Kira004 Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Hei. Vil lage en litt «sunnere» pizza ved å bake deigen med grove meltyper. MEN har litt dårlig erfaring ifra når jeg har bakt rundstykker med grovmel istedet for fint tidligere, altså at de knapt hevde seg og forble små, og relativt harde. Skjønte nå at (siktet)hvetemel er det som gjør at deigen hever seg så godt…så tenker å bruke til sammen 500g mel. Så blir det nok om 150g av dette er Tipo 0 pizzamel? Og resten er 100g sammalt speltmel, og 250 sammalt hvetemel? (har også hørt rykter om at grovmel bør bløtlegges en stund før bakingen eller noe slikt…) Om dere har noen tips/ferdige oppskrifter til en så grov som mulig pizzadeig, del den gjerne! Er bare dumt om det hele ikke hever skikkelig, vil jo gjerne få en minst like stor pizza ut av det som vanlig.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Anbefaler å bruke Fibra fullkornsmel. Det har nesten like gode heveegenskaper som siktet hvetemel, og mye bedre enn sammalt hvete og slikt. Nå vet jeg ikke hvilke mel du har brukt før, men rug og havre har svært dårlige heveegenskaper. Som det er det du har brukt, får du flat og tung bakst. Vi pleier bruke 50/50 fibra og siktet hvetemel, og den hever like fint som ren hvete. Har også bakt med kun fibra, med gode heveresultater (men da påvirker det smaken for mye til at ungene aksepterer det). Anonymkode: c0f33...fff 3
Embla Othea Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Kira004 skrev (4 minutter siden): Hei. Vil lage en litt «sunnere» pizza ved å bake deigen med grove meltyper. MEN har litt dårlig erfaring ifra når jeg har bakt rundstykker med grovmel istedet for fint tidligere, altså at de knapt hevde seg og forble små, og relativt harde. Skjønte nå at (siktet)hvetemel er det som gjør at deigen hever seg så godt…så tenker å bruke til sammen 500g mel. Så blir det nok om 150g av dette er Tipo 0 pizzamel? Og resten er 100g sammalt speltmel, og 250 sammalt hvetemel? (har også hørt rykter om at grovmel bør bløtlegges en stund før bakingen eller noe slikt…) Om dere har noen tips/ferdige oppskrifter til en så grov som mulig pizzadeig, del den gjerne! Er bare dumt om det hele ikke hever skikkelig, vil jo gjerne få en minst like stor pizza ut av det som vanlig. https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/pizza-og-pai/hjemmelaget-grov-pizzabunn
Brunhilde Skrevet 17. januar 2023 #4 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 8.45): Anbefaler å bruke Fibra fullkornsmel. Det har nesten like gode heveegenskaper som siktet hvetemel, og mye bedre enn sammalt hvete og slikt. Nå vet jeg ikke hvilke mel du har brukt før, men rug og havre har svært dårlige heveegenskaper. Som det er det du har brukt, får du flat og tung bakst. Vi pleier bruke 50/50 fibra og siktet hvetemel, og den hever like fint som ren hvete. Har også bakt med kun fibra, med gode heveresultater (men da påvirker det smaken for mye til at ungene aksepterer det). Anonymkode: c0f33...fff Skriver under på denne! Jeg bruker nok omtrent samme mengdeforhold som du gjør, kanskje bittelitt mer Fibra enn fint mel, og syns resultatet blir bra.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #5 Skrevet 17. januar 2023 Jeg finmaler frø i en kaffekvern og har det i deigen sammen med en kopp fullkornsmel og en kopp havregryn. (Sammen med hvetemelet) Bruker gresskarfrø, linfrø og solsikkefrø. Barna elsker det ihvertfall 😊 Anonymkode: 292e7...e19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå