Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Den siste uken har jeg vært kvalm og utrolig sår i brystene. Jeg føler meg rett og slett gravid. MEN jeg går på Yasmin (har gjort det i 1 år) og har tatt den til rett tid hver dag. Så er det mulig? Siden jeg går på Yasmin så har jeg ingen anelse om når jeg i tilfelle har hatt eggløsning og når jeg i så fall kan ta en test.

Er det noen der ute som har blitt gravid på Yasmin?

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Selv om du tar alle pillene til rett tid, ikke er plaget med diare eller oppkast, så vil likevel noen bli gravid. (opplysningene sier litt varierende tall, alt fra 1 av 100, til 3 av 1000, men det ER mulig, dog lite sansynlig)

Det er altså mulig at du kan være gravid, men ikke sikkert. (la meg si med en gang, jeg har ikke blitt gravis på yasmin, jeg spiser trionetta, har gjort det i to år, og er ikke gravid, jeg sier bare at det er teoretsik mulig)

CB sier på sine hjemmesider at dersom du trur du er gravid på p-piller, så skal du teste 19 dager etter du sist hadde sex (eller du glemte pillen). Men det er vel relativt umulig å oppnå 19 dager etter sist man hadde sex...

Jeg ville ventet til neste mens var ventet.. kommer ikke den vil jeg anbefale en test. Naturen er sterkere enn p-pillene, sies det. Altså, selv om p-pillene gir en 'ikke ekte mens' som styres av pillene, så er hormonene i kroppen sterkere enn de i pillene, så er du gravid vil det påvirke en mensen, selv om denne altså er pille-styrt.

Dette ble rotete... vel, eneste måten å bli sikker er å teste, men som du sier vet du ikke når du eventuelt hadde eggløsning. Kontakt eventuelt legen din, de kan teste det i blodet, der viser det før i urin, og dessuten, er du gravid bør du vel slutte å ta piller om du skal beholde det, og skal du ikke det er en legtime uansett nødvendig.

Min anbefaling: test ettet (uteblitt) forventet neste mens, og kontakt eventuelt legen uansett om den ikke kommer. Ellers kan jo p-piller gi mange bivirkninger, men disse skulle du gjerne ha oppdaget i løpet av dt året du har spist dem...

Lykke til, uansett!

Skrevet

Takk for svar! Er en smule nervøs og da kommer jo som kjent ikke mensen:) Snakket med moren min i dag som kunne forteller meg at da hun var gravid med mine to søsken slo ikke testen ut før hun var 3 mnd på vei, "men hun visste at hun var gravid". I tillegg sa hun at hun at hu hadde blødninger de første månedene med oss alle!!!! Så likner jeg på henne så...Dette er jo en stund siden den yngste er 11 år og jeg vet jo ikke noe om pålitligheten til tester på den tiden (de var tatt på legekontoret).

Det ingen super- krise om jeg er gravid. Jeg er gift, men vi er begge under utdanning (jeg har 5 år igjen). Så det er VELDIG ubeleilig desverre.

Uansett er ikke abort en løsning for oss.

Skrevet

Hei Ingvild.

Jeg bare lurte på om du nå stopper å ta Yasmin inntil du får avklart om du er gravid eller ikke? Siden du føler deg nesten sikkert gravid.

Er det ikke farlig for fosteret (evt.) at man tar p-piller..? Jeg vet IKKE, altså. Jeg spør, fordi det hender seg jeg har laaaange sykluser, hvor jeg da på slutten tror jeg kan være gravid, og da har jeg mest lyst til å slutte på pillene til jeg vet. Sånn at jeg ikke skader det lille frøet,hvis det er der..

Jeg synes det høres ut som du egentlig vil være gravid,jeg. :wink: Lykke til!

Skrevet

Nei nei nei, det er ikke skadelig for fosteret. Det anbefales selvfølgelig å slutte med pillene så fort man oppdager at man er gravid, men det har aldri blitt påvist skader på fostre/barn på grunn av p-pille bruk under graviditet.

For å få dette oppklart er du jo nesten nødt til å ta en test. Man finner ikke ut graviditet på en annen måte, stort sett ;)

Gjest Zalomine
Skrevet

Liten ting bare... til kit-kat...du har så lange sykluser at du lurer på om du er gravid, og du går på piller? ALdri hatt så stabil syklus som etter jeg begynte på p-piller jeg, 28 dager hver måned, eksakt. Uansett, får du ikke mensen innen utgangen av den pillefrie uken? Det er vel rart? (pillefri, eller spiser hormonfire, går på det samme)

Jeg får alltid mensen 3. dagen av den pillefrie uken, det har jeg gjort siden første gangen, og slik er det hver eneste måned. Får du ikke mensen innen utgangen av den pillefrie uken, vil jeg nesten anbefale at du snakker med en lege, kanskje du burde bytte merke?

Ellers er det sant som det er sagt, det anses ikke som farlig at man fortsatt spiser p-piller før man oppdager at man er beviselig gravid. (bedre å spise dem et par dager mens du er usikker, enn å droppe dem og BLI gravid vel?)

Skrevet

Vups, jeg glemte visst å si at jeg går på minipiller... Da tar en samme dose hver eneste dag, uten opphold, dvs. at mensen kommer og går som om en ikke hadde piller..

Skrevet

Jeg har blitt fortalt at man skal slutte å bruke dem om man er gravid..

Heller være føre var uansett..

Ei i familien ble gravid da hun gikk på pillen,og visste det ikke med en gang. Hun brukte dem altså en stund..

Ungen bl efødt med tarmene på utsiden av magen..

Det kan ha vært tilfelig, men jeg ville vært forsiktig.

Gjest Zalomine
Skrevet

Klart man slutter dersom man er gravid, da er det jo ikke noe poeng i å ta dem. (og på p-piller så har man jo den pillefrien uke å gå på, slik at en del vil oppdage det der, ikke som med kit-kat)

Det jeg mener er at å stoppe en uke før forvenet mens hver måned, fordi man er redd man kan være gravid, det gjør mer skade enn godt. Men om man oppdager at amn ER gravid, så dropper man p-pillene (og annen medisin om man kan) og ringer legen!

En annen ting er at ikke alle som blir gravid på p-piller ønkser å beholde barnet, det er tross alt en grunn til at man spiser piller.... Men det er et helt annet tema.

Skrevet

Heisann!!

Nå skal jeg ikke skremme deg, men jeg ble gravid mens jeg gikk på Yasmin.

Byttet til Yasmin fordi jeg hadde masse mellomblødninger, og det fikk jeg etterhvert med Yasmin også.

Da jeg i mai-02 hadde gått over med 16 dager tok jeg en test og den var positiv. Hadde gått over 14 dager mnd før, så vi ante ikke at jeg skulle være gravid!!

Legen sa at mest sannsynlig hadde jeg trodd at mellomblødningen var mensen, og så hadde EL inntruffet i pillefri uka.

Så hvis du er usikker, ta en test bare for å få det ut av verden. Det var det jeg gjorde, bare at mitt resultat er 26 herlige uker i magen nå. :ler::ler::ler:

Skrevet

Hei Vera!

Er ikke helst sikker på at jeg skjønte det med mellomblødninger som du trodde var mensen. Hadde du begynt med Yasmin til feil tid altså i en mellomblødning i stedet for mensen eller misfortstår jeg?

Jeg skal ta en test, må bare vente et par dager. Jeg skal ikke ha mens før om to dager. Det er kvalmen og sår bryster osv som fikk meg til å begynne å lure. Må si jeg er fryktelig spendt! Uansett tror jeg at jeg skal kutte ut yasmin. Har hørt at den er satt på listen over legemidler under overvåkning da noen jenter har fått veldig alvorlige bivirkninger. Vurderer å bruke Ladycomp i stedet.

Skrevet

Nei, det jeg mente var at jeg fikk mensen til vanlig tid og tok pillene som normalt. Men jeg fikk blødninger mellom mensene, kunne gå 4-5 dager imellom hver gang.

Skrevet

Hei ingvild!

Jeg fikk vite på torsdag at jeg er gravid,og det på yasmin p_piller.

trodde ikke det gikk ann da,men jeg er nok ett bevis på det ja.

Så jeg tror du skal få undersøkt om du er gravid eller ikke,og kanskje slutte med p -pillen inntil du vet noe mer.

Gjest Anonymous
Skrevet

I dag fikk jeg mensen og måtte felle en tåre. Jeg som til å begynne med var redd hadde begynt å glede meg... Det er ikke rette tidspunktet, men dte gjorde vondt allikevel:( Alle symptonene har jeg fremdeles. Kvalm om morgenen, ømme bryster osv. Så nå skjønner jeg ikke stort! Det er vel lite vits i å ta en test nå? Eller kan dette være en "falsk" mens?

Gjest Zalomine
Skrevet

Man KAN få en liten blødning rundt de tider man forventer mens, og enkelte har slike blødinger slik at de ikke oppdager at de er gravid før det er gått flere måneder (dette synes jeg egentlig er litt rart, men kroppen funker slik av og til. Det gjelder i hovedsak kvinner som normalt blør lite, for slike blødninger er somregel mindre enn vanlig mens)

Antakelig er du neppe gravid, men du kan vel alltids ta en test om du likevel føler deg gravid, det skader aldri å teste, annet enn at det koster deg 100 kroner, og du antakelig blir trist når den er negativ. Men det er du jo allerede. Vet ikke hvor lurt det er å teste mens du blør, om testen blir 'forurenset'. Normalt sett anser man jo blod som et teng på at det ikke er vits i å teste.

Om du føler at du kanskje ville ha en baby, selv om tidspunktet ikke er ideelt, så er dette slett ikke en uvanlig følelse. Tenk deg NØYE om, og snakk med din partner. Kanskje passer det ikke SÅÅ dårlig likevel (det passer ALDRI å bli foreldre, så en eller annen gang må man bare passe det inn likevel) SKal dere prøve? Dette er helt klart opp til dere, og tenk dere nøye om.

Lykke til, uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...