver har plikt til å påse at du tar ferie. Lovfestet ferie er 21 dager, og eneste grunn til å nekte å ta ut ferien er hvis man ikke har opptjent nok feriepenger i fjor til å dekke for feriefraværet dette året. Det vil stort sett si de som kommer direkte fra studiet, militæret eller ulønnet permisjon. Anonymkode: 92fd9...6c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #8 Del Skrevet 17. januar 2023 Taluno skrev (12 timer siden): Du får utbetalt feriepenger når du slutter. Både det du tjente opp i fjor, og det du har tjent opp i år. Du har krav på ferie i ny jobb, men den vil da bli ubetalt. Jeg byttet jobb i mai, og valgte kun ta ut to uker ferie i ny jobb. Resten av feriepengene ble brukt til å betale for den (litt dyrere enn planlagt) ferien Ny arbeidsgiver kan pålegge deg så mye ferie som du har opptjente feriepenger for så ts burde vel være sikker på hvor mye ferie ny arbeidsgiver sier hun skal avvikle. Anonymkode: a7250...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 18. januar 2023 #9 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du brøt ferieloven, altså. Man har ikke bare krav på ferie, man har også en plikt til å ta ferie, og arbeidsgiver har plikt til å påse at du tar ferie. Lovfestet ferie er 21 dager, og eneste grunn til å nekte å ta ut ferien er hvis man ikke har opptjent nok feriepenger i fjor til å dekke for feriefraværet dette året. Det vil stort sett si de som kommer direkte fra studiet, militæret eller ulønnet permisjon. Anonymkode: 92fd9...6c1 Jeg har da ikke nektet ta ut ferie... Jeg har tatt ut all lovfestet ferie, selv om det endte med overskudd av feriepenger. Man er ikke pliktig til å ta ut full ferie hos ny arbeidsgiver så lenge man har hatt ferie hos tidligere arbeidsgiver. Men jeg kunne valgt ta ut mer ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 18. januar 2023 #10 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 0.18): Har levert oppsigelse og jobber ut mars. Hva skjer med ferien jeg har opptjent i fjor? man blir vanligvis trukket for ferien man avvikler, så hva skjer om man ikke avvikler ferie? Og ferien jeg har opptjent tilogmed mars i år? Anonymkode: 3444e...3f9 Opptjent ferie (altså feriedager med lønn) må du ta ut før du slutter. Hvis dette ikke lar seg gjøre, så skal du ha lønn tilsvarende disse dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #11 Del Skrevet 18. januar 2023 Taluno skrev (5 minutter siden): Jeg har da ikke nektet ta ut ferie... Jeg har tatt ut all lovfestet ferie, selv om det endte med overskudd av feriepenger. Man er ikke pliktig til å ta ut full ferie hos ny arbeidsgiver så lenge man har hatt ferie hos tidligere arbeidsgiver. Men jeg kunne valgt ta ut mer ferie. Men du uttaler deg til en som ikke har tatt ut ferie i år. Du er pliktig til å ta ut ferien din, uavhengig hvem som er arbeidsgiver på tidspunktet. Anonymkode: ee81f...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Del Skrevet 18. januar 2023 Reign skrev (2 minutter siden): Opptjent ferie (altså feriedager med lønn) må du ta ut før du slutter. Hvis dette ikke lar seg gjøre, så skal du ha lønn tilsvarende disse dagene. Bare dersom du har feriedager til gode. Anonymkode: ee81f...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #13 Del Skrevet 18. januar 2023 Feriepengene opptjent i fjor får du utbetalt når du slutter. Om du ønsker å ta ferie i ny jobb i år må du sørge for å sette av penger av de feriepengene du fikk fra forrige arbeidsgiver for å ha noe å leve av da. Anonymkode: 0b42f...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #14 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du uttaler deg til en som ikke har tatt ut ferie i år. Du er pliktig til å ta ut ferien din, uavhengig hvem som er arbeidsgiver på tidspunktet. Anonymkode: ee81f...593 Det er jo ikke mulig å ha tatt ut all ferie i år. Vi er midt i januar... Anonymkode: 0b42f...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 18. januar 2023 #15 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare dersom du har feriedager til gode. Anonymkode: ee81f...593 Det er jo selvforklarende ut i fra hva jeg skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Del Skrevet 18. januar 2023 Taluno skrev (På 17.1.2023 den 9.59): Du får utbetalt feriepenger når du slutter. Både det du tjente opp i fjor, og det du har tjent opp i år. Du har krav på ferie i ny jobb, men den vil da bli ubetalt. Jeg byttet jobb i mai, og valgte kun ta ut to uker ferie i ny jobb. Resten av feriepengene ble brukt til å betale for den (litt dyrere enn planlagt) ferien Da gjorde ny arbeidsgiver noe som ikke er lov. Hvis det var slik at du hadde full opptjening fra tidligere arbeidsgiver da? Anonymkode: 730c5...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå