AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #21 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): ..? Vi ble presset på dette med samsoving fra første sekund på barsel. Det første hjelpepleieren som fulgte oss over gjorde når vi kom på rommet var å rulle en dyne mellom min og mannens seng fordi babyen absolutt måtte sove mellom oss. Anonymkode: 15b7e...7ed Helsepersonell har jo ofte egne overbevisninger. Noen pusher amming for enhver pris, noen at man burde føde uten smertelindring for det er kulest, andre pusher samsoving for de syntes kanskje det var så koselig og greit selv. Man må kjenne litt etter selv og ikke gjøre noe man er ukomfortabel med. Anonymkode: 3684f...ee4 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #22 Skrevet 17. januar 2023 Hei, vi brukte leander vugge i stuen, som vi hang i taket. Barnet elsket det! Anbefales på det sterkeste ☺️ vi brukte det til dagsoving. Og natten så lå hun i spinkelsengen. Når vi var på besøk eller på tur så lå hun og sove i vogn. Når beste er å ha det lyst på rommet når barnet legger seg. Også slå av lystet om natten. Barnet skjønner fortere da at det er natta og er lang soving og slik fikk hun en stabil og god døgnrytme 😁 Anonymkode: 515ec...89f 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #23 Skrevet 17. januar 2023 Har alltid delt seng fordi de har hatt behov for mye nærhet og amming gjennom natten. Jeg sov veldig dårlig og fikk vondt i ryggen, men det var ikke noe annet som funket. De gråt da vi prøvde å legge dem i egen seng. Anonymkode: 29bb4...761
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #24 Skrevet 17. januar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: ..? Vi ble presset på dette med samsoving fra første sekund på barsel. Det første hjelpepleieren som fulgte oss over gjorde når vi kom på rommet var å rulle en dyne mellom min og mannens seng fordi babyen absolutt måtte sove mellom oss. Anonymkode: 15b7e...7ed Her og kom barnepleier første natta og l baby oppi sykehussenga med meg og sa hun måtte sove der da ville hun roe seg (hun gråt). Men rart de sa mellom dere, trygg samsoving (og brosjyren vi fikk på sykehuset) sier at baby skal ligge på mors side. Med noe foran sengens side. Anonymkode: b4767...520
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #25 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ..? Vi ble presset på dette med samsoving fra første sekund på barsel. Det første hjelpepleieren som fulgte oss over gjorde når vi kom på rommet var å rulle en dyne mellom min og mannens seng fordi babyen absolutt måtte sove mellom oss. Anonymkode: 15b7e...7ed Vi fikk en egen seng og babyen skulle ligge der. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helsepersonell har jo ofte egne overbevisninger. Noen pusher amming for enhver pris, noen at man burde føde uten smertelindring for det er kulest, andre pusher samsoving for de syntes kanskje det var så koselig og greit selv. Man må kjenne litt etter selv og ikke gjøre noe man er ukomfortabel med. Anonymkode: 3684f...ee4 Dette. Vi har på barsel i 2 uker, og vi fikk så mange motstridende tips og «dette er riktig». Hvert skift var det en egen preferanse de ville lære bort. Til og med i den grad at vi fikk beskjed vi gjorde noe feil, som vi fikk lært bort fra skiftet før. Derfor lærte jeg veldig fort at det som funker er det som funker best for oss og babyen Anonymkode: 1692b...823 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #26 Skrevet 17. januar 2023 TS Takk for mange utfyllende svar! Ser det er mange måter å løse det på her 😄 Tenker bedside crib med en egen festeløsning til kontinentalsenga blir det vi prøver på her. Orker ikke styret med å feste med stropper da senga må kunne flyttes litt enkelt 🙃 I verste fall får bedside crib bli en seng vi har i stua. Som flere her sier så må vi vel bare se hvordan babyen er. Jeg vil helst slippe så mange bomkjøp som mulig, så å kjøpe litt underveis etter behov tenker jeg kan være greit 🤞🏼😋 Anonymkode: eb545...551
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #27 Skrevet 17. januar 2023 Hadde sprinkelseng tett inntil min seng fra første stund. En sånn som man kunne åpne i ene siden. Slapp å stå opp for å løfte han over til amming. Samsoving er jeg ikke tilhenger av. Farlig, og vanskelig å få dem over i egen seng når de har blitt vant til det. Anonymkode: 44c6f...65c 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #28 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hadde sprinkelseng tett inntil min seng fra første stund. En sånn som man kunne åpne i ene siden. Slapp å stå opp for å løfte han over til amming. Samsoving er jeg ikke tilhenger av. Farlig, og vanskelig å få dem over i egen seng når de har blitt vant til det. Anonymkode: 44c6f...65c Mange som er enige med deg om det med samsoving. Men ganske ofte så har man ikke noe valg. Jeg skulle ikke samsove, men endte opp med å gjøre det med begge barna. De kunne ikke sove for seg selv, og da gjør man det som må til. Uansett må man ha en seng da og krysse fingrene for at ungen vil ligge der😊 Anonymkode: 8759c...c37 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #29 Skrevet 17. januar 2023 Jeg skulle heller ikke samsove. Bedside-criben ble solgt ubrukt, babyen sov ikke uten kroppskontakt med meg. Vi laget heller en bedside-crib av sprinkelsenga, da lå jeg med underkroppen i dobbeltsenga og overkroppen i sprinkelsenga sammen med baby. Da babyen ble 4 måneder kunne jeg gradvis legge meg over i egen seng, og da hun var 6 måneder sov jeg hele natten i dobbeltsenga. Anonymkode: 334e3...789 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #30 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skulle heller ikke samsove. Bedside-criben ble solgt ubrukt, babyen sov ikke uten kroppskontakt med meg. Vi laget heller en bedside-crib av sprinkelsenga, da lå jeg med underkroppen i dobbeltsenga og overkroppen i sprinkelsenga sammen med baby. Da babyen ble 4 måneder kunne jeg gradvis legge meg over i egen seng, og da hun var 6 måneder sov jeg hele natten i dobbeltsenga. Anonymkode: 334e3...789 På dagtid sov babyen kun i bæresjal. Babynest og bagen på vogna ble solgt nesten ubrukt de og. Anonymkode: 334e3...789
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #31 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): ..? Vi ble presset på dette med samsoving fra første sekund på barsel. Det første hjelpepleieren som fulgte oss over gjorde når vi kom på rommet var å rulle en dyne mellom min og mannens seng fordi babyen absolutt måtte sove mellom oss. Anonymkode: 15b7e...7ed Les kildene til innlegget så ser du at det personen skriver ikke stemmer. Anonymkode: da809...3d1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #32 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Les kildene til innlegget så ser du at det personen skriver ikke stemmer. Anonymkode: da809...3d1 Det står jo i artikkelen? Professoren fra rettsmedisinsk siteres på det. Går sikkert an å finne studien han omtaler. Uansett, skjønner ikke hvorfor det må kveruleres sånn på. Vil man være tryggest overhodet mulig = ikke samsov. Sånn er det bare. Man kan følge alle råd for trygg samsoving med et spedbarn, men det vil alltid være restrisiko. Den kan man ikke eliminere. Og det er jo greit nok, vi gjør farlige ting med barna våre hver dag. Vi kjører bil med dem. Om man er komfortabel med den lille restrisikoen samsoving har, så er det ens eget valg. Fordelene oppveier ulempene, synes mange, så da tar de den bittelille risikoen. Jeg er personlig ikke komfortabel med den risikoen, så jeg samsover ikke med spedbarn. Anonymkode: 3684f...ee4 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #33 Skrevet 17. januar 2023 Brukte bedside crib om natten, en vugge i stuen om dagen. Sov mest i vogn når jeg gikk tur om dagen uansett. Kjøp brukt hvis du kan, da er det ikke så surt om det blir brukt lite. Anonymkode: 3e924...28e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #34 Skrevet 18. januar 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Det står jo i artikkelen? Professoren fra rettsmedisinsk siteres på det. Går sikkert an å finne studien han omtaler. Uansett, skjønner ikke hvorfor det må kveruleres sånn på. Vil man være tryggest overhodet mulig = ikke samsov. Sånn er det bare. Man kan følge alle råd for trygg samsoving med et spedbarn, men det vil alltid være restrisiko. Den kan man ikke eliminere. Og det er jo greit nok, vi gjør farlige ting med barna våre hver dag. Vi kjører bil med dem. Om man er komfortabel med den lille restrisikoen samsoving har, så er det ens eget valg. Fordelene oppveier ulempene, synes mange, så da tar de den bittelille risikoen. Jeg er personlig ikke komfortabel med den risikoen, så jeg samsover ikke med spedbarn. Anonymkode: 3684f...ee4 Jeg skulle veldig gjerne latt være å samsove, men babyen sover ikke i egen seng. Skal jeg få noe som helst søvn i løpet av et døgn må det bli slik, dessverre. Han sovner kun oppå meg, har ikke i løpet av måneden han har vært her sovnet en eneste gang når han blir lagt ned et sted. Anonymkode: 2feaf...baa 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #35 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skulle veldig gjerne latt være å samsove, men babyen sover ikke i egen seng. Skal jeg få noe som helst søvn i løpet av et døgn må det bli slik, dessverre. Han sovner kun oppå meg, har ikke i løpet av måneden han har vært her sovnet en eneste gang når han blir lagt ned et sted. Anonymkode: 2feaf...baa Ja, har forståelse for hvorfor mange velger å gjøre det. Det er også farlig med en omsorgsperson som har ekstremt søvnunderskudd! Da er det viktig at man gjør det tryggest mulig og det er jo derfor f.eks LUB tar det opp, fordi uplanlagt samsoving ofte er det farligste av alt dette. Anonymkode: 3684f...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #36 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det står jo i artikkelen? Professoren fra rettsmedisinsk siteres på det. Går sikkert an å finne studien han omtaler. Uansett, skjønner ikke hvorfor det må kveruleres sånn på. Vil man være tryggest overhodet mulig = ikke samsov. Sånn er det bare. Man kan følge alle råd for trygg samsoving med et spedbarn, men det vil alltid være restrisiko. Den kan man ikke eliminere. Og det er jo greit nok, vi gjør farlige ting med barna våre hver dag. Vi kjører bil med dem. Om man er komfortabel med den lille restrisikoen samsoving har, så er det ens eget valg. Fordelene oppveier ulempene, synes mange, så da tar de den bittelille risikoen. Jeg er personlig ikke komfortabel med den risikoen, så jeg samsover ikke med spedbarn. Anonymkode: 3684f...ee4 Da har du vært heldig med babyene dine. De færreste ønsker å samsove, bare se hvor mye som blir solgt av bedsidecrib, white noise- maskiner, moonboon, sleepytroll, ewansau osv. Men noen må bare gjøre det slik likevel. Det var nok ikke særlig trygt for babyen min å være alene med meg hele dagen da jeg ikke hadde sovet på flere dager. Og med ikke sovet mener jeg ikke at jeg hadde fått sove 2-3 timer usammenhengende, jeg SOV ikke! Anonymkode: 334e3...789 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #37 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da har du vært heldig med babyene dine. De færreste ønsker å samsove, bare se hvor mye som blir solgt av bedsidecrib, white noise- maskiner, moonboon, sleepytroll, ewansau osv. Men noen må bare gjøre det slik likevel. Det var nok ikke særlig trygt for babyen min å være alene med meg hele dagen da jeg ikke hadde sovet på flere dager. Og med ikke sovet mener jeg ikke at jeg hadde fått sove 2-3 timer usammenhengende, jeg SOV ikke! Anonymkode: 334e3...789 Ja, jeg har ikke vært av de mest uheldige, men hadde heller ikke dåkalt sovebaby. Skulle jeg tatt hensyn til meg selv burde jeg ha samsovet, for jeg røk på en depresjon som sikkert ikke ble hjulpet noe særlig av søvnmangel. Jeg sov likevel mer enn du gjorde, ja. Så jeg vet ikke fullt ut hvordan du har hatt det. Jeg mener ikke å dømme og skampålegge, man gjør det man må gjøre for å overleve den krevende perioden. Jeg vil bare få frem at det er en risiko man tar. Liten, men den er der og det kommer man ikke ifra. Folk har ulik risikovillighet også. Det er så mange som proklamerer at samsoving er helt trygt, men det har de ikke grunnlag for å si all den tid det hender iblant at babyer dør av samsoving. Jeg hadde følt meg så lurt hvis det hendte meg og alle hadde sagt at det var helt trygt, ikke tenk på det engang. Anonymkode: 3684f...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #38 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da har du vært heldig med babyene dine. De færreste ønsker å samsove, bare se hvor mye som blir solgt av bedsidecrib, white noise- maskiner, moonboon, sleepytroll, ewansau osv. Men noen må bare gjøre det slik likevel. Det var nok ikke særlig trygt for babyen min å være alene med meg hele dagen da jeg ikke hadde sovet på flere dager. Og med ikke sovet mener jeg ikke at jeg hadde fått sove 2-3 timer usammenhengende, jeg SOV ikke! Anonymkode: 334e3...789 Samme her. Vi samsover, og da sover baby i 2-3 timer. Ser andre i barselgruppa har babyer som allerede sover 8 + timer og det virker som en helt uoppnåelig drøm for meg. Hvis jeg prøver ha baby sovende noe annet sted enn ved siden av meg, våkner hun etter 5 minutter. Det er tryggere for baby å ha en relativt uthvilt og fungerende mor. Anonymkode: 5e2c2...86c 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #39 Skrevet 18. januar 2023 Vi brukte bedside crib, og det fungerte bra for oss så lenge den passet. Byttet til sprinkelseng rundt 4/5 mnd, da på vårt soverom for enklere overgang. Da barnet var 6 mnd satte vi sprinkelsengen på eget soverom. De første mnd brukte vi nok mest vognen til lur på dagen, eller babynest i sofaen ved siden av en av oss. Bedside crib ble mest brukt på natten. Anonymkode: 3bc0b...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #40 Skrevet 18. januar 2023 Har samme problem med lite plass på soverommet og hadde opprinnelig tenkt å la baby sove i najellen oppi sengen. Men selv det mente baby var altfor langt unna meg. Og jeg var egentlig helt enig med baby. Hilsen lykkelig samsovende Anonymkode: 03b75...a8f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå