LeveMannen Skrevet 16. januar 2023 #1 Del Skrevet 16. januar 2023 (endret) NRK sin nye serie om førstegangstjenesten. Nå vet jeg ikke om de har valgt ut noen spesielt sutrete og patetiske folk å følge i denne serien, men hvis dette er representativt for norske unge voksne som kommer inn i førstegangstjenesten står det virkelig ille til. Nå sist med "helvetesuka", og beretløpet hvor den patetiske holdningen og sutringen virkelig nådde nye høyder. Og de fysiske standardene må jo virkelig ha sklidd ut også når "situps" betyr å jukke litt opp og ned på hodet mens man ligger på ryggen, og "pushups" betyr å stå og jokke litt halvveis opp og ned på toppen av en jegerhvil stilling, eller bøye ryggen opp og ned, eller å dytte seg opp og ned med knærne i bakken og knekk ved ræva... Er det virkelig slik det står til i rekrutten i dag? Eller er det NRK som forsøker å normalisere en slik mentalitet ved å velge seg ut noen med slike holdninger å følge? Befalet ser jo ganske oppegående ut heldigvis, så de har jo i hvert fall noen gode å velge blant fremdeles ser det ut til. Endret 16. januar 2023 av LeveMannen 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 16. januar 2023 #2 Del Skrevet 16. januar 2023 Tja, tror nok det er en blanding. Vet at ganske mange dimmet nå før jul på Madla og Haakonsvern. Forsto det slik at det var uvanlig mange. Da jeg var ung, var det nok flere som feks gikk på speideren osv. slik at flere nok hadde hverfall sett innsiden på en teltduk og tisset i skauen før de ankom rekrutten. Tror nok 18-20 åringene idag lever litt mer bedagelige fysiske liv. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 16. januar 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 16. januar 2023 Zenhouse skrev (7 minutter siden): Tror nok 18-20 åringene idag lever litt mer bedagelige fysiske liv. Men er det ikke "fit is the new skinny" som er inn blant "influensene" nå da? Og crossfit og hele det greine der. Og det er da ikke bare det fysiske det går på her. Mentalt også så er de jo som noen småbarn å regne. Sette opp liste med hvor mange ganger de har grini i løpet av rekrutten liksom... Tror ikke jeg så en eneste en som gråt når jeg var i rekrutten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 16. januar 2023 #4 Del Skrevet 16. januar 2023 LeveMannen skrev (40 minutter siden): Men er det ikke "fit is the new skinny" som er inn blant "influensene" nå da? Og crossfit og hele det greine der. Og det er da ikke bare det fysiske det går på her. Mentalt også så er de jo som noen småbarn å regne. Sette opp liste med hvor mange ganger de har grini i løpet av rekrutten liksom... Tror ikke jeg så en eneste en som gråt når jeg var i rekrutten. Nei ble litt overrasket over den grine-lista jeg også. Men i serien er det jo fra artilleriet og panserbataljonen. Jeg har jo inntrykk av at det skal være en tøffere rekrutt tid der. Leste at feks Camarena ( om det er riktig stavet) hadde sesjonen pr tlf pga corona, og derved løy på seg en bedre form en reelt var. Så hvis de fleste har kommet inn på tlf-sesjon, er det muligens årsaken til at noen har blitt plassert litt «feil». 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 16. januar 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 16. januar 2023 (endret) Zenhouse skrev (34 minutter siden): Nei ble litt overrasket over den grine-lista jeg også. Men i serien er det jo fra artilleriet og panserbataljonen. Jeg har jo inntrykk av at det skal være en tøffere rekrutt tid der. Leste at feks Camarena ( om det er riktig stavet) hadde sesjonen pr tlf pga corona, og derved løy på seg en bedre form en reelt var. Så hvis de fleste har kommet inn på tlf-sesjon, er det muligens årsaken til at noen har blitt plassert litt «feil». Å bli plassert feil har det da alltid vært en tradisjon for i forsvaret. F.eks artilleristene på skipet jeg var på var de som var suverent dårligst på skytebanen, han fra min tropp på rekrutten som ble røykdykkerinstruktør var den som var suverent tregest på 3000 meteren (han brukte over 17 minutter, mens kravet for oss som ble røykdykkere var vel under 14 minutter), en fra rekrutten som vel var lettere mentalt tilbakestående ble VIP sjåfør, osv. Men det jeg reagerer på er det generelle fysiske og mentale nivået blant det vi får se fra rekruttene i serien. Når jeg var inne i 2005 tror jeg det var så var det jo også en og annen utstikker (som f.eks en sossegutt fra Holmenkollen som ikke klarte å ta en eneste ordentlig pushup, eller en fyr som var så feit at vi ikke klarte å få han gjennom en luke under en brannøvelse om bord og han da ble satt på land helt på slutten av tjenesten), men generelt så var de andre gutta på kompaniet på rekrutten på et ekstremt mye bedre nivå både fysisk og mentalt enn det vi har sett i denne serien. Og dette var i marinen som jo er en mer chill tjeneste. Hvordan jentene gjorde det når jeg var i rekrutten kan jeg ikke si noe særlig om da det var en egen tropp som bestod av alle jentene, og de resterende plassene i troppen ble fylt opp av noen gutter, men der var ikke jeg. Eneste jeg hørte om "jentetroppen" i rekrutten var at 50% av de var innom saniteten under feltuka (mot ingen i min tropp), og at de få guttene som var på troppen ble noen pakkesler på feltuka og måtte bære ALT fellesutstyret pluss noen av jentenes sekker som de ikke klarte å bære selv, og at alle jentene tilfeldigvis hadde fått mensen samtidig når en elv skulle krysses så de slapp å krysse den... Endret 17. januar 2023 av LeveMannen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 23. januar 2023 Så dagens episode, og jeg ble i hvert fall positivt overasket over at de nå bruker ordentlige profesjonelle tourniquet under førstehjelp treningen, og ikke noe improviserte fatle aktige greier slik som vi hadde både i speidern, og i førstegangstjenesten. I og med at forskning har vist at improviserte tourniqueter i de aller fleste tilfeller ikke fungerer (gjort undersøkelser, f.eks i forbindelse med New York marathon bombingen hvor det vel var noe slik som 80-90% av improviserte tourniquet som ikke kuttet av blodtilførselen, men heldigvis så var det heller ikke behov for tourniquet i de aller fleste tilfellene). Mens ordentlige tourniquet som SOF og CAT fungerer på første forsøk i de aller fleste tilfeller og har reddet veldig mange liv i krigssoner nyere tid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 26. januar 2023 #7 Del Skrevet 26. januar 2023 Jeg skjønner ikke hvorfor alle andre deler av teori om ledelse, oppdragelse, omsorg og utvikling tror at det å kjefte er en dårlig ide, mens akkurat i forsvaret er det nøkkelen til samhold 🙄 Synes det virker som fin ungdom! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 26. januar 2023 #8 Del Skrevet 26. januar 2023 Jeg har sett på programmet sammen med en som nettopp har vært i Forsvaret- han kjente seg ikke igjen i all den kjefting og brølingen. Men det gjør seg vel på tv da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bieter Skrevet 26. januar 2023 #9 Del Skrevet 26. januar 2023 Det er hovedsaklig reklame, og er lagt opp deretter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohanJen Skrevet 28. januar 2023 #10 Del Skrevet 28. januar 2023 VEldig memory-lane dette da jeg var på Setermoen for over 20 år siden selv, i Panserbataljonen. Kjenner godt igjen kassernen og andre bytt. Enten var jeg veldig heldig med befalet, eller så har ting blitt mer "tøffere" enn da jeg var der, vi hadde ingen som verken brølte eller kjeftet på oss på den måten som vises her. Litt pushing her og der kanskje, men aldri i nærheten av dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 3. februar 2023 #11 Del Skrevet 3. februar 2023 JohanJen skrev (På 28.1.2023 den 23.39): VEldig memory-lane dette da jeg var på Setermoen for over 20 år siden selv, i Panserbataljonen. Kjenner godt igjen kassernen og andre bytt. Enten var jeg veldig heldig med befalet, eller så har ting blitt mer "tøffere" enn da jeg var der, vi hadde ingen som verken brølte eller kjeftet på oss på den måten som vises her. Litt pushing her og der kanskje, men aldri i nærheten av dette. Snakka med en (godt voksen) mann jeg kjenner, han mente de hadde roet ned kjeftingen på grunn av kameraene, og at det var mye verre da han var der 😅 Synes episodene er litt for lange, men ok underholdning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
icock Skrevet 3. februar 2023 #12 Del Skrevet 3. februar 2023 Det var i hvert fall mye kjefting (og kollektiv avstraffelse) da jeg var inne for en del år siden. Synes synd på den/de som ble hakkekyllingen(e) til befalet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 11. februar 2023 #13 Del Skrevet 11. februar 2023 Dette med «norm» vurdering- gis den direkte til rekruttene i virkeligheten eller er det en Kompani Lauritzen-variant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 11. februar 2023 #14 Del Skrevet 11. februar 2023 Har du vært i Forsvaret selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå