Gå til innhold

Hvorfor flyr Finnair over russisk luftrom?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg er ofte på flightradar og da ser jeg iblant noe rart. For både air France og Finnar har omdirrigert rutene  for å ikke komme i nærheten av russisk luftrom.

Hva skyldes det når ruten viser at de er i Russland, eller skal dit?  Har de fått noen dispensasjon av noe slag? Screenshot_20230109_094335_Flightradar24.thumb.jpg.c0359420bb71fdd543c3edef9c2a9cc2.jpg

Screenshot_20230116_195329_Flightradar24.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Russland har jo ikke stengt luftrommet sitt, det er Europa som har stengt sitt luftrom for russiske fly.

Anonymkode: 9efcf...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Russland har jo ikke stengt luftrommet sitt, det er Europa som har stengt sitt luftrom for russiske fly.

Anonymkode: 9efcf...ec6

Nei Russland har stengt sitt luftrom for europeiske fly.  Så derfor har noen flyselskap som Finnair begynt å fly i motsatt retning, noe som tar opp mot 4 timer lengre.

https://www.alternativeairlines.com/airlines-flying-over-russian-airspace

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (12 timer siden):

Nei Russland har stengt sitt luftrom for europeiske fly.  Så derfor har noen flyselskap som Finnair begynt å fly i motsatt retning, noe som tar opp mot 4 timer lengre.

https://www.alternativeairlines.com/airlines-flying-over-russian-airspace

Det forklarer ikke det jeg ser på flight radar. Enten må det være noe feil med ruten som vises, eller viser de feil fly. 

Her ser man også at air france er i russisk luftrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stipla linja viser bare korteste vei dit flyet skal - ikke den aktuelle ruta flyet faktisk ender opp med å fly.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

smurfebuss skrev (54 minutter siden):

Den stipla linja viser bare korteste vei dit flyet skal - ikke den aktuelle ruta flyet faktisk ender opp med å fly.  

Da er den inkonsekvent. Jeg ser at den både viser det som er aktuell rute nå, og det som du sier er korteste vei.

Hvis den alltid skal vise korteste vei, så bør vel helst fly fra Australia til sørafrika fly over Antarktis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig. Men hvis du søker på AY61, som er den aktuelle ruta hos Finnair, så får du opp alle flyvninger Helsinki-Tokyo de siste dagene. Klikk deg inn på en, trykk playback og du får se ruta det flyet tok. Det er ikke innom Russland. 

Ang antarktis så tror jeg det er en lov om noe spesialutstyr i flyet om man skal fly over, og ingen kommersielle fly vil bruke plass og vekt på det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...