Gå til innhold

Betale hardt ned på huslånet eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å betale ned lån er den beste investeringen jeg kan gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betale ned lån. Jeg hadde alt på stell, så for meg gjeldfri i alder 60. Så i alder 50+ røyk ekteskapet samtidig som jeg ble syk (utroskap fra hans side). Hadde ikke ork for å kjempe for økonomi, men klarer meg, vi eide 50/50. Nå er alt fokus for å betale inn på nytt boliglån jeg står alene med i voksen alder, den er høyere for meg nå, da barna fortsatt bor hjemme og jeg trenger plassen. Så jeg ville prioritert bolig nedbetaling.

Anonymkode: 471c2...959

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har ca 2x inntekt i total gjeld (2,5 mill), og jeg synes vi har mye gjeld. Det er mer enn jeg har lyst til, for å si det på den måten. Betaler vi 10.000 i avdrag har vi fortsatt over 20 år igjen på lånet. Hvordan er det da for de som har 4-5 mill? 😳

Så her ville jeg prioritert lån, for jeg liker friheten med å ha lite gjeld. (Vi har rammelån, og jeg betaler inn det samme som vi ville gjort på et annuitetslån. Kan betale mer, men prioriterer små og store reiser og opplevelser (det går minst 100.000 til det i året).)

Anonymkode: 67e9d...e87

Men folk tjener jo forskjellig da. Vi har 4 mill i lån. Det er 2*inntekt for oss

Anonymkode: 151bf...4f6

Skrevet

Vi har 4,8 mill i lån, 25 års nedbetalingstid.

vi tjener greit og kunne fint betalt ned mer på lån, men vi velger heller å ha det litt romslig nå som barna bor hjemme. Det er jo nå vi «trenger» pengene. Jeg tenker at om 17 år er lånet delvis spist opp av inflasjonen, ungene er ute av redet og vi kommer uansett til å ha det romslig med det lånet så langt frem i tid. 

Anonymkode: cc149...f6a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var da absolutt ikke poenget meg innlegget mitt å påpeke at svarene mine er bedre, men ser du har et behov for å poengtere at du også jobber med økonomi i ettertid. Gratulerer, du er sikkert veldig god i jobben din og det er supert at du OGSÅ kan bidra med svar som ikke bare begrunnes i synsing 😊

Og nei, jeg synes faktisk ikke det er unødvendig å poengtere at det ligger faglig tyngde bak svarene man gir når TS ber om råd 😊

Anonymkode: 10911...7ec

Jeg sier ikke at jeg er uenig i dine svar. Jeg syns bare det er en uting at man bruker yrkestitler for å få "faglig tyngde" i svarene sine.  Hvem som helst kan skrive at de er finansrådgiver her på KG.

Anonymkode: 3b056...768

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er en rekkefølge det er lurt å ta lånene i hvis man har flere:

1. inkasso, 2. forbrukslån, 3. kredittkortgjeld (rentegående), 4. billån, 5. boliglån, 6. studielån

Studielån sist fordi de gir et pusterom hvis man er arbeidsledig i mer enn tre måneder, kommer an på hvor usikker jobb man har.

Matematisk er det smartest å ta de med høyest rente først.

Psykologisk, har noen forsket på, kan det være lurt å ta de minste lånene først fordi det gir en mestringsfølelse å "vinne" over et lån raskest mulig, en større inspirasjon til fortsette forbedringen av sin økonomiske helse.

Anonymkode: 62995...c8c

Bra svar. Støtter denne 🙂

Anonymkode: 3b056...768

Skrevet
Andro skrev (4 timer siden):

Å betale ned lån er den beste investeringen jeg kan gjøre.

Det er det veldig delte meninger om gitt! 

Jeg er ikke uenig med deg men jeg vet mange som tar avdragsfritt lån og venter på at inføasjonen gjør jobben samtidig som de bruker pengene til å invistere

• Nyttig 1
Skrevet

Stemmer for å betale ned huslån hardt for å gå romsligere økonomi og frihet til å velge økonomisk fremtid. 

Mvh Katteeier som betaler ned gjelden sin kjappt 😊

Anonymkode: e0457...778

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis vi begynner å snakke om minusrenter, så er det selvfølgelig lurt å kvitte seg med det du har av lån, før du gjør noen ting annet. Kapitalismen har ikke greid å innfri egne premisser de siste årene, så det er lurt å tenke i litt worst-case-baner.

Anonymkode: 68c69...e85

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Betal ned lånet først. Husk at når pensjonsalderen kommer så går man plutselig mye ned i inntekt, og da er det veldig betydningsfullt å være ferdig med lån og bo "gratis".

Anonymkode: 7b82e...578

Nemlig. Min mor har ca 12 000 utbetalt i pensjon pr måned. Det går veldig fint, da bolig er nedbetalt, bil er nedbetalt, hun forsørger ingen unger, strømregningen er minimal.

Anonymkode: c1b18...032

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nemlig. Min mor har ca 12 000 utbetalt i pensjon pr måned. Det går veldig fint, da bolig er nedbetalt, bil er nedbetalt, hun forsørger ingen unger, strømregningen er minimal.

12000kr?? Får pensjonistene så lite betalt? Eller har moren din hatt et lavtlønnet yrke? 

Det er fortsatt lenge til jeg blir pensjonist, men hadde aldri trodd at man får så lite. 

Anonymkode: 576d3...c5a

Skrevet

Betaler litt raskere ned på boliglånet. Det har ført til at vi har kunnet hente egenkapital i nedbetalt bolig til å kjøpe utleieleilighet i en av de største byene i landet. Da den var kjøpt starta jeg å spare i fond til ekstra pensjon. Sparer 5000kr/mnd. 

Dersom vi fortsetter med å betale ned raskere enn nødvendig, så vil vi innen 7-8 år kunne hente ut egenkapital til ennå en utleieleilighet. Og dersom vi fortsetter med rask nedbetaling da også, så vil vi være nedbetalt på absolutt alt innen vi er pensjonister. 

Men veien blir til mens man går.. Det viktigste er tross alt at man ikke kaster bort pengene sine på ting man angrer på seinere. 

Mvh 3 barnsmor på 36 år med null økonomiutdanning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

12000kr?? Får pensjonistene så lite betalt? Eller har moren din hatt et lavtlønnet yrke? 

Det er fortsatt lenge til jeg blir pensjonist, men hadde aldri trodd at man får så lite. 

https://www.nav.no/satser#alderspensjon

Skrevet

Det kommer veldig an på deg. Hva du vil gjøre med pengene ellers og om du synes det er greit å ha lån litt lengre.

Vi har 5,5mill i lån. Dette med sekundær bolig. Verdien er det dobbelte. Vi har valgt å leve. Begges foreldre ble syke tidlig i livet og slik det ser ut nå så kommer vi til å arve lenge før vi er pensjonister. Hvis vi er heldige å beholde dem til vi fyller 50 så er vi fornøyde. Dette har gjort at vi velger å leve i dag og ikke om 20 år. Vi har godt med penger i fond, sekundær bolig og penger på sparekonto. Vi kunne betalt mye mer på boliglån, men har valgt å bruke alle penger som er overskudd på reiser og opplevelser. Syke foreldre tidlig i livet har vist oss at det er viktig å leve og oppleve mens en er frisk. Dette er riktig for oss. Hvis du føler at det gjør deg lykkelig å tenke på å være gjeldsfri om 10 år så betaler du ekstra ned.

Som siviløkonom så lar jeg inflasjonen ta seg at en del av lånet vårt. Mest sannsynlig så er det mye mindre verdt om 10 år enn det er i dag. 

Anonymkode: 399ac...643

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rucula skrev (56 minutter siden):

Det er det veldig delte meninger om gitt! 

Jeg er ikke uenig med deg men jeg vet mange som tar avdragsfritt lån og venter på at inføasjonen gjør jobben samtidig som de bruker pengene til å invistere

Vi gjør det sånn. Avdragsfrihet i 10 år, bruker heller penger på å investere i eiendom for utleie. 

Anonymkode: 2b174...76f

• Nyttig 1
Skrevet

Realativt ung mann så veldig risikovillig. Jeg har belånt "max" 85% om du vil ca. 2 millioner for en leilighet.

Nå begynner boliglånet å tikke skikkelig! Det er mye høyere renter på lånet mitt og det er vel > 10.000 kr i mnd for boliglånet. Jeg har blant det beste jeg kan få i renter på det, så jeg følger med på tilbudene og vurderer å bytte til en annen bank.

Jeg har i utgangspunktet puttet en del penger i fond og aksjer som har gått dårlig det siste året, men de har stabilisert seg litt. Problemet er at jeg har regnet meg frem til at jeg må ha en årlig avkastning på noe over 7% i året mtp. skatt som skal betales for inntekt gjennom aksjer. Det må altså skyte opp ganske kraftig i løpet av de neste 5-10 årene for at det skal være verdt det fremfor å betale ned på boliglånet!

Og sånn som jeg ser økonomien nå, med den høye inflasjonen, så kan jeg ikke spå men jeg ser for meg mange flere år med like høye renter siden sentralbanken ikke kan justere ned styringsrenten. Selv om ingen kan vite dette.

Det føles for meg mye sikrere å betale ned på boliglånet, og jeg har bestemt meg for å spare med 50% fond/aksjer og 50% betale ned på boliglån for det jeg bruker på sparing. Jeg synes det er en god modell nå.

Anonymkode: 9aaa3...7c8

Skrevet

Hva med et fleksi lån? 

Da har du både tilgjengelig kreditt, dvs tilgang på penger, og minimale renteutgifter.

Fond gir dårlig avkastning for tiden, og inflasjonen øker, og renta går oppover. 

Anonymkode: 5c067...c96

Skrevet

Hei Anonymkode: 726bc...c9b

Du sier: «Det har alltid vært en drøm for meg å være gjeldfri (vokst opp fattig bla bla) men så er jo spørsmålet om det er verdt det. Det er jo snakk om inflasjon osv, men jeg forstår det ikke..»

Basert på det du sier så har dere ikke noen økonomiske problemer, så hva gjenstår da?

Min vurdering er at du oppfyller drømmen din. Slik jeg har forstått det så har alle en eller flere drømmer om at noe skal skje til fordel for dem i fremtiden.

Når du bruker ordet og begrepet «…alltid…» da tolker jeg dette som om dette er den ultimate drømmen, og hvis den drømmen kan bli oppfylt, ja da er alt fryd og gammen.

Slik du sikkert ser av hva som skjer nå, prisøkning, nærmest ukontrollert, så vil ikke dette stoppe «i morgen». Regjeringen «skal se på saken». Det har de sagt i flere år.

Dessuten så har det aldri lønt seg å ha lån. De som påstår det, er de som på en eller annen måte tjener penger på å låne ut penger. Selv Five og Hegnar (og en til som jeg ikke husker navnet på) sa på TV2 sitt debattprogram Holmgang at lån aldri hadde lønt seg. En eller annen gang på nittitallet.

Så nedbetal lånet. Du vil da, sammen med mannen din, kunne ta en pustepause og vurdere ditt faktiske ståsted, og hva dere da skal gjøre. Og jeg tror det viktigste er at drømmen din har gått i oppfyllelse. Når du har nådd målet er du gjeldfri. Det er ikke mange som faktisk og reelt klarer å få en livslang drøm oppfylt.

Da her jeg gitt deg noe å reflektere over, forhåpentligvis.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 22.35):

AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 22.55):

Ja… min mor er minstepensjonist, og hennes årsinntekt er på 173 000, før skatt, 74 000 under EU’s fattigdomsgrense. 
Når faste utgifter er betalt, strøm og lege/medisiner så er det minimalt igjen til mat/klær så det er ofte at jeg handler til henne, betaler en strømregning eller lignende…

Anonymkode: ec2bb...8c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...