AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Hvordan er det å være ekstrovert? Jeg er introvert selv og klarer ikke tenke meg til følelsen av å være ekstrovert ...Jeg er i liten grad sosial og trenger masse alene tid, foretrekker alenetid foran å være sosial, da det tapper meg helt for energi. Å være sosial og "utadvendt " i større grad enn introverte... Å "lade batteriene " sammen med folk, kontra å behøve å lade batteriene alene.. Anonymkode: 26498...879
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Det kan jo ikke forklares. Jeg er selv introvert med noen ekstremt utadvendte venninner. De vil ha noen å spise middag med, de vil ha besøk, de vil treffe folk dagen lang. Fra den ene avtalen til den andre. Anonymkode: dae86...360
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Jeg har flere ekstroverte venninner, de har vært - og er - tidvis helt ekstremt sosiale. Felles for dem er at etter feks operasjoner, dramatiske fødsler osv der vi introverte ville trekt oss tilbake og vært alene, har de stort behov for venner rundt seg. De får helt vilt «gå glipp av angst» og gjør ofte mye mer enn det de egentlig orker. De har også sagt at de skulle ønske de kunne klare å være alene ved sykdom osv, når man har behov for å lade, men at de ikke klarer. De blir fort nedfor uten sosial kontakt og har stort behov for mange venner og bekreftelser. Når de ikke er syke osv får de masse energi av andre mennesker, men noen av dem har landet mer når de har funnet veldig gode, nære venninner. Da forsvinner litt der behovet for å ha folk rundt seg 24/7. Anonymkode: b9bb9...f95
Jocelynn Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Så en forelesning en gang, med forklaring på neirodivergente hjerner (annerledes hjerner). Egentlig handlet det om autismespekter og adh-hjerner, men forklaringen kan sikkert sammenlignes: En annerledes hjerne våkner opp med feks 5 mynter energi, og bruker en mynt hver gang man er sosial i løpet av en dag. Er det tomt, er det tomt. Og da er det behov for å trekke seg tilbake. En vanlig hjerne våkner opp med 0 energimynter. Hver gang vedkommende er sosial får vedkommende en energimynt. Og på slutten av dagen har vedkommende fått mange energimynter. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Jocelynn skrev (5 minutter siden): Så en forelesning en gang, med forklaring på neirodivergente hjerner (annerledes hjerner). Egentlig handlet det om autismespekter og adh-hjerner, men forklaringen kan sikkert sammenlignes: En annerledes hjerne våkner opp med feks 5 mynter energi, og bruker en mynt hver gang man er sosial i løpet av en dag. Er det tomt, er det tomt. Og da er det behov for å trekke seg tilbake. En vanlig hjerne våkner opp med 0 energimynter. Hver gang vedkommende er sosial får vedkommende en energimynt. Og på slutten av dagen har vedkommende fått mange energimynter. Var det den introverte eller ekstroverte som var på autisme-/adhd-spekteret? Anonymkode: b9bb9...f95
Jocelynn Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Var det den introverte eller ekstroverte som var på autisme-/adhd-spekteret? Anonymkode: b9bb9...f95 Ingen. Det var kun min sammenligning for å beskrive hvordan å være sosial sluker energi for de som er introvert. Men den som har adhd eller er i autismespekter bruker opp energimyntene sine ifht en vanlig hjerne.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 Jeg lurer også på hvordan det er å være ekstrovert. Og stemmer inntrykket av at de fleste ekstroverte ønsker å omvende introverte, og at de tror dette er noe introverte ønsker? Anonymkode: 0fdf6...c20
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Jeg må være mest ekstrovert. Det er både en frelse og en byrde for meg. Jeg kan prestere sosialt, snakke snakke snakke og få med meg mye som andre gjør. Det er slitsomt, men det nærer meg også.. Jeg liker at der skjer ting fordi jeg utvikler meg og lærer i situasjoner og av andre. jeg har venner som er mye mer robotiske enn meg, jeg vet omtrent på forhånd når de ringer, de skal alltid gjøre noe uten at det er et poeng. Det sliter meg ut fordi jeg ikke har klart å Sette grenser. Er bedre idag men fortsatt noe å jobbe med. Jeg liker å slappe av og være alene også. jeg er sikker på jeg egentlig har add og kvalifiserer til medisiner:)
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Jocelynn skrev (2 minutter siden): Ingen. Det var kun min sammenligning for å beskrive hvordan å være sosial sluker energi for de som er introvert. Men den som har adhd eller er i autismespekter bruker opp energimyntene sine ifht en vanlig hjerne. Aha. For jeg har en venninne som har adhd som har helt enormt sosialt behov. Men hun har også sagt hun blir sliten av det og skulle ønske hun kunne være mer alene. Anonymkode: b9bb9...f95
Jocelynn Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aha. For jeg har en venninne som har adhd som har helt enormt sosialt behov. Men hun har også sagt hun blir sliten av det og skulle ønske hun kunne være mer alene. Anonymkode: b9bb9...f95 Da er hun supersosial, helt til det er slutt på myntene. 😌
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 Vet ikke helt hva jeg skal svare. Jeg synes det er gøy. Å være sosial gir meg masse energi og er moro. Å være alene er dødskjedelig, og jeg får ingen input så det skjer ingenting. Det er bare stillstand og tomt. Jeg synes alltid det er litt trist å gå hjem fra jobben eller å gå hjem etter å ha vært på treningen eller vært med venner. Synes det er vanskelig å gå. For hjemme er jeg alene og det er så kjedelig. Når jeg er sammen med folk har jeg masse energi, og så kommer jeg hjem og har masse energi men ingen å bruke den på. Det er kjipt. Vet ikke om dere blir noe klokere av dette. Anonymkode: b1684...209 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #12 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg lurer også på hvordan det er å være ekstrovert. Og stemmer inntrykket av at de fleste ekstroverte ønsker å omvende introverte, og at de tror dette er noe introverte ønsker? Anonymkode: 0fdf6...c20 .mitt inntrykk er at mange ekstrovert synes synd på introverte. Siden vi er mye alene ... Anonymkode: 26498...879
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #13 Skrevet 17. januar 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: .mitt inntrykk er at mange ekstrovert synes synd på introverte. Siden vi er mye alene ... Anonymkode: 26498...879 Og jeg synes litt synd på dem som ikke klarer å være i bare sitt eget selskap. Men får inntrykk av at de tror vi vil bli som dem. "Nå må du ut av skallet ditt" osv. Anonymkode: 0fdf6...c20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå