AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Hva skal til å komme ovenpå. Pengene strekker ikke til. Jobber fulltid, utbetalt 28000 kr i måneden. 12500 kr husleie. Forbrukslån, Lånekassen og delnedbetalinger. Dessuten lurer jeg på om jeg pendler og får utgift på det til kr 3000. Inkludert bompenger. Får jeg det dekket noen sted? Selvangivelse? Annet? Anonymkode: 18d9b...11c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Du bør finne deg et rimeligere sted å bo. Anonymkode: 68e53...41e 15
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Nedre grense for fradrag reiseutgifter hjem - arbeid for inntektsåret 2022 (skattemeldingen som kommer våren 2023) er kr. 14 000,- dvs at det er fradrag for utgifter over det beløpet. Km-satsen er kr. 1,65. Anonymkode: c539c...624
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Samme her. Takk Støre og co. Klart meg selv i alle år. Nå er det kaldt hus, nudler og vann. Håper pampene koser seg veldig mye. Anonymkode: a3d47...a93 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme her. Takk Støre og co. Klart meg selv i alle år. Nå er det kaldt hus, nudler og vann. Håper pampene koser seg veldig mye. Anonymkode: a3d47...a93 Det er vel ikke Støre sin feil at folk har tatt opp forbrukslån tidligere som de sliter med å få nedbetalt nå? Anonymkode: 41902...df3 29 6
PM75 Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 Noen innspill: Har du laget deg en konkret plan for nedbetaling av forbruksgjeld? Kan du pendle rimeligere? Kan du bo rimeligere? Har du abonnementer du ikke trenger som du kan si opp eller andre ting pengene går ut til som du strengt tatt ikke trenger? 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 Hvis du ikke har barn og på annen måte er avhengig av standarden du har i din nåværende leilighet så ville jeg gått så drastisk til verks at jeg ville flyttet til et billig bokollektiv en stund. Boutgiftene sluker for mye til at du klarer komme ajour. Hvis mulig altså, selg ting du ikke trenger på Finn, eventuelt mellomlagre hos kjente med god plass. Så ville jeg tatt et år eller hva som skulle til for å få bukt med alle lånene du betjener. Når du først kommer ovenpå med det du skylder vil du nok fint klare deg med dine 28 000, om du er en singel person. Anonymkode: 7d50e...687 8 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Samme her. Takk Støre og co. Klart meg selv i alle år. Nå er det kaldt hus, nudler og vann. Håper pampene koser seg veldig mye. Anonymkode: a3d47...a93 Hvorfor må du ha kaldt hus å leve på nudler og vann? Anonymkode: 9edf8...b02 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Du må nesten gi oss mer info om utgifter for å kunne hjelpe deg og kunne besvare spørsmålet. Du har jo 15500 igjen etter husleie er betalt. Selv har jeg 5000 igjen og sparer av det igjen. Så hva er det du bruker pengene på egentlig? Anonymkode: 770c6...eb0 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor må du ha kaldt hus å leve på nudler og vann? Anonymkode: 9edf8...b02 Flytt i leilighet da. Slutt å klag Anonymkode: 26ebd...8c9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva skal til å komme ovenpå. Pengene strekker ikke til. Jobber fulltid, utbetalt 28000 kr i måneden. 12500 kr husleie. Forbrukslån, Lånekassen og delnedbetalinger. Dessuten lurer jeg på om jeg pendler og får utgift på det til kr 3000. Inkludert bompenger. Får jeg det dekket noen sted? Selvangivelse? Annet? Anonymkode: 18d9b...11c Pleier du å få igjen penger på skatten slik at du kunne fått deg en lavere skatteprosent? Kan du flytte til et sted med billigere husleie? Du kan få dekket noe av reiseutgiftene via selvangivelsen. kan du ta deg en helgejobb? Anonymkode: 5ab44...921
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 Folk må slutte å kjøpe ting de ikke har råd til... mobiler, TVer, datamaskiner, biler... forbrukslån, billån og delbetalinger koster det også selv om noe av det kun er noen hundrelapper i mnd. Folk trenger heller ikke både viaplay, Disney, Netflix og Spotify. Om man ønsker seg noe - ny mobil etc. Så sparer man til man har råd til å kjøpe den. Slik slepper man å havne i den situasjonen. Med din mndlønn burde du egentlig klare deg helt fint. Flytt i bokollektiv en stund, betal ned alt av gjeld og spar opp buffer og depositum så kan du leve bedre etter det. Anonymkode: 34104...613 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 Mine sparetips: Mat: spis mer plantebasert. Det er MYE billigere enn kjøtt, og man kan fint spise mer plantebasert uten at det går ut over ernæringen. Billig, men næringsrik mat er bønner og linser, kjøp gjerne tørket på internasjonale butikker til ekstremt lav kilospris. På f.eks veganmisjonen.no finnes masse gode og næringsrike retter. Annen billig og næringstett mat er poteter, pasta og ris. Kjøp minst mulig bearbeidet mat. Porsjonspakker, små kvanta eller ferdig hakket/strimlet er dyrt. Unntaket kan være slike poser med grønnsaker i frysedisken. Det kan av og til være billigere enn ferskt. Bruk opp rester. Ris og grønnsaker fra wokmiddag kan du putte i omelett som du har til neste dags lunsj. Bak brød selv. Få basilikum og andre urter til å vare lenger ved å potte dem om; ta jordklumpen ut av plastpotta, del opp i 3-5 mindre rotklumper, og plant med ekstra jord i f.eks en melkekartong som du har kutta høyden på til ca 10 cm. Skjær av hjørnene så jorda dreneres. Still i vinduskarmen, gjerne oppi ei aluminiumsform eller annen embalasje. Når urtene har visna resirkulerer du jorda. Brult jord mister næring, du kan kjøpe gjødsel i både flytende, pulver eller granulatform på f.eks Felleskjøpet eller Europris. Følg med på tilbud på mat. Last ned appen Mattilbud. Lån/sparing: kvitt deg med forbrukslån først, deretter billån. Du kan be Lånekassen om utsettelse på månedsbetalingene 36 ganger. Lånet blir litt dyrere på sikt fordi det legges til renter i perioden du ikke betaler ned på lånet, men pengene du frigjør bruker du på forbrukslånet. Prøv å spar 300 kr/mnd i et globalt aksjefond. F.eks KLP aksje global, eller tilsvarende. Verdien av det du har investert vil svinge opp og ned, antakelig mest ned det neste året, men historien har vist at oppsidene er større enn nedsidene. Du bør alltid ha en sparehorisont på minst 5 år når du sparer i fond. Etter 5 år har du spart 18000, men antakelig avkastning på mellom 2500-3000, om ikke mer. Det du sparer i fond må være penger du ikke trenger før om minst 5 år, og du bør ikke være avhengig av å ta de ut en bestemt dato/måned for da risikerer du å måtte selge fondet når markedet peker nedover. Forbruk: Si opp/pause ALT av strømme- og mediatjenester i én måned. Det du ikke har brukt på den måneden prøver du å holde deg unna i en måned til osv. Man tror ikke at 99 kr i mnd er så mye penger, men mange blir overrasket over alle faste trekk i mnd. Bytt til billigere mobilabonnement. Sykle/gå mer, kanskje trenger du ikke månedskort på kollektiv hvis du oftere kommer deg fram på to hjul/to bein. Kutt kafe- og restaurantbudsjettet til nesten 0. Ta med kaffe på termokopp, bak kanelsnurrer selv og ha i fryseren, ta med matpakke på jobb. Glass med gummipakning, altså slike gammeldagse syltetøyglass (fås bl.a på Clas Olson) er perfekt å ha med f.eks salat, suppe- og gryterettrester i, blir finfin lunsj. Viktigst: tenk at alt dette er midlertidig. Da er det lettere å motivere seg. Velg én ting først og gjennomfør det. Ikke begynn med alt på en gang. 15500 kr/mnd etter boutgifter er ikke all verdens, men bør være nok til en nøktern livsstil. Anonymkode: 9289e...907 9 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #14 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvorfor må du ha kaldt hus å leve på nudler og vann? Anonymkode: 9edf8...b02 Fordi renta steig, strømmen steig, maten steig, bensinen steig og alt steig. Pluss vann og avløpsavhiften. Før gikk dette fint på 1 inntekt. Nå går det ikke mer. Anonymkode: a3d47...a93 4 6
Tekopp1 Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 Selg bilen. Du kan ta overraskende mye taxi og kollektivt for kostnaden det er å ha bil altså. Avskriving av verdi, forsikring, drivstoff, vedlikehold og EU-kontroll blir en god del tusen i året. Om du i tillegg har lån på bilen, blir dette veldig mye penger. 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi renta steig, strømmen steig, maten steig, bensinen steig og alt steig. Pluss vann og avløpsavhiften. Før gikk dette fint på 1 inntekt. Nå går det ikke mer. Anonymkode: a3d47...a93 Ingenting av dette er Støres feil. Nøyaktig det samme har skjedd i hele Europa og store deler av verden ellers også. Anonymkode: a749a...d5d 15 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #17 Skrevet 17. januar 2023 PM75 skrev (3 timer siden): Noen innspill: Har du laget deg en konkret plan for nedbetaling av forbruksgjeld? Kan du pendle rimeligere? Kan du bo rimeligere? Har du abonnementer du ikke trenger som du kan si opp eller andre ting pengene går ut til som du strengt tatt ikke trenger? Distriktet jeg bor i tilsier at dette er det jeg må betale. Men jeg kan leie bolig for 11000 kroner annet sted og langt nærmere jobb. Det er det jeg vurderer. Men stedet er mer i skogen. Eneste pendler mulighet jeg har til jobb er bil. Har ingen abonnementer. Anonymkode: 18d9b...11c 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #18 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Distriktet jeg bor i tilsier at dette er det jeg må betale. Men jeg kan leie bolig for 11000 kroner annet sted og langt nærmere jobb. Det er det jeg vurderer. Men stedet er mer i skogen. Eneste pendler mulighet jeg har til jobb er bil. Har ingen abonnementer. Anonymkode: 18d9b...11c Da bor du i Oslo, Bergen eller Trondheim. På alle småsteder som ligger et par timer unna de store byene, kan du få leid store eneboliger til en rimeligere sum enn det. Du er alene, uten barn, og kan klare deg med en liten leilighet/hybel i en mindre by. Det vil koste rundt 6.000 kr, hvis du bor på østlandet. Lengre ut i gokk, og det blir enda billigere. Lengre nordover, og det blir enda billigere. Så du må søke deg ny jobb, i en mindre by, og når du får jobben så flytter du. Du har ikke råd til å bo i storbyen lenger. Sånn er det bare, nå når prisene i samfunnet har endret seg, så presses du faktisk ut av storbyen. Ulempen med å bo på bygda er som regel at du må ha bil. Men det har du jo allerede, så da er saken løst. Så flytt litt lengre unna storbyen, og du kan frigi 6-7.000 kr bare i husleien du betaler nå. Anonymkode: 79071...0f0 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #19 Skrevet 17. januar 2023 Føler virkelig med deg, hadde selv forbrukslån og delbetalinger. Man blir jo aldri kvitt det. Løsningen for meg var å få en jobb med bedre betalt. Ser ut som du også burde finne deg et rimeligere sted å bo. Så mange tusen ut vinduet hver mnd bare på leie er jo forferdelig. Du kan ikke flytte hjem til foreldre en periode så du får betalt ned alt? Anonymkode: 30fcb...7bf 1
Eilis Skrevet 17. januar 2023 #20 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mine sparetips: Mat: spis mer plantebasert. Det er MYE billigere enn kjøtt, og man kan fint spise mer plantebasert uten at det går ut over ernæringen. Billig, men næringsrik mat er bønner og linser, kjøp gjerne tørket på internasjonale butikker til ekstremt lav kilospris. På f.eks veganmisjonen.no finnes masse gode og næringsrike retter. Annen billig og næringstett mat er poteter, pasta og ris. Kjøp minst mulig bearbeidet mat. Porsjonspakker, små kvanta eller ferdig hakket/strimlet er dyrt. Unntaket kan være slike poser med grønnsaker i frysedisken. Det kan av og til være billigere enn ferskt. Bruk opp rester. Ris og grønnsaker fra wokmiddag kan du putte i omelett som du har til neste dags lunsj. Bak brød selv. Få basilikum og andre urter til å vare lenger ved å potte dem om; ta jordklumpen ut av plastpotta, del opp i 3-5 mindre rotklumper, og plant med ekstra jord i f.eks en melkekartong som du har kutta høyden på til ca 10 cm. Skjær av hjørnene så jorda dreneres. Still i vinduskarmen, gjerne oppi ei aluminiumsform eller annen embalasje. Når urtene har visna resirkulerer du jorda. Brult jord mister næring, du kan kjøpe gjødsel i både flytende, pulver eller granulatform på f.eks Felleskjøpet eller Europris. Følg med på tilbud på mat. Last ned appen Mattilbud. Lån/sparing: kvitt deg med forbrukslån først, deretter billån. Du kan be Lånekassen om utsettelse på månedsbetalingene 36 ganger. Lånet blir litt dyrere på sikt fordi det legges til renter i perioden du ikke betaler ned på lånet, men pengene du frigjør bruker du på forbrukslånet. Prøv å spar 300 kr/mnd i et globalt aksjefond. F.eks KLP aksje global, eller tilsvarende. Verdien av det du har investert vil svinge opp og ned, antakelig mest ned det neste året, men historien har vist at oppsidene er større enn nedsidene. Du bør alltid ha en sparehorisont på minst 5 år når du sparer i fond. Etter 5 år har du spart 18000, men antakelig avkastning på mellom 2500-3000, om ikke mer. Det du sparer i fond må være penger du ikke trenger før om minst 5 år, og du bør ikke være avhengig av å ta de ut en bestemt dato/måned for da risikerer du å måtte selge fondet når markedet peker nedover. Forbruk: Si opp/pause ALT av strømme- og mediatjenester i én måned. Det du ikke har brukt på den måneden prøver du å holde deg unna i en måned til osv. Man tror ikke at 99 kr i mnd er så mye penger, men mange blir overrasket over alle faste trekk i mnd. Bytt til billigere mobilabonnement. Sykle/gå mer, kanskje trenger du ikke månedskort på kollektiv hvis du oftere kommer deg fram på to hjul/to bein. Kutt kafe- og restaurantbudsjettet til nesten 0. Ta med kaffe på termokopp, bak kanelsnurrer selv og ha i fryseren, ta med matpakke på jobb. Glass med gummipakning, altså slike gammeldagse syltetøyglass (fås bl.a på Clas Olson) er perfekt å ha med f.eks salat, suppe- og gryterettrester i, blir finfin lunsj. Viktigst: tenk at alt dette er midlertidig. Da er det lettere å motivere seg. Velg én ting først og gjennomfør det. Ikke begynn med alt på en gang. 15500 kr/mnd etter boutgifter er ikke all verdens, men bør være nok til en nøktern livsstil. Anonymkode: 9289e...907 Jeg klarer ikke å la være, mye fornuftig her men å kalle potet, ris og pasta for næringstett er en drøy overdrivelse. Potet har litt næring men er andre kilder til denne næringen som er sykt mye bedre. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå