Gå til innhold

Dere ned MS, Hva var de første tegnene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må til MR, psykolog, kanskje nevrolog for å utelukke annen sykdom.

Det er en vei å gå for å utelukke andre sykdommer. Jeg er selv i psykologløpet. 

Anonymkode: 726b8...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sliten og utmattet i lang tid, så fikk jeg plutselig synsnervebetennelse og ble blind på ett øye. 
Ble hasteinnlagt og fikk diagnosen dagen etter, de tok mr og ryggmargsprøve der det ble bekreftet 

Anonymkode: c68dd...353

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må til MR, psykolog, kanskje nevrolog for å utelukke annen sykdom.

Det er en vei å gå for å utelukke andre sykdommer. Jeg er selv i psykologløpet. 

Du tenker nok på ME, TS spør om MS, multipell sklerose. 

Jeg hadde hatt vanskeligheter med høyre ben lenge, men sykdommen ble oppdaget først da jeg ble helt nummen og følelsesløs i hele høyre side. Ble sendt direkte til MR og spinalpunksjon fra legevakten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prikking og rar følese i ene benet, synsforstyrrelser før plutselig lammelse i halve kroppen. Det siste gikk tilbake, men tok mange uker.

Anonymkode: cf958...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går da ikke til psykolog for å utelykke MS?

MS står for multippel sklerose og betyr " mange arr" . Disse  lesjonene/ arrene  vises på MR .  Ryggrad/ hjerne eller begge deler .

Spinalpunksjon  må til for å utelukke  alt annet.

Jeg hadde problemer med å gripe ting med venstrehånd( fingrene bevegte seg ukontrollert) nummenhet i ansiktet. 

To andre jeg kjenner startet sin sykdomsdebut med synsnervebetennelse.

Anonymkode: 26fbb...11d

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atania skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde hatt vanskeligheter med høyre ben lenge, men sykdommen ble oppdaget først da jeg ble helt nummen og følelsesløs i hele høyre side. Ble sendt direkte til MR og spinalpunksjon fra legevakten. 

Man må ikke til psykolog for MS, eller ME eller FM. Det er om det er psykiske lidelser ikke fysiske.

Anonymkode: 1ceab...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn ble midlertidig lam på en side og blind på begge øyne. Våknet slik en dag. Han var 22 da. Fikk diagnosen raskt.

Anonymkode: 8dd53...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må ikke til psykolog for MS, eller ME eller FM. Det er om det er psykiske lidelser ikke fysiske.

Anonymkode: 1ceab...5ec

Hvis du leser kommentaren jeg svarte på så skjønner du kanskje hvorfor jeg tror hun trodde TS snakket om ME? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn ble midlertidig lam på en side og blind på begge øyne. Våknet slik en dag. Han var 22 da. Fikk diagnosen raskt.

Anonymkode: 8dd53...1e8

sykt skremmende

Anonymkode: d6a7a...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det vanligste første symptomet på MS er synsnervebetennelse, ca 80% av pasientene får det. Andre tidlige symptomer er nummenhet, kraftløshet og nedsatt koordinasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atania skrev (1 time siden):

Beklager, jeg leste feil. Takk for rettelsen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle :)

Hatt litt merkelige symptomer som har kommet og gått i noen år no. En del ting som er blitt verre. Er det av og på i perioder? Når det begynner så kan det gå litt tid mellom?

Anonymkode: 12981...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med fastlegen din.

MS er veldig forskjellig alt etter hvor i nervesystemet man har symptomer. Nummenhet, svimmelhet, koordinasjonsproblemer, kraftløshet, synsforstyrrelser, nervesmerter, spontanoppkast, lista er så utrolig lang. Og de fleste som har symptomer som ligner på MS har noe helt annet, og ikke MS.

Symptomer kan komme og gå, og sykdommen er alvorlig, så det er alle hypokonderes favorittbekymring.

Anonymkode: 3f571...bdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle :)

Hatt litt merkelige symptomer som har kommet og gått i noen år no. En del ting som er blitt verre. Er det av og på i perioder? Når det begynner så kan det gå litt tid mellom?

Anonymkode: 12981...e71

Mine plager  var konstante  men varierte i styrke.

Jeg gikk ikke til lege og fikk henvisning  før 1 år etter symptomene oppsto.

Fordi de var vage og kunne være hva som helst. 

Eneste måte å få slutt på grublingen  er å ta en MR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine plager  var konstante  men varierte i styrke.

Jeg gikk ikke til lege og fikk henvisning  før 1 år etter symptomene oppsto.

Fordi de var vage og kunne være hva som helst. 

Eneste måte å få slutt på grublingen  er å ta en MR.

Hvilke symptomer var det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke symptomer var det da?

Jeg skrev det lengre  oppe.

Hånda skalv/ var kraftløs ( venstre) og var også nummen i ansiktet. Snublet/ mistet ting

Var også mye trøtt/ irritabel/ dårlig  hukommelse. 

Alt ovenfor her kan også være nerver i klem/ migrene/ stress.

KUN MR   kan si noe om  der er mistanke om MS ( og finner de flekker så må en ta spinalpunksjon)

Om du helt alvorlig  mistenker MS så kommer du deg til nevro  fort som svint sånn at du får startet på bremsemedisin. 

Om du har helseangst så hjelper det ikke å fiske etter symptomer  på KG.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nummenhet på forskjellige små områder på kroppen (lår, mage) som varte en stund (måneder) og forsvant igjen. Dette var før jeg fikk diagnosen. Det som førte til utredning var at hånden «sovnet» og var slik i flere timer om gangen. Deretter fikk jeg en gyngende følelse, som å være på en båt. Dette varte i noen uker etter jeg fikk kortisonkur på sykehuset. Nå er jeg stort sett symptomfri, men med et sovende område på ryggen, det tror jeg er en permanent skade. Sliter tidvis med finmotorikken i armen, men ikke slik at man ser det. Noen dager er det verre enn andre, og da kan jeg slite litt med å treffe tastene f.eks. Hatt diagnosen i ett år. 

Anonymkode: db3e9...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skrev det lengre  oppe.

Hånda skalv/ var kraftløs ( venstre) og var også nummen i ansiktet. Snublet/ mistet ting

Var også mye trøtt/ irritabel/ dårlig  hukommelse. 

Alt ovenfor her kan også være nerver i klem/ migrene/ stress.

KUN MR   kan si noe om  der er mistanke om MS ( og finner de flekker så må en ta spinalpunksjon)

Om du helt alvorlig  mistenker MS så kommer du deg til nevro  fort som svint sånn at du får startet på bremsemedisin. 

Om du har helseangst så hjelper det ikke å fiske etter symptomer  på KG.

nei nei har ikke det bare lurte siden jeg har fått overaktiv blære og har leddsmerter men uten funn på MR og blodprøver (men har psoriasis og hvis det er psoriasisartritt så slår det ofte ikke ut på noen av de testene der og tar årevis og fastslå). Pluss har leamus sånne muskelkramper rundt omkring på kroppen. Selvfølgelig øyelokk og i dag i munnvik. Pluss på overarmer og lår og mage osv. Er også ekstremt trøtt hele tida (men kan jo være relatert til psoriasis og det siden det kan gi ), dårligere konsentrasjon og hukommelse, noen ganger når noen prater er det som om de snakker kinesisk til meg og jeg skjønner ikke hva det de sier betyr (helt vanlige samtaler med partner f.eks om helt vanlige ting som vi pleier prate om), beina føles ofte dovne og tunge, jeg har forbigående tåkeflekker på øyene (høyre som kommer og går og er mye i en periode og så pause i en periode osv.., jeg har blødningeforstyrrelser siste 3 årene. Jeg har økt i vekt omtrent 13kg, hyppig kvalme fra mellomgulvet uten noen spesifikk årsak (alt langtidsblodsukker og alt er ok) også siste årene, Hvis jeg sitter med armene foran meg så er det noen ganger at jeg kan ikke kjenne armene og hvor de befinner seg og det føles som som de kanskje kan ligge bak på ryggen uten at jeg kjenner noe på ryggen. kan prate om ting og så glemme fullstendig hva i alle dager jeg prater om osv... Er 40.

Prøver bare finne ut hvorfor jeg er så rar de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...