Gå til innhold

Dere som skriver "det kan man ikke kreve i et forhold" hva mener dere egentligen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av mine forandringer er dem som her på KG skriver at man ikke kan kreve ditt eller datt i et forhold.

Jeg skjønner ikke noe av slikt. Å kreve er noe man gjør med myndighet. I et forhold har kun den enkelte myndighet til å avslutte forholdet. Et sært unntak er at en ektefelle kan kreve å bli forsørget med støtte i loven. Så for meg er betydningen av utsagnet "det kan man ikke kreve i et forhold" en bekreftelse på at man savner myndighet og med tvangsmidler ovenfor sin partner. Som jeg trodde de fleste var klar over.

Så dem som skriver det må mene noe annet, som kanskje:

- Jeg ønsker ikke å være i et forhold med noen som ønsker dette av meg. 

Men vet ikke. Kanskje dem som skriver om å kreve i et forhold, faktisk tenker at man generelt kan stille krav med myndighet i et forhold.

Så til dere som skriver slikt, hva mener dere utover det generelle at vi er frie mennesker i forhold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager å si det, men det der var fryktelig kronglete å lese. jeg tror jeg hadde hatt større sjanser for å få tak i essensen om du hadde formulert deg på morsmålet ditt - omtrent uansett hvilket morsmål det er snakk om. 

Er det ordet "krav" du ikke forstår? Det kan også ha andre betydninger enn et økonomisk krav fra en myndighet. 

Anonymkode: c3ab4...570

• Liker 3
Skrevet

Kan hende jeg har formulert meg sånn her, og da har jeg ikke ment noe annet enn det at man er frie mennesker. 

Enkelte mener jo at når de er i et forhold så bestemmer man over partneren sin. Men det er i alle fall i mine øyne ikke et særlig sunt forhold.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

En av mine forandringer er dem som her på KG skriver at man ikke kan kreve ditt eller datt i et forhold.

Jeg skjønner ikke noe av slikt. Å kreve er noe man gjør med myndighet. I et forhold har kun den enkelte myndighet til å avslutte forholdet. Et sært unntak er at en ektefelle kan kreve å bli forsørget med støtte i loven. Så for meg er betydningen av utsagnet "det kan man ikke kreve i et forhold" en bekreftelse på at man savner myndighet og med tvangsmidler ovenfor sin partner. Som jeg trodde de fleste var klar over.

Så dem som skriver det må mene noe annet, som kanskje:

- Jeg ønsker ikke å være i et forhold med noen som ønsker dette av meg. 

Men vet ikke. Kanskje dem som skriver om å kreve i et forhold, faktisk tenker at man generelt kan stille krav med myndighet i et forhold.

Så til dere som skriver slikt, hva mener dere utover det generelle at vi er frie mennesker i forhold.

Det er veldig enkelt å kreve.

Alt du trenger å gjøre er å starte setningen med «Jeg krever at…», eller tilsvarende, så er jobben gjort.

Det reelle spørsmålet er hva du med rimelighet kan sies å ha krav på. Det vil si, hva den du er sammen med må kunne forventes å akseptere.

Det du ikke har krav på kan du selvsagt fortsatt kreve så mye du bare vil, men den du er sammen med har ingen moralsk plikt til å gi etter – og bør heller ikke gjøre det.

Problemet et at enkelte tøvete krav er så innarbeidet at folk tror de må finne seg i det.

Og et godt eksempel er å ikke ville ha sex med ektefellen sin, og så samtidig kreve at vedkommende ligger unna andre. Altså i realiteten å kreve at et annet menneske skal leve i sølibat.

Man bestemmer selvsagt selv hvem man ønsker å ha sex med. Men å begynne å forlange at noen man ikke vil ha sex med heller ikke skal ha sex med andre?

Helt forskrudd.

Skrevet

Man kan ikke kreve noe av andre. Men man kan forvente ting av både seg selv og av andre. Feks at begge skal etterstrebe et godt og aktivt sexliv. 

Anonymkode: 5b089...962

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...