AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Har en på 2,5 år som virker å være klar for å kutte ut duppen. Men leser at det er vanlig å slutte mellom 3-4 år. Når sluttet deres barn å sove på dagen? og hvordan er det med soving i barnehagen når de er på småbarnsavdeling, ser de ansatte helst at barnet beholder duppen eller legger de til rette for at de eldste får være våkne? Kanskje vi bør holde på duppen til han begynner på storbarn? Anonymkode: 5e9ca...b42
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Vår slutta rett over 2 år. Anonymkode: d14c8...455
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 2 og 1/2. Hør med barnehagen hva de tenker? Ikke uvanlig å slutte med lur hjemme en stund før man slutter i barnehagen Anonymkode: e6b6f...ca6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Slutta ved 1 år Anonymkode: 586f3...61f
Rucula Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Min er 2,5 og sovner fort på dagtid. Han bruker derimot evigheter på å sovne på kvelden. Vi har kuttet ned duppen til kun 1 time og 15 min og har fått sure miner fra bhg abg dette. Men jeg orker ikke 2 timers legginger hver dag. Jeg ønsker at han skal være ferdig med dupp når han fyller 3 år, jeg er så lei av å ta hensyn til dag soving.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 2 og 1/2. Hør med barnehagen hva de tenker? Ikke uvanlig å slutte med lur hjemme en stund før man slutter i barnehagen Anonymkode: e6b6f...ca6 Men er det ikke best å slutte helt når man først skal slutte med det? tenkte det kunne vært lurt å slutte i en ferie hvor vi er hjemme da, for eksempel påskeferien, slik at han har kommet inn i ny rutine når barnehagen starter igjen? Rucula skrev (3 minutter siden): Min er 2,5 og sovner fort på dagtid. Han bruker derimot evigheter på å sovne på kvelden. Vi har kuttet ned duppen til kun 1 time og 15 min og har fått sure miner fra bhg abg dette. Men jeg orker ikke 2 timers legginger hver dag. Jeg ønsker at han skal være ferdig med dupp når han fyller 3 år, jeg er så lei av å ta hensyn til dag soving. Så rart at de ble sure for det! De har sikkert mye å gjøre men de må jo tilrettelegge for barnas behov😅 vår sover ikke etter 14:30. Var heldigvis ikke noe sure miner da vi ba om det men er redd det blir det hvis vi spør om de ikke kan holde han våken hele dagen da alle de andre barna fortsatt dupper midt på dagen (som jeg vet hvertfall, kan jo hende de eldste begynner å kutte ut duppen nå ) Anonymkode: 5e9ca...b42
Rucula Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er det ikke best å slutte helt når man først skal slutte med det? tenkte det kunne vært lurt å slutte i en ferie hvor vi er hjemme da, for eksempel påskeferien, slik at han har kommet inn i ny rutine når barnehagen starter igjen? Så rart at de ble sure for det! De har sikkert mye å gjøre men de må jo tilrettelegge for barnas behov😅 vår sover ikke etter 14:30. Var heldigvis ikke noe sure miner da vi ba om det men er redd det blir det hvis vi spør om de ikke kan holde han våken hele dagen da alle de andre barna fortsatt dupper midt på dagen (som jeg vet hvertfall, kan jo hende de eldste begynner å kutte ut duppen nå ) Anonymkode: 5e9ca...b42 De ble sure fordi han er kjempe trøtt og viser tydelig at han trenger mer søvn. Ikke så rart at han trenger mer søvn siden han er opp til 21 og står opp 06. Så det blir jo en ond sirkel. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men er det ikke best å slutte helt når man først skal slutte med det? tenkte det kunne vært lurt å slutte i en ferie hvor vi er hjemme da, for eksempel påskeferien, slik at han har kommet inn i ny rutine når barnehagen starter igjen? 😅 Anonymkode: 5e9ca...b42 Barnehagen er jo noe helt annet enn hjemme uansett. Kjenner mange som kun sover i barnehagen en periode og ikke hjemme eller som bare sover lur hvis det trengs noen dager. For oss ble det umulig å legge på dagtid hjemme mens i barnehagen var barnet mer slitent. Anonymkode: e6b6f...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Nr 1: Ett år og ti mnd. Nr 2: Tre år. Nr 3: To og et halvt år. Anonymkode: ac60a...a84
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 Jeg sluttet å sove på dagtid da jeg var mellom 1 og halvannet, men fortsatte å hvile meg på dagtid i flere år til. Altså jeg lå i vogn/seng/på madrass og slappet av, men sov ikke. Fortsatte å slappe av i 1-2 timer frem til jeg begynte på skolen. 😅 Anonymkode: f6ca7...61d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 Hvor har du det fra at det er normalt å slutte med dagsovingen mellom 3 og 4? Det vanligste er mellom 2 og 3. Det er svært få barn på storbarn som sover på dagtid. Vår eldste var seint ute med å kutte blunden. Han trengte den til han var litt over tre. Som i at han var kjempetrøtt på dagen, men likevel sovnet på fem minutter da han ble lagt kl 19, og sov til sekstiden om morgenen uten tull. Det var først da han var nesten 3,5 at han begynte å slite med å sovne, og vi kuttet blunden. Minstemann sluttet helt å sove rett etter han var 2. Har aldri møtt grining fra bhg på dagsovingen. Det er helt normalt at det er noen som sover og noen som ikke sover, noen som har lang blund og andre som har kort blund, og dette er noe bhg skal tilrettelegge for. Eneste negative har vært om folk har prøvd å kutte blunden alt for tidlig, når det er helt åpenbart for de ansatte at ungen trenger å sove i bhg. Noe foreldrene gjerne ikke ser, siden de bare ser at ungen fungerer fint i helgene hjemme - og glemmer at det er mye mer stimuli og hurlumhei i bhg, og at ungene kan bli mye mer slitne der enn hjemme. Anonymkode: 4507c...f80
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 Den eldste sluttet å sovne på dagtid både hjemme og i barnehagen da hun var rundt 2 år. Hun hvilte i vogn en periode, og da sovnet hun der ca. en gang i uka. Den yngste er 3 år og sover fortsatt alltid i barnehagen, men ikke alltid hjemme. Jeg husker at den eldste gjerne ikke sovnet før jeg skulle legge meg i 22-tiden de gangene hun hadde sovnet på dagtid. Nå har vi begynt å merke at dagsovingen påvirker leggetiden til treåringen litt, men ikke i nærheten av like mye. Om hun ikke har sovet en dag, sovner hun på et halvt minutt kl. 19. Ellers har vi forskjøvet leggetiden til en gang mellom 19.30 og 20, etter om hun virker trøtt, og hvor lenge vi ser i appen at hun har sovet i barnehagen. Hun sovner som regel rundt 20, og nesten alltid innen 20.30. Anonymkode: e22fa...0c4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #14 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en på 2,5 år som virker å være klar for å kutte ut duppen. Men leser at det er vanlig å slutte mellom 3-4 år. Når sluttet deres barn å sove på dagen? og hvordan er det med soving i barnehagen når de er på småbarnsavdeling, ser de ansatte helst at barnet beholder duppen eller legger de til rette for at de eldste får være våkne? Kanskje vi bør holde på duppen til han begynner på storbarn? Anonymkode: 5e9ca...b42 Eldste var 2 år 7 mnd da hun sluttet helt å sove på dagtid, eldste var neeesten 3 år. Og da var det egentlig litt på overtid for begge, holdt på duppen så lenge det gikk mtp at de også skulle sove godt om natta. Anonymkode: d9fed...c3d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 Sluttet hjemme da han var 2 og i barnehagen ved 2,5. Siste tiden i barnehagen sov han ikke heller, bare lå i vogna og hvilte. Etterhvert begynte han å synge, da fikk han stå opp og være ute med de store barna heller 😛 Den andre på samme alder på avdelingen sov i barnehagen til han var 3, så det er store forskjeller 😊 Anonymkode: e0f77...9de
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en på 2,5 år som virker å være klar for å kutte ut duppen. Men leser at det er vanlig å slutte mellom 3-4 år. Når sluttet deres barn å sove på dagen? og hvordan er det med soving i barnehagen når de er på småbarnsavdeling, ser de ansatte helst at barnet beholder duppen eller legger de til rette for at de eldste får være våkne? Kanskje vi bør holde på duppen til han begynner på storbarn? Anonymkode: 5e9ca...b42 Ene sluttet rett over 1år , når det tok 2timer å legge for 15min var det bare å gi opp. Sov bedre på natten når dagduppen forsvant. Sovnet han i bilen om vi skulle noe så var det selvfølgelig ok. Barn nr 2 ca 2år. Anonymkode: a22d3...e38
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #17 Skrevet 16. januar 2023 Rett før 2 årsdagen. Har ei venninne hvor ungen på 3.5 år fremdeles trenger en dupp. Så det varierer nok veldig! Anonymkode: 393bb...a09
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 Eldste er akkurat fylt 4 år og sover fortsatt av og til i bhg. Han er den eneste på avdelingen som har behov for søvn på dagtid. Anonymkode: c26d3...81f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 Rett før 2 år hjemme og rett etter 2 år i bhg. Samme med begge barna. Anonymkode: fda04...a8c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 Ca 2 og 2,5 år Anonymkode: f502e...b12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå