AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Jeg er alenemor til 2 barn, som etter en bilulykke for 3 år siden, ikke har kommet meg tilbake i arbeid og lever nå på aap. Min nærmeste venninne gjennom 20 år, virker i det siste helt ute av stand til å tenke fornuft eller sette seg inn i andres situasjon: Hun jobber som advokat og mannen hennes har også en godt betalt jobb. De har 2 små barn. De eier eget hus verdt over 7 millioner. I det siste har hun, som alle andre, tatt opp dette med alt er så mye dyrere,og det er greit nok. Men...Hun klager stadig til meg på at de ikke har råd til å gjøre alt de drømmer om pga økte levekostnader - så nå skal de selge huset for å ha mer penger til å kunne reise og finne på mer med barna. Dette sier hun da til meg, som er alenemor til 4, leier bolig for jeg får ikke huslån, og har utbetalt 30k i mnd (inkludert barnebidrag). Når alle mine regninger og faste utgifter er betalt, sitter jeg igjen med 3000 kroner til mat i én mnd. Sist jeg snakket med henne klaget hun igjen over dårlig økonomi, og jeg sa da "ja du trenger ikke fortelle meg at det er dyrt å leve hvertfall", i håp om hun skulle ta hintet. Men hun sier da "ja uff ..jeg vet jo at vi er i samme båt, så du forstår jo". WTF??? Jeg fikk totalt hakeslepp, og greide ikke å si noe tilbake engang. Hun fortsatte da å bable videre om alt mulig, men det eneste jeg hørte i mitt hodet resten av samtalen, var den kommentaren hennes.... Og forventer hun seriøst at jeg skal være støttende og glad på hennes vegne, og si jeg skjønner ting er vanskelig, og så bra dere skal få enda bedre råd til å reise bort i alle ferier, stakkars dere 😐? Nå har jeg en stor utfordring i at jeg er veldig konfliktsky, og er redd for at jeg skal bli gående og kjenne på disse negative følelsene om venninnen, og bli mer og mer bitter mot henne! Må sies at hun er ellers en kjempefin person og en veldig god venn - og derfor blir jeg enda mer satt ut når hun "oppfører seg" på denne måten. Anonymkode: 6cd8d...285 4 17 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Har du fortalt henne hvordan du sliter økonomisk? Hvis hun mangler innsikt så kan jo en av årsakene være manglende innsyn. Anonymkode: 5d620...746 19 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Jeg tenker at som venner må man forstå at man kan være i totalt ulike livssituasjoner og ha det tøft uansett. Man skal lytte til hverandre. Hun kan faktisk slite økonomisk selv om hun har god inntekt og hus til 7 millioner. De kan ha mye større utgifter, og de har det tøft nå. Bare eksempler. Det blir som med kronisk syke: andre kan være syke og slitne, og hvis man er en venn, må man tåle og lytte til det, selv om man selv føler at man har det verre. Alt er relativt i livet. Så jeg ville latt være å si noe, med mindre du vil potensielt fornærme henne. Hun betror seg jo til seg med noe hun syns er vanskelig i livet sitt. Du kan prøve å bytte tema heller, og snakke om noe annet om det plager deg. Anonymkode: 9c9a3...19e 26
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Det er da like sannsynlig at hun opplever å ha det vanskelig som at du synes du har det tøft? Det blir litt som å ikke kunne snakke om det vonde knekte beinet til en som har gjennomgått en stor operasjon. Dere har ulikt utgangspunkt, men i et vennskap er det da virkelig ingen konkurranse om hvem som har det verst? Anonymkode: e8ce9...d93 9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Så, du skal kunne klage til venninnen din men hun skal ikke kunne klage til deg? Når du velger å få 4 unger uten tanke for hvordan de skal forsørges om du blir alene så kan du ikke skylde på noen andre enn deg selv. Og selv om du har dårlig råd må hun få klage over kostnader fra sitt ståsted, akkurat som folk må kunne sukke over sykdom til en som er på aap/ufør. Du er jo ikke uskyldig i ditt eget økonomiske rot, så da får du tåle at andre snakker om sin økonomi. Anonymkode: 005bf...4a8 12 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 Har du 2 eller 4 barn? I HI skriver du begge deler. Og har du 27.000 i faste utgifter, synes det er ganske mye. Anonymkode: 78a17...f90 20 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du 2 eller 4 barn? I HI skriver du begge deler. Og har du 27.000 i faste utgifter, synes det er ganske mye. Anonymkode: 78a17...f90 Tvillingene spratt ut mens hi ble skrevet skjønner du vel. Anonymkode: c87c7...f19 9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Jeg har utbetalt 14k så med den holdningen har ikke du « rett» til å klage igjen, for jeg har under halvparten av det du har… Når det er sakt synes jeg vi alle har rett til å klage! For disse prisene som er nå kan rett og slett ikke rettferdiggjøres, samme hvor god råd man har Anonymkode: 6f4e1...aa9 11 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så, du skal kunne klage til venninnen din men hun skal ikke kunne klage til deg? Når du velger å få 4 unger uten tanke for hvordan de skal forsørges om du blir alene så kan du ikke skylde på noen andre enn deg selv. Og selv om du har dårlig råd må hun få klage over kostnader fra sitt ståsted, akkurat som folk må kunne sukke over sykdom til en som er på aap/ufør. Du er jo ikke uskyldig i ditt eget økonomiske rot, så da får du tåle at andre snakker om sin økonomi. Anonymkode: 005bf...4a8 Ser jeg har hatt en skrivefeil i innlegget, jeg har 2 barn som jeg skrev i starten. Men slike kommentarer kan du uansett spare deg for. Om så jeg hadde hatt 4 barn, så vet vel du ingenting min situasjon...? For øvrig så ble jeg alenemor etter mannen var utro. Hadde det da vært akseptabelt for deg om jeg hadde 4 barn...? Og ingen tar høyde for en mulig bilukykke heller når de velger å få barn... Kan du også forklare meg hvordan jeg er skyldig i mitt økonomiske "rot", som du kaller det? Er det pga bilukykken jeg var i? Eller fordi mannen min var utro? Jeg spør ikke fordi jeg anser meg selv som noe offer, men jeg jobber hardt for å komme meg tilbake i arbeidslivet igjen, og jeg hadde ingen planer om å bli hos en utro mann for å ha det bedre økonomisk. Så slike kommentarer sårer, og jeg vil gjerne at du utdyper. TS Anonymkode: 6cd8d...285 10 18 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 ja, kanskje litt umusikalsk. Men det kan være mange grunner: - hun vil få deg til å føle deg litt bedre "oi, t.o.m. de som har så god inntekt sliter med økonomien nå" - hun vil ikke at du skal komme på idéen å tigge om penger - de har massive lån og økende lånekostnader - mannen nekter å bidra med mer selv om han skulle ha råd til det - de har tapt massevis i krypto .... osv Anonymkode: d2434...fbf 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ser jeg har hatt en skrivefeil i innlegget, jeg har 2 barn som jeg skrev i starten. Men slike kommentarer kan du uansett spare deg for. Om så jeg hadde hatt 4 barn, så vet vel du ingenting min situasjon...? For øvrig så ble jeg alenemor etter mannen var utro. Hadde det da vært akseptabelt for deg om jeg hadde 4 barn...? Og ingen tar høyde for en mulig bilukykke heller når de velger å få barn... Kan du også forklare meg hvordan jeg er skyldig i mitt økonomiske "rot", som du kaller det? Er det pga bilukykken jeg var i? Eller fordi mannen min var utro? Jeg spør ikke fordi jeg anser meg selv som noe offer, men jeg jobber hardt for å komme meg tilbake i arbeidslivet igjen, og jeg hadde ingen planer om å bli hos en utro mann for å ha det bedre økonomisk. Så slike kommentarer sårer, og jeg vil gjerne at du utdyper. TS Anonymkode: 6cd8d...285 Jeg og mannen er forsikret herfra til månen i tilfelle ulykker, så det stemmer ikke helt at ingen tar høyde for sånt. Anonymkode: 5d620...746 8 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 Jeg tror hun har litt problemer, men jeg synes du også har rett til å snakke om dine problemer. Hvis du aldri har sagt at du synes det er vanskelig, kan hun jo ikke vite at du har det vanskelig. Litt spesielt å si at dere er i samme båt, men jeg tror dere blir mye bedre venner om du også tar litt plass. Anonymkode: 4f192...324 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 Jeg har også en slik venninne. Hun er ekstremt selvsentrert ofte og babler som regel i vei om seg og ditt, inkludert evig styr om dårlig råd til tross for villa til 20 mill, to utleieleiligheter og to hytter samt svært høy inntekt. Dette gjorde hun også i en periode der jeg var på AAP og knapt hadde penger til mat. Nå er jeg tilbake i jobb med god lønn og har overskudd til å bare riste på hodet eller komme med en litt realitetsorienterende kommentar, men den gang hadde jeg jo ikke det. Jeg beholder henne som venninne fordi hun er god når det virkelig gjelder, da er hun virkelig på min side - og fordi hun ellers er morsom og raus (gir meg ikke penger, hehe, men raus i form av å alltid invitere inn alle, tilby seg å stille opp, etc). Så ja, det er umusikalsk og egosentrisk. Anonymkode: f2da3...5f1 12
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #14 Skrevet 16. januar 2023 Hvorfor har du utgifter til 27.000,- i mnd?! Her er det noe du må kutte/omprioritere .. du leier for maks 15.000 i mnd. Anonymkode: beffb...225
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 Tjener de en million til sammen? For i så fall er ikke det mye. Anonymkode: 97b94...891 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg og mannen er forsikret herfra til månen i tilfelle ulykker, så det stemmer ikke helt at ingen tar høyde for sånt. Anonymkode: 5d620...746 Det finnes mange situasjoner som kan føre til AAP som ikke dekkes av ulykke eller alvorlig sykdomsforsikringer. 🐴 Anonymkode: dc4a9...018 10 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #17 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har du 2 eller 4 barn? I HI skriver du begge deler. Og har du 27.000 i faste utgifter, synes det er ganske mye. Anonymkode: 78a17...f90 Svarte en annen i sted at 4 var en skrivefeil... Det e ganske mye ja. Men området vi bor i har nesten ikke leieboliger, og for at barna skulle slippe å bytte skole og flytte fra venner når jeg ble skilt, leier jeg en enebolig med ganske høy månedsleie... Med alt av andre faste utgiver oppå den dyre husleien, blir beløpet høyt! Jeg skulle spare penger til å kjøpe bolig etter noen år, men det gikk i vasken når jeg var i en bilulykke. Laget for øvrig ikke innlegget for å måtte forsvare min økonomiske situasjon eller bli angrepet for å være alenemor på aap. Så jeg skjønner KG var den siste plassen jeg skulle luftet dette. Tror folk som svarer på ting her inne må begynne å tenke litt over hva de faktisk sier til andre, for ingen av dere vet om vedkommende som dere angriper, holder fast i siste strå i livet sitt... TS Anonymkode: 6cd8d...285 11 4 1
Freesummer3 Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor har du utgifter til 27.000,- i mnd?! Her er det noe du må kutte/omprioritere .. du leier for maks 15.000 i mnd. Anonymkode: beffb...225 Det er ikke vanskelig å komme opp i dette med prisene nå. Feks. 13000 i husleie, 4000 til mat, strøm 3000 kr(med de økte prisene nå), så er det tlf, internett, hos noen er medisiner en utgift, andre regninger, barn koster, og har man bil blir det endel også. 5 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tjener de en million til sammen? For i så fall er ikke det mye. Anonymkode: 97b94...891 Nei hun har over 1 million alene. TS Anonymkode: 6cd8d...285 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 3 minutter siden, Freesummer3 said: Det er ikke vanskelig å komme opp i dette med prisene nå. Feks. 13000 i husleie, 4000 til mat, strøm 3000 kr(med de økte prisene nå), så er det tlf, internett, hos noen er medisiner en utgift, andre regninger, barn koster, og har man bil blir det endel også. Ts skriver at hun har 3000,- igjen til mat eller alle faste utgifter er betalt.. Anonymkode: beffb...225
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå