AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Hei, Jeg har PCOS men har alltid vært normalvektig. Har lite symptomer men har skyhøy AMH, cyster på eggstokker og derav ingen syklus av meg selv. Har ikke barneønske akkurat nå, men ønsker ikke å bruke p-piller av forskjellige grunner (det er jo det «alle» anbefaler for PCOS uten barneønske). Gynekologen satte meg derfor på Metformin tidlig i fjor høst. Etter dette har jeg hatt et vekttap på 10 kg. Samtidig som jeg har fått menstruasjon og har nå en relativt stabil syklus. Jeg er veldig fornøyd med å ha hatt så god effekt av medisinen, men vekttapet stresser meg litt. Jeg spiser som før, men merker jeg har mye mindre cravings og spiser mindre før jeg blir mett. Har nå en BMI på 20 så er fortsatt innenfor normalen, men går jo fortsatt ned i vekt. Vet jeg burde snakke med gynekologen om dette men er da redd for å bli tatt av medisinen, og det vil jeg ikke. Er det flere som har lignende erfaringer med Metformin? Vil vekta stabilisere seg mer etterhvert? Vet dette er vanskelig å svare på, men lurer kanskje mest på om jeg burde være bekymret over dette. Anonymkode: 7599a...ee1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Kanskje du bør spise mer, rett og slett? Hvordan er kostholdet ditt? Hvilken dose står du på? Anonymkode: f7b23...ef8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Ja, samme erfaring. Vekta stabiliserte seg på normalvektig. Anonymkode: b0a51...704
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Forsøk å få inn litt mer kalorier uten så mye volum?:) Nøtter, frø, avokado, smør på skiva med fet ost f.eks. Anonymkode: 867b6...c87
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Men, du er jo fint innenfor normalvektig med 20 i bmi? Anonymkode: 4d175...dfc
I Grosny Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei, Jeg har PCOS men har alltid vært normalvektig. Har lite symptomer men har skyhøy AMH, cyster på eggstokker og derav ingen syklus av meg selv. Har ikke barneønske akkurat nå, men ønsker ikke å bruke p-piller av forskjellige grunner (det er jo det «alle» anbefaler for PCOS uten barneønske). Gynekologen satte meg derfor på Metformin tidlig i fjor høst. Etter dette har jeg hatt et vekttap på 10 kg. Samtidig som jeg har fått menstruasjon og har nå en relativt stabil syklus. Jeg er veldig fornøyd med å ha hatt så god effekt av medisinen, men vekttapet stresser meg litt. Jeg spiser som før, men merker jeg har mye mindre cravings og spiser mindre før jeg blir mett. Har nå en BMI på 20 så er fortsatt innenfor normalen, men går jo fortsatt ned i vekt. Vet jeg burde snakke med gynekologen om dette men er da redd for å bli tatt av medisinen, og det vil jeg ikke. Er det flere som har lignende erfaringer med Metformin? Vil vekta stabilisere seg mer etterhvert? Vet dette er vanskelig å svare på, men lurer kanskje mest på om jeg burde være bekymret over dette. Anonymkode: 7599a...ee1 Drikker du melk og juice og har fløte i kaffen så får du ekstrakalorier "gratis"
_popcorn_ Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 Ryddet for diskusjon om medisindosering. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Gikk glipp av medisindoseringsdiskusjonen, men vil bare si at det er helt innafor å spørre gynekologen om du burde ta lavere dose. Husk også at mange aldri kommer seg opp på full dose pga. bivirkninger, men en del har effekt likevel. Så ikke vær redd for å spørre legen om det Anonymkode: f7b23...ef8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #9 Skrevet 17. januar 2023 Ok, jeg ser innlegget mitt ble ryddet bort fordi jeg skrev hvilken dose jeg startet på i tilvenningsfasen. Jeg får spørre på en annen måte: hvor lang tid brukte du på tilvenning av metformin, ts? Jeg er i startfasen og blir så kvalm av de, og får dårlig mage, selv om jeg starter opp veldig forsiktig og gradvis🤔 Anonymkode: 063d2...198
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #10 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok, jeg ser innlegget mitt ble ryddet bort fordi jeg skrev hvilken dose jeg startet på i tilvenningsfasen. Jeg får spørre på en annen måte: hvor lang tid brukte du på tilvenning av metformin, ts? Jeg er i startfasen og blir så kvalm av de, og får dårlig mage, selv om jeg starter opp veldig forsiktig og gradvis🤔 Anonymkode: 063d2...198 Jeg brukte lang tid, tok vel 3-4 måneder og jeg var nær ved å gi opp flere ganger. Kvalmen ga seg fort da, men hadde diaré flere ganger i uka. Glad jeg holdt ut, for nå har jeg lite/ingen bivirkninger. Lykke til☺️ Anonymkode: 7599a...ee1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #11 Skrevet 17. januar 2023 Takk for svar alle. Godt å høre at jeg ikke trenger å bekymre meg. Har nok blitt tilvent å spise litt mindre så mulig jeg må prøve å spise mer. Å redusere dosen var også et godt råd☺️ Anonymkode: 7599a...ee1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå