Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Dere ned MS, Hva var de første tegnene?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Psykologløpet?? Det har jeg ikke hørt om under ms-utredning før 🤔🤔 Men nevrolog derimot må man til. 

Har selv ms, merket det ved at jeg fikk dobbeltsyn og veldig rar hudfølelse. I tillegg veldig slapp. Ble lagt inn på nevrologisk, tok mr + noen andre undersøkelser der. Så ny mr 8 mnd senere som også viste endringer- og vipps så var jeg en diagnose rikere...

Anonymkode: d1ef4...26f

Nei, hun trodde TS spurte om ME, les tidligere kommentarer så ser du 😊 

Skrevet

Kan man feildiagnostiseres med MS eller er utredning for dette 100% pålitelig?

Anonymkode: 94e9d...896

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har ikke utredet meg for MS,
De MR bildene ble tatt i forbindelse med at jeg har psoriasis og var kun av eine hånda mi for å se hvorfor jeg har leddsmerter i den.
jeg har ikke sjekket for dette og ikke pratet om dette med noen,

jeg spør her bare om det er noe som er verdt å ta å høre med legen om
med tanke på symptomene som jeg nevnte?
Siden jeg ikke vet årsaken.

-overaktiv blære
-leddsmerter (har også psoriasis, leddsmerter kan derfor være psoriasis artritt (revmatisk sykdom)
-leamus øyelokk, munnvik, overarmer, lår, mage osv
-ekstremt trøtthet, mathet, kraftløshet som har bedre og dårligere perioder
-mange fall innendørs siste 3-4åra
-mange fall gående utendørs siste 3-4åra
-to fall på sykkel siste 3-4åra
-dovne og tunge bein
-forbigående tåkeflekker på høyre øye særlig (bedre og dårligere perioder)
-klarer ikke forstå betydningen av helt vanlig kommunikasjon plutselig og det er som om det var på "kinesisk"
-dårligere konsentrasjon og hukommelse
-vektøkning 13kg siste 4åra
-hyppig kvalme fra mellomgulvet uten kjent årsak (utredet det som kan og både kreftprøver og langtidsblodsukker er bra)
-hyppige blødningeforstyrrelser siste 3åra
-når jeg sitter med armene foran meg så kan jeg mange ganger ikke kjenne armene og heller ikke hvor de befinner seg
-prater om noe og glemmer så plutselig hva i alle dager jeg prater om

K 40

Anonymkode: d6a7a...fc7

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mitt første symptom var ekstrem utmattelse.

MS kan være så mangt, så ved mistanke bør man oppsøke lege. Vi her inne kan verken bekrefte eller avkrefte at det er det du har, TS..

Anonymkode: 47fbc...9c4

Jeg er ikke TS men jeg svarer likevel..
ok, men jeg må nesten ha noe argumentasjon for at det i det hele tatt skal være noe å vurdere å utrede for ellers får jeg ingen bilder heller så da får jeg iallfall ikke svar.
Så jeg vet jo ikke om det er noe å vurdere selv om det er mye rart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, ikke dersom det er funn på MR og i spinalvæske.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke TS men jeg svarer likevel..
ok, men jeg må nesten ha noe argumentasjon for at det i det hele tatt skal være noe å vurdere å utrede for ellers får jeg ingen bilder heller så da får jeg iallfall ikke svar.
Så jeg vet jo ikke om det er noe å vurdere selv om det er mye rart.

Legene går ikke direkte på diagnoser, men for eksempel vil en MR av hodet være naturlig om man mistenker noe nevrologisk, eller skal utelukke det. Funn på MR vil kunne gi mistanke om MS, som vil sette i gang nye undersøkelser. 

Skrevet

Takk for svar alle. 

Ser noen tror jeg skriver innimellom her, men det er andre som lurer på ting og ikke jeg som spør.

Det er jo ofte sånn at du kan gå til lege med mange symptomer i mange år uten å bli fanget opp. Så lenge blodprøver er bra så er alt bra.

Hva skal til få å få hjelp?

Kan du kreve å få mr?

TS

Anonymkode: 12981...e71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar alle. 

Ser noen tror jeg skriver innimellom her, men det er andre som lurer på ting og ikke jeg som spør.

Det er jo ofte sånn at du kan gå til lege med mange symptomer i mange år uten å bli fanget opp. Så lenge blodprøver er bra så er alt bra.

Kan du kreve å få mr?

TS

Nei, du kan ikke kreve, det er legen som vurderer behovet. En av de viktigste oppgavene til fastleger er å vurdere hva slags videre utredning som er nødvendig, og akkurat nå virker det som du er fast bestemt på ms, uten at det nødvendigvis stemmer. Forresten tror jeg fastleger ikke har mulighet til å henvise til den typen undersøkelser sykehusene bruker.

Føler du at du ikke blir tatt på alvor kan det være bedre å oppsøke privat nevrolog, eller bytte fastlege.

Anonymkode: 3f571...bdb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar alle. 

Kan du kreve å få mr?

TS

Jeg ble henvist til Mr av hode av fysioterapeut pga veldig mye nevrologiske symptomer , så du kan gå omveier hos andre behandlere om ikke fastlege hører på deg. Veldig spesielt om du forteller om så mye nevrologisk rart som skjer,  burde være lav terskel når du har falltendenser og sensoriske opplevelser med kroppsdeler. 

Bare til info så etter  en lang utredning fikk jeg diagnose ME, men MS var en av de tingene som måtte utelukkes da de har mye felles symptomer. 

Anonymkode: 919ea...22c

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

MS er overdiagnostisert. Mange som får diagnosen har det ikke. Det er ofte stresssymptomer du egentlig har og de med milde former for MS sier symptomer kan forsvinne helt om de ikke stresser. Mye MS, ME og fibromyalgi og stadig økning av dette er bare et tegn på at samfunnet er sykt og at folk presses for hardt. De «symptomene» er kroppens måte å si at nok er nok. Kjører du en bil for hardt svikter den til slutt. Fucker du med naturen lenge nok blir dem ødelagt, blir syk. Mennesker er intet unntak, vi settes ut av spill når vi skal leve i karoshi-samfunnet. Sier ikke at MS ikke finnes, mange har det. Men søk det opp, mange som får diagnosen har den ikke. Du kan ikke direkte se den på noe bilde 

Anonymkode: 2d15f...a98

Dette må være det dummeste jeg har lest noen gang her inne. 

Anonymkode: f73cc...a0d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har MS. 

Det er ikke 100% i teorien, men i praksis er det det. 

Det er greit å ha det i bakhodet. For det skjer en sjelden gang at det er noe annet. 

Anonymkode: f73cc...a0d

• 1 år senere...
Skrevet

Hvordan gikk det med deg? :)Ser det er et år siden det ble skrevet her sist!

Anonymkode: bb940...14c

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 15.48):

MS er overdiagnostisert. Mange som får diagnosen har det ikke. Det er ofte stresssymptomer du egentlig har og de med milde former for MS sier symptomer kan forsvinne helt om de ikke stresser. Mye MS, ME og fibromyalgi og stadig økning av dette er bare et tegn på at samfunnet er sykt og at folk presses for hardt. De «symptomene» er kroppens måte å si at nok er nok. Kjører du en bil for hardt svikter den til slutt. Fucker du med naturen lenge nok blir dem ødelagt, blir syk. Mennesker er intet unntak, vi settes ut av spill når vi skal leve i karoshi-samfunnet. Sier ikke at MS ikke finnes, mange har det. Men søk det opp, mange som får diagnosen har den ikke. Du kan ikke direkte se den på noe bilde 

Enig i alt dette!

Anonymkode: e9331...b6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig i alt dette!

Hvis du leser svarene tidligere i tråden blir dette forklart, MS, multipell sklerose betyr ‘mange arr’ i hjerne og ryggmargen, og er i en helt annen sykdomskategori enn lidelser som fibromyalgi og ME som er symptom-diagnoser og utelukkingsdiagnoser. 

Anonymkode: 89aa8...2ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 14.47):

Og hvordan finne ut av det?

Jeg har ikke MS selv, men en nær venninne har det. Hun opplevde (/jeg opplevde) at hun i noen få år virket full/ustødig på bena/sjanglet når vi hadde vært ute, og hun hadde kun drukket et halvt glass hvitvin, eller noe slikt - hun har alltid drukket lite/ingenting/ skal alltid kjøre neste morgen. Noen ganger var hun så ustø på bena etter null alkohol eller et halvt glass vin, at vi reagerte og synes det var rart. Fremmede som ikke visste hvor lite/ingenting hun hadde drukket, lo iblant av henne, og ropte ting som at hun måtte roe seg ned, gå hjem og sove/ bli edru osv. Jeg så hvordan hun sjanglet. Etter noen ganger null alkohol. Vi snakket om det. Hun gikk til slutt med på å gå til lege. Fikk MS-diagnose. Deretter gikk det mange, mange, mange år før hun ble verre. MS kommer i forskjellige varianter; hennes var én (husker ikke navnet) som hadde langsom progresjon. Det gikk minst 13-15 år før hun ble vesentlig dårligere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 15.48):

MULTRIPPEL SKLEROSE (MS)
er noe helt annet enn
KRONISK UTMATTELSESSYNDROM (ME)

Multrippel sklerose viser på MR bilder av hjernen hvor koblingene mellom ulike nerveceller (nervebaner) har slått sprikker og signalene ikke får kommet frem slik det skal.

Det er mange som blander forkortelsen MS og ME slik du gjør nå
men jeg kan love deg at multrippel sklerose er IKKE en synse diagnose men en som VISER PÅ BILDER!!!!!!

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Enig i alt dette!

MS = multrippel sklerose
ME = utmattelsessyndrom

MS viser på MR BILDER 
ME diagnotiseres basert på symptomer

DISSE TO DIAGNOSENE HAR INGENTING MED HVERANDRE OG GJØRE

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...