AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Har ei i 7. klasse. Gjør det bra på skole, flere venner, men litt sjenert type. Oppfører seg veldig bra med andre, men har mye krangle med oss foreldre (spesielt mor). Siste halve året blitt mye mer bevisst og opptatt av hvordan hun ser ut. Hun er ei søt jente, helt vanlig utseende, men har selv begynt å kommentere seg «ned». Stygg nese, svarte prikker på nesa, røde kinn (rød i ansiktet) mm. Vi voksne opplever ikke det hun selv ser - men dette har vokst så mye at hun sier; jeg kan ikke dra på skolen med sen nesa osv. Hun tåler også mindre stress/mas, men der slekter hun på meg. Maser man for mye, klikker hun…. Jeg syntes det er kjempe vanskelig den perioden hun er i nå…hva skal jeg si mår hun kommer med de kommentarene? Hun kan ikke være hjemme fra skolen fordi hun selv opplever en ganske så normal og liten nese som stor og stygg… merk; ingen har gitt kommentarar osv på hennes utseende. Dette har vi spurt om flere ganger. Så det er noe hun selv «ser». Hilsen sliten og rådvill mamma…. Anonymkode: a43b6...60e
Mt3 Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Google deg frem til bilder av kjendiser usminket/uretusjert så hun får se hvordan de normalt ville sett ut. Selvfølelse må bygges opp over tid og har ikke med utseende å gjøre, men å vite at du er verdifull for dine evner, godhet... Som da fører til at en tenker mindre på det ytre som det viktigste
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Støtter brukeren over. Lurt å vise henne uretusjerte bilder. Men det kan også være lurt at hun lærer hva de sorte prikkene er, hva årsaken til det er, at det er helt vanlig og noe alle får i større og mindre grad og eventuelt hva som kan gjøres med det. Det samme med røde kinn. Når hun vet hva det er, vil hun bruke mindre tid på å desperat lete etter løsninger. Jeg visste ikke at de hulla i ansiktet var porer, ingen andre hadde det og jeg brukte masse tid på å dra i butikker og prøve forskjellige kremer, samtidig hadde jeg fått dårlig selvtillit pga det fordi jeg følte meg stygg. Etterhvert som jeg leste meg opp, da var jeg vel 14, forstod jeg hva som var greia med huden min og hva jeg trengte og at det var genetisk. Hun er på vei inn i puberteten, og det er svært mye som skal til for at hun skal forandre mening utifra hva mamma sier, men at du griper henne på det og dere kan finne ut av det sammen. Jeg sier ikke at du skal løse det for henne, og at hun skal tenke at det er noe feil og finne ut av en måte å fikse problemet, men problemet blir ofte mindre når man vet mer 😊 Anonymkode: 13156...0ea 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Kan det hende hun har plukket opp slike ting fra deg? Kommenterer du ditt eget utseende eller har gjort det, sikkert helt ubevisst, men dette er noe barn fort kan ta til seg. Ellers, har hun SoMe? Typ TikTok, IG osv? Isåfall vil jeg påminne om at det er 13-års aldersgrense med god grunn. ingen barn får en slik her kjempe dårlig selvtillit ut av lufta, selvfølgelig kommer det fra et sted - og i de aller fleste tilfeller i en så liten alder så kommer det hjemmefra. Og det sier jeg ikke for å være kritisk. Anonymkode: c4af5...74a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Har hun godt forhold til dere begge foreldrene? Får hun anerkjennelse nok fra faren? Har dere sagt at hun er fin, vakker, søt, pen, gitt henne komplimenter og tilbakemeldinger opp gjennom? Huden forandrer seg mye i den tiden. Dette merker hun. En dyprens hos hudpleier med riktige produkter, vil hjelpe mye. Rød hud = sensitiv/tørr hud. Hun trenger minst en dagkrem, om huden er rød… - hudpleier Anonymkode: 54f62...8f3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Har ei i 7. klasse. Gjør det bra på skole, flere venner, men litt sjenert type. Oppfører seg veldig bra med andre, men har mye krangle med oss foreldre (spesielt mor). Siste halve året blitt mye mer bevisst og opptatt av hvordan hun ser ut. Hun er ei søt jente, helt vanlig utseende, men har selv begynt å kommentere seg «ned». Stygg nese, svarte prikker på nesa, røde kinn (rød i ansiktet) mm. Vi voksne opplever ikke det hun selv ser - men dette har vokst så mye at hun sier; jeg kan ikke dra på skolen med sen nesa osv. Hun tåler også mindre stress/mas, men der slekter hun på meg. Maser man for mye, klikker hun…. Jeg syntes det er kjempe vanskelig den perioden hun er i nå…hva skal jeg si mår hun kommer med de kommentarene? Hun kan ikke være hjemme fra skolen fordi hun selv opplever en ganske så normal og liten nese som stor og stygg… merk; ingen har gitt kommentarar osv på hennes utseende. Dette har vi spurt om flere ganger. Så det er noe hun selv «ser». Hilsen sliten og rådvill mamma…. Anonymkode: a43b6...60e Har har hatt samme problem. Voksen nå. Men sa at jeg blir litt lei meg når du snakker slik til deg selv. Jeg ser på deg som min beste venn, og hvis noen andre hadde sagt sånn om min beste venn hadde jeg blitt rasende. Så ga oppgave om å si en bra ting hver dag til seg selv i speilet i en uke. Fikk litt hjelp i starten. Så fine øyne du har, i dag har du en bra vite, som smitter over på meg. Osv. En uke gjør underverker. Men det må gjøres ordentlig. Spør om hun selv ønsker seg en god venn eller pen venn. De svarer som regel gid venn, også sier du at slik tenker de fleste andre også Anonymkode: e9699...b19
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har har hatt samme problem. Voksen nå. Men sa at jeg blir litt lei meg når du snakker slik til deg selv. Jeg ser på deg som min beste venn, og hvis noen andre hadde sagt sånn om min beste venn hadde jeg blitt rasende. Så ga oppgave om å si en bra ting hver dag til seg selv i speilet i en uke. Fikk litt hjelp i starten. Så fine øyne du har, i dag har du en bra vite, som smitter over på meg. Osv. En uke gjør underverker. Men det må gjøres ordentlig. Spør om hun selv ønsker seg en god venn eller pen venn. De svarer som regel gid venn, også sier du at slik tenker de fleste andre også Anonymkode: e9699...b19 Trodde man ikke skulle bruke egne følelser som grunn til å få et barn til å gjøre eller ikke gjøre noe. For hun sier jo ikke dette for å såre deg, men en realitet hun har. Hun lærer jo bare her å ikke dele dette med deg fordi du blir lei deg. Jeg liker forøvrig rådet om å si en fin ting til seg selv hver dag. Man kan feks heller møte dem på det de føler er vanskelig og snakke om det. Kanskje finne en løsning hvis det er det de trenger. Det er viktig å lære dem hudpleie for å ta vare på huden sin, at tørr og sensitiv hud bør ha riktig krem, at kviser kan behandles om man synes det er plagsomt, men at det er helt normalt og de er vakre akkurat som de er. Det siste avsnittet var egentlig litt generelt og ikke rettet akkurat mot deg altså 😅 Anonymkode: 13156...0ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå