AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Vi har begge gode jobber jeg og min partner. Men ser at jobben går utover alt med «familiebedriften»; husstell, handling og alt med ungene. Selv føler vi at det bare er et evig jag om å kunn få gjort det mest nødvendig i hverdagen. Man strekker bare ikke til! Jeg har sagt om vi skal ha vårt tredje barn så går jeg hjemme (vi hadde jo ikke overlevd om ikke). I min jobb er det ikke mulig å jobbe redusert og min samboer tjener nok til å forsørge, men det er veldig komfortabelt å ha en romslig økonomi ved at vi begge er i jobb. Jeg vil gjerne høre hvordan dere med barn som går hjemme løser det. Anonymkode: 29745...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Hvis kabalen allerede nå er så vanskelig å få til å gå opp, hvorfor trøkke ut enda en unge? Hva gjør du om forholdet deres ryker rett etter fødselen? Da må du ha alle barna alene 50/50. Skaff dere et hamster eller noe istede. Anonymkode: e1ad2...549 21 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis kabalen allerede nå er så vanskelig å få til å gå opp, hvorfor trøkke ut enda en unge? Hva gjør du om forholdet deres ryker rett etter fødselen? Da må du ha alle barna alene 50/50. Skaff dere et hamster eller noe istede. Anonymkode: e1ad2...549 Da antar jeg at du ikke har barn eller går hjemme. Men takk for tipset. ts Anonymkode: 29745...c8a 4
Rødstrupa Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Blir stadig overrasket over hvor krasse tilbakemeldinger noen kommer med her inne, snakk om sure oppgulp….. 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Om du blir hjemmeværende er kanskje det viktigste at du ikke går i «kvinnefella». Sørg for at det trekkes pensjon til deg fra mannens inntekt, at hus og andre verdier står likt på deg +++. Hør med en advokat hvordan du juridisk vil være sikret for fremtiden om du i praksis går uten inntekt og blir forsørget av din mann. Anonymkode: b6186...42b 21 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 Husk på pensjonspoengene dine. Det er en del damer som "ofrer" seg og går hjemme og ender opp som minstepensjonister. Jeg forstår at det er krevende og vanskelig her og nå, men anbefaler å finne løsninger som gavner deg også på lang sikt. Hva med en bedre arbeidsfordeling. leie inn hjelp i hjemmet osv. Anonymkode: 624b7...e70 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har begge gode jobber jeg og min partner. Men ser at jobben går utover alt med «familiebedriften»; husstell, handling og alt med ungene. Selv føler vi at det bare er et evig jag om å kunn få gjort det mest nødvendig i hverdagen. Man strekker bare ikke til! Jeg har sagt om vi skal ha vårt tredje barn så går jeg hjemme (vi hadde jo ikke overlevd om ikke). I min jobb er det ikke mulig å jobbe redusert og min samboer tjener nok til å forsørge, men det er veldig komfortabelt å ha en romslig økonomi ved at vi begge er i jobb. Jeg vil gjerne høre hvordan dere med barn som går hjemme løser det. Anonymkode: 29745...c8a hvis jeg hadde kunnet så hadde jeg gledelig vært hjemme til minsten var 3-klassing. Anonymkode: 84b00...e3a 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Rødstrupa skrev (8 minutter siden): Blir stadig overrasket over hvor krasse tilbakemeldinger noen kommer med her inne, snakk om sure oppgulp….. Takk 💛 ts Anonymkode: 29745...c8a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Rødstrupa skrev (1 minutt siden): Blir stadig overrasket over hvor krasse tilbakemeldinger noen kommer med her inne, snakk om sure oppgulp….. Joda,ser hva du mener, men samtidig så bør man takle det når man beskriver en så hektisk hverdag som ikke henger på geip-men i samme setning ønske seg et barn til, også si at de er beleielig med god økonomi. Da jager du på deg en del KG brukere. Dog, 3 barnsmamma, var hjemme halvannet år ekstra- men det var med en «attpåklatt», men ble veeeeldig lei da det er så få andre som er hjemmeværende og barn trenger andre barn, og jeg som voksen trengte andre voksne enn min mann,rett og slett. Følte også at med to barn hadde jeg full kontroll, ryddig, rent og kontroll på timeplaner møter o.l når tredje kom ble det kaos i alt..🥴 Anonymkode: db1da...d66 11
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du blir hjemmeværende er kanskje det viktigste at du ikke går i «kvinnefella». Sørg for at det trekkes pensjon til deg fra mannens inntekt, at hus og andre verdier står likt på deg +++. Hør med en advokat hvordan du juridisk vil være sikret for fremtiden om du i praksis går uten inntekt og blir forsørget av din mann. Anonymkode: b6186...42b Takk for tipset 💛 vi eier til nå alt likt og hadde giftet oss slik d alltid var plan til å gjøre. Men tror mange småbarnsforeldre tar denne praten, mer enn det blir snakket høyt om. En vil jo gjøre alt til beste for ens eget liv i samspill med familien. Tid er penger det også, småbarnsmoren kommer ikke tilbake. Ts Anonymkode: 29745...c8a 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Husk på pensjonspoengene dine. Det er en del damer som "ofrer" seg og går hjemme og ender opp som minstepensjonister. Jeg forstår at det er krevende og vanskelig her og nå, men anbefaler å finne løsninger som gavner deg også på lang sikt. Hva med en bedre arbeidsfordeling. leie inn hjelp i hjemmet osv. Anonymkode: 624b7...e70 man få pensjonspoeng i dag for å være hjemme med barn under 6år Derimot så slipper man sykt mye stress både som foreldre, par med tidskabalen og for ungene pluss man har mer overskudd og kan ha hjemmelaga mat hver dag. Gevinsten er større enn tapet. For vår del lar det seg ikke gjøre pga økonomi. Hadde jeg kunnet hadde jeg ikke nølt en gang så mye slit som det er med alt som skal gjøres og rekkes hilsen mamma ti 3 småbarn. Anonymkode: 84b00...e3a 7 2
Furstina Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 jag hade inte gjort det. Gjorde inte det heller när barnen var små. Tänk på pensionen, och risken med kvinnefellen. Fundera på om ni kan köpa er hjälp? Städning/vasking? Kan ni samordna hämtning och aktiviteter för de större barnen med någon annan förälder? Kan ni köpa barnpassning en kväll i veckan? (Vi gjorde det och det avlastade väldigt. Gjorde att jobbet blev gjort, att vi också fick tid både för varandra och att jag kunde vara med på speciella tillfällen i barnehagen). 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda,ser hva du mener, men samtidig så bør man takle det når man beskriver en så hektisk hverdag som ikke henger på geip-men i samme setning ønske seg et barn til, også si at de er beleielig med god økonomi. Da jager du på deg en del KG brukere. Dog, 3 barnsmamma, var hjemme halvannet år ekstra- men det var med en «attpåklatt», men ble veeeeldig lei da det er så få andre som er hjemmeværende og barn trenger andre barn, og jeg som voksen trengte andre voksne enn min mann,rett og slett. Følte også at med to barn hadde jeg full kontroll, ryddig, rent og kontroll på timeplaner møter o.l når tredje kom ble det kaos i alt..🥴 Anonymkode: db1da...d66 Ja, men folk kan spare seg for kommentarer om å ønske at andre ikke skaffer seg barn. Hvor mange barn folk velger å få er en privatsak og nye statsborgere har bare samfunnet godt av. Tror alle tobarnsforeldre spørr seg om det tredje barnet. Jeg har hørt flere historier om folk som angrer på å ikke anskaffe seg det. Men jeg var her ute etter hvordan folk praktisk tenker om å gå hjemme. Jeg ser på husmor som en prosjektlederstilling som virkelig sku ha fått et mye bedre omdømme og ros i samfunnet vårt. Og vi er enige her, en tredje unge blir kaos og hadde vi gått for det så går jeg hjemme. Anonymkode: 29745...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #14 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): man få pensjonspoeng i dag for å være hjemme med barn under 6år Derimot så slipper man sykt mye stress både som foreldre, par med tidskabalen og for ungene pluss man har mer overskudd og kan ha hjemmelaga mat hver dag. Gevinsten er større enn tapet. For vår del lar det seg ikke gjøre pga økonomi. Hadde jeg kunnet hadde jeg ikke nølt en gang så mye slit som det er med alt som skal gjøres og rekkes hilsen mamma ti 3 småbarn. Anonymkode: 84b00...e3a Dette er også min antagelse. Takk for fin respons. Ts Anonymkode: 29745...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men folk kan spare seg for kommentarer om å ønske at andre ikke skaffer seg barn. Hvor mange barn folk velger å få er en privatsak og nye statsborgere har bare samfunnet godt av. Tror alle tobarnsforeldre spørr seg om det tredje barnet. Jeg har hørt flere historier om folk som angrer på å ikke anskaffe seg det. Men jeg var her ute etter hvordan folk praktisk tenker om å gå hjemme. Jeg ser på husmor som en prosjektlederstilling som virkelig sku ha fått et mye bedre omdømme og ros i samfunnet vårt. Og vi er enige her, en tredje unge blir kaos og hadde vi gått for det så går jeg hjemme. Anonymkode: 29745...c8a Ja, hjemme eller deltid. Om så bytte jobb eller som noen skriver få seg vaskehjelp, varelevering, samkjøring til aktiviteter o.l - finne på ting som gjør hverdagen enklere for dere som familie. Og ikke minst, med tre barn og kaos-senk foeventningene til deg selv og omgivelsene:) Anonymkode: db1da...d66
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 Furstina skrev (4 minutter siden): jag hade inte gjort det. Gjorde inte det heller när barnen var små. Tänk på pensionen, och risken med kvinnefellen. Fundera på om ni kan köpa er hjälp? Städning/vasking? Kan ni samordna hämtning och aktiviteter för de större barnen med någon annan förälder? Kan ni köpa barnpassning en kväll i veckan? (Vi gjorde det och det avlastade väldigt. Gjorde att jobbet blev gjort, att vi också fick tid både för varandra och att jag kunde vara med på speciella tillfällen i barnehagen). Her må det mer til enn en sveip fra en hushjelp hver fredag og barnepass. Pluss, jeg blir litt lei meg når jeg endelig får fri i helgene så skal dette gå til å sette bort barnet til andre, som om ikke barnehagen får nesten sett mine barn mer enn meg allerede. Dette er individer jeg ønsker å skape relasjoner med for resten av livet. Er bare ikke ansatt i en jobb som gir mulighet for redusert stilling. Anonymkode: 29745...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #17 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er også min antagelse. Takk for fin respons. Ts Anonymkode: 29745...c8a Hvorfor er det absolutt du som skal gå hjemme? Hvorfor kan ikke mannen, eller dere begge kan gå litt redusert? Du taper i det lange løp med å gå hjemme TS, men hvis det ikke et så viktig for deg, så gjør det som er best for deg. Hilsen 5 barnsmor som både greide jobb, studier, barn, mann og hjem på samme tid. Anonymkode: ddc2d...438 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 Vi valgte å spare i 2 år. Sparte ca 15000 hver måned. Så hadde vi god økonomi også når jeg gikk hjemme i 3 år. Anonymkode: b0a2e...ffe 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, hjemme eller deltid. Om så bytte jobb eller som noen skriver få seg vaskehjelp, varelevering, samkjøring til aktiviteter o.l - finne på ting som gjør hverdagen enklere for dere som familie. Og ikke minst, med tre barn og kaos-senk foeventningene til deg selv og omgivelsene:) Anonymkode: db1da...d66 Hehe, forventningene gikk i kjelleren alt ved første. Her er det snakk om å hele tiden prøve å få tid til det nødvendige. Jeg har ikke valgt en karriere som gir mulighet for redusert stilling. Hvertfall ikke i praksis. Ts Anonymkode: 29745...c8a 1
Husmuse Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 (endret) Jeg hadde gjort det, bare sikre deg mot kvinnefella og ha alt på stell økonomisk og juridisk. Må bare spørre dere damer som er så sikre på dere mestra både arbeidslivet og barn. Gjorde dere egentlig det? Det er jo en betydelig økning unge uføre og barn med psykiske lidelser. Ingen klarer å prestere på alle arenaer i livet og gjerne hat meg for det, men jeg ser utrolig mange dårlige mødre rundt om som tror de er helt supre selv, men som egentlig kun bedriver selvrealisering. Endret 16. januar 2023 av Husmuse 6 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå