Gå til innhold

Hunderase for nybegynner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i «alle år» holdt på med hest og konkurranseridning, men etter en rekke skader innser jeg at jeg ikke lenger kan ri og konkurrere på det nivået jeg ønsker. Jeg har derfor så smått begynt å tenke på om jeg kanskje kunne prøvd meg på hundetrening i stede. På hobbybasis, men kanskje konkurranse på sikt for å ha et mål med treningen.

Jeg har «alltid» hatt hunder, men de har vært «familiemedlemmer» og treningskamerater, så har aldri trent lydighet eller agility eller lignende. De har kunnet vanlig hverdagslydighet, men aldri noe mer. Jeg har nå en 14 år gammel Border Collie og den er for gammel og sær til å begynne med nye sprell med 🙃

Har erfaring med hunderaser som BC, noe blandinger og småhunder som Chihuahua og Papillon. Om jeg gjør alvor av tankene om å skaffe en ny hund etterhvert så ønsker jeg da en hund som kan egne seg til f.eks agility eller lydighet. Er det noen av dere hundefolk der ute som har noen tips til hvilken raser det er lurt å kikke på? Ønsker maksimalt BC-str, helst mindre.

Takker for alle tips :)

Anonymkode: b366b...efa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Shetland sheepdog, miniature american shepherd, papillon, kleinspitz/mittelspitz, bohemian shepherd (bc størrelse)

Anonymkode: 98039...5cb

Skrevet

Mellompuddel, sheltie, aussie, spisshunder, cocker eller springer spaniel, dsg, lundehund..

Anonymkode: 06ff0...92d

Skrevet

Engelsk springer spaniel! Energiske, will to please, lettlærte fantastiske hunder. Egnet for blodspor, lydighet, jakt og familiehund. 

Vi har en springer-valp og trener blodspor og rallylydighet. Eneste minuset er pelsstell, og at de er noe uegnet til agility. 

Skrevet

Tibetansk Terrier. Mellomstor, lettlært og super til agility. 

Anonymkode: 6ee45...15a

Skrevet

Det er veldig generelle kriterier, liten/medium hund som man kan bruke til lydighet og/eller agility. Passer til de fleste hunder, så du vil få forslag om alt mulig. Kanskje tenke litt mer over hva slags egenskaper du eller vil ha? hva liker du med BC f.eks. og kanskje det er et alternativ igjen? Og egenskaper som du overhodet ikke ønsker er vel så viktig, spesielt om du IKKE ønsker BC igjen pga f.eks. aktivitetsnivå... ? 

Flere har foreslått puddel, en undervurdert hunderase som kan brukes til det meste. Kongepudler er et alternativ, men om de er for store er mellompuddel en flott størrelse. Dvergpuddel er også fin til det du vil drive med, men styr unna toypuddel. Ulempen med puddel er at du bør være nøye på å sjekke helse og temperament hos foreldrene, spesielt hos tøy og dverg som er populære Selskapshunder med alle ulemper det medfører...

Anonymkode: d3887...e5e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er veldig generelle kriterier, liten/medium hund som man kan bruke til lydighet og/eller agility. Passer til de fleste hunder, så du vil få forslag om alt mulig. Kanskje tenke litt mer over hva slags egenskaper du eller vil ha? hva liker du med BC f.eks. og kanskje det er et alternativ igjen? Og egenskaper som du overhodet ikke ønsker er vel så viktig, spesielt om du IKKE ønsker BC igjen pga f.eks. aktivitetsnivå... ? 

Flere har foreslått puddel, en undervurdert hunderase som kan brukes til det meste. Kongepudler er et alternativ, men om de er for store er mellompuddel en flott størrelse. Dvergpuddel er også fin til det du vil drive med, men styr unna toypuddel. Ulempen med puddel er at du bør være nøye på å sjekke helse og temperament hos foreldrene, spesielt hos tøy og dverg som er populære Selskapshunder med alle ulemper det medfører...

Tusen takk til alle som har svart :)  

Her stiller du noen gode spørsmål. Ja, jeg er egentlig interessert i å få tips om både hummer og kanari. Gjerne raser jeg kanskje ikke har tenkt over selv. 

Jeg har veldig lyst på en ny Border Collie, det er drømmerasen min. Men siden helsen min ikke er helt det den var når jeg kjøpte den forrige, er jeg redd for at aktivitetsnivået på en ung BC kanskje kan bli litt høyt for meg. Den jeg har nå har blitt en gammel sofagris 🙃 

Det jeg liker med BC er at den alltid er «på», den er lettlært og den er positiv til alt. Det jeg kanskje ikke liker så godt er gjeterinstinktet som kan ta overhånd. Her har vel avl mye å si. Den jeg har nå har lite gjeterinstingt da det ikke var disse linjene det ble lagt vekt på i avlen. 

Puddelen liker jeg faktisk kjempegodt! Jeg har passet en toy en del og digger den! Den kunne dog være ganske skarp som du skriver. 

Jeg vil ha en potet som kan brukes til det meste. Liker BC fordi den er så smart. Den må kunne være med i stallen, så at den ikke har 3 meter lang silkepels som tover seg bare den ser utsiden av stuen er en fordel 😅

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk til alle som har svart :)  

Her stiller du noen gode spørsmål. Ja, jeg er egentlig interessert i å få tips om både hummer og kanari. Gjerne raser jeg kanskje ikke har tenkt over selv. 

Jeg har veldig lyst på en ny Border Collie, det er drømmerasen min. Men siden helsen min ikke er helt det den var når jeg kjøpte den forrige, er jeg redd for at aktivitetsnivået på en ung BC kanskje kan bli litt høyt for meg. Den jeg har nå har blitt en gammel sofagris 🙃 

Det jeg liker med BC er at den alltid er «på», den er lettlært og den er positiv til alt. Det jeg kanskje ikke liker så godt er gjeterinstinktet som kan ta overhånd. Her har vel avl mye å si. Den jeg har nå har lite gjeterinstingt da det ikke var disse linjene det ble lagt vekt på i avlen. 

Puddelen liker jeg faktisk kjempegodt! Jeg har passet en toy en del og digger den! Den kunne dog være ganske skarp som du skriver. 

Jeg vil ha en potet som kan brukes til det meste. Liker BC fordi den er så smart. Den må kunne være med i stallen, så at den ikke har 3 meter lang silkepels som tover seg bare den ser utsiden av stuen er en fordel 😅

En hund som alltid er på stiller store krav til eier, den må brukes deretter. Disse blir ofte omplassert fordi eierne ikke takler dem.
Kjøp heller en hund som må dras opp i stedet for ned. En hund som liker å ligge på sofaen, men også kan gires opp til lek og moro. Retrievere, spaniels og puddel er raser jeg tenker kunne passet deg godt :) 

Skrevet

Vi har selv sheltie og anbefaler rasen på det sterkeste. Nydelig rase. 

Anonymkode: 6a5e0...248

Skrevet

Jeg tror jeg ville gått for en standard schnauzer (tidligere mellomshnauzer). Det er lærevillige og arbeidsville hunder som egner seg til agility.

Jeg kjenner et par av  dem, og mer sympatiske hunder skal man lete lenge etter. 

Anonymkode: 97cd6...eec

Skrevet

Sjekk ut västgötaspets. 

Anonymkode: f8567...e89

Skrevet

Puddel 😊

Anonymkode: 1d164...171

Skrevet

Mellompuddel

Anonymkode: 5a605...a9e

Skrevet

Papillon er jo ideell til både lydighet og agility. Det er den smarteste småhunden, og ganske lite jobb hvis du kammer den jevnlig. 

Anonymkode: 61dc5...ed8

Skrevet

Sheltie eller ny BC :)

Anonymkode: cb73c...ac5

Skrevet

Hvis helsa er dårlig så styr unna de hundene som krever mye fysisk og psykisk, dvs alle gjeterhundene og trekkhundene. Foreslår også Mellompuddel, alternativ Lagotto. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...