Gå til innhold

Tunge venner og nye møbler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg har ett vennepar som er ganske overvektig, de er klar over det, men har ikke motivasjon/ork til å sette i gang.

Plager meg absolutt ikke hvor mye de veier, men når de var på besøk for lenge siden knakk sofaen min, hørte ett kraftig knekk å de lo det bort. Tenkte ikke noe mer over det før jeg skulle flytte noen uker etterpå å la merke til at sofaen var helt knekt under. Ville ikke si noe for ville ikke bry dem. En av dem har senere ødelagt en fjær i «nye» sofaen min med å bare slenge seg ned  

Nå har jeg bestilt meg nye spisestoler å så at de er for tunge til å sitte på dem. Hva gjør man i en sånn situasjon? Vil ikke si «beklager du er for tung så du kan ikke sitte på dem» 

Anonymkode: a1a4b...c0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan så du på stolene at vennene dine er for tunge for dem? Har aldri sett opplyst maksvekt på stoler, men det er kanskje bare jeg som ikke har sett etter nøye nok?

Vennene dine får begynne og betale for møbler de ødelegger,da.

Anonymkode: 4a808...77c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller? Da har nok den sofaen din vært sliten fra før.. 

Jeg er overvektig og vært veldig stor og tung samt noen venner av meg er også det. Og alle sitter i samme sofa og den er like hel og fin den. 

Ev har de slengt seg nedi sofa da. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maestro said:

Jeg er overvektig og vært veldig stor og tung samt noen venner av meg er også det. Og alle sitter i samme sofa og den er like hel og fin den. 

Ts skriver jo at de har slengt seg nedi. Les.

Anonymkode: 79213...b82

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (16 minutter siden):

Så fordi du ikke har opplevd dette, kan det ikke ha skjedd...?

Jeg har en veldig overvektig venninne. Hun måtte legge en plate i bunnen av sofaen sin, helt ny flett bohus-sofa, for at den ikke skulle knekke av vekten hennes. Hun har også måttet legge forsterkninger i sengebunn. 

Så jo, helt normale møbler kan faktisk knekke om veldig tunge personer dumper ned i dem - noe overvektige ofte gjør, siden det er tungt å sette seg kontrollert ned når man veier mye og ikke kan ta seg for (som når man har noe i hendene). 

Anonymkode: 58582...376

• Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd flere ganger at overvektige knekker hagemøbler, da stoler.

Anonymkode: 21488...32a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvordan så du på stolene at vennene dine er for tunge for dem? Har aldri sett opplyst maksvekt på stoler, men det er kanskje bare jeg som ikke har sett etter nøye nok?

Det står maxvekt på de fleste stoler - enten på butikkens hjemmeside eller på infolappen til stolen - eller begge deler. Vi kjøpte nye spisestole i høst, og de har maxvekt på 120 kg. Av det jeg har sett er 110-130kg normal maxvekt på de fleste stoler. 

Anonymkode: 2f8db...0a4

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rett og slett sluttet å invitere de. Heller møtt de hjemme hos dem eller ute.

Anonymkode: b03a6...d47

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det står maxvekt på de fleste stoler - enten på butikkens hjemmeside eller på infolappen til stolen - eller begge deler. Vi kjøpte nye spisestole i høst, og de har maxvekt på 120 kg. Av det jeg har sett er 110-130kg normal maxvekt på de fleste stoler. 

Anonymkode: 2f8db...0a4

Jepp. På ikea sine sider står det hvilken standard stolen oppfyller. F.eks. denne: https://www.ikea.com/no/no/p/bergmund-stol-svart-gunnared-mellomgra-s69384307/

Denne stolen har blitt testet for bruk i hjemmet og oppfyller kravene for slitestyrke og sikkerhet i disse standardene: EN 12520 og EN 1022.

EN 1022 er for stoler som tåler opp til 110 kg. 

Anonymkode: 58582...376

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, merket de når fjæren røk? Sa de noe? 

Anonymkode: 51ef3...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem selv gjennom noen år. Hagemøbler, spisestuestoler og sofaer faktisk har blitt ødelagt pga vekt. Nær relasjon. Vedkommende har selv skjønt nå at det kun er få møbler her som faktisk tåler vekten, så jeg har sluppet å si i fra. Har før tenkt at jeg rett og slett må si i fra at møbelet ikke klarer mer enn x vekt, men det har jo jeg sluppet da.

Anonymkode: 963f7...de7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts skriver jo at de har slengt seg nedi. Les.

Anonymkode: 79213...b82

Ah! Trodde det var vanlig sette seg situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer her for orker ikke å svare på hver enkelt 😊 

De bare lo det bort første gangen, andre gangen latet henne som ingenting, men det var umulig å ikke høre det. Visste ikke hva jeg skulle si, er veldig konfliktsky å spesielt med henne. 

Var ikke en helt ny sofa, men absolutt ikke så gammel at det hadde skjedd med normal vekt. Å som ei over her skrev så setter de seg aldri «normalt», å det er vel pga det kreves en del muskler å sette seg forsiktig ned. Er snakk om over 250 kg (til sammen) som bare faller ned, vil tro mange møbler gir etter 🙈

sjekket på info på stolene å max er 110 kg, veldig tynne stolben i tillegg. 

Anonymkode: a1a4b...c0a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksen min knakk sofaen da han satte seg ned... er ikke en enkel måte å løse dette på uten å fornærme dem,  desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sofa som begynner å bli gammel og jeg har fikset litt på et ben så den skal vare, en tung venn setter seg ofte der selv om han vet at den kan knekke så en vakker dag ryker den vel i landinga.

Men ja for å svare deg: det hadde fristet meg å rydde bort de stolene før besøket, ellers ville jeg faktisk bare si det som det er. Hvis de står framme har du ikke kontroll selv om planen din er å plassere dem på en annen stol. 

Syns for øvrig det er rart at store folk ikke skjønner sånt selv. Jeg har også et par ganske tynne pinnestoler som burde skrike «maks 80kg» men neida, der setter de seg. 

Anonymkode: 36600...869

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Latet hun som ingenting." Korrekt måte å si det på.

Men støtter det noen skrev, slutt å invitere dem, besøk heller dem, eller møtes ute. Det er godt mulig de er klar over det, men skammer seg. Så får de kjenne litt på at de ikke er velkomne. Skal du kjøpe en ny sofa, eller stoler fordi de ødelegger vil det gjøre stort innhogg i din økonomi, selv om man skal være raus med mennesker så går det til en viss grense. 

Eller... så må du si i fra! Sitt rolig ned i sofaen! En jeg kjenner er en litt tung mann, men antagelig ikke som de du kjenner, han kaster seg virkelig hardt ned på sofaen, og da er det lettere å si noe, for da går det met på oppførsel og ikke tyngde.

Anonymkode: 51ef3...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller to stk på 100+ kg hver som slenger seg ned på sofaen blir ganske mange kN, og kan absolutt knekker både stoler og sofaer. Jeg hadde kanskje begynt å legge besøket hos dem i stedet. 

Anonymkode: f3912...7cb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sendt stol-knekke scenen fra Shallow Hal til de.

Bort fra spøk, du må nesten snakke med de eller slutte å invitere. De blir jo ikke plutselig lettere. Eller kjøpe mer robuste møbler.

Anonymkode: 69499...5ab

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke så uvanlig. Mine har en oppgitt maksvekt på 120 kg. Det står selvsagt ikke "no fat chicks" på selve stolen, men maksvekt er gjerne oppgitt på emballasje.

Anonymkode: 181b6...ca8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...