AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Samboeren og jeg har vert kjærester i 3 år, vi har bodd sammen i 2 år i en leilighet som vi leier. Først da vi skulle flytte sammen ble jeg klar over at han har økonomiske problemer, da han ikke ble godkjent for leieforholdet etter en kredittsjekk. Etter dette har jeg stått på kontrakter som behøver kredittsjekker alene. Han har alltid sagt at han skulle fikse dette problemet, men som «årene» har gått har det endt opp med at han skylder meg en del penger og ikke har betalt noe ned på andre økonomiske forpliktelser. Jeg fant også ut at han blir trukket avdrag fra lønn ettersom han ikke har betalt regninger. Jeg har utsatt å ta opp det økonomiske da jeg har syntes dette er ubehagelig å snakke om, og han aldri ønsker å åpne seg opp om dette. Når vi var hjemme hos familien min i julen ble det mye snakk om barn og kjøp av bolig, noe vi ofte har snakket om tidligere. Vi har slitt med å kommunisere med hverandre om det er noe som plager oss, og utsatt dette til nå. Da jeg tok opp det økonomiske med han, og at jeg føler jeg står for det meste i forholdet (rydding, matlaging etc.) endte det ikke så bra. Da han sa at han begynner å miste følelser for meg, og ikke vet om det er noe fremtid for oss. Personlig synes jeg at forholdet våres har vokst utrolig mye dette året og så for meg en forlovelse skulle være rundt neste hjørne. Jeg føler kanskje dette er en fornektelse for en økonomisk skam som han ønsker å fikse alene, uten å dra meg inn. Jeg har tatt dette veldig tungt da virkelig så for meg at dette var mannen i mitt liv, og ideen på at han ikke lenger elsker meg er hardt å bære. Jeg prøver å lage unnskyldninger for hans følelser med at dette handler om hans økonomiske problemer og ikke forholdet. Jeg har også tenkt på om det kan være av at etter 3 år er ikke forholdet like spennende lengre og man krever to personer for å få det til å fungere. Har noen opplevd noe lignende? Går det virkelig an å få forholdet til å fungere igjen? Vi er begge villig til å rydde opp i det økonomiske sammen å se hva som skjer, men det knuser meg innvendig at han ikke føler det samme for meg lengre – og han sa til og med at han ble stresset av tanken på barn, når dette er noe vi begge har ønsket tidligere. For informasjon er jeg 23 år og han er 30 år. Anonymkode: 8f93f...eea
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 hvorfor vil du fortsatt hjelpe han med det økomiske når han sier han ikke føler d samme lengre? Du går i en tid der det er usikkert, i værstefall hjelpe han med pengeproblemene og det blir slutt - hva har du igjen for det Anonymkode: 3bee9...9af 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Jeg må advare deg mot å gå videre i dette forholdet! Når du tar opp økonomi så forteller han at han ikke he så sterke følelser lenger.. Han viker unna problemene og får deg til å gjøre det samme. Er du sikker på at VI er villig til å rydde opp? Er dere sammen om dette eller jatter han med for at du skal slutte å mase? Fyren er godt voksen og burde hatt orden på økonomien. Lett for han å finne en yngre dame som synes det er ubehagelig å stille krav og finner seg i alt tullet. Start for all del ikke familie med han uten at han først ordner opp i alle problemene OG er åpen med deg om økonomi!!! Hilsen en som trodde det beste om samboer men opplevde økonomisk svindel og utroskap. Det har vært svært vanskelig å komme ut av og leve videre med. Anonymkode: 305d5...829 12 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Ærligtalt. Mannen er 30 år, har store økonomiske problemer uten vilje til å rydde opp i dem og du vurderer barn og kjøp av bolig med han? Skjerp deg. Han har i det minste vett nok til å gå bra blåøyde damer som vil ha barn med han. Anonymkode: 69346...51c 11 1
NiceOrNothing Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Samboeren og jeg har vert kjærester i 3 år, vi har bodd sammen i 2 år i en leilighet som vi leier. Først da vi skulle flytte sammen ble jeg klar over at han har økonomiske problemer, da han ikke ble godkjent for leieforholdet etter en kredittsjekk. Etter dette har jeg stått på kontrakter som behøver kredittsjekker alene. Han har alltid sagt at han skulle fikse dette problemet, men som «årene» har gått har det endt opp med at han skylder meg en del penger og ikke har betalt noe ned på andre økonomiske forpliktelser. Jeg fant også ut at han blir trukket avdrag fra lønn ettersom han ikke har betalt regninger. Jeg har utsatt å ta opp det økonomiske da jeg har syntes dette er ubehagelig å snakke om, og han aldri ønsker å åpne seg opp om dette. Når vi var hjemme hos familien min i julen ble det mye snakk om barn og kjøp av bolig, noe vi ofte har snakket om tidligere. Vi har slitt med å kommunisere med hverandre om det er noe som plager oss, og utsatt dette til nå. Da jeg tok opp det økonomiske med han, og at jeg føler jeg står for det meste i forholdet (rydding, matlaging etc.) endte det ikke så bra. Da han sa at han begynner å miste følelser for meg, og ikke vet om det er noe fremtid for oss. Personlig synes jeg at forholdet våres har vokst utrolig mye dette året og så for meg en forlovelse skulle være rundt neste hjørne. Jeg føler kanskje dette er en fornektelse for en økonomisk skam som han ønsker å fikse alene, uten å dra meg inn. Jeg har tatt dette veldig tungt da virkelig så for meg at dette var mannen i mitt liv, og ideen på at han ikke lenger elsker meg er hardt å bære. Jeg prøver å lage unnskyldninger for hans følelser med at dette handler om hans økonomiske problemer og ikke forholdet. Jeg har også tenkt på om det kan være av at etter 3 år er ikke forholdet like spennende lengre og man krever to personer for å få det til å fungere. Har noen opplevd noe lignende? Går det virkelig an å få forholdet til å fungere igjen? Vi er begge villig til å rydde opp i det økonomiske sammen å se hva som skjer, men det knuser meg innvendig at han ikke føler det samme for meg lengre – og han sa til og med at han ble stresset av tanken på barn, når dette er noe vi begge har ønsket tidligere. For informasjon er jeg 23 år og han er 30 år. Anonymkode: 8f93f...eea Her er det en «vinner « , å en taper. Han vinner på å ha deg som Back up i økonomiske anliggender , pluss du gjør det meste ellers . Du gjør det meste for at det skal fungere . Mer enn mange villet gjort . Så skal du i tillegg ta «ansvar « for at han mister følelser , når du forsøker få han til å ta økonomisk ansvar . Han tapper deg . Både økonomisk og mentalt 🥹 . Hadde revurdert hele forholdet . Snu bordet . Lag deg en liste på hva du ønsker av en mann , å sjekk hvor mange punkter han faktisk når opp . 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 Du er 23 år og er satt til å rydde opp i øknomien til en 30 år gammel mann? Du gir han vel ikke sex i tillegg? Han må leve drømmen, få sex av en ung dame som i tillegg ordner opp i det økonomiske. Det er som å få betalt for ligge med unge damer. Anonymkode: 644c4...6df 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 Herlighet altså, skjønner st du er glad i ham men nei: å ha en partner som ikke har kontroll på økonomien kan fort bli et sant helvete! I tillegg er du hushjelpen hans.. Og nåhar han mindre følelser for deg i tillegg. Nei, dette er ikke bra for deg og problemene kommer vare til å bli verre og verre om dere får barn og hus sammen, da sitter du fort i saksa. Anonymkode: 07a9b...9d0 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Dette kommer til å prege ditt liv og deres samliv så mye at det antagelig ikke er verdt det. Hadde han vist vilje og handlingsstyrke til å finne en løsning og være konstruktiv, men ved at han fortsetter å unvike problemene og ikke betale for seg vil jo problemene bare øke. Her ville jeg satt hardt mot hardt, fått hjelp til å finne løsninger og nedbetalingsplan han er villig til å følge eller trukket meg ut av forholdet. Et parforhold vil over år by på ulike utfordringer og problemer, og selv med ryddig økonomi er det nok å ta tak i. Anonymkode: e84ca...fa5 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Han er en snylter. Han trengte noen som var villig til å bo med ham for i det hele tatt få leie eller andre avtaler som krever kredittsjekk. Mao var han alt for 3 år siden langt ute å kjøre. Ingenting har blitt bedre på 3 år, og nå skylder han deg også penger. Men nå - når du har antydet at forholdet er dårlig - NÅ skal han plutselig rydde opp i økonomien ja. Du kan da ikke tro på dette…? Han sier det han må si for å beholde melkekua si - deg. IKKE FÅ BARN MED DENNE MANNEN. Du er fremdeles veldig ung, og har all mulighet til å finne noen som virkelig verdsetter deg og ønsker å planlegge en fremtid med deg. Anonymkode: 2aa40...b58 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 Jeg snakker av erfaring når jeg anbefaler deg å ikke bruke mer tid på denne snylteren. Han har tilbakeholdt viktig informasjon, og oppfører seg ufint når du vil prate om økonomi. Ta ham på ordet når han forsøker seg på den utpressingstaktikken igjen. Har han ikke følelser og sier han vurderer å gå, så hjelper du ham likesågodt med å pakke kofferten, vinker pent farvel og ønsker ham lykke til videre. Så spretter du champagnen og feirer du at du er kvitt en mann som ikke ville gitt deg annet enn problemer uansett. Anonymkode: bfd75...579 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 Du fortjener bedre enn dette. Han er ikke noen du vil satse kortene dine på og i tillegg så skylder han deg penger. Hvor sannsynlig er det at du ser de igjen? Skal ikke tro det verste om fyren, men at han begynner å snakke om å miste følelser når du presser han litt på det med økonomi er ikke et godt tegn. Han må jo ha det som plummen i egget med deg som hushjelp og bank (beklager ordbruken), 30 år og slipper å ta ansvar for noe som helst. Ikke vær naiv og ikke betal en eneste krone til han noe mer. Du har hele livet foran deg og ikke la han gjøre ditt liv vanskeligere med sin økonomi. De pengene du har gitt til han kunne vært egenkapital. Får du barn med han er du bunnet til han for livet. Anonymkode: 66360...596 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 Du er 23 år. Du har allverdens tid til å finne noen bedre. Snittalderen for å få barn er 30 nå. Anonymkode: 1b0d8...a9a 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg snakker av erfaring når jeg anbefaler deg å ikke bruke mer tid på denne snylteren. Han har tilbakeholdt viktig informasjon, og oppfører seg ufint når du vil prate om økonomi. Ta ham på ordet når han forsøker seg på den utpressingstaktikken igjen. Har han ikke følelser og sier han vurderer å gå, så hjelper du ham likesågodt med å pakke kofferten, vinker pent farvel og ønsker ham lykke til videre. Så spretter du champagnen og feirer du at du er kvitt en mann som ikke ville gitt deg annet enn problemer uansett. Anonymkode: bfd75...579 Hør TS, hør! Anonymkode: 66360...596 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #14 Skrevet 16. januar 2023 Ikke gå lengre inn i forholdet, tenk deg om. Anonymkode: 11dfc...2e2 2
Mwanafunzi Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 Han sier at han mister følelser for at du a. Skal la være å snakke med han om ubehagelige ting b. Skal bli velvillig til å gjøre ALT for å beholde ham, dvs la deg fortsatt utnytte økonomisk Han manipulerer deg. Og det virker! 8 3
Nymerïa Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er begge villig til å rydde opp i det økonomiske sammen å se hva som skjer Nei, "vi" er ikke villige til å rydde opp. Du er villig til å ta støyten for han som om han var en uskikkelig tenåringssønn. Han er ikke villig til å rydde opp. Hadde han vært villig til det så hadde han rydda opp for lenge siden. Og hadde han hatt et minimum av anstendighet så hadde han sagt "Dette er mitt ansvar. Det skal ikke gå utover deg." Og TS, for å minimere tapet for din egen del så bør du begynne å kreve tilbakebetaling av lån på hver lønningsdato. Hvis du vil ha barn en gang så kommer du til å trenge penger. Hvordan vil du føle det om du må tidligere tilbake etter permisjon enn du ønsker fordi du betalte gjelda til den døgenikten av en eks du hadde? Eller når barnet ditt står i boligkonkurranse med jevnaldrende og du må si "Nei, jeg beklager, jeg kan ikke hjelpe deg fordi jeg foretrakk å bruke pengene mine på en eks som viste seg å være en snylter. Vennene dine har nok foreldre som holdt seg til folk som dro lasset." Jeg setter det veldig på spissen nå, men dette får betydning for deg senere når man sammenligner med om du ikke hadde vært sammen med han idioten. 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #17 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ærligtalt. Mannen er 30 år, har store økonomiske problemer uten vilje til å rydde opp i dem og du vurderer barn og kjøp av bolig med han? Skjerp deg. Han har i det minste vett nok til å gå bra blåøyde damer som vil ha barn med han. Anonymkode: 69346...51c Tenkte det samme. Han er 30 år!! Dette er ikke ungdommelig dumskap, dette er et inngrodd mønster. Ikke få barn med han! TS, du er 23 og har god tid til å finne en mann som 1) har ting på stell og 2) det går an å snakke med om disse tingene!! Anonymkode: 5a1d2...2a0 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #18 Skrevet 19. januar 2023 Hvordan er dere enig om å løse dette? Når du tar det opp så sier han at han begynner miste følelser for deg... Det er ikke å være enig. Og ble han plutselig enig og motivert for å fikse det nå når du oppdaget det? Her ville jeg helt klart avventet barn. Boligkjøp er dere vel tvunget til å vente med uansett så lenge han ikke er kredittverdig. Men han har det jo veldig fint da, så jeg skjønner at han ikke gidder gjøre for mye. Han "låner" penger av deg, han slipper unna alle økonomiske forpliktelser, og i tillegg så både rydder og lager du mat. Han har ikke bare fått hushjelp, men en minibank i tillegg. Anonymkode: 6d047...058 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #19 Skrevet 19. januar 2023 Har du en mor du kunne ha snakket med TS? Eller en annen voksen kvinne? Jeg tror du bør det for her må du ha hjelp. Du blir utnyttet av denne mannen, og du er bare 23 år. Anonymkode: aa030...a96 2
Bålkaffe Skrevet 19. januar 2023 #20 Skrevet 19. januar 2023 Nope, nope, nope. Eneste grunnen til at han ikke har forlatt deg enda, TS, vet du hva det er? Han har ikke råd eller mulighet til å bo noe annet sted. Du sier det selv, _du_ måtte stå alene på kontrakten fordi han ble kredittsjekket og ble blokkert fra å stå økonomisk ansvarlig. Og når du tar dette opp i håp om at han skal skjønne alvoret, svarer han altså med at han har mista følelsene sine for deg. Han snylter på deg. Det er ikke noe "vi" her, det er deg og det er han. Og du bør slå opp og kaste han ut, du har fullstendig rett i det, du står alene på kontrakten og han får ta konsekvensene av hans valg og handlinger. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå