AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Hei. Vet ikke om det er lagt inn i riktig kategori. Men tenkte psykisk «helse». i 2 år nå har jeg vært helt ute av meg. det startet med at jeg begynte å få opp videoer på TikTok om narsissisme, jo mer jeg så dette, jo mer kjente jeg igjen samboeren min. Jeg ble hekta av dette, og så på videoer hver dag. Etter en stund begynte jeg å kjenne igjen trekk på meg selv også. Men samtidig ikke like ille som på samboeren min. nå, 2 år senere sitter jeg her og jeg leser fortsatt daglig om narsissisme, iløpet av 2 år har jeg blitt nummen følelsesmessig? Jeg er sint hele tiden, orker ikke samboeren min mer, hater livet og tenker ofte en vei… jeg vil gjøre dette kort og enkelt, så jeg forteller i stikkord hvorfor jeg tror dette om oss. Vi skal snart gå fra hverandre også.. han slo nemlig opp med meg etter at jeg snakket med han om dette.. • jeg er ofte sjalu •jeg har kontrollerende tendenser, men samboer har løyet til meg mye også. Så noe stammer nok derifra. •jeg er redd for å bli forlatt • hater å være alene. Hvis samboer drar ut, sitter jeg ofte og bare venter. (Han vet ikke dette). Jeg klarer ikke gjøre noe da han ikke er der. •jeg liker ikke måten han er mot barna, igjen føler jeg dette er kontrollerende. Men samtidig føler jeg at han er veldig uaktsom rundt dem, så jeg føler meg «nødt» til å si fra… hvis barnet f.eks gråter, sitter samboer stille og ser på tv. Hvis jeg lager mat, og barna begtnner å gråte rundt meg og de trenger trøst, så gjør han ingenting. Med mindre jeg blir sur, da kommer han.. han har kalt sønnen vår svak flere ganger, og at han må slutte å sippe over småting. Samboer har heller ALDRI tatt mef barna ut alene. Og hvis jeg spør han om han vær så snill kan leke med barna istedenfor å ligge i sofaen får jeg ofte «hold kjeft», «gidder ikke gjøre det da du ber meg», dette er ting jeg ofte må si fra om som ender i at jeg blir sur.,, • jeg tar ofte opp problemer som hwr vært • jeg er dårlig på å snakke positivt om andre •jeg har ingen nære venner •jeg er redd for at samboer skal finne noen andre osv. (vi flytter snart fra hverandre). •jeg har blitt nummen følelsesmessig, og jeg er redd jeg ikke har noe empati grunner til at jeg tror han er •han trekker meg ofte ned «gå å gråt på rommet», «du tåler ingenting», «slutt å vær så svak», «håper ikke unga får spesifikke ting i utseeendt ditt», «gidder ikke høre på deg», «du er kjedelig».. han sier i ettertid ang det med utseendet at det er tull, men sårer uansett. Jeg hater kroppen min ekstremt nå, og han har fått meg til å se feil jeg ikke visste jeg hadde …. •han sier aldri unnskyld. De få gangene han har gjort det har jeg «forklart» en hel regle først om hvorfor han burde si unnskyld. Og han sier ingen fortjener unnskyld, med mindre han syntes det er feil gjort, noe han sjeldent syntes. men andre sier han unnskyld til… •han sier han ofte ser at det han gjør er slemt og feil, men at han mener det er riktig uansett •han har løyet mye om alt og ingenting, kan juge om så lite som hvilken farge bokseren hans har., •setter seg selv først, alltid • har snakket stygt om barna våres •snakker ofte stygt om foreldrene mine, og av en grunn har jeg fått det synet på de som han har, så jeg hat ikke noe godt forhold til dem lenger😭 mamma var min beste venn, men jeg hater hu og ser bare feilene hennes, som samboer har pirket på i flere år •han hjalp alle andre enn meg, da jeg var gravid Og det er så mye mer. Men dette er noe av grunnen til at jeg er redd jeg/han kan være narssisister. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, for jeg holder på å bli gal. har ikke råd til psykolog, men vil så gjerne. Er samtidighet litt redd fir å snakke om dette til noen… vet ikke helt hvor jeg vil med dette. Men det er veldig godt å få det yt. etter alle ganene han ba meg gå å grine et annet sted, så gråter jeg aldri når han er hjemme lenger. Jeg føler ingenting. Men hver gang jrg er alene er jeg ekstremt trøtt og vil bare gråte.. men da han er hjemme er jeg lys våken. Selvom jeg er ikke redd han,.. jeg skjønner ikke hva slm skjer med meg/oss😭 hvordan kan man vite om man har empati? Om man er narsissist? Anonymkode: e18dd...3cd
Phoenix Heart Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Du er nok ikke narsissist, for en narsissist ville aldri selv tenkt tanken om at de var en narsissist. 14 2 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Er du redd for det, er du ingen narsissist😅 Anonymkode: 0f8c8...c08 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Han er narssist og du er medavhengig, les deg opp om medavhengighet i forhold. Toxic codependency, det er akkurat det du beskriver Anonymkode: ca356...072 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er narssist og du er medavhengig, les deg opp om medavhengighet i forhold. Toxic codependency, det er akkurat det du beskriver Anonymkode: ca356...072 Men hva med at jeg er kontrollerende og sjalu? Det er de sterkeste sidene ved meg som gjør meg redd for å være narsissist. jeg har lest alt opp og ned, føler jeg vet mye om dette nå. Men jeg er fortsatt usikker.. og avhengig av å lese om det😓 Anonymkode: e18dd...3cd
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 Skal også sies at etter jeg begynte å snakke med han om narsissisme og det jeg har lært og hva jeg er redd for. Føler jeg han har blitt et så bra menneske og jeg blir bare dårligere og sintere…noe som gjør alt enda vanskeligere for meg Anonymkode: e18dd...3cd
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva med at jeg er kontrollerende og sjalu? Det er de sterkeste sidene ved meg som gjør meg redd for å være narsissist. jeg har lest alt opp og ned, føler jeg vet mye om dette nå. Men jeg er fortsatt usikker.. og avhengig av å lese om det😓 Anonymkode: e18dd...3cd Codependency og narsissisme har noen likehetstrekk, saken er at begge lever gjennom den andre. Sjalusi, sinne, kontrollbehov og lav empati er typisk for medavhengighet for de slåss for sin tilværelse om du skjønner. Anonymkode: ca356...072 1
gulesokker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Du høres overhodet ikke ut som en narsissist. Det høres mer ut som du sliter med angst, og et engstelig tilknytningsmønster. Du bør snakke med noen om dette. Du har nok manipulert deg selv ved å være besatt av slike videoer over lang tid. Jeg råder deg til å holde deg unna dem. Det høres ut som at samboeren din har trukket deg ned over lang tid, og bidratt til å gjøre deg dårlig. At han er narsissist, kan jeg tro på. 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Her er det han som høres narsissistisk ut, ikke du! Du er sikkert såkalt medavhengig. Forstår jeg deg rett at dere har barn sammen? Tror det er bra at dere skal gå fra hverandre, du kommer nok til å se hans narsissistiske trekk enda tydeligere når du får ham litt på avstand❤️ Ta gjerne kontakt med ditt lokale krisesenter, de er eksperter på psykisk vold som det høres ut som han driver med. Anonymkode: 5bd45...8c3 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 Athena Catalina. skrev (34 minutter siden): Du er nok ikke narsissist, for en narsissist ville aldri selv tenkt tanken om at de var en narsissist. Dette sa psykologen jeg hadde før til meg også. Anonymkode: 88ee1...039
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette sa psykologen jeg hadde før til meg også. Anonymkode: 88ee1...039 Stemmer det, men man kan fortsatt utvikle og ha en del narsissistiske trekk, som ts har. Trøst deg med at det kan fikses med terapi Anonymkode: ca356...072
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men hva med at jeg er kontrollerende og sjalu? Det er de sterkeste sidene ved meg som gjør meg redd for å være narsissist. jeg har lest alt opp og ned, føler jeg vet mye om dette nå. Men jeg er fortsatt usikker.. og avhengig av å lese om det😓 Anonymkode: e18dd...3cd Du er ikke kontrollerende, du forsvarer barna dine Anonymkode: 609f0...078 1 1 1
Menchit Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men hva med at jeg er kontrollerende og sjalu? Det er de sterkeste sidene ved meg som gjør meg redd for å være narsissist. jeg har lest alt opp og ned, føler jeg vet mye om dette nå. Men jeg er fortsatt usikker.. og avhengig av å lese om det😓 Anonymkode: e18dd...3cd 1 Prøv å slutt med den maniske lesningen. 2 Samboeren din høres ut som en narsissist etter hva du skriver 3 Du er ikke narsissist. Kontrollwrene adferd og sjalu kan oppstå av utallige årsaker. Et langvarig forhold til en narsissistisk partner er en av dem. Som du vet etter all lesingen har vi alle narsissistiske trekk, i større eller mindre grad. 2 narsissister vil ekstremt sjelden innlede et forhold. Du skriver forholdet går mot slutten, samtidig som du er avhengig av ham. I en slik situasjon ville hvem som helst bli kontrollerende og sjalu. Jeg har fått mange år av livet mitt ødelagt av en slik en du beskriver. Du har jo lest mye, og må ha fått med deg at narsissister veldig ofte kommer tilbake etter en stund, kort eller lang. Søk hjelp så du får bygget deg opp og ikke tar ham tilbake. Det høres ut som selvtilliten din er knust, og kan trenge støtte ifb med bruddet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #14 Skrevet 16. januar 2023 Har du lest om borderline? Anonymkode: e16c9...2d5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 Hei TS. Du sier du gjerne ville gått til psykolog, men at det er for dyrt. Men det finnes gode alternativer du kan prøve: Krisesenteret. Her går det an å få rådgivning. Ring dem! Fastlegen din kan være en god samtalepartner. Psykisk helse i kommunen. Har veldig god erfaring med dette selv! Det er gratis og du behøver ikke henvisning, du kan ta kontakt på egenhånd. Du er nok ikke noen narsissist! Hvis du forsvinner inn i en Tiktok-boble om autisme så vil du kanskje lure på om du har det også om to år. Mindre skjermtid er veldig bra for helsa! Kanskje du kan trappe litt ned på tiden du bruker på Tiktok. Du lever i et forhold som ikke er sunt for deg. Du blir utsatt for psykisk vold. Jeg håper du får hjelp til å komme deg ut av det. Så legg fra deg skjermen og ta noen grep for å få det bedre. Anonymkode: c83b5...508 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stemmer det, men man kan fortsatt utvikle og ha en del narsissistiske trekk, som ts har. Trøst deg med at det kan fikses med terapi Anonymkode: ca356...072 Hvorfor skal jeg trøste meg med noe? Jeg er ikke TS og er heller ikke narsissist. Jeg var unnvikende og selvutslettende for mange år siden, men er frisk nå. Formidlet bare en setning jeg har hørt ☺️. Anonymkode: 88ee1...039 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #17 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hva med at jeg er kontrollerende og sjalu? Det er de sterkeste sidene ved meg som gjør meg redd for å være narsissist. jeg har lest alt opp og ned, føler jeg vet mye om dette nå. Men jeg er fortsatt usikker.. og avhengig av å lese om det😓 Anonymkode: e18dd...3cd Usikkerhet kan gjøre folk kontrollerende og sjalu. Anonymkode: 88ee1...039
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 Er det så farlig hvem som er eller ikke er narsissist? Dere har det ikke godt sammen og skal gå fra hverandre. Er det ikke bedre å konsentrere seg om alle praktiske ting rundt bruddet? Bolig, barnefordeling osv.? Det vil bli mye lettere for deg å vurdere han og din egen situasjon når du får fysisk avstand til han og deres forhold. Anonymkode: b10b3...b41
Embla Othea Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 En narsissist ville aldri ha erkjent at vedkommende er en narsissist. Har du tenkt på autisme/ schizoid PF landskapet?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 Menchit skrev (5 timer siden): 1 Prøv å slutt med den maniske lesningen. 2 Samboeren din høres ut som en narsissist etter hva du skriver 3 Du er ikke narsissist. Kontrollwrene adferd og sjalu kan oppstå av utallige årsaker. Et langvarig forhold til en narsissistisk partner er en av dem. Som du vet etter all lesingen har vi alle narsissistiske trekk, i større eller mindre grad. 2 narsissister vil ekstremt sjelden innlede et forhold. Du skriver forholdet går mot slutten, samtidig som du er avhengig av ham. I en slik situasjon ville hvem som helst bli kontrollerende og sjalu. Jeg har fått mange år av livet mitt ødelagt av en slik en du beskriver. Du har jo lest mye, og må ha fått med deg at narsissister veldig ofte kommer tilbake etter en stund, kort eller lang. Søk hjelp så du får bygget deg opp og ikke tar ham tilbake. Det høres ut som selvtilliten din er knust, og kan trenge støtte ifb med bruddet. Skal prøve så godt jeg kan, men er ikke lett. Har vært slutt før, og han kommer alltid tilbake etter en stund. Uansett hvor hard jeg har vært på at jeg ikke skal dit igjen, så kommer jeg tilbake.. 😕 nå er det enda verre, med barn i bildet.. Anonymkode: e18dd...3cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå