Gå til innhold

En grusomt ekkel løgn. Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min kjøpte ting relatert til hans hobby for 20 000 kr. Jeg fant kvittering på toll og konfronterte han med det. Han blånektet og fant på løgner som jeg ikke kjøpte. 

Neste dag forteller han meg at jeg ødela overraskelsen hans. Han viser meg en liten boks som er pakket inn. Dette er da en forlovelsesring sier han. Han vil vente på det rette tidspunktet. Jeg føler meg dum som ødela for han. 1 år går og jeg kommer over en kvittering på at det faktisk var hobbyting han hadde kjøpt. Jeg spør han om det med ringen bare var tull. Nei, han hadde kjøpt ring men byttet den inn igjen pga en stor krangel vi hadde i sommer sa han. Jeg sa at du løy ihvertfall om de 20 000 kr, så jeg vil gjerne se kvittering på at du har kjøpt en ring. 

Kvitteringen viser at han kjøpte en ring dagen etter at jeg konfronterte han med kjøpet på 20 000 kr. 

Han kjøpte altså en FORLOVELSESRING for å dekke over at han egentlig hadde kjøpt hobbyting for 20 000!! Vi var i en fase hvor vi nettopp hadde flyttet og trengte mye møbler og ting. Han sa han ikke kunne bidra noe særlig siden han er student. Jeg kjøper derfor 90 % av alt Innbo, mens han påstår han har dårlig råd. 

Det er veldig galt i mine øyne, men det som tar kaka er å kjøpe en ring for å rett og slett komme seg unna med kjøpet sitt. Lure meg rett og slett. Han spilte på følelsene mine og fikk meg til å tro han skulle fri. I min verden er et det helt sykt! 

Vi har det ellers veldig bra, jeg har følt meg trygg i forholdet i disse 4 årene. Han er snill og en jeg kunne sett for meg å dele livet med og vi har snakket om barn innen kort fremtid. Men dette får meg til å revurdere alt. Jeg vet ikke om jeg noen gang kan stole på han igjen. Hva ville du gjort? 

Anonymkode: e40c7...c2e

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig spesiell situasjon! Hvis du ønsker å satse videre på forholdet, så må det være under forutsetning om full økonomisk åpenhet og ikke løgner. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville ikke stolt på han mer er det jeg ville gjort. 

Anonymkode: 2d05c...e89

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Ville iallefall krevd felles økonomi så det suste.. 

Anonymkode: 3daa4...f9d

• Liker 2
Skrevet

Oi. Har han vist seg å være konfliktsky før?

Anonymkode: 13083...497

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville iallefall krevd felles økonomi så det suste.. 

Anonymkode: 3daa4...f9d

Mente du det motsatte av det du skrev?

Anonymkode: 2c0cb...258

• Liker 19
Skrevet

Oida. Blir vel litt vanskelig å stole på han igjen.... Og at han kjøper en forlovelsesring for å dekke over noe han har kjøpt er useriøst synes jeg. Hvordan hadde han dårlig råd til å betale møbler, men 20 000 til hobby pluss forlovelsesring går fint ? Løy han om at han har dårlig råd, brukte han dine penger? 

Anonymkode: 32060...159

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Han skylder på deg for å dekke over sine egne løgner. Alt er fint og flott på overflaten, men kikker du ham i kortene lager han drama og lyver. Snyltertendenser har han også. At han trekker deg inni løgnene sine så du blir nødt til å gå i forsvar mot anklagene hans, er ikke et godt tegn. 

Anonymkode: cf7fe...64a

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Grusomt ekkel var vel å ta litt hardt i. Hva med å la tvilen komme han til gode?

Du sier dere har hatt fire flotte år sammen, det må kanskje bety at han er en bra fyr? Er enig i at det var veldig rart, men han har tydeligvis mistet kontrollen. Én gang. 

Anonymkode: 83add...d50

Skrevet

Jeg forsvarer ikke hva han gjorde, men jeg tenker, uten å prøve og være kjip, men dette var det som jeg tenkte: det sier kanskje litt om deg og forholdet deres også, at han føler han må dekke over og kjøpe ring til deg for å ikke få kjeft eller helvete bryter løs. Han er redd for deg og din reaksjon. Hvordan konfronterte du han? Har du konfrontert han før? 

Anonymkode: 4fd5f...843

• Liker 3
Gjest Spritzx
Skrevet

Hva slags hobby var det?

Ærlig talt så syns jeg det er ille å lyve for å dekke over et forbruk, men å bruke noe så manipulerende som å gi DEG dårlig samvittighet for å "ødelegge" en overraskelse som ikke engang var sann....det viser til et ganske ustabilt moralsk kompass. Har han problemer med pengebruk? Spiller han pengespill?

Skrevet

Det som er ille her, er jo at han lar deg betale for seg til tross for at han har penger. Jeg hadde faktisk gått pga det. 

Anonymkode: f9d55...4ea

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Altså man får mye møbler for 20.000, ihverfall til studentbruk. 

Anonymkode: f9d55...4ea

• Liker 6
Skrevet

Ok, dere er samboer og ikke gifte. Det vil si at dere har separat økonomi og ikke felleseie. Det vil si at han kan bruke penger på akkurat hva han vil uten å informere samboer.

Så har valgt å kjøpe et eller annet til 20.000 kroner. Beløpet er vel ikke viktig her. Men problemene starter nok innen her. Høres ut som dere har en manglende avklaring på økonomistyring og forutsetninger for deres samboerskap.

Som jeg leser det, så velger han et feigt alternativ, istedenfor å stå for sitt kjøp. 

Men hvorfor?

Tenker dere bør ta den gode samtalen om forventning, tillit, og er vel på tide at dere gifter dere hvis dere skal fortsette i lag, da blir det klarere med slikt.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (13 timer siden):

Ok, dere er samboer og ikke gifte. Det vil si at dere har separat økonomi og ikke felleseie. Det vil si at han kan bruke penger på akkurat hva han vil uten å informere samboer.

Så har valgt å kjøpe et eller annet til 20.000 kroner. Beløpet er vel ikke viktig her. Men problemene starter nok innen her. Høres ut som dere har en manglende avklaring på økonomistyring og forutsetninger for deres samboerskap.

Som jeg leser det, så velger han et feigt alternativ, istedenfor å stå for sitt kjøp. 

Men hvorfor?

Tenker dere bør ta den gode samtalen om forventning, tillit, og er vel på tide at dere gifter dere hvis dere skal fortsette i lag, da blir det klarere med slikt.

Les om igjen. Problemet er ikke at han kjøper hva han vil for sine penger. Problemet er at han først lyver om at han ikke kan være med på møbelkjøp fordi han har dårlig råd, som medfører at samboeren må bruke alle sine penger på felles møbler alene. Dermed har han både løyet og snyltet for å kunne bruke penger som han vil bak samboerens rygg.

Deretter kommer han med en ny løgn når han blir avslørt, og kjøper en ring for å underbygge løgnen sin

Anonymkode: 8f640...6e9

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet
Spritzx skrev (På 16.1.2023 den 23.21):

Hva slags hobby var det?

Ærlig talt så syns jeg det er ille å lyve for å dekke over et forbruk, men å bruke noe så manipulerende som å gi DEG dårlig samvittighet for å "ødelegge" en overraskelse som ikke engang var sann....det viser til et ganske ustabilt moralsk kompass. Har han problemer med pengebruk? Spiller han pengespill?

Enig, det er dette som er litt ekkelt med situasjonen - at han manipulerte TS og fikk henne til å få dårlig samvittighet, når hun faktisk hadde rett i sine mistanker. + at hun må stå for møbelinnkjøp som skal brukes felles fordi han ikke har råd til å bidra, enda en løgn fordi det har han jo når han klarer bruke 20.000kr på noe annet.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde faktisk valgt å gå ut av dette forholdet. 

På bakgrunn av løgner og manipulasjon. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Du bestemmer ikke hvor mye penger han skal bruke på hobbyen SIN.

Anonymkode: 982e9...070

Gjest Lars1009
Skrevet

Pes ham litt, og la det ligge. Hvis dere har det fint ellers. Må være lov med en hemmelighet eller to... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 22.48):

Vi har det ellers veldig bra, jeg har følt meg trygg i forholdet i disse 4 årene. Han er snill og en jeg kunne sett for meg å dele livet med og vi har snakket om barn innen kort fremtid. Men dette får meg til å revurdere alt. Jeg vet ikke om jeg noen gang kan stole på han igjen. Hva ville du gjort? 

Anonymkode: e40c7...c2e

Hvordan er kommunikasjonen i forholdet? Er dere to likeverdige parter som kan hevde deres meninger, eller er du i praksis seniorpartner som bestemmer alene at alle penger skal brukes fornuftig, mens han ikke får si at han har en prioritering som er viktig for ham, og at han synes dere ikke trenger å møblere pent og heller kan bo i brukte møbler litt til? 

Løy han fordi han tenkte at han ikke ville bli hørt?

Tar du ham på alvor når han har andre ønsker og prioriteringer enn dine bygge hjem-interesser? 

Jeg tipper han er konfliktsky, og at han tok to-tre spanske fordi han ikke klarte å stå for hva han egentlig ville, da "dere" skulle kjøpe møbler, og da han senere ble fersket. 

Det er mulig det kan fikses med kommunikasjon og å gi plass til den han er, men klart det er en risiko. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...