Gå til innhold

Vektnedgang av fasting, effektivt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange faster anbefales men er dette effektivt og hvilken fasteplan er best? Den du har fått rask og god vektnedgang av i form av ekte resultater 

Anonymkode: 14239...79b

Skrevet

Har lykkes med komplett faste og gått ned en del da jeg var sykemeldt og uansett ikke frisk. Har ikke klart det samtidig med å stå i jobb. 

Anonymkode: d161a...ff4

Skrevet

Har fastet, 8/16, siden 2.januar og har gått ned nesten 4 kilo. Mye av det er nok vann, men faste hjelper meg å ikke spise og snackse på kveldene. Jeg har liten selvkontroll og må ty til hjelp for å klare det;) Faste og en app jeg logger inn i hjelper + litt mer trim og at når jeg har ‘spisevindu’ velger jeg sunt og mettende 

Anonymkode: 4d1f0...e6c

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Hva betyr 8/16?

Skrevet
Capazitet skrev (Akkurat nå):

Hva betyr 8/16?

8 timers spisevindu og 16 timer faste. Jeg kan spise mellom kl.10 og kl.18. Det hjelper meg å ikke småspise eller spise snacks på kveldene 

Anonymkode: 4d1f0...e6c

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Jeg har prøvd å faste men blir så fort sulten. Dumt det.

Endret av Lea
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

For meg har det ikke hatt stor direkte innvirkning på vekta, selv om jeg tipper at hvis jeg bare hadde fastet uten å slanke meg i tillegg så ville vekta gått ned sakte uansett. 
Det faste bidrar med for meg er at jeg ikke er så veldig sulten utenom spisevinduet, og gjør det enkelt å ikke småspise på kvelden.

Anonymkode: 5693f...e26

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg fastet 18/6 i ca 1 år, gikk ikke ned noe, men gikk ikke opp heller.

Anonymkode: cd025...dba

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mange faster anbefales men er dette effektivt og hvilken fasteplan er best? Den du har fått rask og god vektnedgang av i form av ekte resultater 

Anonymkode: 14239...79b

Fasting er bare en måte å begrense kaloriinntak på. Faste vil sannsynligvis gjøre at du har færre måltider, og dermed er det mer sannsynlig at du får lavere kaloriinntak. Men det er også alt faste gjør.

Det er ingen helsemessige fordeler ved faste ut over det du vil få med enhver form for kaloriunderskudd.

Og det er heller ikke sikkert du oppnår kaloriunderskudd ved faste, dersom du spiser enda større måltider de måltidene du har.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
jabx skrev (11 minutter siden):

Det er ingen helsemessige fordeler ved faste ut over det du vil få med enhver form for kaloriunderskudd.

Mye forskning indikerer at dette er feil. Tvert i mot kan det se ut som om det kan være mange helsefordeler ved fasting.

Google is your friend. Her er en to dager gammel artikkel på nrk.no.

https://www.nrk.no/trondelag/tidsbegrenset-spising-pavirker-genene-hos-mus-_-kan-hjelpe-i-kampen-mot-ulike-sykdommer-1.16242966

Anonymkode: 51900...1c6

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
jabx skrev (7 minutter siden):

Fasting er bare en måte å begrense kaloriinntak på. Faste vil sannsynligvis gjøre at du har færre måltider, og dermed er det mer sannsynlig at du får lavere kaloriinntak. Men det er også alt faste gjør.

Og det er heller ikke sikkert du oppnår kaloriunderskudd ved faste, dersom du spiser enda større måltider de måltidene du har.

Det er faktisk gjort en såkalt paraplystudie av 11 metaanalyser der forskerne kom fram til at det var flere helsefordeler ved periodisk faste. I tillegg til lavere vekt/BMI reduserer PF fettprosenten, gir lavere insulinnivåer og lavere blodtrykk. Studien er publisert i The Journal of the American Medical Association.

Anonymkode: e8757...b70

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet

Marit Kolby har dessverre ikke satt seg inn i forskning på fasting hos kvinner, spesielt ikke kvinner som har gjennomgått traumer. De skal ABSOLUTT IKKE faste.

Anonymkode: 75569...8b3

• Nyttig 3
Skrevet

Boken til Marit Kolby er fantastisk. Jeg har lest den to ganger nå. Praktisert 16/8 siden nyttår. Gått ned 8 cm i midjen og 4 kilo. Er ikke sulten. Trenger ikke frokost før kl. 11. Jeg er ikke spesielt overvektig, men ønsker kanskje å gå ned 4 kilo til. 

Det beste med dette for meg er at jeg ikke lenger har søtsug eller er sulten på kvelden. Siste måltid er ofte kl. 17 eller 18.

Jeg forsøker også fokusere på ren mat. Handler billige grønnsaker og frukt i innvandrerbutikker. Spiser lite brød, evt kun grovbrød jeg baker selv. 

Jeg har gått ned i vekt, spart penger, sover bedre og er mer fokusert. Så dette er virkelig å anbefale. 

Jeg vil absolutt si at Kolby har satt seg inn i forskning. Boken er basert på nettopp dette.

Anonymkode: d310d...b11

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Marit Kolby har dessverre ikke satt seg inn i forskning på fasting hos kvinner, spesielt ikke kvinner som har gjennomgått traumer. De skal ABSOLUTT IKKE faste.

Hva mener du med traumer?

16/8 er omtrent ikke faste.... Det er jo ikke uvanlig å spise kvelds kl. 18 og frokost kl. 10.... 

Forstår ikke helt hvilke traumer som kan trigges av dette. 

Anonymkode: d310d...b11

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mye forskning indikerer at dette er feil. Tvert i mot kan det se ut som om det kan være mange helsefordeler ved fasting.

https://www.nrk.no/trondelag/tidsbegrenset-spising-pavirker-genene-hos-mus-_-kan-hjelpe-i-kampen-mot-ulike-sykdommer-1.16242966

Det står ingenting om de har kontrollert for kaloriinntak eller generell regelmessighet?

Den ene gruppen hadde fri tilgang på mat, og den andre kunne kun spise i et begrenset tidsvindu. Altså fikk den ene gruppen i seg mer mat. Dette medfører vektøkning. Så hvordan vet de at ikke resultatene kommer av generell kalorirestriksjon?

Videre, hvis de mener at regelmessighet i måltidene gjør utslaget, så trenger man jo ikke bevisst fasting. Da trenger man bare å spise på samme tidspunkter hver dag. Slik jeg leser dette, så påvirket tidspunktet musene inntok maten på genene, slik at ting ble skrudd av og på etter forventet inntak av måltider. Men igjen, dette har ikke noe med fasting å gjøre. Man kan fint spise måltider til faste tidspunkter hver dag uten å faste.

Jeg kan ikke se at det er gjort rede for dette. I tillegg er det en studie på mus, som ikke nødvendigvis er direkte overførbar til mennesker.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er faktisk gjort en såkalt paraplystudie av 11 metaanalyser der forskerne kom fram til at det var flere helsefordeler ved periodisk faste. I tillegg til lavere vekt/BMI reduserer PF fettprosenten, gir lavere insulinnivåer og lavere blodtrykk. Studien er publisert i The Journal of the American Medical Association.

Anonymkode: e8757...b70

Denne viser jo heller ikke at det er fastingen i seg selv som medfører dette, men generell kalorisrestriksjon. Generell kalorirestriksjon gir lavere fettprosent og alt annet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Okei, men det har du? :) Kan du ikke linke til disse studiene du har lest?

Anonymkode: 1f7a9...367

• Nyttig 7
Skrevet

Du må finne ut hva som funker for DEG. 

Man går ikke automatisk ned i vekt av å faste. Om man overkompenserer ved å spise mer til de andre måltidene, er man like langt. 

Om du reagerer på faste med å overspise til neste måltid fordi du enten er ulvesulten, eller fordi du føler at du trenger litt ekstra siden du ikke har spist så lenge, så er det ikke for deg. 

Kvinner tåler gjerne lang faste dårligere enn menn, pga hormoner. Jeg får menstruasjonsforstyrrelser om jeg faster for lenge. 

Anonymkode: a6575...60d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Alle som ønsker å gjøre profitt på dietter og kosthold, sier at akkurat DERES diett gir fordeler. 

Anonymkode: 4cb99...bc6

• Liker 1
Skrevet

Sånn egentlig er det tullete å kalle det faste når man bare faster 16t. Det er å skippe et måltid eller to. Tidsbegrenset spising er nok et bedre begrep.

Uansett er det snodig at det liksom skal være så skadelig. Tror vi at folk åt hver 3. time i steinalderen?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle som ønsker å gjøre profitt på dietter og kosthold, sier at akkurat DERES diett gir fordeler. 

Anonymkode: 4cb99...bc6

Hvem tjener penger på at folk faster, egentlig? De spiser jo mindre, kjøper mindre mat og junk enn de ellers ville.

Anonymkode: 1f7a9...367

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...