Gå til innhold

Hjelp til null EK/mye gjeld - trenger sårt tips, råd og oppmuntring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Fordi jeg tidligere har vært dum, uansvarlig og lite økonomisk så sitter jeg med ingenting i EK og en del forbruksgjeld jeg ønsker å bli kvitt. Jeg betaler ned det jeg kan på denne per mnd men det betyr at jeg har nesten ingenting igjen til sparing. Jeg er voksen og ønsker veldig å på sikt kjøpe bolig med kjæreste, men det er utrolig demotiverende å ikke kunne spare noenting. Har noen råd og innspill til meg? Har kuttet ned på utgifter, kjøper billig mat og gjør det jeg kan føler jeg. Per dags dato er det ikke mulig for ekstra timer i jobben jeg har, kun når det er helt nødvendig (som vil være noen få timer i mnd.) 

Har noen av dere noe klokt å komme med? Føler meg rimelig mislykket.

Anonymkode: 9b28e...301

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei nå er det den motsatte veien av gjeld som må gjelde. Nemlig betal ned, og spare noen år til EK etterpå. 

Det er ingen quick fix på dette, det tar også gjerne noen år å opparbeide seg ek. Life do be like that!

Anonymkode: 5be19...2d9

• Hjerte 1
Skrevet

Hei TS! 
Jeg er i samme situasjon, bare at jeg er singel. Lag det små mål som føles mer motiverende. Jeg har klarna konto som nå er betalt ned, neste mål er kredittkortet og så er det store målet forbruksgjelden. Jeg betaler det minste jeg kan på forbrukslånet til kredittkortet er borte og deretter er lånet som skal få alt. 

Per nå har jeg satt meg konkrete mål for hver måned.

Januar: bli kvitt klarna 

Februar: bli kvitt kredittkortet

Mars - Juni: xxxx kroner skal betales på forbrukslånet. 

Så lager jeg nye mål fro de neste månedene etter det. For min del hjelper det veldig, da føles ikke målene for store og overveldende ut, og de er ikke så langt frem i tid at man glemmer dem. Det går tregt, men det går fremover. 

Anonymkode: cba66...a9d

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare ta en ting av gangen. Det er så dumt å ikke betale det du kan av forbruksgjelda di, selv om jeg skjønner du vil spare også. 

Anonymkode: 8fcd4...67c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei TS! 
Jeg er i samme situasjon, bare at jeg er singel. Lag det små mål som føles mer motiverende. Jeg har klarna konto som nå er betalt ned, neste mål er kredittkortet og så er det store målet forbruksgjelden. Jeg betaler det minste jeg kan på forbrukslånet til kredittkortet er borte og deretter er lånet som skal få alt. 

Så lager jeg nye mål fro de neste månedene etter det. For min del hjelper det veldig, da føles ikke målene for store og overveldende ut, og de er ikke så langt frem i tid at man glemmer dem. Det går tregt, men det går fremover. 

Du har ikke mye gjeld, evt har du høy inntekt om du kan bli kvitt kredittkort på en mnd. 

Anonymkode: 62e5d...eea

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har ikke mye gjeld, evt har du høy inntekt om du kan bli kvitt kredittkort på en mnd. 

Anonymkode: 62e5d...eea

Jeg skylder 100 000 på forbruksgjeld og kredittkortet ligger på 5000, for meg er dette mye. Du kan gjerne uttale deg om at det ikke er mye, kanskje det ikke er det for deg, men for meg er det mye.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei TS! 

Tusen takk for oppmuntrende tips! Kanskje jeg skal prøve å gjøre som deg, at noe får mer fokus til det er borte, så jeg kan fokusere på neste ting. Da vil i det minste én og én ting forsvinne. TS 🙂

Skrevet

Heisann! Dette får du til :) Ikke bekymre deg om sparing nå, husk at når du er kvitt gjelden vil du kunne legge alt i sparing som du nå må bruke på lån. Gå igjennom gjelden din - finn ut hvor det er høyest rente og kvitt deg med det først. Vurder en ekstra-jobb dersom det er mulig å kombinere med din nåværende jobb, da kan all den ekstra inntekten gå til å betale ned på gjeld. I tillegg vil du da raskere kunne legge til side penger til EK når gjelden er betalt ned - men, det krever selvsagt at du ofrer noe av fritiden din.

Det er kjempebra at du har tatt tak i dette nå, og jobber for å få kontroll over situasjonen. Jeg forstår at du er utålmodig og vil "komme i gang", men det kommer til å føles SÅ deilig når siste avdrag er betalt, da kan du begynne å opparbeide deg verdier. Stå på!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Fordi jeg tidligere har vært dum, uansvarlig og lite økonomisk så sitter jeg med ingenting i EK og en del forbruksgjeld jeg ønsker å bli kvitt. Jeg betaler ned det jeg kan på denne per mnd men det betyr at jeg har nesten ingenting igjen til sparing. Jeg er voksen og ønsker veldig å på sikt kjøpe bolig med kjæreste, men det er utrolig demotiverende å ikke kunne spare noenting. Har noen råd og innspill til meg? Har kuttet ned på utgifter, kjøper billig mat og gjør det jeg kan føler jeg. Per dags dato er det ikke mulig for ekstra timer i jobben jeg har, kun når det er helt nødvendig (som vil være noen få timer i mnd.) 

Har noen av dere noe klokt å komme med? Føler meg rimelig mislykket.

Å betale ned forbrukslån er den viktigste sparingen du gjør for tiden.

Forbrukslån har 10-25% rente. Det betyr at hver krone du IKKE har i forbrukslån, sparer deg for 10-25% i året - med 100% sikkerhet. Et slikt sparealternativ finner du aldri ellers.

Jeg vet at det er kjedelig og demotiverende, men om du ikke skal ha gjeldsordning er det ditt eneste valg. Prøv å motivere deg med at det går riktig vei, og at du snart kan begynne å spare.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 13.58):

Jeg betaler ned det jeg kan på denne per mnd men det betyr at jeg har nesten ingenting igjen til sparing.

Det er veldig bra. Nedbetaling av gjeld er sparing. Du kan jo kjenne til og med avkastningen på det.

AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 13.58):

Jeg er voksen og ønsker veldig å på sikt kjøpe bolig med kjæreste, men det er utrolig demotiverende å ikke kunne spare noenting. Har noen råd og innspill til meg?

Lag en god plan på nedbetaling av gjeld og deretter på sparing. En god plan betyr at det må være en plan som du føler deg komfortabel med. Avhengig av gjelden din, renten og betjeningsevne kan det ta mange år, men er verdt det.

Du har flere knapper du kan trykke på:

• Øke humankapital (dvs. utdanning / kurs) som kan gir deg en bedre jobb i det lange løpet.
  • Bytte til en ny jobb kan gi økt lønn. Har du undersøkt muligheten fullt ut?
  • Hvor mye er rentesatsen på lånet? Kan du refinansiere til lavere rente?
  • Redusere kostnader (her skrev du at du var flink til det allerede)
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 14.16):

Jeg skylder 100 000 på forbruksgjeld og kredittkortet ligger på 5000, for meg er dette mye. Du kan gjerne uttale deg om at det ikke er mye, kanskje det ikke er det for deg, men for meg er det mye. 

Klipp eller makuler kredittkortet. Prøv å samle og refinansiere det hos banken din til en lavere rente.

Håper det var nyttig.

Schmuhu

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

Skrevet

Ett råd:

Betal ned først. Alt.

Denne utålmodigheten din kan være en av årsakene til at du har tatt dårlige valg, og om du vil lykkes med dette gjelds det å snu ATFERDEN.

Den snus ikke om du nekter innse realitetene og kvitte deg med kjempedyr forbruksgjeld.

Om du skal spare samtidig øker du bare gjelden enda mer grunnet skyhøye renter.

Så du «sparer» deg bare i minus. 

• Liker 3
Skrevet

Å betale ned på gjelda di med alt du eier og har, alt du kan selge og ved at du virkelig ofrer noe viser betalingsvilje. Og det kan slå positivt ut når dere en gang søker om boliglån. 

Det gjorde det hos meg. 

Anonymkode: b136a...6ae

• Liker 2
Skrevet

Det eneste du skal spare nå er så du har en liten buffer. Så du ikke tyr til kredittkort/forbrukslån om du får en uforutsett utgift.

Alt annet bruker du til å betale ned gjeld.

For den gjelde er kjenepdyr, og vil bare øke om du ikke betaler ned kraftig på den.

Anonymkode: e57fc...130

Skrevet

Legg ut budsjettet her så kan vi gi tilbakemeldinger på det. Ellers kan du gå med avisa i helgene som ekstrajobb? Betalt trim så kan du avslutte evt. treningsabonnement. ;) Eller hva med pizzabud på kveldene. Hvis det kan halvere tiden det tar å bli kvitt gjelda er det verdt det! 

Skrevet

Ikke tenk på sparing, fokuser kun på å få bort gjelda!

lykke til :)

• Nyttig 1
Skrevet

Se noen episoder av Luksusfellen, fortrinnsvis om noen som har det verre enn deg😉

(Ja, det er min "guilty pleasure"... Ser på rydde- og rengjøringsprogrammer også, for å føle meg flink)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...