AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Hei! Mann her. Jeg har en kone som påstår at hun ikke orker intimitet og sex fordi det er det er så mye å tenke på hjemme Dvs det går i husarbeid, logistikk ift innkjøp, treninger osv. Vi jobber ca like mye og jeg er aktiv hjemme, hun sier til og med at jeg er flink med barna, husarbeid osv, men hun har alltid ting å tenke på. Dette gjør at hun ikke klarer å slappe av for intimitet og sex, ikke i løpet av dagen (kos, kyss, stryk osv) , eller sex på kveld/natt. Jeg tror dette blir to spørsmål: 1. Hva er greia med at kvinner på ha alt på stell før de kan ha intimitet / sex? Atlså vi kommer til å ha ting og tang gående gjennom hele livet, det er jo alltid et eller annet som ikke er ferdig, skulle vært gjort, kunne vært bedre, vi må huske på osv. Om man da ikke kan ha intimitet / sex så vil vi jo aldri kunne ha det? Jeg som mann (eller kroppen min) skiller på dette, jeg får jo lyst på dama mi selv om det står oppvask i kummen ? (Oppgitt) 2. Er husarbeid betaling for sex og intimitet? Vi hører jo mange eksempler på at kona ikke orker sex med manne fordi han ikke hjelper til nok. Er det da slik at det straff for at han ikke helper til? tenner hun bare på han når han sliter seg ut for henne? Det blir jo et opplegg der han må gjør en hel masse greier for "å få sex", eller "få intimitet", altså,...gjør husarbeid og få sex i bytte. Det må jo etterhvert skape et usunt forhold? Hva tenker dere? Anonymkode: 96cd8...501 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Hun prioriterer bort sex. Anonymkode: 7a5f0...c0e 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Tror det er sammensatt. Jeg tror at ja, en del kvinner har vanskelig for å få rom til å kjenne lyst dersom det er tusen ting som surrer i hodet. Jeg kan i alle fall være litt dårlig på å legge det bort. Vanskelig å fokusere, noen ganger dukker det opp tanker om ting jeg må få gjort på jobb i morgen, mens vi har sex. Men jeg tror også at noen kvinner burde tenke på at noen ganger må man ta seg tid til det. At selv om man ikke har spontant lyst, så kan det likevel hende at lysta kan lokkes frem. Det er det jeg sier iblant. Jeg har ikke lyst nå, men jeg er åpen for å kose litt og se om den dukker opp. Ofte gjør den jo det. JEG velger å tro at ikke kvinner flest er kyniske og ser på sex som betaling eller straff. For eksempel det å ikke ønske sex etter at vi har krangla. Jeg tilbakeholder ikke sex for å straffe han! Men fordi krangelen har skapt emosjonell avstand mellom oss og da kjennes det helt feil for meg å ha sex før det er reparert. Ei heller er sex betaling for at han gjorde husarbeid eller gav meg en frikveld til å treffe venninner. Men heller at sex føles naturlig når jeg opplever at han prioriterer ting som gleder meg eller som gagner oss/familien. Føler meg nærmere han når jeg føler at han ser meg og mine behov, og da kan jeg få lyst. Anonymkode: 88f51...d28 25 2 5
Fremmed fugl Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 1. Ja, kvinner kan reagere på stress ved å ikke ha lyst. Finnes vel i hvert fall en studie som ser korrelasjon mellom menn som gjør mer husarbeid og økt sexlyst hos kvinnelig partner. 2. Kan være hennes unnskyldning. Hun kanskje ikke har lyst på deg. Men det kan du vel raskt sjekke ut ved bruk av hukommelsen. Når dere drar på weekend tur uten barn eller stress, har hun da lyst? Det som i vært fall ikke hjelper er hvis du er frustrert på grunn av dette. 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Stress og tankekjør gjør det vanskelig å slappe av og kjenne på sexlyst. Jeg har null sexlyst når jeg er stresset, og jeg blir stresset om det er tusen ting som skal gjøres og huskes på. Det har ingenting med belønning og straff å gjøre. Anonymkode: 51be6...30d 29 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 Vil heller ikke si at kvinner bruker sex som belønning eller straff. Bare å hinte til noe slikt gjør at jeg blir tørr.... Jeg tror kvinner ønsker seg en jevnbyrdig partner, og det betyr noen hun ikke trenger å "løpe etter", passe på, skrive lister til, og motivere til å engasjere seg. Anonymkode: 1a301...717 21 1 11
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 Hm, dette kan det nok nærmest skrives tykke bøker om. Vi holder på med å lese "Kom som du er" av Emily Nagoski. (Klok dame!) Hun skriver om "på-knapper" og "av-knapper" for seksuell tenning. Hvordan kvinner ofte har mye mer "av-knapper"... Ja, jo, selv har jeg ikke av-knapper (er mann!), og på-knappen min står litt fast i nedtrykt stilling. Hun er mye motsatt... Men hos oss er aldri ting helt 100% på stell, så det er ikke sånn at alt må være strøkent...om det var et krav, ville vi som du sier aldri hatt sex. Likevel, man kjenner seg jo igjen i dette... Heldigvis kuttes det ofte gjennom her og sex blir prioritert til tross for mye som kanskje mange andre kvinner ikke hadde greid å se bort fra. Imidlertid må det ofte en liten opprydningsjobb til i hodet hennes før hun kommer på gli. Men er ikke det litt sånn typisk hvordan kvinner er, som en mann kan måtte forholde seg til selv om han kan bli litt frustrert av det? Vil mannen deaktivere noen flere av hennes "av-knapper" hjelper det jo å bidra til at det blir færre stressfaktorer i hennes hode. Og kvinner forteller oss jo dette her på KG hele tiden. Fordi de er kloke på hvordan de selv fungerer, vil jeg tro. Det blir likevel feil å tenke på sex som belønning/betaling oppi dette her, selv om man(nen) kunne ønske seg mer uhemmet spontan tenning fra sin partner. Hvis kvinnens "tenningsmekanisme" er litt mer av en komplisert sak å finne ut av, får man vel ta det som den utfordringen det er å finne ut av alle knappene. Å ønske henne like enkel og rett på som seg selv blir jo gjerne bare dét: Ønsketenkning. Anonymkode: 966d8...ee3 12 1 11
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Husker forresten frustrert mann her i fjor som skrev noe sånt som: "Skjønner ikke hvorfor hennes sexlyst må komme an på masse ting som ikke har noe med sex å gjøre." Ja, sånt kan jo en mann gruble på. Anonymkode: 966d8...ee3 14
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Jeg har bestandig hatt veldig høy lyst, og er helt gæren etter mannen. Initierer ofte selv, og sier ellers aldri nei når han hinter, med mindre jeg er dausjuk eller dautrøtt (og da blir jo hele akten mislykket, når jeg bare ligger der og sovner). Men så skjedde det noe merkelig forrige uke - han hintet, jeg svarte, og vi startet, men det gikk rett og slett ikke, uansett hvor mye jeg var "på" mentalt. Kroppen ville rett og slett ikke. Vi klarte å gjennomføre, men det var ingen høydare. Grunnen, som jeg tror, var at jeg hadde en sinnssyk helg med mye avtaler, stress, planer, en uforutsett regning, ekstrajobb og hodepine. Kroppen var tømt for alt av krefter, og reagerte negativt på forsøkene. Anonymkode: 61c59...0d0 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Husker forresten frustrert mann her i fjor som skrev noe sånt som: "Skjønner ikke hvorfor hennes sexlyst må komme an på masse ting som ikke har noe med sex å gjøre." Ja, sånt kan jo en mann gruble på. Anonymkode: 966d8...ee3 Jepp. Det er overskuddsfenomen for de fleste kvinner. Er man mentalt og fysisk "kjørt", så vil kroppen ikke. Anonymkode: 61c59...0d0 11
Gjest EmKay Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tror det er sammensatt. Jeg tror at ja, en del kvinner har vanskelig for å få rom til å kjenne lyst dersom det er tusen ting som surrer i hodet. Jeg kan i alle fall være litt dårlig på å legge det bort. Vanskelig å fokusere, noen ganger dukker det opp tanker om ting jeg må få gjort på jobb i morgen, mens vi har sex. Men jeg tror også at noen kvinner burde tenke på at noen ganger må man ta seg tid til det. At selv om man ikke har spontant lyst, så kan det likevel hende at lysta kan lokkes frem. Det er det jeg sier iblant. Jeg har ikke lyst nå, men jeg er åpen for å kose litt og se om den dukker opp. Ofte gjør den jo det. JEG velger å tro at ikke kvinner flest er kyniske og ser på sex som betaling eller straff. For eksempel det å ikke ønske sex etter at vi har krangla. Jeg tilbakeholder ikke sex for å straffe han! Men fordi krangelen har skapt emosjonell avstand mellom oss og da kjennes det helt feil for meg å ha sex før det er reparert. Ei heller er sex betaling for at han gjorde husarbeid eller gav meg en frikveld til å treffe venninner. Men heller at sex føles naturlig når jeg opplever at han prioriterer ting som gleder meg eller som gagner oss/familien. Føler meg nærmere han når jeg føler at han ser meg og mine behov, og da kan jeg få lyst. Anonymkode: 88f51...d28 Signerer denne. Sex er et "overskuddsprosjekt" for damer. Ingen overskudd = ingen sexlyst. Det med husarbeid er gjerne et eksempel vi bruker ofte, fordi vi ofte tar den største børen når det gjelder å få Familien AS til å gå rundt, og om vi føler at vi blir litt avlastet på denne fronten føler vi oss sett og satt pris på. Det kan bidra til overskudd og et ønske om nærhet. Så nei, sex er ikke en betaling for at mannen gjør husarbeid, men en reaksjon på å føle seg elsket og satt pris på i hverdagen. Samtidig er jeg helt enig i at vi damer har litt å lære av mannen med å prøve å legge bort at jag og mas for en liten stund, og bare nyte øyeblikket. Men det blir fort en kjip runddans, der ingen nødvendigvis har rett eller galt. Man har bare ulike behov og ulikt kjærlighetsspråk, og om ikke man er villig til å møte partneren på deres premisser kommer man liksom ingen vei.
Gjest EmKay Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hm, dette kan det nok nærmest skrives tykke bøker om. Vi holder på med å lese "Kom som du er" av Emily Nagoski. (Klok dame!) Hun skriver om "på-knapper" og "av-knapper" for seksuell tenning. Hvordan kvinner ofte har mye mer "av-knapper"... Ja, jo, selv har jeg ikke av-knapper (er mann!), og på-knappen min står litt fast i nedtrykt stilling. Hun er mye motsatt... Men hos oss er aldri ting helt 100% på stell, så det er ikke sånn at alt må være strøkent...om det var et krav, ville vi som du sier aldri hatt sex. Likevel, man kjenner seg jo igjen i dette... Heldigvis kuttes det ofte gjennom her og sex blir prioritert til tross for mye som kanskje mange andre kvinner ikke hadde greid å se bort fra. Imidlertid må det ofte en liten opprydningsjobb til i hodet hennes før hun kommer på gli. Men er ikke det litt sånn typisk hvordan kvinner er, som en mann kan måtte forholde seg til selv om han kan bli litt frustrert av det? Vil mannen deaktivere noen flere av hennes "av-knapper" hjelper det jo å bidra til at det blir færre stressfaktorer i hennes hode. Og kvinner forteller oss jo dette her på KG hele tiden. Fordi de er kloke på hvordan de selv fungerer, vil jeg tro. Det blir likevel feil å tenke på sex som belønning/betaling oppi dette her, selv om man(nen) kunne ønske seg mer uhemmet spontan tenning fra sin partner. Hvis kvinnens "tenningsmekanisme" er litt mer av en komplisert sak å finne ut av, får man vel ta det som den utfordringen det er å finne ut av alle knappene. Å ønske henne like enkel og rett på som seg selv blir jo gjerne bare dét: Ønsketenkning. Anonymkode: 966d8...ee3 Veldig godt skrevet 👍
Trolltunge Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 For min del må tre faktorer være på plass for at sexlyst skal fungere optimalt: 1. Jeg må ha det bra med meg selv. 2. Jeg må ha det bra med mannen. (Her kommer hvordan han generelt er som partner inn. Ikke bare om han bidrar sitt angående husarbeid, men tillit, trygghet og hyggelig dialog. ) 3. Sex må oppleves så tilfredsstillende for meg også at det føles verdt å ha sex. Er ikke sex tilfredsstillende er det ingen vits i. Ikke nødvendigvis en fasit for alle, men vil tro dette er tre greie punkter å sjekke ut av for mange som sliter med sexlyst. 20
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #14 Skrevet 16. januar 2023 4 minutter siden, EmKay said: Veldig godt skrevet 👍 Hm, prøver jo å bli litt klokere. Alt man strever med å forstå blir ekstra slitsomt... Kjenner min partner godt etter mange år, men det seksuelle mellom oss er en litt mer komplisert side av forholdet pga min skyhøye og spontane lyst kontra hennes mer moderate og responsive. Jeg syns det blir lettere og mer konstruktivt å tenke og snakke om små og store floker jo mer jeg føler at jeg/vi forstår tingene riktig. Og uten å ha lest hele boka til Nagoski ennå er jeg bare lei for at jeg ikke skaffet meg/oss den for lenge siden. Selv om den er rettet mest mot kvinnelige lesere sier den veldig mye klokt om hvor ulike personer er når det kommer til lyst og tenning. Den går ikke på at kvinner er SÅNN mens menn er annerledes, mer på hvor ulike vi alle er, "forstå deg selv" og hva det innebærer mht. å forstå og tilpasse seg hverandre som partnere. Håper å bli enda litt klokere... Anonymkode: 966d8...ee3 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hei! Mann her. Jeg har en kone som påstår at hun ikke orker intimitet og sex fordi det er det er så mye å tenke på hjemme Dvs det går i husarbeid, logistikk ift innkjøp, treninger osv. Vi jobber ca like mye og jeg er aktiv hjemme, hun sier til og med at jeg er flink med barna, husarbeid osv, men hun har alltid ting å tenke på. Dette gjør at hun ikke klarer å slappe av for intimitet og sex, ikke i løpet av dagen (kos, kyss, stryk osv) , eller sex på kveld/natt. Jeg tror dette blir to spørsmål: 1. Hva er greia med at kvinner på ha alt på stell før de kan ha intimitet / sex? Atlså vi kommer til å ha ting og tang gående gjennom hele livet, det er jo alltid et eller annet som ikke er ferdig, skulle vært gjort, kunne vært bedre, vi må huske på osv. Om man da ikke kan ha intimitet / sex så vil vi jo aldri kunne ha det? Jeg som mann (eller kroppen min) skiller på dette, jeg får jo lyst på dama mi selv om det står oppvask i kummen ? (Oppgitt) 2. Er husarbeid betaling for sex og intimitet? Vi hører jo mange eksempler på at kona ikke orker sex med manne fordi han ikke hjelper til nok. Er det da slik at det straff for at han ikke helper til? tenner hun bare på han når han sliter seg ut for henne? Det blir jo et opplegg der han må gjør en hel masse greier for "å få sex", eller "få intimitet", altså,...gjør husarbeid og få sex i bytte. Det må jo etterhvert skape et usunt forhold? Hva tenker dere? Anonymkode: 96cd8...501 Mye å tenke på -> Bekymringer -> Mindre overskudd - > Mindre sex Samarbeid i hjemmet -> Mindre å tenke på -> Færre bekymringer -> Mer overskudd -> Mer sex Ser du sammenhengen nå? Anonymkode: e8e57...e00 21 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mye å tenke på -> Bekymringer -> Mindre overskudd - > Mindre sex Samarbeid i hjemmet -> Mindre å tenke på -> Færre bekymringer -> Mer overskudd -> Mer sex Ser du sammenhengen nå? Anonymkode: e8e57...e00 Det er en veldig stor logisk brist og tallene stemmer ikke med hva som hevdes. Bestemor og bestefar hadde mer sex på 60 tallet enn folk i dag. Det er fakta! Siden den gangen har menn blitt flinkere hjemme, mykere, mer lyttende, mindre voldelige mer moderne med pappaperm og drikker/røyker mindre osv. Menn har et alle målbare parameter blitt bedre partnere. Ingen vil vel ha tilbake kjønnsrollemønsteret fra 50 tallet?? Allikevel hevder KG: Menn må gjøre ENDA mer husarbeid, hjelpe ENDA mer til hjemme osv. Slik at kvinner kan få overskudd og kanskje bruke det overskuddet til sengehygge??? Når vi veit ingen menn de de andre 37 industrialiserte landene vi kan sammenligne oss med gjør mer enn norske menn? Det henger ikke sammen. Kanskje kvinner burde se seg selv i speilet og muligens leite etter manglende lyst i seg selv. Isteden for peke på menn som skylden for at det er dødt på soverommet. Hva kan de selv gjøre for å øke lysten? Det letteste er å skylde på menn så da står menn i spagaten og leser bøker om venus mens dama sitter i sofaen og ser på netflix og facebook på Mob. og gjesper støtt. Anonymkode: 6a45d...84f 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #17 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): hun sier til og med at jeg er flink med barna, husarbeid osv, men hun har alltid ting å tenke på. Dette gjør at hun ikke klarer å slappe av for intimitet og sex, ikke i løpet av dagen (kos, kyss, stryk osv) , eller sex på kveld/natt. Anonymkode: 96cd8...501 Dette her er ganske typisk, tror jeg, og en del av problemet. Dere har havnet i en situasjon der du er "flink" når du tar ansvar for oppgaver i familien som egentlig burde være like selvsagt for deg som for kona di. Synes du at kona di er flink, og sier du dette til henne like ofte som hun sier det til deg? Eller tar du det som en selvfølge? Nå er det for så vidt hennes egen "skyld" at hun skryter av deg for å gjøre helt selvfølgelige ting, men det antyder muligens at du ikke er helt "selvgående", og at hun ikke opplever deg som en likeverdig partner fordi hun fortsatt føler at hun har hovedansvaret for logistikken. Har du f.eks. oversikt over nødvendig klær, utstyr og evt skolemateriell og bøker til barna? Matpakker? Hva dere skal ha til middag denne uka, hva som må fylles på av dagligvarer og ting til husholdningen? Oversikt over fødselsdager, hvem som skal ha gaver og innkjøp av disse? FAU-møter og foreldremøter? Innkjøp av julegaver? Barnas lekekompiser? Fritidsaktiviteter, utstyr og kjøring til og fra? Foreldredugnader i forbindelse med skole og fritidsaktiviteter? Avtaler for dekkskifte på bil, tannlege- og legetimer? Hvem har ansvaret for øknonomien hos dere? Bare for å nevne noe. Anonymkode: dbcb4...a35 17 7
isw Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Mann her. Jeg har en kone som påstår at hun ikke orker intimitet og sex fordi det er det er så mye å tenke på hjemme Dvs det går i husarbeid, logistikk ift innkjøp, treninger osv. Vi jobber ca like mye og jeg er aktiv hjemme, hun sier til og med at jeg er flink med barna, husarbeid osv, men hun har alltid ting å tenke på. Dette gjør at hun ikke klarer å slappe av for intimitet og sex, ikke i løpet av dagen (kos, kyss, stryk osv) , eller sex på kveld/natt. Jeg tror dette blir to spørsmål: 1. Hva er greia med at kvinner på ha alt på stell før de kan ha intimitet / sex? Atlså vi kommer til å ha ting og tang gående gjennom hele livet, det er jo alltid et eller annet som ikke er ferdig, skulle vært gjort, kunne vært bedre, vi må huske på osv. Om man da ikke kan ha intimitet / sex så vil vi jo aldri kunne ha det? Jeg som mann (eller kroppen min) skiller på dette, jeg får jo lyst på dama mi selv om det står oppvask i kummen ? (Oppgitt) 2. Er husarbeid betaling for sex og intimitet? Vi hører jo mange eksempler på at kona ikke orker sex med manne fordi han ikke hjelper til nok. Er det da slik at det straff for at han ikke helper til? tenner hun bare på han når han sliter seg ut for henne? Det blir jo et opplegg der han må gjør en hel masse greier for "å få sex", eller "få intimitet", altså,...gjør husarbeid og få sex i bytte. Det må jo etterhvert skape et usunt forhold? Hva tenker dere? Anonymkode: 96cd8...501 Hei, Mann her også. Jeg tror det handler om at hun ikke tenner på deg når du ikke gjør husarbeid fordi hun da i større grad får en omsorgsrolle / morsrolle ovenfor deg. Det er ikke spesielt attraktivt. Jeg tror videre at kvinner liker menn som tar initiativ selv til å gjøre husarbeid, er selvstendige og tenker selv, ser selv ting som må gjøres, osv. Og ikke minst som ikke lager rabalder over at det i perioder blir lite sex. Det er i alle fall ikke attraktivt. Fokuser på å gjøre det du skal gjøre, så kommer sexen når det er naturlig. 20 2 13
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 hvorfor i all verden ønsker du sex med ei som ikke er tilstedte under akten? mann... Anonymkode: 7089d...e67 1 2
Andro Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 1. Hva er greia med at kvinner på ha alt på stell før de kan ha intimitet / sex? Jeg må ikke ha alt på stell, og har alltid lyst på elskeren min men det har ikke vært slik i alle forhold. Jeg har opplevd å føle meg utslitt og utnyttet, og mistet interessen for intimitet. Slik er det ikke nå. 2. Er husarbeid betaling for sex og intimitet? Nei, det er ikke belønning, men man får mer lyst på folk man setter pris på. Nei, det er ikke straff, men man får ikke lyst på manbabies som ikke tar ansvar for sitt eget liv og sitt eget hus. Når jeg er i forhold der jeg føler meg trygg og ivaretatt og ikke må huske alt for alle er jeg mer åpen for kos og sex. Er ikke det logisk. Jeg har også opplevd å være i forhold med menn som har skulket gradvis mer av fellesoppgavene, og det har slukka meg totalt. Latskap er ikke sexy. Å sitte igjen med al av ansvar og slit alene er ensomt og opptærende. Hvorfor kona di ikke har lyst vet ikke jeg, men kanskje du skulle ta henne med ut av hverdagen litt, og diskutere det på nøytral grunn - borte fra hjemme? Dra på med en hotellhelg, konsertbilletter og en god middag, og snakk sammen. Husker du å fortelle henne at du er glad i henne, og setter pris på det hun gjør? 5 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå