Gå til innhold

Betale hardt ned på huslånet eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at hvis vi er gode de neste 10 årene, så kan vi klare å kvitte oss med huslånet innen mannen fyller femti. Det har alltid vært en drøm for meg å være gjeldfri (vokst opp fattig bla bla) men så er jo spørsmålet om det er verdt det. Det er jo snakk om inflasjon osv, men jeg forstår det ikke..

Bør man spare i fond eller betale ned på huslånet? Jeg er ingen risikotaker, og innbiller meg at med den renta som er nå, så er det bedre å bli gjeldfri enn å spare i fond? Eller? 

Hjelp en stakkar ut, gi meg noe å reflektere over, vær så snill ❤️

Anonymkode: 726bc...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurest å gjøre det som gir best avkastning.

Det kan være både og.  Hvor mye er beløpet dere betaler i huslån i måneden? Og hvor mye lån har dere?

Anonymkode: 3b056...768

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurest å gjøre det som gir best avkastning.

Det kan være både og.  Hvor mye er beløpet dere betaler i huslån i måneden? Og hvor mye lån har dere?

Tja. Det at TS både har en drøm om å være gjeldsfri og ikke er en risikotaker er gode argumenter i seg selv til å betale ned mer på boliglånet. Samtidig så vil jo en blanding av de to, både nedbetaling av huslån og sparing i fond, være en fin middelvei for å også opparbeide seg litt penger på bok til livet senere 😊 Ja takk begge deler?

Man skal ikke kimse av den økonomiske friheten av å være gjeldsfri når det er noe man verdsetter høyt og ønsker seg. Gode økonomiske avgjørelser kan av og til måles i mer enn avkastning på papiret 😊

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 10911...7ec

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Følger

er i samme situasjon

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja. Det at TS både har en drøm om å være gjeldsfri og ikke er en risikotaker er gode argumenter i seg selv til å betale ned mer på boliglånet. Samtidig så vil jo en blanding av de to, både nedbetaling av huslån og sparing i fond, være en fin middelvei for å også opparbeide seg litt penger på bok til livet senere 😊 Ja takk begge deler?

Man skal ikke kimse av den økonomiske friheten av å være gjeldsfri når det er noe man verdsetter høyt og ønsker seg. Gode økonomiske avgjørelser kan av og til måles i mer enn avkastning på papiret 😊

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 10911...7ec

Du bruker tittelen finansrådgiver,  men det faller deg ikke inn at de andre som svarer også har økonomisk utdannelse? Svarene dine blir ikke bedre bare fordi du bruker finansrådgiver på slutten av svaret ditt.

Mvh Revisor 🤭

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du bruker tittelen finansrådgiver,  men det faller deg ikke inn at de andre som svarer også har økonomisk utdannelse? Svarene dine blir ikke bedre bare fordi du bruker finansrådgiver på slutten av svaret ditt.

Mvh Revisor 🤭

Bare sånn btw: En finansrådgiver er sannsynlig bedre på å rådgi folk en enn revisor

mvh 

Forbruker

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mvh Revisor 🤭

Må si meg enig i dette. Når det er sagt så er jo dette veldig individuelt, hva som er best trenger heller ikke være det som gir best avkastning. Personlig ville jeg ha betalt ned på lånet, men nødvendigvis ikke så voldsomt hardt? Vi stryker vel alle med av corona om ettpar-tre år like vel?, var det verdt det? Er det så utrolig viktig å ikke ha noe boliglån? Betal inn ekstra på lånet, spar noen kroner og bruk en ekstra slant på å leve litt ekstra.

Mvh Uføretrygdet.

Anonymkode: f4594...3fa

• Liker 6
Skrevet

Vi betaler ekstra på boliglån og sparer ekstra i fond. :)

Målet vårt er også å være gjeldsfri innen mannen blir femti(37 nå), men også til å ha muligheten for å reise og oppleve mer.

ser at sparing i fond gir god avkastning foreløpig (og da mener jeg mer enn renten på boliglån).

Anonymkode: bed62...811

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Må si meg enig i dette. Når det er sagt så er jo dette veldig individuelt, hva som er best trenger heller ikke være det som gir best avkastning. Personlig ville jeg ha betalt ned på lånet, men nødvendigvis ikke så voldsomt hardt? Vi stryker vel alle med av corona om ettpar-tre år like vel?, var det verdt det? Er det så utrolig viktig å ikke ha noe boliglån? Betal inn ekstra på lånet, spar noen kroner og bruk en ekstra slant på å leve litt ekstra.

Mvh Uføretrygdet.

Vi stryker da ikke alle av med corona 😂😂 

mvh sykepleier 

Anonymkode: f50ad...2c5

• Liker 8
Skrevet

Betaler ned ekstra på lånet. Vi blir gjeldsfri i god tid før fylte 40 hvis vi blir boende. Opplever det trygt  og motiverende å se lånet gå ned en god del hver måned

Anonymkode: 09af9...6cf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi stryker da ikke alle av med corona 😂😂 

mvh sykepleier 

Anonymkode: f50ad...2c5

Ehm - husk reglene nå da, at man ikke skal bruke yrkestitler innen helsevesenet...

Klem fra revisoren.

• Liker 3
Skrevet
Rucula skrev (47 minutter siden):

Bare sånn btw: En finansrådgiver er sannsynlig bedre på å rådgi folk en enn revisor

mvh 

Forbruker

Du tror ikke sånn tilfeldigvis at folk med revisorutdanning innehar bl.a. stillinger som finansrådgivere? Utdanningen er bred, og man MÅ ikke ha stilling i et revisorfirma. 🙃

• Liker 1
Skrevet

Søstera mi jobber med økonomi og er regnskapsfører. Hun er denna uøkonomisk personen jeg vet om, tidligere hadde hun flere hundre tusener i forbrukslån. 

Anonymkode: b5dfe...75c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mvh Uføretrygdet.

Min pensjonssparing før jeg blir minstepensjonist er å ha nedbetalt bolig, så jo det er viktig. Ellers blir det jo nesten umulig å overleve.

Mvh en annennuføretrygdet

Anonymkode: 818d0...ff8

• Liker 3
Skrevet

Betal ned lånet først. Husk at når pensjonsalderen kommer så går man plutselig mye ned i inntekt, og da er det veldig betydningsfullt å være ferdig med lån og bo "gratis".

Anonymkode: 7b82e...578

• Liker 4
Skrevet

Mye rare svar her i tråden. 
Det vil alltid finnes bedre måter å investere penger i enn å nedbetale lån. Man kan f. eks bare betale renter og sette avdragene i indexfond og spekulere i at gevinst på avdragene er høyere enn lånerenten.

Poenget med å betale ned lånet derimot er sikkerhet. Den høyeste utgiftsposten til nordmenn er boliglånet og når det er nedbetalt trenger man strengt tatt ikke jobbe 100% for å ha råd til utgifter. Spørsmålet er hva man vil. Ønsker man sikkerhet er det aldri feil å betale ned lånet. Ønsker man bedre avkastning, men samtidig ta noe risiko så investerer man i index eller aksjefond. Litt større risiko: enkeltaksjer. Superrisiko: BitCoin.

Personlig, hvis man ikke ønsker å fordype seg i aksjer, er å betale ned lånet som vanlig, kvitte seg med all kreditgjeld og sette noen penger i gode indexfond. Har man mulighet kanskje kjøpe seg en sekundærbolig og leie ut denne. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
11 minutter siden, pressplay said:

Mye rare svar her i tråden. 
Det vil alltid finnes bedre måter å investere penger i enn å nedbetale lån. Man kan f. eks bare betale renter og sette avdragene i indexfond og spekulere i at gevinst på avdragene er høyere enn lånerenten.

Poenget med å betale ned lånet derimot er sikkerhet. Den høyeste utgiftsposten til nordmenn er boliglånet og når det er nedbetalt trenger man strengt tatt ikke jobbe 100% for å ha råd til utgifter. Spørsmålet er hva man vil. Ønsker man sikkerhet er det aldri feil å betale ned lånet. Ønsker man bedre avkastning, men samtidig ta noe risiko så investerer man i index eller aksjefond. Litt større risiko: enkeltaksjer. Superrisiko: BitCoin.

Personlig, hvis man ikke ønsker å fordype seg i aksjer, er å betale ned lånet som vanlig, kvitte seg med all kreditgjeld og sette noen penger i gode indexfond. Har man mulighet kanskje kjøpe seg en sekundærbolig og leie ut denne. 

Godt svar.

Anonymkode: d250f...3c3

Skrevet

Kommer også an på hvor lenge man har tenkt å bo der, om man tenker å bytte til noe større og hvilke drømmer man har for pengene. Lite vits å spare seg til fant nå for å bli millionær om 20 år også ryker helsa og man har ingen glede av pengene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser at hvis vi er gode de neste 10 årene, så kan vi klare å kvitte oss med huslånet innen mannen fyller femti. Det har alltid vært en drøm for meg å være gjeldfri (vokst opp fattig bla bla) men så er jo spørsmålet om det er verdt det. Det er jo snakk om inflasjon osv, men jeg forstår det ikke..

Bør man spare i fond eller betale ned på huslånet? Jeg er ingen risikotaker, og innbiller meg at med den renta som er nå, så er det bedre å bli gjeldfri enn å spare i fond? Eller? 

Hjelp en stakkar ut, gi meg noe å reflektere over, vær så snill ❤️

Anonymkode: 726bc...c9b

Jeg hadde nok gjort litt begge deler. Feks 1/3 av det avsatte beløpet til fond og resten til nedbetaling av boliglån. Når lånet er nedbetalt vil dere jo ha ett større beløp til rådighet for å spare mer, pluss selvsagt verdi i boligen som er nedbetalt. Men greit å få med seg litt av utviklingen i evt fond på disse årene og.

Skrevet
Blizz1 skrev (3 timer siden):

Kommer også an på hvor lenge man har tenkt å bo der, om man tenker å bytte til noe større og hvilke drømmer man har for pengene. Lite vits å spare seg til fant nå for å bli millionær om 20 år også ryker helsa og man har ingen glede av pengene.

Eller skal bytte til noe mindre. 

Jeg mistet litt interessen for å betale ned på boliglånet da jeg kom til å ha nok egenkapital til å kjøpe leilighet der jeg ønsker på sikt uten gjeld, og i tillegg kunne gi ungene en god sum hver til egenkapital. Da begynte jeg å foretrekke å betale lite ned på lånet og leve mer nå. For huset skal jo selges, og byttes i leilighet. Ikke vil jeg (som mine foreldre) ha dyrere leilighet enn huset heller, for vi har også leilighet i utlandet vi kommer til å være mye i. Dessuten kommer det til å bli en del arv fra mine foreldre en gang. Så lite mening i å bli gjeldfri i et hus som skal selges, og byttes til rimeligere leilighet. Hva skal jeg egentlig med millioner på konto når jeg er nærmere 70 år? Ikke vil jeg at ungene skal få så mye at de ikke ser nytten i å stå på heller. De skal få hjelp til egenkapital og kommer til å arve rikelig som det er en gang. Nei nå trenger jeg ikke å betale ned mer egentlig. Leve nå! 

Anonymkode: 66123...d50

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...