kiri Skrevet 17. desember 2005 #1 Skrevet 17. desember 2005 Er det noen som vet hvordan man importerer en bil fra utlandet? Hvilke papirer trenger man, hva må gjøres når og hvor mtp toll og skatt osv? Hvordan beregnes skatter og avgifter? Jeg er helt blank på området, men har veldig lyst til å kjøpe meg en mini fra utlandet. Er det noen som vet hvordan jeg går frem? Eventuelt aktuelle nettsider?
Gjest ArneP Skrevet 17. desember 2005 #2 Skrevet 17. desember 2005 http://www.toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?id=63313
Nabodama Skrevet 17. desember 2005 #3 Skrevet 17. desember 2005 Du bør ha egenkapitalen til å betale det bilen koster hos forhandleren i utlandet. Tror ikke det er noen norske banker som gir lån før bilen fysisk er til stede i Norge, med norske skilt. Ellers kan du bruke en bilimportør, de tar inn bilen for deg, men da må du betale endel til dem.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #4 Skrevet 18. desember 2005 Skulle mene det... Har i hvert fall importert to stykker... For det første må du ha pengene klare siden ingen norsk kredittinstitusjon (Som jeg kjenner til i hvert fall) gir lån med sikkerhet i en bil som kjøpes i utlandet. En mulighet kan være å låne pengene med sikkerhet i annen fast eiendom. (Vil som regel også være mer lønnsomt). Jeg har kjøpt mine biler fra merkeforhandler i Tyskland. Du bør altså kontakte en BMW-forhandler, siden Mini (Som du sikkert vet) er et BMW-produkt. Min erfaring med disse merkeforhandlerene er at de er svært seriøse og dyktige! Det tyske markedet er enormt, så de kan stort sett skaffe nyere bruktbiler med de spesifikasjonene (Farger, motoralternativ etc.) du måtte ønske. Jeg har kjøpt mine biler usett, men hvis du ønsker det, kan du jo reise ned og se på bilen når de har funnet en som du kan tenke deg. Når du har bestemt deg, skrives det kontrakt og forhandleren ordner med utførselspapirer og tyske tollskilt. (Det siste koster så vidt jeg husker EUR 400, men da er forsikring inkludert). Når kontrakten er skrevet, betaler du den prisen dere blir enige om inkl. tysk mva. (16%). Det billigste er å kjøre bilen selv til Norge. Ved grensepassering må de tyske papirene stemples og du får en frist (Vanligvis 72 timer) til å betale norsk mva. Skal du ha norske skilter på bilen (Og det må du ha hvis den skal brukes i Norge), må du samtidig betale de øvrige avgiftene (Hvordan dette beregnes finner du i linken lenger opp her). Når dette er gjort, må du innom Trafikkstasjonen (Tidl. Biltilsynet) for å vise bilen. Så lenge bilen er typegodkjent i et EU-land, er dette en ren formalitet. Når dette er gjort, får du skilter og norsk vognkort. Før du betaler avgiftene, må du ha ordnet med prøveskilt, siden de tyske tollskiltene ikke lenger er gyldige etter at avgiftene er betalt. Når du har fått kvittering på at de norske avgiftene er betalt, sender du kopi av denne til forhandleren i Tyskland. Du får da refundert den tyske momsen. Høyst sannsynlig blir det ikke billigere enn å kjøpe en ny/brukt Mini i Norge, men skal du ha en brukt (Kan være gunstig å finne en som har gått 10' - 20' i stedet for en som er helt ny) vil utvalget være enormt mye større.
Leo Skrevet 18. desember 2005 #5 Skrevet 18. desember 2005 Mitt innlegg over! Blir "kastet ut" hele tiden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå