Gå til innhold

Er det noen vits i å spare små summer i fond over lang tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, er totalt uerfaren. Mulig det er et dumt spørsmål, men lurer på dersom man f.eks. sparer små summer i mnd., f.eks. 500 kr, er dette noe vits i? Eller må det være større summer? Da tenker jeg sparing langt frem i tid, f.eks. 15 år. 

Anonymkode: c8f11...3bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, er totalt uerfaren. Mulig det er et dumt spørsmål, men lurer på dersom man f.eks. sparer små summer i mnd., f.eks. 500 kr, er dette noe vits i? Eller må det være større summer? Da tenker jeg sparing langt frem i tid, f.eks. 15 år. 

Anonymkode: c8f11...3bc

Spørs vell helt hva målet er, mange bekker små blir også til.. tja i hvertfall en liten sti av en elv. 

Er det til barn for eksempel så kan det være en helt grei sparesum å starte med, gjerne supplere med bursdag/jule penger osv. 

Er det for å spare til drømmeboligen så er det rimelig udugelige.

Anonymkode: a48d5...523

Skrevet

Selvføleglig er det vits i. Det er mer vits i enn å spare 200,-, men mindre vits i enn å spare 1000,- pr mnd. Og dess lenger de står der, jo bedre. Og med såpass lang horisont som 15 år, er det stort sett bedre enn bankkonto.

• Liker 3
Skrevet

Ei jeg kjenner satte 300kr i mnd på sønnens fond i 20 år, de doblet seg og ble til 180 000, så definitivt bedre sparing enn i banken.

Anonymkode: 43785...6d3

• Liker 1
Skrevet

Om du setter inn 500 i måneden i 15 år og man setter en forsiktig antagelse om 5% årlig avkastning har den kontoen vokst til 133'000. Om man øker avkastning til 7% stiger kontoen til 157'000 på like mange år. 

Så det er definitivt verdt det om alternativet er å bruke dem på kaffe latte på Kaffebrenneriet

• Liker 2
Skrevet

Over lang tidshorisont så gir de fleste fond god avkastning, mye bedre enn bankinnskudd.  Selv små månedlige summer kan vokse kraftig over en tidshorisont på 15 år. Mest sannsynlig vil et fond gi deg mer enn 10 % avkastning i året. Som nevnt over her så kan 300,- i sparing f.eks bli til 180.000 på 15 år (kommer an på fond og avkastning da såklart).  Flere børsindekser har bl.a triplet seg fra 2009/2010, så de siste 15 årene har vært spesielt bra å investere i.  Når man sparer månedlig vil man noen ganger kjøpe til høye kurser, men får også med seg nedganger - totalt sett et gjennomsnitt på årlig basis. Det å spare i fond på lang sikt er stort sett veldig trygt.

Skrevet (endret)

Det er veldig bra å begynne med sparing uansett sum. Det handler om å gjøre det til en vane og ikke minst så handler det også om å kjenne på hvordan det faktisk er med tanke på at aksjemarkedet svinger opp og ned.

Begynn passiv, det vil si globale indeksfond som sprer summen godt.

Hva summen blir til slutt er en spekulasjon, selv om det som nevnes her er gode spekulasjoner som baserer seg på historisk avkastning.

1 hour ago, Cancellara said:

Det å spare i fond på lang sikt er stort sett veldig trygt.

Jeg er uenig. Det kommer an på fondproduktet. En global verdensindeks kan være stort sett trygt. Velger du derimot et bransjeveddemål ...

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet

Startet å spare i fond for ca 15 år siden, sparte da 400 kr pr mnd. (Har de siste årene økt sparebeløpet til 3000 pr mnd.)

Per dags dato står det 400.000,- på fondskontoen. Har fordelt sparingen på flere typer fond, og har hatt svært god avkastning på ett av de. 

Anonymkode: 7dbec...365

Skrevet
Schmuhu skrev (4 minutter siden):

Det er veldig bra å begynne med sparing uansett sum. Det handler om å gjøre det til en vane og ikke minst så handler det også om å kjenne på hvordan det faktisk er med tanke på at aksjemarkedet svinger opp og ned.

Begynn passiv, det vil si globale indeksfond som sprer summen godt.

Hva summen blir til slutt er en spekulasjon, selv om det som nevnes her er gode spekulasjoner som baserer seg på historisk avkastning.

Jeg er uenig. Det kommer an på fondproduktet. En global verdensindeks kan være stort sett trygt. Velger du derimot et bransjeveddemål ...

Schmuhu

Det var derfor jeg skrev stort sett veldig trygt....

-og ellers har man ikke andre data enn historisk avkastning å bygge på....

-

Skrevet

Takk for svar.

Kan Nordnet anbefales? 

- ts

Anonymkode: 15e95...5c1

Skrevet
6 minutter siden, Cancellara said:

Det var derfor jeg skrev stort sett veldig trygt....

-og ellers har man ikke andre data enn historisk avkastning å bygge på....

Litt uenig igjen, sorry 😅 !

Det går an å vurdere selve markedsituasjonen og finne bransjer eller regioner som er tydelig undervurdert. Det trenger ikke å være kun historisk basert. Den politiske situasjonen, klimafaktorer og eventuelle andre samfunnsmessige faktorer kan spille en rolle når en vurderer et fondprodukt.

Jeg er enig at dette er for mye styr. Det beste er "fire and forget" og det gjør en med indeksfond.

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan Nordnet anbefales? 

Ja.

I utgangspunktet spiller det en underordnet rolle hvilken "broker" du bruker. Ønsker du Nordnet sine produkter, så hadde jeg kjøpt de hos Nordnet men ikke via en annen broker. Samme gjelder DNB sine fond som kjøpes hos DNB, eller KLP sine fond som kjøpes hos KLP.

Jeg anbefaler at du tar en vurdering av din nåværende bank og de produktene du har lyst på. Om det er KLP Aksjeverden eller DNB Global Indeks eller tilsvarende fra Nordnet som følger samme indeks er ikke så viktig. Vær litt oppmerksom og sammenlign kostnader. Er ett av produktene betydelig dyrere hos en aktør så bør du muligens velge en annen.

Er du veldig kostnadsbevisst, kjøper du en ETF variant.

Schmuhu

Skrevet

Nja, vits og vits.

Sparer du 500 kr i måneden i 20 år og får 7% årlig avkastning så sitter du igjen med 260k (120k spart og 140k i renter).

Det er jo lite penger på 20 år, men det er jo fortsatt avkastning når man får over 100% i renter / urealisert avkastning.

Anonymkode: 97901...5c6

Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Så det er definitivt verdt det om alternativet er å bruke dem på kaffe latte på Kaffebrenneriet

Enig i at det er lurt å spare. Men det er også verdt 150 000 kroner å få en daglig kaffe i 15 år. Kan nyte én ting uten å prate ned noe annet. 

• Liker 1
Skrevet

All sparing, utover å spare til buffer, er egentlig bare et valg om å heller ønske å ha penger å rutte med senere, fremfor å ha det nå.

Det er et perspektiv jeg ofte syns forsvinner i sparediskusjoner. Dersom du har mer glede av pengene senere, fremfor nå, så bør du spare. Men dersom du har mer glede av pengene nå, fremfor senere, for eksempel fordi du sannsynligvis vil ha mye bedre råd om 10-15-20 år, så bør du vurdere å heller bruke pengene nå. 

Sparing for å sikre seg mot uhell og katastrofer (buffer) er én ting, men sparing bare for å spare, er strengt tatt ikke så nødvendig som bankene vil ha deg til å tro. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Kelsier said:

All sparing, utover å spare til buffer, er egentlig bare et valg om å heller ønske å ha penger å rutte med senere, fremfor å ha det nå.

Det er et perspektiv jeg ofte syns forsvinner i sparediskusjoner. Dersom du har mer glede av pengene senere, fremfor nå, så bør du spare. Men dersom du har mer glede av pengene nå, fremfor senere, for eksempel fordi du sannsynligvis vil ha mye bedre råd om 10-15-20 år, så bør du vurdere å heller bruke pengene nå. 

Sparing for å sikre seg mot uhell og katastrofer (buffer) er én ting, men sparing bare for å spare, er strengt tatt ikke så nødvendig som bankene vil ha deg til å tro. 

Veldig spennende. Ok, la oss heve debattnivået enda mer.

Jeg ønsker å påstå at sparing ikke er det samme som investering. Her i denne tråden er det snakk om investering i fond. Ts ønsker å vite om det også går an å investere lønnsomt med små summer, og det er absolutt mulig det. Det er dog ikke snakk om sparing på en bankkonto.

Bør "investering" bare omtales som "sparing" likevel slik du gjør 🤔 ?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
Skrevet
Schmuhu skrev (11 minutter siden):

Veldig spennende. Ok, la oss heve debattnivået enda mer.

Jeg ønsker å påstå at sparing ikke er det samme som investering. Her i denne tråden er det snakk om investering i fond. Ts ønsker å vite om det også går an å investere lønnsomt med små summer, og det er absolutt mulig det. Det er dog ikke snakk om sparing på en bankkonto.

Bør "investering" bare omtales som "sparing" likevel slik du gjør 🤔 ?

Schmuhu

Det kan godt være hensiktsmessig å skille mellom sparing og investering, men grunnprinsippet om at man velger forbruk nå eller senere står seg uansett. Å investere innebærer i større grad en ambisjon om å ha mer å forbruke senere enn ren sparing på bankkonto, men det handler uansett om utsatt forbruk. 

Mulighetene for å kunne forbruke mer, kan selvfølgelig skifte vurderingen av når det er mest ønskelig å forbruke, men jeg syns uansett folk bør være mer bevisste på hvorfor vi til syvende og sist sparer eller investerer.

• Nyttig 1
Skrevet

For min del prioriterte jeg aldri småsparing da jeg hadde dårlig råd for jeg visste jo at jeg kom til å ha langt bedre råd seinere i livet, så i stedet for å spinke og spare av penger jeg egentlig trengte i det daglige for å sette av noen hundrelapper til sparing setter jeg heller 20 000 i mnd nå når jeg har god råd til å unnvære de pengene i det daglige. 

Om jeg hadde satt av 500 kr i mnd da hadde jeg jo brukt over 3 år på å spare det jeg gjør på én måned nå, og i tillegg i den tiden slitt for å få det til å gå rundt.

Anonymkode: c9233...ff3

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (17 timer siden):

Litt uenig igjen, sorry 😅 !

Det går an å vurdere selve markedsituasjonen og finne bransjer eller regioner som er tydelig undervurdert. Det trenger ikke å være kun historisk basert. Den politiske situasjonen, klimafaktorer og eventuelle andre samfunnsmessige faktorer kan spille en rolle når en vurderer et fondprodukt.

Jeg er enig at dette er for mye styr. Det beste er "fire and forget" og det gjør en med indeksfond.

Ja.

I utgangspunktet spiller det en underordnet rolle hvilken "broker" du bruker. Ønsker du Nordnet sine produkter, så hadde jeg kjøpt de hos Nordnet men ikke via en annen broker. Samme gjelder DNB sine fond som kjøpes hos DNB, eller KLP sine fond som kjøpes hos KLP.

Jeg anbefaler at du tar en vurdering av din nåværende bank og de produktene du har lyst på. Om det er KLP Aksjeverden eller DNB Global Indeks eller tilsvarende fra Nordnet som følger samme indeks er ikke så viktig. Vær litt oppmerksom og sammenlign kostnader. Er ett av produktene betydelig dyrere hos en aktør så bør du muligens velge en annen.

Er du veldig kostnadsbevisst, kjøper du en ETF variant.

Schmuhu

Finner man hele bransjer eller regioner som er undervurdert så er man enten synsk eller har magiske evner - eller at man bevisst tar en høy risiko pga et mulighetsbilde svært mange kjøper seg inn på. Det er milliarder mennesker som følger med på ulike markeder og regioner, og aksjenivået er stort sett alltid riktig mht så store områder. Samtidig kan man ha flaks og gå inn basert på en tro om at noe skal skje, eller investere mht svært langsiktige trender som slår til. Utfordringen er at det veldig ofte ikke skjer, eller at det motsatte skjer - og da er nedturen ofte langt større en oppturen av den grunn at du ikke var alene om å satse på et mulighetsrom. Veldig mange som har blitt rike på aksjer har fulgt din strategi, men enda flere av de som har tapt har gjort det samme.

Sikreste er å enten lage seg en differensiert portefølje selv (der bransjefond er greit), eller la et globalt indeksfond gjøre jobben for deg men minst mulig risiko og kostnad.

Anonymkode: 429b7...088

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Finner man hele bransjer eller regioner som er undervurdert så er man enten synsk eller har magiske evner - eller at man bevisst tar en høy risiko pga et mulighetsbilde svært mange kjøper seg inn på. Det er milliarder mennesker som følger med på ulike markeder og regioner, og aksjenivået er stort sett alltid riktig mht så store områder. Samtidig kan man ha flaks og gå inn basert på en tro om at noe skal skje, eller investere mht svært langsiktige trender som slår til. Utfordringen er at det veldig ofte ikke skjer, eller at det motsatte skjer - og da er nedturen ofte langt større en oppturen av den grunn at du ikke var alene om å satse på et mulighetsrom. Veldig mange som har blitt rike på aksjer har fulgt din strategi, men enda flere av de som har tapt har gjort det samme.

Sikreste er å enten lage seg en differensiert portefølje selv (der bransjefond er greit), eller la et globalt indeksfond gjøre jobben for deg men minst mulig risiko og kostnad.

Anonymkode: 429b7...088

Man kan jo rett og slett velge seg en bransje som er generelt stabil og går bra. Da vil man få grei avkastning. 

Anonymkode: c9233...ff3

Skrevet

Det har jeg spurt meg selv om.. etter 7 års sparing stod det 150 000 på fondet mitt. Klarte selv å spare 100 000 på 6 mnd. Fra desember  til juni. Å da regnet jeg med skatt og feriepengene i juni mnd.

Bank dama ble helt rar da jeg påpekte dette. Ehh... ja, du er flink til å spare.. ehh..snakk om noe annet..fort!!

Anonymkode: fa482...a73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...