Gjest Gjesta Skrevet 17. desember 2005 #1 Skrevet 17. desember 2005 Har laget karameller, de står og koker og har stått i to timer nå. Dryppeprøven i glasset blir bare en flytende masse, og det er liksom ingen fremgang. Noe jeg kan bruke for å få det til å gå fortere? Jeg er utålmodig...
Gjest Gjesta Skrevet 18. desember 2005 #3 Skrevet 18. desember 2005 Ferdig og ferdig. Etter tre og en halv time tok jeg dem av, men nå sitter jeg igjen med flytende masse i små former (ca. 100). Går nok i bosset.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #4 Skrevet 19. desember 2005 Uffda JEg har ikke prøvd å lage karameller mange ganger, men lykkes sjelden. Konsistenden blir alltid feil. Enten blir de slk di\u nevner, eller så blir de for harde og nærmere sukkertøy. Jeg lurer på om det har noe med innbyrdes forhold på f.eks fett og sukker, eller mengde fløte. Og jeg har mistanke om at koketemperatur har mye å si, men de fleste oppskrifter sier ingen ting om hvor varm platen skal være. Noen som vet, eller har en god oppskrift?
Gjest gjesta Skrevet 19. desember 2005 #5 Skrevet 19. desember 2005 Jeg videreformidler denne, som jeg har fått av Arkana: Gammeldagse fløtekarameller 5 dl sukker 2,5 dl helmelk 1 ss lys sirup 60 g smør 1 knivsodd salt ½ boks kondensert melk 1 knivsodd kremortartari 1 ts vaniljeessens Bland sukker, melk, sirup, smør og salt i en tykkbunnet gryte. Sett på sterk varme og rør hele tiden til smøret har smeltet. Kok blandingen i 5 minutter. Skru ned varmen og rør inn kondensert melk og kremortartari. Kok blandingen i 20-25 minutter mens du rører hele tiden. Drypp en dråpe i kaldt vann, kan den rulles til en kule er massen ferdig. Ta gryten fra varmen og rør inn vanilje. Hell massen i godt smurt form og skjær den i firkanter når den er kald. Først prøvde jeg med en enkel porsjon, og kokte i ca 24 min. Det ble akkurat litt for lenge, for karamellene ble knallharde. Det tykna fort på slutten, men jeg ser for meg at det holder med 20-22 minutter. Så skulle jeg lage ny porsjon, og da dobla jeg oppskrifta. Da tok det jaggu tre timer å få kokt ferdig. Men de ble veldig gode
Totalya Skrevet 22. desember 2005 #6 Skrevet 22. desember 2005 124 grader skal vistnok være perfekt temperatur på karamell. Laga selv i går, men den stivna aldri, så jeg helte alt i en stor boks. Har tenkt å blande den i vaniljeis med tid og stunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå