Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er et par som venter barn, og har før graviditeten hatt små diskusjoner om barnets etternavn. Nå som jeg er gravid, vet jeg at diskusjonen kommer til å komme opp igjen på et eller annet tidspunkt. Jeg spør i forumet for å få en «nøytral mening» om jeg er urettferdig, og bør gi barnet vårt farens etternavn. Dette er et sårt tema, så om du er en person som kommer for å slenge dritt kan du gjerne gå videre til andre forum 😊

Jeg vet at tradisjonelt sett får barnet mannens etternavn, og dette er argumentet til samboeren min. Jeg mener dette er et litt gammelt tankesett, og at det bør være en felles diskusjon og enighet om det.

Grunnen til at jeg vil at barnet skal ha mitt etternavn, er fordi det er svært få personer som har mitt etternavnet (mellom 10-15 personer) i Norge, og det hadde betydd mye for meg at vi videreførte etternavnet videre en generasjon til. Vi er 4 stk som kan videreføre navnet (to jenter og to gutter), men det er selvfølgelig ingen garanti for at de får mulighet eller vil videreføre navnet.

Tanker?

Anonymkode: 4e457...a92

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker dere får gå gjennom alternativer sammen. Fars etternavn, mors etternavn, fars etternavn som mellomnavn og mors etternavn til sist (evt motsatt). Ville vært åpen og tatt det alternativet som klinger best. Da bør man ta barnets fornavn med i betraktning også. 

Vi har valgt mannens etternavn som mellomnavn og mitt som siste etternavn. Dette fordi mannens etternavn høres ut som et annet ord og det blir alltid en "greie", han får alltid kommentarer på dette. Vi valgte mitt som siste etternavn grunnet dette.

Anonymkode: a982c...1f2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei!

Vi er et par som venter barn, og har før graviditeten hatt små diskusjoner om barnets etternavn. Nå som jeg er gravid, vet jeg at diskusjonen kommer til å komme opp igjen på et eller annet tidspunkt. Jeg spør i forumet for å få en «nøytral mening» om jeg er urettferdig, og bør gi barnet vårt farens etternavn. Dette er et sårt tema, så om du er en person som kommer for å slenge dritt kan du gjerne gå videre til andre forum 😊

Jeg vet at tradisjonelt sett får barnet mannens etternavn, og dette er argumentet til samboeren min. Jeg mener dette er et litt gammelt tankesett, og at det bør være en felles diskusjon og enighet om det.

Grunnen til at jeg vil at barnet skal ha mitt etternavn, er fordi det er svært få personer som har mitt etternavnet (mellom 10-15 personer) i Norge, og det hadde betydd mye for meg at vi videreførte etternavnet videre en generasjon til. Vi er 4 stk som kan videreføre navnet (to jenter og to gutter), men det er selvfølgelig ingen garanti for at de får mulighet eller vil videreføre navnet.

Tanker?

Anonymkode: 4e457...a92

Jeg har fått to barn utenfor ekteskap, og begge fikk mitt etternavn, med farens som mellomnavn. Den ene har fjernet mellomnavnet, og har nå kun mitt navn.

Anonymkode: bc2af...5e4

• Liker 1
Skrevet

Hadde lett gått for ditt navn sist. Det er ikke så nøye hvem det er sitt, det handler om tilknytning.

Jeg har et vennepar som giftet seg og tok hennes navn begge to, fordi hans etternavn var et kjedelig vanlig navn (typ Olsen eller Larsen). Selv har jeg gått med på å bruke min manns navn sist, fordi hans navn er fra stedet vi nå bor og mitt er langt vanligere og mange som heter det.

Anonymkode: a68e2...a60

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi tok begges. Det er under 10 stykker med hans etternavn, så han ville jo helst at det skulle brukes på ett eller annet vis. Jeg har et typisk -sen navn og kunne ikke brydd meg mindre, så mannen fikk bestemme. Hans kan virke ganske knotete å uttale (det er rett frem å si det, men er en del ekstra tullebokstaver som forvirrer folk når de leser det 😅), så det er sjeldent leger o.l. bruker det når han ropes opp. Han ropes 9 av 10 ganger opp med bare mitt etternavn. Men han heter det på papiret og det var det viktigste for mannen. :) 

Anonymkode: 8a6aa...8fa

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi tok begges. Det er under 10 stykker med hans etternavn, så han ville jo helst at det skulle brukes på ett eller annet vis. Jeg har et typisk -sen navn og kunne ikke brydd meg mindre, så mannen fikk bestemme. Hans kan virke ganske knotete å uttale (det er rett frem å si det, men er en del ekstra tullebokstaver som forvirrer folk når de leser det 😅), så det er sjeldent leger o.l. bruker det når han ropes opp. Han ropes 9 av 10 ganger opp med bare mitt etternavn. Men han heter det på papiret og det var det viktigste for mannen. :) 

Hans er forresten sist. Det klinger best med fornavnet til barnet.

Skrevet

Vi har mitt som mellomnavn og hans som etternavn (det klinger best når man skal si hele navnet). Ikke pokker om barnet kun skulle hatt hans etternavn nei. Jeg har båret frem og født barnet. Heldigvis var det ingen diskusjon om det. Mitt er også et av de mer sjeldne. Tror det er under 100 som har det nå. 

Anonymkode: f9928...892

• Liker 2
Skrevet

Mennesker som jeg må bære fram og føde får mitt etternavn, ferdig med det. Hvis mannen hadde hatt voldsomme problemer med det skulle han ha funnet noen andre å få barn med. Det ble diskutert i det uendelig både før og gjennom graviditet, vi har begge sjeldne gårdsnavn. Så ungene her har hans som mellomnavn og mitt som etternavn. Jeg skulle helst sett at vi alle hadde ett etternavn, men når vi ikke klarte å bli enige så ble det sånn. 

At ungene skal ha fars etternavn grunnet gamle regler og tradisjoner gir ingen mening i dagens samfunn. 

Anonymkode: c4d47...a0c

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi valgte hans sist fordi det klinget bedre. Om det var motsatt,hadde vi valgt mitt navn sist. Tradisjon er et dårlig argument, særlig siden tradisjonen skyldes en patriarkalsk sanfunnsstruktur. På samme måte skal vi ikke døpe barnet vårt (vi tror ikke på Gud), bare fordi det er tradisjon.

Anonymkode: fc7bb...447

• Liker 4
Skrevet

Begge ungene har mitt etternavn, ikke mannen sitt. 

Tradisjon betyr ikke en dritt. Det er utrolig dårlig argument. 

Anonymkode: 4090c...bc8

• Liker 5
Skrevet

Det morsomme er jo at hvis dere ikke blir enige så får barnet mors etternavn automatisk. Så den «tradisjonen» er ikke mye verdt. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker man må velge det som klinger best. Mine barn har mitt etternavn som mellomnavn, men det er for det hørtes helt bakvendt ut om vi hadde hatt hans etternavn som mellomnavn. 

Anonymkode: ddcb5...266

• Liker 1
Skrevet

Det var viktig for meg at barnet fikk mitt etternavn siden det er sjeldent og beskyttet etternavn (færre enn 200 stk som har det). Ettersom mannen også har sin mors etternavn var det ikke så vanskelig å overtale han, selv om han nok skulle ønske at det var hans etternavn som gikk videre. Mannens etternavn er mellomnavn da. 

Anonymkode: 0d812...bf4

• Liker 1
Skrevet

For meg var det viktig at de fikk mitt fordi det er sjeldent. Det er beskyttet etternavn fordi vi er under 200 som heter det, altså bare min slekt. Vi har også utvandret slekt i USA med samme etternavnet. Det er kult at man kan finne "familie" kun ved etternavnet.

Hvis mannen har navn som er veldig vanlig, typ Larsen, Hansen, Jensen eller lignende hadde det ikke vært en diskusjon engang, i mitt hode. I vår situasjon er fars etternavn meget vanlig i en spesiell landsdel, og han "tapte" derfor diskusjonen. 

Anonymkode: c2165...1ba

• Liker 1
Skrevet

Jeg og skulle forresten ønske at barnet bare hadde ett etternavn, men når jeg hadde fått til at vi skulle bruke mitt som hovedetternavn syntes jeg ikke at jeg kunne tøye strikken enda lenger..

Anonymkode: 0d812...bf4

• Nyttig 1
Skrevet

Begge mine barnebarn har etternavnet til sin far :)

Anonymkode: aa4f0...320

• Nyttig 1
Skrevet

Her er mitt etternavn sist, rett og slett fordi det klinger best. Vi har derimot bindestrek etternavnene, slik at begge er etternavn.

Anonymkode: 57598...11c

• Liker 1
Skrevet

Enig at tradisjon er et elendig argument. Vi avtalte at mitt navn er sist fordi det er viktigere for meg, og mitt navn er sjeldnere enn mannen sitt. 

Anonymkode: 57991...ea5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Begge mine barnebarn har etternavnet til sin far :)

Anonymkode: aa4f0...320

Ok? 

• Liker 5
Skrevet

Her har barnet fars etternavn, men det bytter hun så snart hun blir 16 år. Da blir det mitt etternavn hun tar. Han er ikke involvert i livet hennes lenger.

Dere kan jo ha begge, med ditt som siste navn.

Anonymkode: cc411...fa9

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...