Gå til innhold

Vi har lus! Brukte lusemiddel feil.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brukte paranix i vått håndkletørt hår. Ser nå at det skulle påføres i tørt. Tror dere det har noe å si? 

Spørsmål 2: er paranix mer effektivt enn linicin? Forstår det sånn at paranix dreper eggene også men linicin må du gjenta behandling etter 8-10 dager for å ta evnt nyklekkede egg? Vi brukte begge på håret til ungene. Vet ikke hvem som har fått best kur nå 😅

På begge pakkene står det at man skal kjemme håret etterpå. Men jeg hadde ikke sjans å få av luse eggene i håret til ungene. De satt fast. De klekkes vel ikke ut med paranix men kan klekkes ut med linicin? Eller misforstår jeg?

Anonymkode: ae1dd...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker ikke detaljene rundt, men vet generelt at det er viktig å følge pakningsvedlegget til punkt og prikke. Det har noe med den kjemiske prosessen å gjøre ved de ulike midlene/metodene. Tror du bør kjøpe ny kur og gjenta i morgen. 

Uansett bør du gjenta etter cirka en uke og ta jevnlig sjekk enda noen uker etter det. Vi slet med lus et helt vårhalvår for tre år siden. 

Følte jeg ble proff i bruken av lusemiddel etterhvert men kan ha gjort feil. Tror vi ble smittet på nytt og på nytt fordi noen i jentenes klasser så seg som immune og hevdet at de ikke hadde funnet noe og derfor aldri behøvde behandling 🙈 yeah, right. 

Lykke til. Føler med dere. Usj.

Anonymkode: 5f4d7...d82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Husker ikke detaljene rundt, men vet generelt at det er viktig å følge pakningsvedlegget til punkt og prikke. Det har noe med den kjemiske prosessen å gjøre ved de ulike midlene/metodene. Tror du bør kjøpe ny kur og gjenta i morgen. 

Uansett bør du gjenta etter cirka en uke og ta jevnlig sjekk enda noen uker etter det. Vi slet med lus et helt vårhalvår for tre år siden. 

Følte jeg ble proff i bruken av lusemiddel etterhvert men kan ha gjort feil. Tror vi ble smittet på nytt og på nytt fordi noen i jentenes klasser så seg som immune og hevdet at de ikke hadde funnet noe og derfor aldri behøvde behandling 🙈 yeah, right. 

Lykke til. Føler med dere. Usj.

Hvilke midler brukte du? Håper virkelig ikke vi må slite i mange måneder 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke midler brukte du? Håper virkelig ikke vi må slite i mange måneder 🙈

Brukte Linicin. Vi hadde det ikke et halvår i strekk.. Opplevde at lusene forsvant etter behandling, men at vi en måned senere f.eks. hadde det igjen. Vet som sagt ikke om det var feil bruk av middelet eller om det var fordi noen hevdet å ikke ha noe og stadig smittet andre. En av jentene som "aldri hadde lus" oppdaget jeg selv en enorm lus på. Den trasket da lett over hodet til ungen mens hun satt under leselampa i stua vår 😆😆😆 Den var svær og hadde nok tydeligvis vært der en stund. Familien innså da at de måtte sjekke nøyere etter allikevel. Jenta klagde aldri over kløe... Den kan ikke ha kommet hoppende over fra oss siden mine barn sto under strengt lusesjekk regime i den perioden. Og det ble oppdaget mange fler da jeg altså med ett fikk lov til å spandere en kur på den besøkende jenta 😝 det var disgusting. Blæ. 

Viktigste for å bli kvitt problemet er at dere ikke legger skjul på at dere har lus i hus. Send melding til skole med en gang. Dere er trolig ikke de eneste berørte. Alle MÅ sjekke nå flere ganger fremover. Og pakningsvedlegget på følges. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Brukte Linicin. Vi hadde det ikke et halvår i strekk.. Opplevde at lusene forsvant etter behandling, men at vi en måned senere f.eks. hadde det igjen. Vet som sagt ikke om det var feil bruk av middelet eller om det var fordi noen hevdet å ikke ha noe og stadig smittet andre. En av jentene som "aldri hadde lus" oppdaget jeg selv en enorm lus på. Den trasket da lett over hodet til ungen mens hun satt under leselampa i stua vår 😆😆😆 Den var svær og hadde nok tydeligvis vært der en stund. Familien innså da at de måtte sjekke nøyere etter allikevel. Jenta klagde aldri over kløe... Den kan ikke ha kommet hoppende over fra oss siden mine barn sto under strengt lusesjekk regime i den perioden. Og det ble oppdaget mange fler da jeg altså med ett fikk lov til å spandere en kur på den besøkende jenta 😝 det var disgusting. Blæ. 

Viktigste for å bli kvitt problemet er at dere ikke legger skjul på at dere har lus i hus. Send melding til skole med en gang. Dere er trolig ikke de eneste berørte. Alle MÅ sjekke nå flere ganger fremover. Og pakningsvedlegget på følges. 

Så grusomt.  Det jeg er bekymret for er denne klemmingen. Må man det? Jeg fikk ikke vekk noen egg med lusekam. På pakken står det jo at det er nok med en behandling og at man kun kjemmer etterpå for å ta vekk døde lus og egg, men at det ikke er nødvendig? Hvorfor kjemmer da folk flere ganger daglig? 

Har lest at det kjemiske middelet som linkes til her til slutt ikke er mer virkningsfullt enn linicin eller lignende naturlige kurer. 

Anonymkode: f8a79...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi har såklart sagt ifra til alle og på skolen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så grusomt.  Det jeg er bekymret for er denne klemmingen. Må man det? Jeg fikk ikke vekk noen egg med lusekam. På pakken står det jo at det er nok med en behandling og at man kun kjemmer etterpå for å ta vekk døde lus og egg, men at det ikke er nødvendig? Hvorfor kjemmer da folk flere ganger daglig? 

Har lest at det kjemiske middelet som linkes til her til slutt ikke er mer virkningsfullt enn linicin eller lignende naturlige kurer. 

Jeg er ikke den du spurte, men hadde samme problem som henne, også for 3 år siden  - men på høsten 😆🙈

Kan svare deg at ang klemming av luseegg, så måtte jeg hvertfall gjøre det! De satt såå godt fast at kjemming var bare bortkastet tid... Dro eggene av med fingertuppene - eneste som funket. 

Jeg måtte til slutt hjelpe lærer med et infoskriv med bilder til foreldrene, for å vise hvordan luseegg faktisk ser ut og forklare prosessen med sjekking og fjerning....

Datteren min ble smittet igjen og igjen fordi enkelte foreldre enten ikke tok situasjonen seriøst nok og gadd ikke bruke tiden sin på det, eller så gjorde de det feil og fant ikke luseegg pga manglende kunnskap om hvordan de ser ut 🤷‍♀️

Anonymkode: 2631e...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente kjemme. Altså jeg får ikke eggene ut å de er MANGE. Har ikke sjans å få ut mine og ungene sine med kun fingrene. Det jeg ikke skjønner er at på pakken står det at behandlingen skal ta eggene også. Kvele de. Hvorfor trenger det å kjemmes da? Nå har jeg hatt oppi linicin i tørt hår og skal vaske det ut om 15 min. Håpet dette tar knekken og at vi slipper å kjemme. Mitt hår er ihjelbleiket og umulig å kjemme uansett . Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...