Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Datteren min kjøpte en brukt ballkjole på Tise, av privatperson. Selgeren opplyste at den var str xs-m pga snøring i rygg. Min datter er str xs. Når kjolen kommer er den str 6 (s) og alt for stor, selv med snøringen helt tett. I tillegg er den skitten og det er flere hull i tyll-stoffet. Har hun rett på retur av varen? Selgeren har ikke motsatt seg retur i bio. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler den fra Forbrukerrådet er litt uklar🤷‍♀️

Skrevet

Har det gått 24 timer fra den ble levert til datteren din? Hun har den tiden på seg til å protestere dersom hun ikke er fornøyd med produktet. Dette står på Tise sine nettsider.

Anonymkode: bc3a2...d06

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen returrett på Tise.

Anonymkode: 2144b...44e

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke returrett på kjøp som ikke er forbrukerkjøp, for eksempel fra en privatperson og til en privatperson. 

Kjøper har selv ansvaret for å undersøke varen før kjøp.

Skrevet
Kelsier skrev (3 timer siden):

Det er ikke returrett på kjøp som ikke er forbrukerkjøp, for eksempel fra en privatperson og til en privatperson. 

Kjøper har selv ansvaret for å undersøke varen før kjøp.

Hva snakker du om? Sjekk kjøpsloven. Den gjelder mellom privatpersoner. Tingen som selges må være i samsvar med de opplysningene selger har gitt i markedsføringen. 

Anonymkode: ebd8c...208

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjøpsloven gjelder, og tingen som selges må samsvare med opplysningene selger gir. Kjøper kan reklamere og få rettet mangelen - eller hevet kjøpet.

Som en annen over har påpekt, kan man innen 24 timer etter at pakken er mottatt rapportere feil og mangler til Tise slik at kjøpesummen ikke blir overført til selger.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva snakker du om? Sjekk kjøpsloven. Den gjelder mellom privatpersoner. Tingen som selges må være i samsvar med de opplysningene selger har gitt i markedsføringen. 

Kjøpsloven ja, men ikke forbrukerkjøpsloven, som jeg skrev. 

Reklamasjonsrett og returrett er ikke det samme, men man har selvfølgelig en reklamasjonsrett hvis tingen ikke er i samsvar med opplysninger gitt. Men kjøper har -samtidig- en undersøkelsesplikt, så kjøper kan ikke gå ut fra at et bruktkjøp er en vare i perfekt stand, dersom det ikke er opplyst noe om varens tilstand. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kelsier skrev (13 timer siden):

Kjøpsloven ja, men ikke forbrukerkjøpsloven, som jeg skrev. 

Reklamasjonsrett og returrett er ikke det samme, men man har selvfølgelig en reklamasjonsrett hvis tingen ikke er i samsvar med opplysninger gitt. Men kjøper har -samtidig- en undersøkelsesplikt, så kjøper kan ikke gå ut fra at et bruktkjøp er en vare i perfekt stand, dersom det ikke er opplyst noe om varens tilstand. 

Det du skriver er misvisende. Tingen skal være i samsvar med det som er avtalt. Hvis kjolen er hullete og møkkete, uten at dette er opplyst, er det en brudd på avtalen. At noe er brukt betyr ikke at det er ødelagt.

Selger kan oppfordre kjøper til å undersøke tingen før kjøpet, og hvis kjøper likevel ikke gjør det blir det vanskeligere å gjøre gjeldende som feil noe kjøper ville sett ved undersøkelsen. Men TS har ikke opplyst om at selger har oppfordret til det, og sånn jeg forstår innlegget er kjolen sendt per post. Da går selgers opplysningsplikt foran…

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva om man ikke passer størrelsen som er opplyst, kan man bare returnere varen da? 

Noen selgere skriver også ingen retur, hva betyr det?

Hvordan avgjør Tise dette?

Utrolig irriterende som selger om det fungerer slik at bare kan kjøpe, prøve for så og returnere. Er plagget i samsvar med opplysninger gitt i annonsen har man vel i utgangspunktet ikke en sak eller?

Anonymkode: df889...e8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 16.43):

Stemmer dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Derfor bør man bare kjøpe fra selgere som er så nære at man kan hente.

Anonymkode: 9c2a9...a93

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Stemmer dette? 

I praksis ja.

Du har reklamasjonsrett ovenfor selger, men ingen returrett. Altså du kan reklamere på feil og mangler, men du kan ikke returnere uten videre.

Tråden er for øvrig over ett år gammel om noen lurte på det. TS har sikkert fått hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (41 minutter siden):

I praksis ja.

Du har reklamasjonsrett ovenfor selger, men ingen returrett. Altså du kan reklamere på feil og mangler, men du kan ikke returnere uten videre.

Tråden er for øvrig over ett år gammel om noen lurte på det. TS har sikkert fått hjelp.

Ja, jeg er ikke TS, men lurte på det samme så oppretter ikke ny tråd. 

At varen ikke passer i oppgitt størrelse er vel neppe en mangel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Derfor bør man bare kjøpe fra selgere som er så nære at man kan hente.

Anonymkode: 9c2a9...a93

Ja, eller man må ta risikoen selv om plagget ikke passer eller?

Noen som vet hvordan Tise løser dette om kjøper klager på størrelse?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At varen ikke passer i oppgitt størrelse er vel neppe en mangel. 

At et klesplagg ikke er i oppgitt størrelse er absolutt en mangel.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

At et klesplagg ikke er i oppgitt størrelse er absolutt en mangel.

Du misforsto meg jeg var litt uklar. Plagget er i rett oppgitt  størrelse men passer likevel ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du misforsto meg jeg var litt uklar. Plagget er i rett oppgitt  størrelse men passer likevel ikke. 

Tise har ingen rutine for "å prøve plagg". Er du str M, og plagget er str M, men passer ikke så er ikke dette selgers problem. Du må selge det videre i så fall.

Anonymkode: d3680...b5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kom litt dårlig frem da jeg svarte ut fra HI/TS - hvor størrelsen som var oppgitt ikke stemmer overens med størrelsen som en fikk. Da blir det litt rot når du har et spørsmål som avviker på sentralt spørsmål.

Men dersom du har solgt et klesplagg og størrelsen er opplyst rett, så kan ikke kjøper returnere nei uten videre bare fordi den ikke passer (til tross for rett størrelse).

Det må være en mangel i følge kjøpsloven for å kunne reklamere. At en ikke passer en størrelse er ikke en mangel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...