Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve at jeg er aktiv på Teams og jobbmail?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg ikke på møter via Teams, men chat. Vi har en chat for ledergruppa på Teams, og her kommer det ofte inn meldinger av ulik viktighetsgrad, slik jeg anser det. Normen i chatten er at vi pleier markere f.eks. med tommel opp på meldingen for å "bekrefte" at man har lest den. Hvis man ikke gjør dette skriver ene sjefen ofte meldinger som "Kan dere bekrefte at dere har lest?" og lignende. Selvfølgelig tar det meg ikke lang tid å slenge en tommel opp på en melding, men jeg tenker på prinsippet.

Har arbeidsgiver noe som helst rett til å skrive meldinger som det der? Jeg er fulltidsansatt, så for meg kan jeg jo eventuelt bare reagere på meldingen når jeg er på jobb, men de som f.eks. jobber 1-2 vakter i uka, hva med de? 

I tillegg så har vi jobbmail og vi får en rekke automatiske mail der. For eksempel hver gang arbeidsgiver bestiller noe, eller en kunde gir oss tilbakemelding. Informasjon som vi får via mail er det visstnok en felles forståelse i den øverste ledergruppa om at vi skal være 100% oppdatert på ved første anledning vi jobber etter at en mail er sendt ut. 

Jeg ønsker ikke, sånn egentlig, å bruke hverken tid eller energi på å gjøre noe som helst jobbrelatert i min fritid. Kan arbeidsgiver egentlig kreve dette av noen?

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. De kan ikke kreve at du skal lese Mail på fritiden din, så framt det ikke er en del av arbeidskontrakten/stillingsbeskrivelsen din.

• Liker 14
Skrevet

Spørs på stillingsbeskrivelsen. Men det beste her er vel å avklare forventninger med sjefen. 

• Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig har du plikt til å registrere meldingen som lest eller svare på mail. I arbeidstiden vel å merke. 

Anonymkode: 3d1e3...c14

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, BobbySocks said:

Nei. De kan ikke kreve at du skal lese Mail på fritiden din, så framt det ikke er en del av arbeidskontrakten/stillingsbeskrivelsen din.

Det står ingenting der om at jeg skal være tilgjengelig på noen som helst måte, nei. Synes det er litt rart at sjefene virker irriterte over at folk ikke er disponible i fritiden.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har du plikt til å registrere meldingen som lest eller svare på mail. I arbeidstiden vel å merke. 

Her er det snakk om at de forventer at vi skal gjøre slike ting når vi har fri.

• Liker 2
Skrevet
Vixella skrev (Akkurat nå):

I så fall så skal man ha betalt.....

Anonymkode: a6ab0...f3e

• Liker 8
Skrevet

Hadde en deltidsjobb selv hvor sjefen opprettet Facebook-gruppe hvor vi måtte respondere utenom arbeidstid.

Om det hadde skjedd nå så hadde jeg skrevet tid for det, typ 15 min for hver gang jeg måtte inn for å «like». 

Anonymkode: d4951...233

• Liker 5
Skrevet

Kjempestort problem i bhg i hvertfall. Har 4 timer ubunden tid i uka, og lederchatten er ikke inkl i det regnskapet. Blir jo bombardert hele tiden. Fredag og lørdag er det stille, men fra søndag kveld så er det non stop.

Anonymkode: 28a1a...0b2

Skrevet
Vixella skrev (6 minutter siden):

Jeg ønsker ikke, sånn egentlig, å bruke hverken tid eller energi på å gjøre noe som helst jobbrelatert i min fritid. Kan arbeidsgiver egentlig kreve dette av noen?

Rent juridisk har du retten på din side.

Imidlertid: Jeg snakker med flere som har denne holdningen. De er typisk sure og bitre fordi de tjener 450.000 i året etter 20-30 år i arbeidslivet. Det jeg prøver å si er at en slik holdning, selv om den er juridisk korrekt, dreper karrieren din. Arbeidsgivere liker serviceminded og fleksible medarbeidere.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Vi har det samme på min arbeidsplass, veldig fint system. Det gjør det lett for alle og alle blir inkludert 🤓😍

Skrevet
7 minutter siden, Vixella said:

Normen i chatten er at vi pleier markere f.eks. med tommel opp på meldingen for å "bekrefte" at man har lest den.

Sender av meldingen kan se hvem som har lest den. Det er ikke et behov for å markere med tommel-opp. Noen™ må lære seg programvaren som er i bruk. 😈

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis alt haster, haster ingenting. Dette burde alle som skriver om stort og smått til ansatte utenom arbeidstid og forventer svar huske. 

Nei, dette har du ikke plikt til, så lenge du ikke har det i kontrakten. Det virker som en ukultur, og hvis de attpåtil har valgt å gi lederansvar til folk som er deltidsansatte, så MÅ de jo finne en annen måte å organisere informasjonsflyt til ledere og tilpasse forventningene sine til ledere etter dette.  

Til @iswvil jeg si at dersom karrieren til deltidsansatte med 1-2 vakter i uken ødelegges av å ikke svare utenom arbeidstid, så finnes det andre grunner til det. Tenk all den tiden ubetalt der de ventes å være tilgjengelige. Jeg er helt uenig med deg, og tenker at dette handler om organsisasjonskultur, og å justere forventninger til ansatte etter loven. Denne arbeidsgiverpolitikken er helt på trynet, og dersom man ønsker gode ansatte i bedriften sin, så holder man ikke på sånn.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
2 minutter siden, isw said:

Rent juridisk har du retten på din side.

Imidlertid: Jeg snakker med flere som har denne holdningen. De er typisk sure og bitre fordi de tjener 450.000 i året etter 20-30 år i arbeidslivet. Det jeg prøver å si er at en slik holdning, selv om den er juridisk korrekt, dreper karrieren din. Arbeidsgivere liker serviceminded og fleksible medarbeidere.

Uheldigvis/heldigvis, kommer vel an på øyet som ser, så er jeg såpass "flink pike" at jeg marker er på alt av meldinger og leser mail. Det jeg imidlertid er opptatt av er hvorvidt arbeidsgiver kan kreve det. Tenker spesielt på de som er deltidsansatte og for eksempel studerer ved siden av jobben. Synes det er et spesielt fenomen at arbeidsgiver kan gå mer og mer inn i fritiden til folk, og at det tilsynelatende er akseptert av majoriteten.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, hohumpf said:

Sender av meldingen kan se hvem som har lest den. Det er ikke et behov for å markere med tommel-opp. Noen™ må lære seg programvaren som er i bruk. 😈

Gjett om jeg har lyst til å si det til sjefen. :fnise: 

• Liker 1
Skrevet
Vixella skrev (11 minutter siden):

De har sagt det? 

Anonymkode: 89b91...a28

Skrevet
3 minutter siden, Søgni said:

Jeg er helt uenig med deg, og tenker at dette handler om organsisasjonskultur, og å justere forventninger til ansatte etter loven. Denne arbeidsgiverpolitikken er helt på trynet, og dersom man ønsker gode ansatte i bedriften sin, så holder man ikke på sånn.

Veldig enig i dette.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De har sagt det? 

Ja, både ved å skrive meldinger om at vi må reagere på det som skrives i chatten, men også ved kommentarer. Har selv overhørt øverste leder si til deltidsansatte "Ja, men dette har det blitt sendt ut mail om, og du må være oppdatert på nye prosedyrer når du kommer på jobb". 

Da har de jo teknisk sett forventet at folk skal "jobbe" gratis slik jeg anser det.

• Liker 2
Skrevet
Vixella skrev (11 minutter siden):

Da skal det nevnes i arbeidskontrakten og du skal kompenseres for det. 

• Liker 2
Skrevet
Vixella skrev (2 minutter siden):

Ja, både ved å skrive meldinger om at vi må reagere på det som skrives i chatten, men også ved kommentarer. Har selv overhørt øverste leder si til deltidsansatte "Ja, men dette har det blitt sendt ut mail om, og du må være oppdatert på nye prosedyrer når du kommer på jobb". 

Da har de jo teknisk sett forventet at folk skal "jobbe" gratis slik jeg anser det.

Da ville jeg bare ignorert det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...