AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Del Skrevet 16. januar 2023 Hei! Hva slags erfaringer har dere rundt nyfødt og sovesituasjon? Vi har et ganske stort soverom, men det er dårlig plass likevel. Vi har klesskap på sidene av senga og gulvplassen foran skapene bør være ledig for å, åpenbart, kunne få tilgang til klesskap. Samboeren sover veldig urolig så er litt skeptisk til å ha ungen oppi senga 😬 Har sett på bedside crib med hjul slik at den kan flyttes rundt på dagtid. Vi har heller ikke mulighet til å flytte senga inntil veggen slik at jeg kan ligge mellom ungen og samboeren 😅 En standard sprinkelseng blir også for stor der inne, og jeg ser for meg at det er kjekt å slippe å stå opp hver gang det er noe? Har dere noen erfaringer eller andre løsninger? Hvor sover babyen på dagtid for eksempel? Anonymkode: eb545...551 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Del Skrevet 16. januar 2023 Vi hadde sprinkelseng stående inntil en vegg. Tror det var 2 meter mellom senga og sprinkelsenga. Hadde nok kjøpt en form for vugge eller veldig liten sprinkelseng om vi ikke hadde hatt plassen. Gjorde meg ingenting å måtte opp om det var noe. Vi gla flaske på natt, så måtte uansett opp av senga om babyen våknet for mat. Jeg har mye mareritt om natten og slenger meg rundt og kan også slå i søvne, så samsoving torde jeg rett og slett ikke prøve meg på. Man kan bable om instinkter så mye man bare vil, men jeg må vekkes for å komme meg ut av marerittet og er ganske sikker på at jeg ikke ville merket det om jeg slang meg oppå en baby. På dagtid sov babyen i nest ved siden av meg i sofaen, i nest i en lekegrind på stua (vi har en som gulvet kan heves på), i sengen sin eller i vogn. Anonymkode: 15b7e...7ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Del Skrevet 16. januar 2023 Vi har en seng på barnerommet hvor vi sover med babyen. Sprinkelseng. Babyen sover der om natta. Må ta den opp ved mating, men det har fungert fint. Ellers sover babyen på dagen i stua, med lyder og alt. Begynte tidlig å skille mellom natt og dag. Anonymkode: 1692b...823 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Del Skrevet 16. januar 2023 Vi våget ikke samsove fordi vi kunne ikke gjøre det trygt nok. Jeg hadde mareritt om at jeg våknet og fant babyen kald og stiv under dynen min. Helt forferdelig. Så for min psykiske velvære så sov babyen om natta kun i sprinkelseng frem til hun var nesten året gammel. Vi har ikke stort soverom, så måtte skyve dobbeltsenga litt til siden for å få plass til sprinkelsenga. Anonymkode: 3684f...ee4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Del Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei! Hva slags erfaringer har dere rundt nyfødt og sovesituasjon? Vi har et ganske stort soverom, men det er dårlig plass likevel. Vi har klesskap på sidene av senga og gulvplassen foran skapene bør være ledig for å, åpenbart, kunne få tilgang til klesskap. Samboeren sover veldig urolig så er litt skeptisk til å ha ungen oppi senga 😬 Har sett på bedside crib med hjul slik at den kan flyttes rundt på dagtid. Vi har heller ikke mulighet til å flytte senga inntil veggen slik at jeg kan ligge mellom ungen og samboeren 😅 En standard sprinkelseng blir også for stor der inne, og jeg ser for meg at det er kjekt å slippe å stå opp hver gang det er noe? Har dere noen erfaringer eller andre løsninger? Hvor sover babyen på dagtid for eksempel? Anonymkode: eb545...551 Det er ikke anbefalt å samsove de første 8 ukene etter termindato. Det er også viktig å ha en trygg soveplass hvis man skal samsove. (Hard madrass, ikke form varm eller kaldt, at dere ikke røyker / snuser eller tar medisiner som gjør dere sløve blant annet). Anbefaler å starte med bedside crib eller en liten sprinkelseng (finnes små som passer til babyer fra 0-6 mnd ca). Anonymkode: ba35c...e99 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Del Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke anbefalt å samsove de første 8 ukene etter termindato. Det er også viktig å ha en trygg soveplass hvis man skal samsove. (Hard madrass, ikke form varm eller kaldt, at dere ikke røyker / snuser eller tar medisiner som gjør dere sløve blant annet). Anbefaler å starte med bedside crib eller en liten sprinkelseng (finnes små som passer til babyer fra 0-6 mnd ca). Anonymkode: ba35c...e99 Kilder ? Anonymkode: 2438c...c5d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Del Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kilder ? Anonymkode: 2438c...c5d https://www.kk.no/mamma/sovnskolen-baby-0-3-maneder/63714331 https://lub.no/ Anonymkode: ba35c...e99 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Del Skrevet 16. januar 2023 Vi hadde sprinkelseng hvor vi tok av den ene siden, og stroppet fast til vår seng. Hadde det sånn fram til vi måtte ta ned sengebunnen fordi babyen kunne klatre på kanten. Anonymkode: c87e7...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruspulver Skrevet 17. januar 2023 #9 Del Skrevet 17. januar 2023 Veldig fornøyd med bedside crib inntil min side av sengen. Brukt det siden dag 1. Baby trenger også MASSE støtte for å sove, så å måtte stå opp hver gang det var noe til en sprinkelseng hadde gitt meg veldig lite søvn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #10 Del Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): https://www.kk.no/mamma/sovnskolen-baby-0-3-maneder/63714331 https://lub.no/ Anonymkode: ba35c...e99 https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/fakta-om-krybbedod/samsoving-en-risikofaktor/ "En svakhet ved kunnskapsoppsummeringen er imidlertid at studiene er basert på gamle tall og at det i flere av studiene ikke er gjort dødsstedsundersøkelser eller utført obduksjon etter standardprosedyrer." I 2005 undersøkte man alle relevante studier vedr krybbedød. Dvs, studiene var eldre og mye eldre enn 2005. Jeg tar det med en klype salt, og det gjør nok LUB og for jeg leser ikke at de går ut og anbefaler å unngå samsoving før 8 uker basert på denne informasjonen. Og avslutter med følgende: "Nyere studier fra England (Blair et al 2014) viser likefullt at det er mulig å sikre soveforholdene slik at foreldre trygt kan sove sammen med sitt barn både over og under 8 uker gammelt. Dette fordrer at foreldrene ikke har drukket alkohol, ikke røyker eller snuser, unngår bruk av rusmidler/sløvende medikamenter og at barnet ikke er for tidlig født. Disse studiene understreker også at å sove på smale senger, i sofa og lenestoler er forbundet med høy risikofor krybbedød." Anonymkode: 8dd3f...6fe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #11 Del Skrevet 17. januar 2023 Vi brukte bedside crib på natta. Jeg syns det var veldig trygt. På dagen sov ungen i vogna, i fanget, babynest på sofaen, i en vugge vi hadde i stua og i bæresele. Vi ble anbefalt å gjøre forskjell på natt og dagsoving. Da blir det lettere for babyen å se forskjell på dag og natt. Anonymkode: 13fb9...78d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #12 Del Skrevet 17. januar 2023 Vi hadde bedside men selv om jeg trodde det ikke var plass var det plass til en sprinkelseng, de er ikke så store. Så jeg ville målt Anbefaler bedside eller sprinkelseng med dropside eller uten ene siden satt inntil deres seng. Lett å ta ipp for amming, ligge nære uten baby i senga osv. Ungen skal ikke ligge i midten om dere samsover! Mor må ligge i midten. Med seng på ene siden av deres seng funker det som sengehest så baby ikke kan falle ut. Anonymkode: b4767...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #13 Del Skrevet 17. januar 2023 Brukte sprinkelseng som bedside crib. Sprinkelsengene fra ikea kan monteres med en langside av, så kan du feste den til sengen deres med lastestropper e.l. Hos oss blokkerte også babysengen for klesskapet, men bare flyttet klærene inn på det som skulle bli barnerommet. Trenger jo ikke ha klærene mine på soverommet. Samsoving var uaktuelt for oss, ingen av oss fikk sove da. Anonymkode: e4c82...da0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #14 Del Skrevet 17. januar 2023 Vi samsov. Samboer var også en del urolig men når han visste at ungen lå der så lå han stiv som en stokk 😂 Etterhvert brukte jeg sprinkelsengen inntil vår seng. Jeg kom så vidt til i skapet men dette var kun i 2-3 mnd. Denne gangen skal vi ha bedside crib, om vi ikke bruker den på natten så kan vi eventuelt bruke den på dagtid. Anonymkode: 5818c...c6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #15 Del Skrevet 17. januar 2023 Vi startet med bedside crib. Men det endte opp med at jeg ble drit lei av å hompe meg oppover senga fordi bedsiden var i veien. I tillegg sover jenta bedre når hun ligger mellom oss. samboer ligger stille som en stein når han vet at lille ligger der, jeg våkner uansett bare hu slenger ut en arm. Så nå står bedsiden for seg selv i rommet så vi evt kan bruke den som en vanlig seng. Sprinkelsengen står på rommet hennes men den blir nok ikke brukt før hun skal begynne å sove der inne på sikt. på dagtid sover hu i stua i nestet eller på meg. Vi skiller på dag og nattsoving, så vi legger henne aldri for dupper på soverommet. Merker stor forskjell på hvordan hun sover. Anonymkode: 3fcb9...ea1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #16 Del Skrevet 17. januar 2023 Vi har en bedside crib, men etter et par uker ble een uaktuell for baby. Hun samsover nå bare (14 uker). På dagtid sover hun på oss, enten i armene eller bæresele. Anonymkode: 5e2c2...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkaker Skrevet 17. januar 2023 #17 Del Skrevet 17. januar 2023 Vi har brukt bedside crib helt fra starten. Lett å roe baby ned ved å legge hånd opp på magen hans uten at man må stå opp. Hodet til babyen er 15.cm fra mitt eget og det er nesten som samsoving. Og når han våkner om natta og ser meg rett ved siden av, så fortsetter han å sove. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #18 Del Skrevet 17. januar 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har en bedside crib, men etter et par uker ble een uaktuell for baby. Hun samsover nå bare (14 uker). På dagtid sover hun på oss, enten i armene eller bæresele. Anonymkode: 5e2c2...86c Samme her. Har ikke klart å legge baby der siden han var 2-3 uker gammel. Han samsover nå med meg på gjesterommet hvor madrassen er fastere. Anonymkode: 2feaf...baa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #19 Del Skrevet 17. januar 2023 Vil bare si at her vil du få masse ulike og gode råd, men vær forberedt på at du ikke vet 100% hvor baby vil ligge selv. Jeg var fast bestemt på bed side crib, ønsket nærheten og tryggheten samtidig som samsoving virket grusomt skummelt, og noe jeg ikke ønsket. I tillegg ga jordmor beskjed om at det øker krybbedødsjansen når de er spedbarn. Baby hatet bed side criben, har sovet der kanskje 2-3 ganger på 2 måneder, samsoving er det eneste som roer henne. Jeg ammer ikke så er ikke puppen hun lengter etter heller. Det går selvsagt fint men var ikke forberedt på det på forhånd:-) Anonymkode: 1bd87...a18 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #20 Del Skrevet 17. januar 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke anbefalt å samsove de første 8 ukene etter termindato. Det er også viktig å ha en trygg soveplass hvis man skal samsove. (Hard madrass, ikke form varm eller kaldt, at dere ikke røyker / snuser eller tar medisiner som gjør dere sløve blant annet). Anbefaler å starte med bedside crib eller en liten sprinkelseng (finnes små som passer til babyer fra 0-6 mnd ca). Anonymkode: ba35c...e99 ..? Vi ble presset på dette med samsoving fra første sekund på barsel. Det første hjelpepleieren som fulgte oss over gjorde når vi kom på rommet var å rulle en dyne mellom min og mannens seng fordi babyen absolutt måtte sove mellom oss. Anonymkode: 15b7e...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå