AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Hvis du hadde nedbetalt bolig og all gjeld, buffer på 200.000, hvordan ville du har investert 400.000 kr? Anonymkode: ab50e...b29
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Fylt opp IPS og satt resten i 3 ulike indeksfond (Norge/Norden, Verden, Asia/Emerging markets). Redusert buffer med 50 000 og sett om jeg kunne fått høyere sparerente ved å låse pengene. Anonymkode: a95da...515 1
newman01 Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Fylt opp IPS og satt resten i 3 ulike indeksfond (Norge/Norden, Verden, Asia/Emerging markets). Redusert buffer med 50 000 og sett om jeg kunne fått høyere sparerente ved å låse pengene. Anonymkode: a95da...515 IPS er vel et av de mindre lure tipsene for tiden. AP og SV har drept den spareordningen ved å redusere maks innskudd til 15'000 i året, og den lever en usikker fremtid. Pluss at den er låst til pensjon, og kan ikke røres før man blir gammel. Pluss at man ikke har oversikt over regler for uttak den dagen de skal tas ut. Hva veit man om politiske vedtak de neste 10-30 årene? Man kan risikere at IPS-utbetalinger avkorter folketrygden krone for krone, eller andre rare avgjørelser. Siden pengene skal utbetales over 18 år (62-80 år) bør den være av en betydelig størrelse, og det igjen er en utfordring med innskuddsgrensa på 15'000. Starter man som 40-åring får man ikke satt inn mer enn 330'000 2
Schmuhu Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du hadde nedbetalt bolig og all gjeld, buffer på 200.000, hvordan ville du har investert 400.000 kr? Det kommer an på tidshorisonten til pensjonen og hva annet jeg har lyst på eller trenger å tenke på 😅 ! Er det f.eks. vedlikehold på boligen, så går det fort mer enn 200k. Jeg hadde sannsynligvis redusert bufferen til det som kun trenges for å leve i 3 måneder. Deretter hadde jeg ut fra horisonten bygget en rentetrapp / portefølje bestående av fastrente (risikofattig del) og globale indeksfond (risiko del). Schmuhu Endret 16. januar 2023 av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fylt opp IPS og satt resten i 3 ulike indeksfond (Norge/Norden, Verden, Asia/Emerging markets). Redusert buffer med 50 000 og sett om jeg kunne fått høyere sparerente ved å låse pengene. Anonymkode: a95da...515 IPS er nok siste plassen jeg ville satt penger Anonymkode: 3b985...669
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: IPS er nok siste plassen jeg ville satt penger Anonymkode: 3b985...669 Du ja Anonymkode: a95da...515
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis du hadde nedbetalt bolig og all gjeld, buffer på 200.000, hvordan ville du har investert 400.000 kr? Anonymkode: ab50e...b29 Fritidsbolig i utlandet (sør europa) uten tvil 😍 Anonymkode: cd0f5...d71
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fritidsbolig i utlandet (sør europa) uten tvil 😍 Anonymkode: cd0f5...d71 For der blir det ubeboelig om 20 års tid. Anonymkode: c52ae...aca
Portia Catonis Skrevet 17. januar 2023 #9 Skrevet 17. januar 2023 Det kommer jo an på risikoviljen, men siden du spør: JEG hadde kjøpt enkeltaksjer, men det er ikke noe jeg vil anbefale til andre (fordi de som oftest får panikk etter en halv børsdag). Evt ville jeg satt pengene i fond, men igjen: Høyrisikofond. Liker du ikke risiko velger du lavrisikofond.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #10 Skrevet 17. januar 2023 Bolig er vel fremdeles blant de sikreste og beste innvesteringene man kan gjøre selv med den økte renta nå. Så å bruke det som egenkapital til lån for å kjøpe en utleiebolig er nok det beste hvis man har en ganske lang tidshorisont. Anonymkode: 7de6b...f8f
newman01 Skrevet 17. januar 2023 #11 Skrevet 17. januar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Bolig er vel fremdeles blant de sikreste og beste innvesteringene man kan gjøre selv med den økte renta nå. Så å bruke det som egenkapital til lån for å kjøpe en utleiebolig er nok det beste hvis man har en ganske lang tidshorisont. Anonymkode: 7de6b...f8f Ulempen med å kjøpe bolig er at det er løpende kostnader i vedlikehold, kommunale avgifter, forsikring og skatt. Nå driver regjeringen og leker med begrepet "skatt på fordel av å bo i egen bolig". Kommunale avgifter er varslet opp 30-50% over de neste årene, og det ser ikke ut til at formuesskatten skal ned med det første heller. Man kan faktisk risikere at skattetrykk på bolig øker. Fond har den fordelen at man slipper å drenere den, bytte tak, renovere badet og reparere skader etter en rabiat leietager. Man er ikke engang garantert at boligprisene skal opp heller. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #12 Skrevet 17. januar 2023 Jeg er litt i samme sits som deg- ingen lån, har grei buffer til uforutsette ting og har penger til overs på konto. Jeg har gjort følgende: hver måned overføres 10 000kr til diverse fond. Dette er langsiktig sparing og jeg rører de ikke, og er heller ikke så opptatt av hvor godt de går- markedet går opp og ned, men jeg kjøper jo jevnt, så noe får jeg billig og noe dyrt. I tillegg har jeg omtrent 300 000 på Nordnet konto. Her leker jeg meg litt med investeringer i aksjer på kortere og lengre sikt. Dette er jo selvfølgelig risikofylt, og har hatt posisjoner med ganske stor minus. Men siden jeg ikke trenger pengene «i morgen», så har jeg is i magen, og så langt har jeg ikke realisert store tap, kun småtterier. Jeg går ikke all in på en aksje, så blir jo ikke rik av dette, men har siste året realisert omtrent 60’ i nettogevinst. Så lenge det står på Ask konto, er gevinsten ikke skattepliktig, og man kan ta ut opp til innskutt beløp før det blir skatt. Jeg anbefaler ingen min strategi- for kan få til helvete dette, men, selv om det hadde vært sinnsykt kjipt, så overlever jeg å tape pengene, i helt verste fall.. Anonymkode: 24287...aa1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #13 Skrevet 17. januar 2023 Hadde tatt opp lån og kjøpt en utleiebolig. Vi har 3 leiligheter som vi leier ut og vi sparer alt det vi kan få vi kan kjøpe flere 😅 Hvis du tåler høy risiko så ville jeg satt meg inn i ulike krypto prosjekter, skjer mye spennende her. Anonymkode: 1eade...890
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #14 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): For der blir det ubeboelig om 20 års tid. Anonymkode: c52ae...aca Tullprat Anonymkode: cd0f5...d71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå