AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Hvor stort spisevindu har du? Og har du samme tidspunkt hver dag? og under festingen; drikker du kun vann eller drikker du annen drikke også? Og merker du noen positive effekter på kroppen etter du startet med dette? Isåfall hvilke? Anonymkode: a0551...2c0
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Gjorde det en lang periode, men det var ikke sånm strengt regime Akkurat. Det vle bare sånn i forbindelse med en jobb jeg hadde. Jeg spiste mellom 15 og 21. Drakk kaffe og vann utenom dette. Holdt vekten, var aldri sulten og skjelven slik mange sier de blir. Men ser ikke helt hvorfor man skal tvinge seg til periodisk fasting heller. Anonymkode: 1a78e...d7e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Jeg har ikke fastsatt noe spisevindu, begynte å faste før det ble en «ting». Eller begynte og begynte, jeg er svært sjeldent sulten når jeg står opp. Så det er bare naturlig for meg å vente til jeg faktisk blir sulten, sånn rundt lunsjtider (12-tida). Noen ganger spiser jeg første måltid enda senere også, og en sjelden gang spiser jeg frokost med en gang jeg står opp (julaften, hvis jeg er på hotell osv). Spiser vel siste måltid rundt 20-21. Spiser som regel to store måltider, og kanskje et lite et i tillegg. Jeg prøvde en periode å spise flere og hyppigere måltider siden «alle» sa det var det beste. Men jeg opplevde bare at jeg ble mer sulten av det, og også mer fysen på noe godt. Vekta gikk opp. Så da gikk jeg tilbake til de gamle spisevanene siden det er det jeg trives best med. Anonymkode: 6f347...5ea 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Jo, glemte å skrive at jeg drikker vann, kaffe og sukkerfri saft utenom. Kaffen har jeg melk i, så da faster jeg vel strengt tatt ikke ifølge definisjonen. Men jeg liker melk i kaffen, så da tar jeg melk i kaffen. Anonymkode: 6f347...5ea 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Jeg spiser mellom 06.30 og 17.00 ish. Fredag og lørdag spiser jeg gjerne chips eller smågodt fredag og lørdag. Men da er frokosten ikke før 10.00 ish. Har gått ned 22 kilo det siste året. 10 kilo før jeg begynte regimet over, så stoppet det opp. Så da kutta jeg ut kveldsmåltidet og gikk ned 12 kilo til. Men, ingenting slavisk. Anonymkode: 27290...2dd
aquata Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 Faster I 20 timer. Har et spisevindu på fire timer. Men har en lei tendens til å la det gå 23 timer før jeg spiser(er ikke så sulten på faste). Så spiser ikke til samme klokkeslett hver dag. Men prøver så godt jeg kan å gjøre ferdig spising til klokken åtte på kvelden, slik at jeg har et spillerom til å spise fra klokken fire på dagen. Personlige fordeler : mer energi, slipper å hele tiden tenke på hva jeg skal spise, sparer penger på å ha stort sett ett måltid pr dag. Og når jeg skal ned i vekt (slik som nå) og har kalori restriksjoner, så går jeg ned mye mer enn uten å faste. sover bedre om natten, har mye lavere hvilepuls enn ellers, slipper å sulte I hel når jeg skal ned i vekt (sulter langt mer på småmåltider her og der), Nyter mat og smaker langt mer når jeg har fastet, er aldri sugen på godteri (men det avhenger litt av lite karbohydrater i kostholdet), spiser meg god og mett, selv om jeg skal ned i vekt, forbrenner mer av trening enn når jeg ikke faster. Også skylder jeg på faste når jeg får kommentarer om at jeg ser langt yngre ut enn min egen alder. Ellers så har jeg fastet i minst åtte år. Har litt pauser imellom. Slik som på sommeren. Nå er det på tide å gå ned i vekt. Har lagt på meg en del, fordi jeg har fått en skjelettsykdom og har vært totalt innaktiv I to år. Og da har I hvertfall jeg lagt på meg, selv om jeg har spist normal og forholdsvis sunn mat. Det å "bare" legge på seg 200 gram i uken, kan fort bli noen kilo, det 🙄 Tror også at kroppen sin reparerer seg mye fortere av faste. For det skal ikke være mulig å være så frisk som det jeg er nå av sykdommen min. Har i hvertfall lagt merke til at sår vokser mye fortere. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 Positiv effekt er at jeg er mindre sulten på dagen, og blir fortere mett jo lenger ut i fastinga jeg holder på. Ergo går jeg jo ned i kilo, og slipper å føle så mye sult. DVS, det tar en tid for kroppen å venne seg til dette, så den første tiden er jo litt vanskelig til man venner seg til det. Det kommer veldig an på formen hvordan jeg faster. Jeg kan enkelte dager gå helt til middag i 5 tiden, men stort sett blir det en sen lunsj i ett-to tiden. Da er det gjerne middag klokken 18-19 00, og det blir siste måltid. Etter det drikker jeg ofte te om kvelden. Finere hud, mindre tung i kroppen, sparer penger og stress med matinnkjøp. Det går mye mindre penger i butikk når både jeg og mannen faster. Mindre småspising og "sug", og jeg går ned i vekt. Anonymkode: c7fe2...ca2 1
pia mater Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Spiser stort sett mellom tolv og tolv. Har gjort dette ubevisst over lang tid, først den senere tiden jeg har gjort det bevisst. Første måltid for dagen er lunsj i 12-tiden. Har aldri likt frokost, og opplever forverring i ibs-plager med å spise på morgenen. Kunne hatt mindre spisevindu hvis jeg hadde jobbet kun dagtid, men med turnus så er jeg avhengig av å spise når jeg kommer hjem fra kveldsvakt. Prøver også å unngå å spise for "strengt" men har heller fokus på sunn og god mat. Dette fungerer godt for meg, der kanskje det viktigste er at jeg slipper dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg må spise frokost. Har også gått litt ned i vekt, men det handler jo om samlet kaloriinntak. Drikker både alkohol og spiser sjokolade, men prøver å holde meg til mindre porsjoner enn før.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Spiser mellom 12 og 19/20 og har kuttet ut godterier.. Drikker kun vann med isbiter,holder meg unna både kaffe og pepsi max. Ønsker en ren faste når jeg først skal prøve det😅 Holdt på i 8 dager ,ned 7 cm totalt. Er dog mye i fjellet før jeg spiser ,så kroppen får jobbet med fettcellene for å si det sånn 😆 skal prøve i 4 uker...det jeg savner mest er mårrakaffen 😅😅☕️ Anonymkode: 2efb2...e61
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #10 Skrevet 17. januar 2023 Jeg faster 12.00 - 20.00. Det som er positivt for meg er at jeg har fått kontroll på overspisinga mi. Jeg har ADHD så mat har vært enten eller. For mye eller for lite mat. Så det er bra for meg å ha en slik rutine. Jeg er heller ikke redd for diabetes lengre for jeg har ikke lyst på sjokolade og potetgull. Vanlig mat smaker nå langt bedre enn snop. Jeg drikker vann og svart kaffe når jeg faster. Svart kaffe bryter ikke fasten (til deg over😊). Fasten holder meg stabil normalvektig. Anonymkode: ff3b1...acd 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #11 Skrevet 17. januar 2023 11-12-19, 20 de dagene jeg trener og trenger et ekstra måltid etter trening, For meg er litt av poenget at jeg prøver å holde disse tidene så faste som mulig. Ikke bare for fasten sin del, men også for å holde på en måltidsrutine. For min del hindrer det unødvendig småspising, og kroppen min sender ikke signaler i hytt og gevær om at jeg er sulten med mindre jeg faktisk er det. Må dog variere litt, da det ikke alltid passer å spise rundt 11 på jobb, på kveldene liker jeg å ta siste måltid etter å ha trent, og det varierer litt når det blir avhengig av når barna sovner og hvor lang økten blir. Jeg drikker kaffe, te og vann utenom. Anonymkode: 69cc0...51d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #12 Skrevet 17. januar 2023 Jeg er ikke fanatisk på noen måte og har periodisk faste mer som vane enn som regel. Jeg spiser første måltid kl 12. Men jeg har melk i kaffen på morgenen så da har jeg vel avbrutt fasten da. Jeg spiser ofte ikke etter middag på hverdagene. Etter fem. Noen ganger et par knekkebrød el kl åtte hvis jeg føler meg hul i magen. Anonymkode: f2624...78c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #13 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg faster 12.00 - 20.00. Det som er positivt for meg er at jeg har fått kontroll på overspisinga mi. Jeg har ADHD så mat har vært enten eller. For mye eller for lite mat. Så det er bra for meg å ha en slik rutine. Jeg er heller ikke redd for diabetes lengre for jeg har ikke lyst på sjokolade og potetgull. Vanlig mat smaker nå langt bedre enn snop. Jeg drikker vann og svart kaffe når jeg faster. Svart kaffe bryter ikke fasten (til deg over😊). Fasten holder meg stabil normalvektig. Anonymkode: ff3b1...acd Ren faste er uten kaffe , klart det gjør så at tarmen arbeider ..når den egentlig skal slappe av ☕️🙈😁 mye omdiskutert at det kan påvirke insulinet også...Jeg velger all in den tiden jeg prøver ut dette ,så får jeg heller prøve kaffe i fasten når målet er nådd 😋 Anonymkode: 2efb2...e61
MissLi Skrevet 17. januar 2023 #14 Skrevet 17. januar 2023 Jeg spiser fra 12-20, prøver å holde tidspunktet men kan forskyves i helgene da vi ofte skal trene begge to før det blir brunch. Merker litt forskjell på klærne, men starta egentlig med dette for å få litt kontroll på en litt irritabel tarm, og det hjelper veldig synes jeg. Ellers er det også veldig deilig å bli bevisst på den litt «usynlige» småspisingen som ofte skjer etter middag, og bare si: beklager, klokka er over 20 så kan ikke spise det ☺️ Justerer også vinduet om vi er på ferie og naturlig spiser middag senere.
jabx Skrevet 17. januar 2023 #15 Skrevet 17. januar 2023 aquata skrev (20 timer siden): Tror også at kroppen sin reparerer seg mye fortere av faste. Nei. 1
jabx Skrevet 17. januar 2023 #16 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ren faste er uten kaffe , klart det gjør så at tarmen arbeider ..når den egentlig skal slappe av ☕️🙈😁 mye omdiskutert at det kan påvirke insulinet også...Jeg velger all in den tiden jeg prøver ut dette ,så får jeg heller prøve kaffe i fasten når målet er nådd 😋 Anonymkode: 2efb2...e61 Fasting er kun godt for kaloribegrensing. Man kan drikke kaffe med god samvittighet. Ja, man kan gjøre hva som helst så lenge man inntar færre kalorier enn man forbrenner. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #17 Skrevet 17. januar 2023 Jeg faster mellom 16 og 20 timer hver dag, alt utifra dagsform og hvordan dagen min ser ut. Drikker sort kaffe, sukkerfri saft/brus og sukkerfri redbull under fasten. Så tidspunktene varierer men jeg prøver å ikke spise etter kl 19. Siste måltid er stort sett middag. Jeg faster ikke i helgen, og ikke i ferier, pga barna mine. Jeg føler det er bare bonuseffekter- jeg går ned i vekt uten å sulte, tenker lite på mat, føler meg opplagt og våken. Føler meg mye bedre enn når jeg spiser hyppige måltider. Og bonus er at jeg kan spise et godt stort måltid når jeg først spiser. Anonymkode: ed37f...a58
aquata Skrevet 17. januar 2023 #18 Skrevet 17. januar 2023 jabx skrev (5 timer siden): Nei. Vel. Da må det være et mirakel og ikke faste som gjør det 😂 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #19 Skrevet 17. januar 2023 jabx skrev (7 timer siden): Fasting er kun godt for kaloribegrensing. Man kan drikke kaffe med god samvittighet. Ja, man kan gjøre hva som helst så lenge man inntar færre kalorier enn man forbrenner. Du har nok helt rett. Jeg har drevet med periodisk fasting i noen år, og jeg starter dagen med kaffe. Hver dag starter jeg med kaffe! Uten melk, ikke fordi jeg faster, men fordi jeg foretrekker kaffe uten melk. Jeg drikker også lettbrus eller vann hvis jeg er tørst. Mitt spisevindu er fra tidligst 11.30 til 20.00, men som regel fra 14.00 til 20.00. Jeg "bryter" vanen hvis jeg er på besøk eller hvis jeg bor på hotell. Da koser jeg meg med froksot sammen med de jeg besøker/bor på hotell med. Jeg har gått ned ganske mange kilo på denne måten, og det som er litt praktisk er at de jeg omgås sier at de aldri merket at jeg slanket meg, noe jeg heller ikke gjorde, jeg endret bare vaner. Anonymkode: 049a4...820
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #20 Skrevet 17. januar 2023 On 1/16/2023 at 11:41 AM, AnonymBruker said: Hvor stort spisevindu har du? Og har du samme tidspunkt hver dag? og under festingen; drikker du kun vann eller drikker du annen drikke også? Og merker du noen positive effekter på kroppen etter du startet med dette? Isåfall hvilke? Anonymkode: a0551...2c0 Magen er roligere og jeg er sjeldnere sulten. Så det virker jo på sult- og/eller metthetshormonene. Kan konsentrere meg lenger om en oppgave uten å bli avbrutt av sult. Bedre tenner også, siden de ikke utsettes for karbohydrater og syre så ofte. Spiser som regel to måltider, mellom 14 og 20. Vann og kaffe ellers. Anonymkode: 6c5d7...371
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå