AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Lufter litt tanker her, for å høre hva andre ville gjort i min situasjon. Det handler i grove trekk om hva jeg skal prioritere å bruke overskuddet hver måned på - sparing, betale ekstra på boliglån eller på studielån. Eier: 50% av en leilighet med en venn. Lån ca. 1 mill, effektiv rente 3,5% Studielån: Ca. 300 000,- rente 3,384% Sparing: ca 250 000 fordelt på diverse fond (150 000) og kontoer (100 000) Sparer 7000,- i måneden nå, noen ganger mer. Ønsker å kjøpe bolig alene om rundt 1 år. Tipper jeg har et sted mellom 200 000 og 400 000 i leiligheten avhengig av boligmarkedet. Sparer jeg på konto (vil ikke sette inn større beløp på fond nå pga kortsiktig horisont), eller betaler jeg inn ekstra på et av lånene? Har inntekt på ca 550 000, så får ikke det største lånet alene. Anonymkode: d324f...acd
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Betal ned boliglån. Bedre rente enn du får på noen sparekonto og null risiko. Studielånet lar du stå. Anonymkode: 23db1...ad8 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Ekstra på boliglån, studielånet rører du ikke. Anonymkode: b980d...b14 1
Amossa Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ekstra på boliglån, studielånet rører du ikke. Anonymkode: b980d...b14 Enig. Man skal alltid betale ned det dyreste lånet først.
Amossa Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Når det gjelder sparing synes jeg at man bør spørre seg selv hvor likvid man bør være. Altså hvor mye penger du mener du trenger å skaffe raskt hvis noe skjer. Det mest likvide man har er penger i banken. Lite rente der, men likevel kan det være viktig å ha noe der.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #6 Skrevet 17. januar 2023 Takk for svar! Det var liksom det jeg tenkte, beholde en god buffer men sette inn overskuddet i boliglånet for å spare renter der. Men så er det alltid noen skråsikre eksperter som skal si at det lønner seg med lån, du er dust som ikke kjøper masse aksjer osv. Så da blir jeg litt i tvil om det er en fantastisk skattegevinst jeg går glipp av eller noe 😅 (Jeg vet det er fradrag, men så lenge jeg ikke har formue langt over lånet har jeg ikke fått det til å bli så lønnsomt som noen vil ha det til). Men takk igjen, da har jeg kanskje rett plan. Også tar jeg gjerne i mot andre meninger og forslag altså. Anonymkode: d324f...acd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå