Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Menn er i utgangspunktet dårlig på kommunikasjon og kvinner er det motsatte. Er det tilfellet?

For å være helt ærlig er jeg begynnt å tvile på at dette stemmer. Jeg er mann selv og kan innrømme at jeg kunne være flinkere å kommunisere med folk generelt, det vet jeg og prøver å gjøre mitt beste.

Mine erfaringer med samboer har også fått meg til å tvile på om hun er flink til å kommunisere og da spesielt når det kommer til å si hva hun virkelig mener. 

Det flør også over med kolosalt av snutter på SOME der menn spør damer hva de har lyst å spise. Svar på slike spørsmål er som oftest, vet ikke, du kan velge. Da er det ofte rammset opp flere alternativer av alt mulig og svaret er altid nei, hun vil ikke det og nei, hun vil ikke det heller osv....

Vi vet at mannfolk suger på kommunikasjonsfronten men er kvinner noe betre egentlig? 

Kan det har ødelagt for kvinner, måten samfundet og media har forestilt dem som mestere i verbal uttrykkning. Det er ganske vanskelig å se sine feile hvis offisielt hele verdenen tror at du kommuniserer bra, bare pga du er kvinne. 

Er ikke dags at vi legger denne myten på hylle og prøver å være betre på kommunikasjon, uansett vi er menn eller damer.

Anonymkode: 86c87...f4e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt er nok kvinner bedre, men det vil ikke si at alle kvinner er det.

Jeg for eksempel hater å snakke om følelser og bare bygger opp irritasjon og sinne inni meg til jeg sprekker, som selvfølgelig IKKE er bra.

Anonymkode: e9c58...81c

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke si at man er bedre eller dårligere på kommunikasjon fordi man har blitt tildelt et kjønn. Ofte sier vi at kvinner er bedre på følelser, men kommunikasjon er så veldig mye mer. Jeg tenker det avhenger av begge parter - avsender og mottaker - og om det er en god match. Har venninner og kvinnelige kollegaer som jeg syns er dårlige på kommunikasjon. Det blir for lite konkret og mye svada for meg, mye rundt grøten. Men det er jo mer hvem de er som person, fx konfliktsky. 

Anonymkode: 71592...74d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg for eksempel hater å snakke om følelser og bare bygger opp irritasjon og sinne inni meg til jeg sprekker, som selvfølgelig IKKE er bra.

Anonymkode: e9c58...81c

Samme her. Det har jo alltid blitt sagt at det er mannemåten å bli sint på , men noen kvinner er også sånn.

Anonymkode: 9ba76...a70

• Liker 1
Gjest PanteneProVVV
Skrevet

Enig i at kvinner ikke er bedre enn menn på kommunikasjon. Kvinner kan faktisk være langt mer irriterende på kommunikasjonsfronten spør du meg. En annen myte når det gjelder kjønn er det å snakke om følelser.

Skrevet
PanteneProVVV skrev (Akkurat nå):

Enig i at kvinner ikke er bedre enn menn på kommunikasjon. Kvinner kan faktisk være langt mer irriterende på kommunikasjonsfronten spør du meg. En annen myte når det gjelder kjønn er det å snakke om følelser.

Ja jeg har altid trodd kvinner er betre på å uttrykke og snakke om føleser. Hvordan vil du mene mange kvinner kunne gjør for bli flinkere med akkurat det, å snakke om følelser?

TS. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du har nok rett i det. Har også opplevd at det varrierer, åsså har jo vi selv i oss, preferanser for hvilken kommunikasjon vi foretrekker, å ulike folk vi føler vi går godt med

Tror generalisering er ødeleggende i mange tilfeller, også denne ja 

Endret av Rosakatt
  • Liker 1
Gjest PanteneProVVV
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja jeg har altid trodd kvinner er betre på å uttrykke og snakke om føleser. Hvordan vil du mene mange kvinner kunne gjør for bli flinkere med akkurat det, å snakke om følelser?

TS. 

Vanskelig å si.. tror det hele er veldig individuelt både for kvinner og menn. Men kanskje kvinner kunne bli flinkere på å ikke gå i offerrollen? 

Skrevet

Både og. Syns ofte menns evner til kommunikasjon virker å ha en viss sammenheng med utdannelsesnivå, der de som har master eller mer ofte er mer tentativ til andres følelser, har mer empati osv. 

Anonymkode: 13c24...d4a

Skrevet
PanteneProVVV skrev (Akkurat nå):

Vanskelig å si.. tror det hele er veldig individuelt både for kvinner og menn. Men kanskje kvinner kunne bli flinkere på å ikke gå i offerrollen? 

Dette blir altfor generaliserende og like stereotypisk som trådens tema. Alle er ulike. 

Anonymkode: 71592...74d

Skrevet

Kvinner rundt meg er faktisk ganske ræva på kommunikasjon..🤪

Jeg skal hjelpe søsken, ekser og venninner med "hva sier jeg til sjefen, typen eller den sure naboen," eller hvordan formulerer jeg en e-post om ditt og datt.

Hyggelig at folk har tro på det jeg foreslår, da.

Myten om at kvinner er så mye bedre på kommunikasjon enn menn, slår stadig sprekker rundt meg og "mine" i alle fall.

Men de er hyggeligere å være rundt enn menn, det skal de ha:)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Tror det er individuelt, som med det meste. I mine forhold må jeg si at mennene har vært veldig flinke til å gi uttrykk for sine ønsker, følelser og behov. Det har egentlig aldri skortet på evner og vilje til dette. Å lytte derimot, det har det imidlertid ikke vært like stor evne og vilje til, og jeg har måtte lære meg å kommunisere mye mer bestemt, tydelig og kort med menn enn jeg kan gjøre med venninner for eksempel. Nåværende mann er eneste som vedkjenner seg å være dårlig på å lytte, og dette er eneste forholdet jeg har hatt der det kan tas opp som en utfordring oss mellom. Han vedkjenner at når han ønsker noe er han så opptatt av hva han ønsker at han på en måte velger å overhøre det jeg sier, og/eller han hører, men tror at han med å gi uttrykk for ting sterkere enn meg kan overkjøre mine ønsker og min vilje, fordi det har fungert for ham i både tidligere forhold og tidvis i dette forholdet, siden jeg ikke ønsker konflikter. (Og det gjorde ikke damer han tidligere har hatt forhold til heller.) Så han overhører og handler ut fra noe han har erfart at ofte medfører at han får viljen sin. Ikke for å være slem egentlig, men fordi det har virket. 

Han innser likevel at slikt ikke er bra for vår relasjon, og prøver å slutte med slikt. Dette har han imidlertid først innsett at er en handling ham gjør, som er negativ, etter at vi har vært gjennom en prosess for å fikse vårt forhold. Han var verken bevisst på at han gjorde dette eller hvor negativt det påvirker relasjonen før noen runder i parterapi. Nå er han imidlertid så bevisst på dette at han kan spøke med det selv, eller ta opp "Du forsøkte å si det til meg, men jeg lyttet dessverre ikke. Det var dumt av meg!". 

At han jobber med sine egenskaper angående å lytte, samt at jeg jobber med mine egenskaper angående å være kort, konsis og bestemt, og ikke vike bare fordi han manspeiner/overkjører, det hjelper mye på vår dialog, og det at han innrømmer det når han ikke lyttet gjør det dessuten mer spiselig at han feiler innimellom. 

Likevel, angående spørsmålet om menn er dårlige på å kommunisere må jeg si nei når det gjelder å kommunisere egne følelser, ønsker og behov, ut fra min erfaring med menn. Jeg tror ikke jeg har møtt en eneste mann som ikke er flink til å kommunisere slikt, men jeg tror heller ikke jeg klarer å komme på en eneste mann som er like flink til å lytte som de er til å prate sin sak, inkludert min far. Min far er egentlig veldig for god dialog, men å lytte til hva min mor ønsker glemmer/velger han ofte bort i egen iver, egne behov og av fokus på egne følelser, og det er ikke så sjeldent vi døtre må påpeke dette for ham. (At han overhører det min mor sier, ønsker og føler. ) Akkurat det er hva jeg selv har opplevd i kommunikasjon med menn jeg har hatt forhold til også. 

Dette kan man se på to ulike måter: 1. At menn er flinkere til å tale sin sak. 2. At menn er dårlige til å lytte.

Begge deler er vel sant. Det er iallefall min erfaring. 

PS! Om menn mener at det å synes det er vanskelig å si noe som de vet vil såre partner er det de mener med at de har vanskelig for å sette ord på ting, så er dette også vanskelig for oss kvinner. Slikt er vanskelig. (Det er antagelig bra at slikt er såpass vanskelig at man må tenke seg godt om. )

Endret av Trolltunge
Skriveleif
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror at kvinner er flinkere på kommunikasjon om følelser, mens det praktiske og direkte er menn bedre på. 

Anonymkode: a31c8...01e

Skrevet

Det er så store individuelle forskjeller her at jeg synes det blir feil å generalisere.

For øvrig er det jo ikke slik at man er bedre til å kommunisere bare fordi man kommuniserer mer. 

Jeg er gift med en mann som sier lite. Men det han sier er presist og tydelig.

Jeg babler i vei, forteller og forklarer tankerekker i hytt og pine som gjør det vanskelig å følge resonnementet og forstå poenget. 

Så jeg kommuniserer mest, men han kommuniserer mest effektivt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror at kvinner er flinkere på kommunikasjon om følelser, mens det praktiske og direkte er menn bedre på. 

Anonymkode: a31c8...01e

Hvordan er kvinner flinkere på kommunisere følelser om de ikke kan være direkte som du sier menn er. Hvordan beskriver du det å være flink å kommunisere følelser?

TS.

Skrevet

Heller motsatt, vil jeg si. Jeg har måttet lære meg det på hjemmebane. Men ser fortsatt hvordan ting egentlig er her inne.

Kvinner kommuniserer mye, med så mange detaljer at budskapet drukner fullstendig, og ikke minst skal alt tolkes opp og ned. Menn kommuniserer mulig mindre, men de sier faktisk hva de mener.

Det er jo bare å lese tråder her inne i dag. Man mener at mannen gjør for lite, men klarer ikke annet enn å skrive innlegg på innlegg om rekkefølgen på gryter i oppvaskkummen. Mannen vil gifte seg og er ikke annet enn omsorgsfull, men alt drukner i at han burde forstått at hun legger veldig mye i en gitt dato som han burde kommunisert klart tidligere. Man har funnet en flott fyr, men vurderer å droppe det hele fordi han har en lovende karriere som kan medføre et lite år med avstandsforhold. (derfor bryr han seg ikke nok). 

Anonymkode: cfe0e...cba

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

For meg er direkte kommunikasjon ekstremt viktig, å kunne snakke om alt, uten at det blir for føleksestyrt, som fort fører til krangling, man må kunne sette ord på både gode og vonde følelser uten at det skal bli drama. Desverre er det veldig få kvinner som klarer det, og vil anta få menn klarer det også.

Nesten samtlige jeg har møtt har vært helt enig med meg at dette er viktig, men så går det 2-3mnd, så viser det seg at de ikke er i stand til det

Endret av Arild37
  • Liker 1
Skrevet

Vi kommuniserer vel først og fremst ulikt? Men evnen og lysten til å lære seg noe om kjønnsforskjeller, virker å være like dårlig på begge sider. 

Anonymkode: 64f55...bb2

• Liker 1
Skrevet

Kvinner (inkludert meg selv (kremt kremt*) er mer opptatte av det følelsemessige der vi overtenker mye til ingen nytte, mens mennene opplever jeg som mindre "tenkere" og grublere. Kjæresten min kommenterte en gang under en liten krangel at han ikke tenker så komplisert, og at jeg overdriver (som så sannelig var sant da jeg tenkte over min egen oppførsel). Med det så er nok kvinner flinkere på å sette ord på ting når det kommer til ting som ikke kan sees eller tas på, som igjen er store deler av kommunikasjon. Mennene derimot bare gjør de aller fleste ting i praksis, uten å prate om det.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel like stor variasjon på evne til å kommunisere blant kvinner, som menn. Menn er kanskje litt dårligere til å uttrykke følelser, men tror det har litt å si hva man er vant med fra man var barn.
Så lenge man føler tillit til partneren så tror jeg kommunikasjon er ganske enkelt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...