AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Som tittelen sier, hva skjer nå som f.eks. OBOS stopper byggeprosjekter i Oslo pga høye materielle priser og et stille marked? Vil ikke det føre til eksplosjon i priser senere? Flere blir kanskje tvunget til å kjøpe utenfor ring 3 osv? Noen som har noen smarte spådommer? 😉 Anonymkode: 61d69...f72
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Joa, om en bruker historien som fasit så vil det skje, hvor folks kjøpekraft stiger år for år. MEN, slik jeg ser det er det tegn på at eventyret for mye av vesten er over for denne gang. Nå er fokuset på å redde kloden ved å legge ned jobber i Europa, og ha dem i Kina/india istedenfor. Sammen med eldrebølgen som begynner å merkes. Infrastrukturen som er nedslitt, vannrør under alle storbyer og småbyer må egentlig byttes helt ut f.eks, noe som er utrolig dyrt. En har utsatt utgifter mens en hadde babyboomen, og når babyboomen blir pensjonister SÅ skal regningen betales, for de hadde flertall i demokratiet, så de stemte for å la andre ta regningen, som jo var en "lur" må å gjøre ting på. Personlig, tror jeg eventyret er over, og at en får kjøpe bolig om en vil ha et sted å bo, men ikke for å bli rik, selv om det har vært sånn hittil. Sosial uro vil også bli en konsekvens, ser det litt allerede i Oslo Øst, men dette er bare begynnelsen, blir nok som USA, mye "berikede" områder, som vil være livsfarlige å bo i, for folka vil være ekstremt fattige, og det leder til kriminalitet. Uten samhold som kan holde det tilbake, vil det bli helt kaos. Hva er en "nordmann" nå til dags liksom. Min spådom. Ikke finansielle råd. Kontakt en finansiell rådgiver for finansielle råd. Anonymkode: 3699a...165 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Det var en veldig dyster spådom 🙈 men jeg kan se den. Utrolig mange faktorer på en gang som påvirker økonomien på en gang. Bare synd kloden skal "reddes" med "miljøtiltak" som er mer skadelig enn hjelpende 😅 men det er et annet tema. Noen andre med et "educated guess"? Anonymkode: 61d69...f72
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Når byggeaktivieten avtar vil det blir slutt på bråket rundt om i byen, og mange må bare belage seg på leie noe lenger en forventet til en høgre pris en å eie. Anonymkode: 29d3e...436
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som tittelen sier, hva skjer nå som f.eks. OBOS stopper byggeprosjekter i Oslo pga høye materielle priser og et stille marked? Vil ikke det føre til eksplosjon i priser senere? Flere blir kanskje tvunget til å kjøpe utenfor ring 3 osv? Noen som har noen smarte spådommer? 😉 Anonymkode: 61d69...f72 Kjøp utenfor ring 3 da? Vi får nå se hva som skjer, men uansett så er det jo begrenset hvor mye mer det kan bygges i Oslo. Jeg tror at stortinget rett og slett blir flyttet til Alta, for solidaritetens skyld. Da bygges det mer ut i nord og flere vil flytte nordover. Skal ikke forundre meg om vi også ser en undergrunnsbane i nord også etter hvert. Jobbmarkedet vil også utvides. Ja, nei, det er de spådommene jeg sitter med. Det kan jo rett og slett ikke gå galt det der. Anonymkode: 8eab6...416
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som tittelen sier, hva skjer nå som f.eks. OBOS stopper byggeprosjekter i Oslo pga høye materielle priser og et stille marked? Vil ikke det føre til eksplosjon i priser senere? Flere blir kanskje tvunget til å kjøpe utenfor ring 3 osv? Noen som har noen smarte spådommer? 😉 Anonymkode: 61d69...f72 Det er i hvert fall det Obos håper på Anonymkode: 1db79...5e6 1
Snok1 Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 Når kpstnadene øker mer enn markedet vil absorbere gjennom høyere boligpriser, bremser boligbyggingen. Prosjekter blir satt på vent til a) kostnadene går ned, eller b) markedet vil absorbere høyere priser. I Oslo holdes også prisene oppe av at det er en liten reserve av tomter som er regulerte for boligbygging. Høye priser i Oslo påvirker selvsagt også prisene i omkringliggende kommuner. I tillegg kommer selvsagt også generelle og nasjonale parametre som arbeidsmarked og rentenivå.
Shackle Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 Boligprisene påvirkes i stor grad av tilgjengelighet. Er det mindre boliger tilgjengelig på markedet så blir det mer kamp, som igjen fører til budrunder som gjør at prisene stiger. Bygges det veldig mange boliger så fører det til at hver enkelt bolig får mindre oppmerksomhet og det blir rom for å kjøpe under prisantydning.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 Boligprisene i Oslo har begynt å stige igjen. Problemet med for få boliger viser seg allerede : Tall fra Eiendomsverdi viser at det hittil i 2023 er solgt flere boliger enn det er lagt ut. Første uke kom det 337 nye boliger på markedet i Oslo. 334 boliger ble solgt. Andre uke kom det 371 nye boliger, og det ble solgt 425. Det alt vesentlige av boligene var leiligheter, og disse gikk i gjennomsnitt 1,6 prosent over prisantydning i årets første uke, og 1,2 prosent over prisantydning i uken etter. https://www.finansavisen.no/bolig/2023/01/17/7977658/redd-for-prisboom-etter-sterk-boligstart?internal_source=siste-nytt Anonymkode: 03539...d36
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #10 Skrevet 18. januar 2023 Obos slutter bygge, noen andre gjør også det. Altså blir det økt boligmangel, og det skyver prisene opp. Men hva er problemet med å bo utenfor ring 3? Jeg bor i Lillestrøm, og har da 10 minutter med tog til Oslo, som går veldig ofte. Gangavstand til togstasjonen. Altså kortere reisevei til sentrum av oslo enn de fleste jeg kjenner som bor i oslo. Jeg har ikke helt skjønt denne nødvendigheten med at det MÅ stå oslo på postadressen. Fortsetter de bygge, så forsvinner stadig mer grøntareal eller småhusbebyggelse, og enda flere kan få "gleden" av å bo så tett at de kan stjele naboen sin kaffekopp på balkongen.... Anonymkode: 6528b...8d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå